Mag het
ets stiller?
'Kathedraal in het IJ'
kost 200 miljoen extra
m
ECONOMIE 13
Twee jaar vertraging voor nieuwe zeesluis
alle reizcf^^S
AAN HET WERK
AIRBU-
1^
kortingen tot 200,-
Dat ik op deze plek in de krant columns schrijf
over stress, betekent natuurlijk niet dat ik zelf
nooit stress heb. Ook ik heb mijn eigen stresso
ren. Misschien wel mijn grootste: geluidsover
last. Er zijn niet heel veel dingen die op mijn
zenuwen werken, maar overgeleverd zijn aan
geluidsterreur is er zeker één.
En dan heb ik als eigen baas wat geluid be
treft zelfs een streepje voor. Ik hoef me niet
te verhouden tot de oerwoudgeluiden van een
kantoortuin. Ik hoef niet aan een bureau te zit
ten met collega's die een diepteanalyse geven
van de aflevering van First Dates van gisteren.
Maar het zzp-schap kent zijn eigen ergerlijke
klanken. In de trein bijvoorbeeld, waar gezel
lige gezinnetjes keuvelen over hun dagje uit
wanneer ik op weg ben naar een klus. Of in de
koffietent, waar ik elke paar minuten opschrik
van een melkopschuimer op standje straaljager.
Waarom ga je dan niet thuis werken? hoor ik u
denken. Nou nee, bedankt. De buurman aan de
linkerkant is daar vrolijk begonnen aan zijn
derde grondige verbou
wing in vier maanden.
En aan de rechterkant
heb ik onlangs een
nieuwe buurman gekre
gen die een uitgesproken
voorkeur blijkt te hebben
voor muziek met een ste
vige baslijn. Dan nog lie
ver het kabaal van bij
kletsende vriendinnen
in de lunchroom.
Hinderlijk geluid waar
je je niet aan kunt ont
trekken - het is om gek
van te worden. Het is dan ook niet zo gek dat al
het lawaai ertoe kan leiden dat je stressniveau
omhooggaat, en je prestaties naar beneden.
Hinderlijk
geluid waar
je je niet
aan kunt
onttrekken,
het is om gek
te worden
helpen: maak op je werkplek afspraken over
wanneer het stil is en wanneer er mag worden
gepraat. Spreek af dat je elkaar erop wijst wan
neer geluid hinderlijk is. Ben je op weg: ga in de
stiltecoupé zitten.
Als het echt te bont wordt, kun je ook een
technologische oplossing proberen. Zelf zweer
ik bij mijn koptelefoon met geluiddemping.
Zo'n apparaat gebruikt antigeluid om omge
vingsgeluid weg te filteren: de beste 100 euro
die ik ooit heb uitgegeven. Kijk ermee uit in het
verkeer: je hoort niets meer. Je kunt ermee zelfs
in een vliegtuig ongestoord achter een jamme
rende baby zitten. Ik ga zonder het huis niet
meer uit. En nee, ik heb geen aandelen.
Dan nog een verzoek van mij: heel fijn dat
jullie als gezin een fijn dagje uit hebben gehad,
maar kun je daar in de trein alsjeblieft iets zach
ter over praten? Ik zou u heel erkentelijk zijn.
Daimler
moet auto's
terughalen
Daimler moet in
Duitsland
60.000 diesel
auto's van Mer
cedes terugroe
pen, op last van
het Duitse mi
nisterie van
Transport. De
Mercedessen
GLK 220, ge
maakt tussen
2012 en 2015,
zijn uitgerust
met sjoemel-
software. Daim
ler laat weten in
beroep te gaan
tegen de beslis
sing.
Dochter
Airbus sluit
Op de bouwplaats van de nieuwe
sluis bij IJmuiden spreken de bou
wers al liefkozend van 'de grote ka
thedraal' en 'de grote schoenen
doos'. Op de plek waar vanaf 2022
de schepen de sluis verlaten op weg
naar Amsterdam, laten ze de ko
mende maanden een betonnen ko
los 18 meter zakken. Het gaat om de
grootste caisson ter wereld: 81 me
ter lang, 55 meter breed en 26 meter
hoog. Als deze caisson eenmaal is
afgezonken, rolt hieruit straks de
3000 ton zware sluisdeur open en
dicht.
