Mag het ets stiller? 'Kathedraal in het IJ' kost 200 miljoen extra m ECONOMIE 13 Twee jaar vertraging voor nieuwe zeesluis alle reizcf^^S AAN HET WERK AIRBU- 1^ kortingen tot 200,- Dat ik op deze plek in de krant columns schrijf over stress, betekent natuurlijk niet dat ik zelf nooit stress heb. Ook ik heb mijn eigen stresso ren. Misschien wel mijn grootste: geluidsover last. Er zijn niet heel veel dingen die op mijn zenuwen werken, maar overgeleverd zijn aan geluidsterreur is er zeker één. En dan heb ik als eigen baas wat geluid be treft zelfs een streepje voor. Ik hoef me niet te verhouden tot de oerwoudgeluiden van een kantoortuin. Ik hoef niet aan een bureau te zit ten met collega's die een diepteanalyse geven van de aflevering van First Dates van gisteren. Maar het zzp-schap kent zijn eigen ergerlijke klanken. In de trein bijvoorbeeld, waar gezel lige gezinnetjes keuvelen over hun dagje uit wanneer ik op weg ben naar een klus. Of in de koffietent, waar ik elke paar minuten opschrik van een melkopschuimer op standje straaljager. Waarom ga je dan niet thuis werken? hoor ik u denken. Nou nee, bedankt. De buurman aan de linkerkant is daar vrolijk begonnen aan zijn derde grondige verbou wing in vier maanden. En aan de rechterkant heb ik onlangs een nieuwe buurman gekre gen die een uitgesproken voorkeur blijkt te hebben voor muziek met een ste vige baslijn. Dan nog lie ver het kabaal van bij kletsende vriendinnen in de lunchroom. Hinderlijk geluid waar je je niet aan kunt ont trekken - het is om gek van te worden. Het is dan ook niet zo gek dat al het lawaai ertoe kan leiden dat je stressniveau omhooggaat, en je prestaties naar beneden. Hinderlijk geluid waar je je niet aan kunt onttrekken, het is om gek te worden helpen: maak op je werkplek afspraken over wanneer het stil is en wanneer er mag worden gepraat. Spreek af dat je elkaar erop wijst wan neer geluid hinderlijk is. Ben je op weg: ga in de stiltecoupé zitten. Als het echt te bont wordt, kun je ook een technologische oplossing proberen. Zelf zweer ik bij mijn koptelefoon met geluiddemping. Zo'n apparaat gebruikt antigeluid om omge vingsgeluid weg te filteren: de beste 100 euro die ik ooit heb uitgegeven. Kijk ermee uit in het verkeer: je hoort niets meer. Je kunt ermee zelfs in een vliegtuig ongestoord achter een jamme rende baby zitten. Ik ga zonder het huis niet meer uit. En nee, ik heb geen aandelen. Dan nog een verzoek van mij: heel fijn dat jullie als gezin een fijn dagje uit hebben gehad, maar kun je daar in de trein alsjeblieft iets zach ter over praten? Ik zou u heel erkentelijk zijn. Daimler moet auto's terughalen Daimler moet in Duitsland 60.000 diesel auto's van Mer cedes terugroe pen, op last van het Duitse mi nisterie van Transport. De Mercedessen GLK 220, ge maakt tussen 2012 en 2015, zijn uitgerust met sjoemel- software. Daim ler laat weten in beroep te gaan tegen de beslis sing. Dochter Airbus sluit Op de bouwplaats van de nieuwe sluis bij IJmuiden spreken de bou wers al liefkozend van 'de grote ka thedraal' en 'de grote schoenen doos'. Op de plek waar vanaf 2022 de schepen de sluis verlaten op weg naar Amsterdam, laten ze de ko mende maanden een betonnen ko los 18 meter zakken. Het gaat om de grootste caisson ter wereld: 81 me ter lang, 55 meter breed en 26 meter hoog. Als deze caisson eenmaal is afgezonken, rolt hieruit straks de 3000 ton zware sluisdeur open en dicht. Marylène Reijntjes van OpenIJ spreekt van 'een schoenendoos zonder deksel'. Dat helpt ook te be grijpen waar het misging bij het