Topman van Shell incasseert het honderdvoudige van onze
m
■sé:
Altijd goed voor opwinding: loonsverhoging
voor ministers. Maar met bruto nog geen twee
ton per jaar steken hun salarissen schril af bij
die van de top van het bedrijfsleven. Minister
Ollongren kijkt of een plusje haalbaar is.
'Het is een ongelooflijk
teer onderwerp.
De ophef gaat verder
dan wat gedoe op
Twitter'
18
TOBIAS DEN HARTOG
ark Rutte wiebelt onge
makkelijk heen en weer.
Hij worstelt met de vraag
die hij zojuist kreeg: of
het écht nodig is om te
onderzoeken of Kamerle
den, wethouders, minis
ters en staatssecretarissen (en dus ook hijzelf)
meer zouden moeten verdienen.
Dus zegt de premier eerst: ,,Ik verdien een
waanzinnig salaris en ben heel tevreden.''
En dan: ,,Het is een ongelofelijk teer onder
werp. En de ophef gaat verder dan wat gedoe
op Twitter als die salarissen zouden stijgen.''
Toch, zegt hij, is het 'goed' om te kijken hoe
de beloning van benoemde en gekozen politici
'zich verhoudt tot andere beroepen'. En in de
hoop verdere vragen voor te zijn: ,,Maar voor
mij hoeft het niet.''
al
J'
Minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Za
ken) zet ondanks de terughoudendheid van
haar collega behoedzame stapjes om te laten
onderzoeken of salarissen van politieke ambts
dragers niet 'onder de grens van het redelijke
komt'. Zo'n discussie ligt maatschappelijke ge
voelig, zeker als het om bewindslieden gaat,
weet ze uit het verleden. Voor je het weet word
je publiekelijk als graaier weggezet. Bovendien:
de timing is niet optimaal, nu de loonstrookjes
van 'gewone mensen' ondanks economische
groei maar niet willen blinken.
Vandaar dat Ollongren niet zelf aan de slag
gaat, maar een commissie de hete aardappel
laat oppakken. En om iedere schijn van belan
genverstrengeling te voorkomen, zou een
loonsverhoging pas in een volgend kabinet
moeten ingaan.
Het klinkt riant, 194.000 euro bruto - inclu
sief pensioen, vakantiegeld, eindejaarsuitke
ring en onkostenvergoedingen. Maar daar zijn
kanttekeningen bij te plaatsen, zegt hoogleraar
Teun Dekker van de universiteit Maastricht.
Hij deed onderzoek naar het inkomen van top
politici. ,,In Europa zit Nederland aan de on
derkant van de middenmoot.'' Maar ook Dek
ker weet dat een loonsverhoging vragen om
kritiek is. ,,Ga een middenstander maar eens
vertellen dat 194.000 te weinig is.''
Commissie-Dijkstal
Voor wie deze discussie bekend in de oren
klinkt: dat klopt. In 2004 nam een commissie
onder leiding van oud-minister Hans Dijkstal
de salarissen van politici en topambtenaren
uitgebreid onder de loep. De conclusie toen: de
honoraria van ministers moeten met wel
50 procent omhoog. Vooral omdat ministers
méér zouden moeten verdienen dan hun on
dergeschikte ambtenaren. ,,Het kabinet durfde
het uiteindelijk niet aan'', vertelt Dekker. Toen
malig minister Johan Remkes van Binnen
landse Zaken was bang voor kritiek. Politici be
horen nu al niet 'tot de meest populaire dier
soorten', aldus Remkes destijds.
Sterker: eigenlijk deed het kabinet daarna het
tegengestelde met het instellen van de zoge
noemde balkenendenorm. Vanaf de jaren 80
waren de beloningen van salarissen van amb
tenaren meer gestegen dan die van ministers
en staatssecretarissen. Soms verdienden amb
tenaren meer dan hun politieke baas. ,,Het
kabinet verzon een dak op de salarissen en
propten die van ambtenaren eronder. Dat
is best raar, want we stellen het plafond
dus arbitrair vast en houden vervolgens
het salaris van misschien wel erg belangrijke
ambtenaren daar kunstmatig onder."
Gevolg is wel dat de salarissen steeds meer uit
de pas lopen met het bedrijfsleven, ziet Dekker.
Ceo's van Nederlandse beursgenoteerde bedrij
ven ontvingen in 2017 een gemiddeld jaarsalaris
van 3,6 miljoen euro. Praat Rutte in het Cats-
huis met Ben van Beurden over de vennoot-
ZATERDAG 22 JUNI 2019 GO
Verdient premier Rutte
s