Marylène Reijntjes van OpenIJ
spreekt van 'een schoenendoos
zonder deksel'. Dat helpt ook te be
grijpen waar het misging bij het
oorspronkelijke ontwerp van de
nieuwe zeesluis, die de bouwers
ruim 200 miljoen euro méér gaat
kosten dan ze hadden begroot. Ook
is de sluis pas begin 2022 klaar, ter
wijl hij aanvankelijk al eind dit jaar
in gebruik zou komen.
Omdat de caisson aan één kant
open is, was er een groot risico dat
de deurkas zou vervormen en
scheuren tijdens het afzinken. ,,U
wilt de jip-en-jannekeversie van
het verhaal?'', herhaalt Reijntjes de
vraag. ,,Als je aan een schoenendoos
zonder deksel trekt, merk j e meteen
dat die niet stijf is.''
De oplossing werd gevonden in
zwaardere fundering van de cais
son en extra wapening van het be
ton. De consequentie was wel dat
OpenIJ - de bouwcombinatie van
bAm en VolkerWessels - in 2017 het
ontwerp van de caissons moest
aanpassen, met als gevolg jaren ver
traging en veel hogere bouwkosten.
Want juist door het afzinken van de
deurkassen in caissons hoopte
OpenIJ zulke grote besparingen te
boeken dat het de sluis voor 350
miljoen euro kon bouwen.
OpenIJ heeft goede hoop dat er
geen grote tegenvallers meer vol
gen. Extra vertraging wordt 'hoogst
onwaarschijnlijk' genoemd.
Twee van de drie sluisdeuren lig
gen nog in de haven van Amster
dam. Daar is het logistiek centrum
van OpenIJ waar alle benodigde ge
reedschappen en materialen op af-
roep beschikbaar zijn. Per schip ko
men ze dan naar het sluiscomplex.
Transport over land zou niet gaan.
De wegen naar IJmuiden zijn een
flessenhals en ook het meer dan
een eeuw oude sluiscomplex kan
die last niet dragen. ,,Alles wat je
hier ziet, is over het water geko
men'', zegt Rienstra. ,,Het is wer
ken op een postzegel.''
Busdienst
In totaal 4.300.000 kuub zand
wordt afgevoerd. Op het sluiscom-
plex maakt OpenIJ al het beton:
290.000 kubieke meter in totaal.
Acht betonmixers rijden af en aan.
Voor de tweehonderd mensen die
hier tegelijkertij d aan het werk zijn,
rijdt een eigen busdienst.
Het scheepvaartverkeer door de
oude Noordersluis (uit 1929) gaat
intussen gewoon door. De nieuwe
sluis moet nog uitgegraven wor
den, maar de wanden van de kolk
liggen er al, met daarop de bolders
waar de vletterlieden in 2022 de
trossen zullen vastmaken.
maandag 24 juni 2019
GO
Psycholoog Thijs
Launspach bindt
de strijd aan met
beroepsziekte nr.
1: burn-out. Elke
maandag geeft hij
hier zijn kijk op
stress op het
werk. Vandaag:
geluidsoverlast.
Al kun je zeker niet aan alle geluidsoverlast
iets doen, je bent niet machteloos. Wat kan
Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert.
Hij schreef hierover het boek Fokking Druk
(2018).
FRANKFURT
LONDEN
Airbus sluit
dochteronder
neming GPT
Special Project
Management
aan het einde
van het jaar. Dat
schrijft de
Britse krant The
Guardian dat
het jaarverslag
van het bedrijf
inzag. GPT
wordt onder
zocht omdat het
smeergeld zou
hebben betaald
om een militair
contract met
Saoedi-Arabië
in de wacht te
slepen.
a>
E
o
m
Blik vanuit het bestaande sluiswachterhuis op het bouwterrein van aanleg van de nieuwe zeesluis
in IJmuiden. foto jean-pierre jans
Voor de bouw van de nieuwe
zeesluis in IJmuiden wordt ko
mende maanden de grootste
caisson ter wereld afgezonken.
Dit vergt een extra investering
van 200 miljoen euro. De ople
vering van de zeesluis is min
stens met twee jaar vertraagd.
Bart van Zoelen
IJmuiden
De grootste caisson ter wereld,
die in IJmuiden wordt afgezonken
is 81 meter lang, 55 meter breed
en 26 meter hoog.
Boek nu op oad.nl, bel 0547 20 18 31 of ga naar uw reisbureau. Vo|s ons °P
*kijk op oad.nl/voorwaarden in