II
Soefisme in de Doopsgezinde kerk
8 ZEELAND
HANDBIKER TOPPRESTATIE
Een dik jaar na
zijn been
amputatie
bedwingt Jan
Simpelaar uit Goes
met een handbike
de Kaunertaler
Gletscherstrasse.
Een van Oostenrijks
zwaarste
beklimmingen. ,,Het
geeft je mentaal
zoveel kracht."
Monnikenwerk
Als Jan op een dag na
een ritje op zijn race
fiets thuiskomt, doet
zijn onderbeen pijn.
Hij denkt aan een
zweepslag. Maar de dagen erna
blijft het pijn doen. Een bezoek
aan de weekendarts, ziet hij niet
zitten. Totdat hij een paar dagen
later met een koud been wakker
wordt. Toch maar even langs bij de
huisarts. Die verwijst Jan linea
recta door naar het ziekenhuis.
Daar blijkt het goed mis. Artsen
vertellen dat hij een aneurysma
heeft, een verwijding van een
bloedvat in zijn onderbeen. Vrij
wel direct gaat hij onder het mes.
En proberen de artsen een kunst
bloedvat in zijn been te krijgen.
Die operatie mislukt. Hij belandt
op de intensive care met een
bloedvergiftiging.
Het bloedvat in zijn been is
dichtgeklapt en de enige optie is
amputeren van zijn onderbeen.
Eerst tot onder de knie. Vijf opera-
ties later moet ook zijn knie eraan
geloven. Bij een controle van het
andere been, constateren de artsen
ook daar een bel in een bloedvat.
Een kunstbloedvat blijkt zijn red
ding. Met anderhalf been over be
landt Jan bij revalidatiecentrum
Reigerbos in Goes.
Strijdlust
Daar ziet revalidatiearts Sascha
van Berkum de strijdlust van de
Goesenaar. ,,Jij moet naar Oosten
rijk", zegt ze. „Deelnemen aan de
handbike battle op de Kaunertaler
Gletscherstrasse." Dat is een wed
strijd voor mensen met een fy
sieke beperking zoals Jan. Met dit
jaar 115 deelnemers aan de start,
die met een handbike de 2750 me-
ter hoge Kaunertaler bedwingen.
Een doel is geboren. Jan is strijd
lustig. Altijd geweest. Alleen heeft
hij tot een jaar geleden nooit eer
der met een handbike gereden.
Sterker nog, er moet eerst zo'n
fiets komen. Als ze bij sport- en
bewegingscentrum Focus Fit ho
ren wat Jan van plan is, ontstaat
spontaan een crowdfundactie.
Binnen de kortste keren zamelen
de sporters 3500 euro in. Genoeg
voor een fiets.
Begin dit jaar start Jan met trai
nen. In de sportschool en buiten
met zijn handbike. ,,Sommige
deelnemers trainen een heel jaar.
Ik moest het in vijf maanden
doen", zegt hij. Met zijn vrouw
Joke oefent hij in de buurt. De
Zelfs mijn
revalidatiearts was
overgekomen
Postbrug bij Wemeldinge op en
neer. De Zeelandbrug op en af. Ie
der viaduct grijpt Jan aan als trai
ning. ,,Je moet wat in zo'n vlakke
provincie."
En dan is het zover. Met zijn
vrouw en zoon Patrick vertrekt Jan
naar het Kaunertal. Een doodlo
pend dal dat eindigt bij een glet
sjerskigebied. Met een lengte van
20 kilometer en stijgingspercenta
ges tot 18 procent een marteltocht.
,,Soms zakte de snelheid terug tot
3 kilometer per uur. Het was lood
zwaar."
Vijf uur ploeteren later, waarbij
Joke en Patrick hem op de fiets bij
staan, komt Jan boven. ,,Langs alle
kanten werd ik aangemoedigd.
Zelfs mijn revalidatiearts was
overgekomen. Dat vond ik wel
heel bijzonder." Nu, een week la
ter, werkt Jan thuis aan een nieuw
doel. Volgend jaar op de racefiets
omhoog. ,,Met de nieuwste pro
theses kan dat. Dan kan ik mijn re-
validatiemaatje Harry Braam steu
nen." Voorlopig blijft het bij hand-
biken. Zondag start Jan in de Jo de
Roo toertocht in Goes.
