II Soefisme in de Doopsgezinde kerk 8 ZEELAND HANDBIKER TOPPRESTATIE Een dik jaar na zijn been amputatie bedwingt Jan Simpelaar uit Goes met een handbike de Kaunertaler Gletscherstrasse. Een van Oostenrijks zwaarste beklimmingen. ,,Het geeft je mentaal zoveel kracht." Monnikenwerk Als Jan op een dag na een ritje op zijn race fiets thuiskomt, doet zijn onderbeen pijn. Hij denkt aan een zweepslag. Maar de dagen erna blijft het pijn doen. Een bezoek aan de weekendarts, ziet hij niet zitten. Totdat hij een paar dagen later met een koud been wakker wordt. Toch maar even langs bij de huisarts. Die verwijst Jan linea recta door naar het ziekenhuis. Daar blijkt het goed mis. Artsen vertellen dat hij een aneurysma heeft, een verwijding van een bloedvat in zijn onderbeen. Vrij wel direct gaat hij onder het mes. En proberen de artsen een kunst bloedvat in zijn been te krijgen. Die operatie mislukt. Hij belandt op de intensive care met een bloedvergiftiging. Het bloedvat in zijn been is dichtgeklapt en de enige optie is amputeren van zijn onderbeen. Eerst tot onder de knie. Vijf opera- ties later moet ook zijn knie eraan geloven. Bij een controle van het andere been, constateren de artsen ook daar een bel in een bloedvat. Een kunstbloedvat blijkt zijn red ding. Met anderhalf been over be landt Jan bij revalidatiecentrum Reigerbos in Goes. Strijdlust Daar ziet revalidatiearts Sascha van Berkum de strijdlust van de Goesenaar. ,,Jij moet naar Oosten rijk", zegt ze. „Deelnemen aan de handbike battle op de Kaunertaler Gletscherstrasse." Dat is een wed strijd voor mensen met een fy sieke beperking zoals Jan. Met dit jaar 115 deelnemers aan de start, die met een handbike de 2750 me- ter hoge Kaunertaler bedwingen. Een doel is geboren. Jan is strijd lustig. Altijd geweest. Alleen heeft hij tot een jaar geleden nooit eer der met een handbike gereden. Sterker nog, er moet eerst zo'n fiets komen. Als ze bij sport- en bewegingscentrum Focus Fit ho ren wat Jan van plan is, ontstaat spontaan een crowdfundactie. Binnen de kortste keren zamelen de sporters 3500 euro in. Genoeg voor een fiets. Begin dit jaar start Jan met trai nen. In de sportschool en buiten met zijn handbike. ,,Sommige deelnemers trainen een heel jaar. Ik moest het in vijf maanden doen", zegt hij. Met zijn vrouw Joke oefent hij in de buurt. De Zelfs mijn revalidatiearts was overgekomen Postbrug bij Wemeldinge op en neer. De Zeelandbrug op en af. Ie der viaduct grijpt Jan aan als trai ning. ,,Je moet wat in zo'n vlakke provincie." En dan is het zover. Met zijn vrouw en zoon Patrick vertrekt Jan naar het Kaunertal. Een doodlo pend dal dat eindigt bij een glet sjerskigebied. Met een lengte van 20 kilometer en stijgingspercenta ges tot 18 procent een marteltocht. ,,Soms zakte de snelheid terug tot 3 kilometer per uur. Het was lood zwaar." Vijf uur ploeteren later, waarbij Joke en Patrick hem op de fiets bij staan, komt Jan boven. ,,Langs alle kanten werd ik aangemoedigd. Zelfs mijn revalidatiearts was overgekomen. Dat vond ik wel heel bijzonder." Nu, een week la ter, werkt Jan thuis aan een nieuw doel. Volgend jaar op de racefiets omhoog. ,,Met de nieuwste pro theses kan dat. Dan kan ik mijn re- validatiemaatje Harry Braam steu nen." Voorlopig blijft het bij hand- biken. Zondag start Jan in de Jo de Roo toertocht in Goes. Piet Beijer spreekt morgen in de Doopsgezinde Kerk in Middelburg. Beijer komt van oorsprong uit een Doopsge zinde familie, maar is zich steeds meer gaan