facebook 10 NIEUWS Facebook en John de Mol praten verder over bestrijden van nepadvertenties Mediamagnaat John de Mol en Facebook nemen meer tijd voor een oplossing tegen misleidende Bitcoinreclames met naam en foto's van De Mol. Ondertussen gaat de fraude gewoon door. ,,De politie doet er amper iets tegen.'' ÖTOl 1<1 f» OA O 9 1 1 M) O'S Het zal ze bij Facebook in Californië zeker niet lekker zitten dat een Nederlandse rechter zich straks mogelijk moet uitspre ken over de mate waarin het platform ver antwoordelijk is voor de advertenties die het doorlaat. De rechter had John de Mol en Facebook twee weken de tijd gegeven er alsnog samen uit te komen, die deadline verstreek woensdag. Maar beide partijen nemen meer tijd om aan een oplossing te werken. Als dat niet lukt, zal de rechter zich later alsnog buigen over de vraag of Facebook inderdaad, zoals De Mol claimt, automa tisch alle advertenties moet weigeren waarin zijn beeltenis misbruikt wordt voor de verkoop van Bitcoinbeleggingen. Face book stelt dat dit haast onmogelijk is, maar het geschil raakt een principieel punt. Vier vragen. Al maanden misbruiken malafide Bit- coinboeren namen en foto's van grote ondernemers en BN'ers om met ronkende nepadvertenties inleg af te troggelen van goedgelovige particuliere investeerders. De advertenties draaien op verschillende web sites, en op Facebook. Behalve John de Mol figureren Blendle-oprichter Alexander Klöpping, zanger Waylon, acteur Ruud Feltkamp en presentator Humberto Tan in deze nepverhalen over ge-wel-di-ge ren dementen na een bescheiden inleg. Maar je raadt het al: van hun investering zien be leggers vaak geen cent terug. Zelfs na mas sale media-aandacht houdt de fraude aan. Inmiddels turfde de landelijke stichting fraudehelpdesk 170 meldingen voor een to taal schadebedrag van bijna 1,8 miljoen euro, meldt een woordvoerder: ,,Dan tui nen mensen er toch met open ogen in, on danks alle waarschuwingen." Omdat beleefd vragen niet werkt. De mediaondernemer is er klaar mee dat zijn naam en foto steeds worden mis bruikt. Zo nu en dan kregen zijn juristen het wel voor elkaar een advertentie verwij derd te krijgen van Facebook, maar niet structureel - telkens kwam het online on kruid snel weer terug. Dus stapte De Mol twee weken geleden naar de rechter. Zijn juristen eisen dat de advertenties met naam of beeld van De Mol binnen vijf da gen van het platform verwijderd worden. Facebook weigert zo'n 'filter' te maken omdat het te ver gaat om automatisch foto's en berichten over De Mol te blokke ren, stelt het platform. Dat zou betekenen dat ook nieuwsberichten over De Mol ge weerd worden. Van alles. Het verbetert voortdurend zijn fraudedetectie, verwijdert een recordaantal nepaccounts, vorig kwartaal wereldwijd zelfs 2,1 miljard. Maar, zo meldt een woordvoerder: ,,Hoewel we onze in strumenten voortdurend verbeteren, de tecteren we helaas niet elk geval van mis bruik. Mensen die dit soort advertenties maken, veranderen hun tactieken voortdu rend om zo detectie te ontlopen." Het kat-en-muisspel is echter lastig te winnen, vreest ook de Belg Maarten Schenk, die online-nepnieuws bestrijdt. Oplichters wisselen razendsnel van websi tes, kiezen hun advertentiepubliek buiten regio's van Facebookkantoren en maken misbruik van de techniek die 'cloaking' heet, zodat de advertenties stiekem naar andere pagina's verwijzen en de automati sche detectie omzeild kan worden. ,,En de pagina's waar je naar wordt doorverwezen zijn soms maar een paar minuten geldig", zegt Schenk, die inmiddels ook Vlaamse voorbeelden heeft gezien van de oplich ting. ,,Als je de politie dan tipt, is de link al weer ongeldig." Het bedrog bij de bron aanpakken is eveneens lastig: de oplichters werken vaak vanuit het buitenland en 'de politie in Nederland doet er eigenlijk niks aan', aldus een ingewijde. 4 Is er dan geen oplossing mogelijk? Jawel hoor, zegt het kamp-De Mol. Facebook moet gewoon zorgen dat het alle advertenties scherp controleert. Dat is een monsterklus voor het bedrijf dat jaarlijks miljarden verdient aan advertenties via een vrijwel volledig geautomatiseerd pro ces. Met de huidige personeelsomvang kan Facebook die miljoenen advertenties nooit allemaal checken. Daarom zullen ze in Ca- lifornië met argusogen de uitspraak van de Nederlandse rechter afwachten. Oordeelt hij dat het socialmediaplatform De Mols eis moet honoreren, dan betekent dat waarschijnlijk een immense principiële omschakeling - van doorgeefluik naar ver antwoordelijk voor alle inhoud - en een bijbehorende noodzakelijke uitbreiding van het personeelsbestand met naar schat ting duizenden advertentiecontroleurs. (lS-> T maandag 24 juni 2019 GO aude met advertenties voor bitcoins is WEL/NIET aan te pakken Niels Klaassen Hilversum IWat is er ook alweer aan de hand? 2 Waarom stapte De Mol naar de rechter? John de Mol vindt dat Facebook alle reclames beter moet checken. foto anp 3 Wat doet Facebook dan wel? Standaard Nederlandse miljardair John de Mol junior maakt bitcoin-software publiekelijk beschikbaar. Dit maakt mensen in 12 dagen rijk! AS SEEN ON "Rijnmond O Vox Voorbeelden van de gewraakte nepadvertenties waarin misbruik wordt gemaakt van bekende Nederlanders. foto internet

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 10