Piet Beijer spreekt morgen in
de Doopsgezinde Kerk in
Middelburg. Beijer komt
van oorsprong uit een Doopsge
zinde familie, maar is zich steeds
meer gaan verdiepen in één aspect
uit de aloude spirituele wijsheid
van het soefisme. Hij bezocht de
universele erediensten van de af
deling Zeeland van de soefibewe
ging en neemt nog altijd deel aan
een leeskring. In zijn lezing zal hij
een beeld schetsen van zijn zoek
tocht vanuit de Doopsgezinde
kerk, via het soefisme naar de spi
rituele wijsheid van de advaita ve-
danta, de non dualiteit. Het soe
fisme is naar Europa gebracht door
Inayat Khan (1882-1927). Een man
uit een geslacht van soefi's die op
groeide in de Mogol cultuur
waarin inzichten van hindoeïsme
en islam worden gecombineerd.
Op jonge leeftijd trok de geeste
lijke zoektocht hem. Hij reisde
door India om met heiligen en yo
gi's in contact te komen of zij nu
moslim, hindoe, pars of boeddhist
waren. Hij verdiepte zich in de
grote wereldreligies, maar ook tao
ïsme, zoroastrianisme en filosofen
uit onder meer Egypte, Grieken
land en Perzië. Inayat Khan had de
intentie het Oosten en Westen
meer met elkaar te verbinden.
Diepere eenheid
Het universeel soefisme is geen re
ligie op zich, maar het belicht de
diepere eenheid van alle grote reli
gies. Tijdens de universele ere
diensten worden ook teksten uit
de heilige geschriften van ver
schillende religies gelezen. Liefde,
harmonie en schoonheid zijn ver
bindende elementen. Het soe
fisme staat ver af van de tegenstel
lingen of godsdienstige dogma's
waarover mensen met elkaar strij
den. Het is geen religie op zich,
maar verenigt in zekere zin alle re
ligies. ,,Het is religie als men er re
ligie uit wil leren, het is filosofie
als men er wijsheid uit wil putten;
het is mystiek als men zich erdoor
wil laten leiden bij het ontplooien
van de ziel", lees ik in een tekst
van Inayat Khan. Soefisme past
dus prima in een kerk, toch?
Nou dat hangt er maar net vanaf.
Kijk naar het christendom. Be
hoort een kerk tot een wat vrijzin
niger variant, dan zal het niet zo'n
probleem zijn zich te laten inspi
reren door andere bronnen dan de
Bijbel. Maar er zijn ook kerken
waarin de Bijbel als enige heilige
bron wordt gezien. En wanneer
het geloof in Christus als enige
weg tot zaligheid wordt verkon
digd, is daarbuiten geen heil te
verwachten. Dan wordt het lastig
om te spreken over het universele
van religies. En dan beperk ik me
slechts tot opvattingen binnen het
orthodoxere christendom. Zou ie
dere moslim in de Koran ruimte
vinden om zich tot het universeel
soefisme te bekennen? Piet Beijer
zal dus ingaan op non dualiteit en
de raakvlakken daarvan met de
hedendaagse hersenwetenschap.
Ik ben benieuwd. Het aardige van
het soefisme vind ik het streven
naar meer harmonie in de wereld.
Maar na een paar dagen studeren
in boeken als Tot de Ene - de weg
van het universeel soefisme en Uni
verseel soefisme - de weg van liefde,
harmonie en schoonheid vraag ik me
af in hoeverre het universele soe
fisme een begrijpelijke boodschap
heeft voor eenvoudige zoekers.
Gewone mensen die antwoorden
willen vinden op hun zingevings-
vragen. Ik raak op zoek naar de be
tekenis van 'non dualiteit' de weg
al kwijt. Maar, Beijer zal die vast
willen wijzen. En anders de soefi
beweging Zeeland wel, die in sep
tember weer een eredienst heeft
in Middelburg.
zaterdag 22 juni 2019
Jan fietst zonder been de berg op
Timo van de Kasteele
Goes
Jan Simpelaar hoopt volgend jaar zijn handbike weer te kunnen verruilen voor een racefiets. ,,Met de nieuwste protheses kan dat."
FOTO MARCELLE DAVIDSE
- Jan Simpelaar, handbiker
José Baars
José Baars schrijft wekelijks
over religie en kerken in
Zeeland. Kijk voor haar blog
op pzc.nl/monnikenwerk