Consulenten klagen over de Belastingdienst Jongere stelt koop uit ECONOMIE 19 woensdag 19 juni 2019 Jaarlijks verzorgen de belastingad viseurs miljoenen aangiftes van bedrijven en particulieren. In to taal goed voor zo'n 250 miljard euro aan belasting. Maar het lijkt er meer en meer op dat de fiscus helemaal niet blij is met de hulp van de adviseurs. Contact leggen met de fiscus om een belasting aangifte te bespreken is een hei dens karwei. Ook is er sprake van een verharding van de kant van de fiscus, blijkt uit een groot onder zoek onder leden van de Neder landse Orde van Belastingadvi seurs (NOB) en Register Belas tingadviseurs (RB), de twee grote organisaties van belastingconsu lenten. Zo'n 3000 van de 12.000 le den vulden de enquête in over hun relatie met de Belasting dienst. Een van de uitkomsten: steeds vaker krijgen belasting plichtigen sancties ofboetes opge legd. Al met al krijgt de relatie met de Belastingdienst een mager zesje van fiscalisten. Dat is nog iets slechter dan bij het vorige onder zoek in 2016. Voor een deel is het probleem structureel. De laatste jaren is er flink bezuinigd op per soneel bij de Belastingdienst en is veel kennis verdwenen doordat oudere inspecteurs zijn vertrok ken. Maar dat is niet de hele verkla ring. ,,Er zijn een paar grote pro blemen met de Belastingdienst'', zegt Bartjan Zoetmulder, voorzit ter van de NOB. ,,Eén probleem is dat het heel moeilijk is met de juiste persoon in contact te ko men. Er zijn geen telefoonlijsten of lijsten met e-mailadressen van medewerkers.'' Dus moet de adviseur de help desk bellen en zijn vraag voorleg gen. ,,Met een beetj e geluk word j e dan binnen 48 uur teruggebeld door de juiste persoon om je vraag aan voor te leggen'', schetst Fons Overwater, voorzitter van het RB. Maar zoiets simpels als een mail adres van de juiste medewerker is niet te krijgen. ,,Ze communiceren niet per e-mail. Het lijkt nog het stenen tijdperk bij de Belasting dienst.'' Per telefoon en e-mail is de fis cus dus moeizaam te bereiken voor de adviseur. Maar per post communiceren is helemaal een crime. ,,Je krijgt na drie weken een ontvangstbevestiging", zegt Zoet mulder. Maar heel vaak blijkt post gewoon kwijt te raken. ,,Brieven aan de Belastingdienst worden in de postkamer met de hand inge- scand. Daar gaat al veel mis.'' Om dat de brief niet aan een bepaald persoon is gericht, moet de mede werker maar bepalen naar wie de briefwordt doorgestuurd voor be antwoording. ,,En vaak is dat niet de juiste persoon, dus komt er geen reactie.'' Op die manier gaat veel post aan de fiscus verloren - en dus veel kostbare tijd. Al die toestanden leiden tot veel Ze communiceren niet per e-mail. Het lijkt er nog het stenen tijdperk extra werk voor de belastingadvi seur, en uiteindelijk ook voor de Belastingdienst. ,,Je wilt liefst vooraf weten hoe een belastingin specteur tegen een aangifte aan kijkt. Dan kun je zorgen dat een juiste aangifte wordt ingediend. Nu moet je achteraf in overleg en dat kost veel tijd en dus geld. Die kosten komen uiteindelijk voor rekening van onze klanten'', aldus Overwater. ,,En de inning van be lasting door de fiscus gaat ook niet zo efficiënt als zou kunnen.'' De fiscalisten bespeuren ook een verharding in de verhouding met de inspecteurs. ,,Dat heeft deels te maken met de verruwing in de maatschappij'', zegt Over- water. ,,Maar je merkt ook dat za ken als de discussie over de belas- tingmoraal van multinationals, de Panama Papers en dergelijke, meespelen.'' Wantrouwen in plaats van vertrouwen lijkt de norm te worden. DELFT Bijna de helft van de jongeren onder de 35 jaar wacht met het kopen van een huis. De jongeren speculeren volgens een peiling van Viisi dat de prijzen eerdaags gaan dalen. Woningbouwdeskun- digen - onder wie de Delftse hoogleraar Boelhouwer - hel pen de jongeren meteen uit de droom. ,,Wie denkt dat hui zenprijzen gaan stabiliseren of dalen, die kan het echt verge ten'', aldus Boelhouwer. Door de druk op de woningmarkt, het tekort aan beschikbare en betaalbare woningen en de aanhoudend lage rente, ligt dat volgens Boelhouwer niet voor de hand. Thwaites. Hij kocht voor een hab- bekrats een broodrooster. Een simpel massaproduct. En dat ging hij zelf namaken, van begin tot eind. Hij kwam erachter dat hij maar liefst 100 materialen nodig had en ging onder meer op zoek - in mijnen bijvoorbeeld - naar ijzer, koper en nikkel, en knut selde zo'n tien maanden lang. ,,Toen hij klaar was, stak hij de stekker in het stopcontact en daarna smolt het hele apparaat in een paar seconden'', aldus Ge neste. ,,Het is een soort absurde illustratie van het feit dat niemand meer zelf een alledaags gebruiks voorwerp kan maken. Daarom is er handel, in grondstoffen en onderdelen.'' Pensioenmachine In het nieuwe museum wordt in teractief, met video's, animaties en voorwerpen, uit de doeken gedaan hóe wordt gehandeld en onder handeld: op bedrijfsniveau, bin nen de Europese Unie en mondi aal. Want of de Fransen het nou willen geloven of niet: beslissin gen over hun economische leven worden allang niet meer alleen op het Élysée door de Franse presi dent genomen. Achter in het museum staat een 'pensioenmachine', voor veel be zoekers een ontnuchterend appa raat. Want de pensioengerechtigde leeftijd in Frankrijk staat nog altijd op 62 jaar. Met een schuif en draai- knoppen kan de bezoeker simule ren hoeveel premie hij betaalt en hoelang. Op een scherm verschijnt dan het fictieve pensioenbedrag. En dat bedrag valt nogal eens tegen - omdat deze machine de staatsschuld niet laat oplopen, maar zich alleen baseert op echte cijfers over vergrijzing en dalende premie-inkomsten. teur Philippe Geneste. In de zalen zijn de ideeën van grote denkers te lezen, van Aristoteles via Karl Marx tot Paul Krugman. Er wor den fragmenten getoond uit It's A Wonderful Life van Frank Capra uit 1946: een film waarin geld, lenin gen en banken centraal staan. ,,We willen dlle aspecten van onze economie laten zien", aldus Geneste. ,,Dat gaat van ingewik kelde transacties op de beurs tot de basis: waarom verhandelen mensen objecten? Want daar be gon het allemaal mee.'' Om dat laatste te illustreren is een zaal ingericht met het werk van de Britse kunstenaar Thomas GO Nederlandse belastingadvi seurs zijn niet te spreken over de service van hun natuurlijke tegenstrever, de Belasting dienst. De werkrelatie wordt gekenmerkt door veel stress, stijgende bloeddruk en steeds hogere rekeningen voor de klanten. Peet Vogels Amsterdam -Fons Overwater, RB A.A Van boven naar beneden: de broodroos terinstallatie van Thomas Thwaites, mi nister Bruno Lemaire tij dens de offi ciële opening, een trading room, en een verzameling goudstaven in het museum. FOTO'S PR EN AFP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19