oorspronkelijke ontwerp van de nieuwe zeesluis, die de bouwers ruim 200 miljoen euro méér gaat kosten dan ze hadden begroot. Ook is de sluis pas begin 2022 klaar, ter wijl hij aanvankelijk al eind dit jaar in gebruik zou komen. Omdat de caisson aan één kant open is, was er een groot risico dat de deurkas zou vervormen en scheuren tijdens het afzinken. ,,U wilt de jip-en-jannekeversie van het verhaal?'', herhaalt Reijntjes de vraag. ,,Als je aan een schoenendoos zonder deksel trekt, merk j e meteen dat die niet stijf is.'' De oplossing werd gevonden in zwaardere fundering van de cais son en extra wapening van het be ton. De consequentie was wel dat OpenIJ - de bouwcombinatie van bAm en VolkerWessels - in 2017 het ontwerp van de caissons moest aanpassen, met als gevolg jaren ver traging en veel hogere bouwkosten. Want juist door het afzinken van de deurkassen in caissons hoopte OpenIJ zulke grote besparingen te boeken dat het de sluis voor 350 miljoen euro kon bouwen. OpenIJ heeft goede hoop dat er geen grote tegenvallers meer vol gen. Extra vertraging wordt 'hoogst onwaarschijnlijk' genoemd. Twee van de drie sluisdeuren lig gen nog in de haven van Amster dam. Daar is het logistiek centrum van OpenIJ waar alle benodigde ge reedschappen en materialen op af- roep beschikbaar zijn. Per schip ko men ze dan naar het sluiscomplex. Transport over land zou niet gaan. De wegen naar IJmuiden zijn een flessenhals en ook het meer dan een eeuw oude sluiscomplex kan die last niet dragen. ,,Alles wat je hier ziet, is over het water geko men'', zegt Rienstra. ,,Het is wer ken op een postzegel.'' Busdienst In totaal 4.300.000 kuub zand wordt afgevoerd. Op het sluiscom- plex maakt OpenIJ al het beton: 290.000 kubieke meter in totaal. Acht betonmixers rijden af en aan. Voor de tweehonderd mensen die hier tegelijkertij d aan het werk zijn, rijdt een eigen busdienst. Het scheepvaartverkeer door de oude Noordersluis (uit 1929) gaat intussen gewoon door. De nieuwe sluis moet nog uitgegraven wor den, maar de wanden van de kolk liggen er al, met daarop de bolders waar de vletterlieden in 2022 de trossen zullen vastmaken. maandag 24 juni 2019 GO Psycholoog Thijs Launspach bindt de strijd aan met beroepsziekte nr. 1: burn-out. Elke maandag geeft hij hier zijn kijk op stress op het werk. Vandaag: geluidsoverlast. Al kun je zeker niet aan alle geluidsoverlast iets doen, je bent niet machteloos. Wat kan Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert. Hij schreef hierover het boek Fokking Druk (2018). FRANKFURT LONDEN Airbus sluit dochteronder neming GPT Special Project Management aan het einde van het jaar. Dat schrijft de Britse krant The Guardian dat het jaarverslag van het bedrijf inzag. GPT wordt onder zocht omdat het smeergeld zou hebben betaald om een militair contract met Saoedi-Arabië in de wacht te slepen. a> E o m Blik vanuit het bestaande sluiswachterhuis op het bouwterrein van aanleg van de nieuwe zeesluis in IJmuiden. foto jean-pierre jans Voor de bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden wordt ko mende maanden de grootste caisson ter wereld afgezonken. Dit vergt een extra investering van 200 miljoen euro. De ople vering van de zeesluis is min stens met twee jaar vertraagd. Bart van Zoelen IJmuiden De grootste caisson ter wereld, die in IJmuiden wordt afgezonken is 81 meter lang, 55 meter breed en 26 meter hoog. Boek nu op oad.nl, bel 0547 20 18 31 of ga naar uw reisbureau. Vo|s ons °P *kijk op oad.nl/voorwaarden in

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 13