verdiepen in één aspect uit de aloude spirituele wijsheid van het soefisme. Hij bezocht de universele erediensten van de af deling Zeeland van de soefibewe ging en neemt nog altijd deel aan een leeskring. In zijn lezing zal hij een beeld schetsen van zijn zoek tocht vanuit de Doopsgezinde kerk, via het soefisme naar de spi rituele wijsheid van de advaita ve- danta, de non dualiteit. Het soe fisme is naar Europa gebracht door Inayat Khan (1882-1927). Een man uit een geslacht van soefi's die op groeide in de Mogol cultuur waarin inzichten van hindoeïsme en islam worden gecombineerd. Op jonge leeftijd trok de geeste lijke zoektocht hem. Hij reisde door India om met heiligen en yo gi's in contact te komen of zij nu moslim, hindoe, pars of boeddhist waren. Hij verdiepte zich in de grote wereldreligies, maar ook tao ïsme, zoroastrianisme en filosofen uit onder meer Egypte, Grieken land en Perzië. Inayat Khan had de intentie het Oosten en Westen meer met elkaar te verbinden. Diepere eenheid Het universeel soefisme is geen re ligie op zich, maar het belicht de diepere eenheid van alle grote reli gies. Tijdens de universele ere diensten worden ook teksten uit de heilige geschriften van ver schillende religies gelezen. Liefde, harmonie en schoonheid zijn ver bindende elementen. Het soe fisme staat ver af van de tegenstel lingen of godsdienstige dogma's waarover mensen met elkaar strij den. Het is geen religie op zich, maar verenigt in zekere zin alle re ligies. ,,Het is religie als men er re ligie uit wil leren, het is filosofie als men er wijsheid uit wil putten; het is mystiek als men zich erdoor wil laten leiden bij het ontplooien van de ziel", lees ik in een tekst van Inayat Khan. Soefisme past dus prima in een kerk, toch? Nou dat hangt er maar net vanaf. Kijk naar het christendom. Be hoort een kerk tot een wat vrijzin niger variant, dan zal het niet zo'n probleem zijn zich te laten inspi reren door andere bronnen dan de Bijbel. Maar er zijn ook kerken waarin de Bijbel als enige heilige bron wordt gezien. En wanneer het geloof in Christus als enige weg tot zaligheid wordt verkon digd, is daarbuiten geen heil te verwachten. Dan wordt het lastig om te spreken over het universele van religies. En dan beperk ik me slechts tot opvattingen binnen het orthodoxere christendom. Zou ie dere moslim in de Koran ruimte vinden om zich tot het universeel soefisme te bekennen? Piet Beijer zal dus ingaan op non dualiteit en de raakvlakken daarvan met de hedendaagse hersenwetenschap. Ik ben benieuwd. Het aardige van het soefisme vind ik het streven naar meer harmonie in de wereld. Maar na een paar dagen studeren in boeken als Tot de Ene - de weg van het universeel soefisme en Uni verseel soefisme - de weg van liefde, harmonie en schoonheid vraag ik me af in hoeverre het universele soe fisme een begrijpelijke boodschap heeft voor eenvoudige zoekers. Gewone mensen die antwoorden willen vinden op hun zingevings- vragen. Ik raak op zoek naar de be tekenis van 'non dualiteit' de weg al kwijt. Maar, Beijer zal die vast willen wijzen. En anders de soefi beweging Zeeland wel, die in sep tember weer een eredienst heeft in Middelburg. zaterdag 22 juni 2019 Jan fietst zonder been de berg op Timo van de Kasteele Goes Jan Simpelaar hoopt volgend jaar zijn handbike weer te kunnen verruilen voor een racefiets. ,,Met de nieuwste protheses kan dat." FOTO MARCELLE DAVIDSE - Jan Simpelaar, handbiker José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 36