•v V
oom
12 ZEELAND
000
1.200
Ook
bedrijven
rijden
met Stint
BAKFIETS KEURING
Een kleine negen maanden na het
fatale ongeluk in Oss lijkt er weer
toekomst te zijn voor de Stint. De
RDW neemt de elektrisch aange
dreven bolderkar de komende da
gen onder de loep tijdens een eerste
keuring. Het bedrijf achter de Stint,
die wordt geproduceerd in Putten,
hoopt dat nog voor het nieuwe
schooljaar tussen de 1200 en 1400
voertuigen voor de kinderdagop-
vangbranche zijn omgebouwd.
Kinderdagverblijven kijken er
naar uit, maar zijn ook sceptisch.
BSO De Grassprietjes in Deventer
huurt één Stint en reageert beden
kelijk op het nieuws dat het exem
plaar op korte termijn weer de weg
op kan. ,,Er wordt van alles verteld,
maar of het echt voor de zomer gaat
lukken moeten we nog maar af
wachten", reageert de eigenaresse,
die nu gebruik maakt van bakfiet
sen met minder capaciteit.
Bedenker en fabrikant Edwin
Renzen heeft meer vertrouwen. Hij
noemt de aanstaande keuring 'een
nieuw hoofdstuk'. Toch zijn er nog
wat hobbels te nemen voordat de
Stint weer kan rondrijden.
De keuring
Het gaat namelijk in eerste instan
tie om een zogenoemde 'pre-keu-
ring', vertelt RDW-woordvoerder
Thierry van Twist. ,,Dat betekent
eigenlijk dat we de fabrikant een
beetje op weg helpen. Hij moet uit
eindelijk een aanvraag indienen
voor een officiële keuring." De pre-
keuring vindt de komende dagen
plaats, waarbij de Stint in delen
wordt bekeken. ,,Dat betekent bij-
voorbeeld dat zaken als de gordels
en remmen apart worden getest. De
testen vinden op verschillende mo
menten plaats komende week."
Aanpassingen
Om de Stint weer de weg op te krij
gen, heeft bedenker Renzen een
groot aantal aanpassingen gedaan.
Na de pre-keuring verwacht de di
recteur nog een aantal kleine din
gen te moeten veranderen. Vervol
gens hoopt hij te kunnen voldoen
aan de richtlijn voor bijzondere
bromfietsen, die na het ongeval in
Oss is aangescherpt. ,,Aan de bui
tenkant is weinig te zien van de
aanpassingen", zegt de directeur.
,,Het gaat vooral om de techniek
Aan de buitenkant
is weinig te
zien van de
aanpassingen
binnen in de Stint. Die is helemaal
vernieuwd. Verder zijn het stuur en
de gordelsluiting aangepast, krijgt
de Stint een nieuw remsysteem en
wordt de verlichting verbeterd."
Nog meer testen
Deze 'pre-keuring' is niet zonder
reden, benadrukt bedenker Ren-
zen. ,,Hiermee besparen we tijd",
legt hij uit. Om de officiële test aan
te kunnen vragen moet de Stint na
melijk eerst nog een aantal andere
proeven doorstaan. Bijvoorbeeld
een EMC-keuring. Die vindt plaats
om te kijken of het voertuig niet
stoort. ,,Als we na de officiële keu
ring nog aanpassingen moeten
doen, moeten we ook opnieuw al
die andere testen doorlopen. Dat
kost veel tijd."
En die tijd is er niet. Voor het
nieuwe schooljaar begint wil Ren-
zen de vernieuwde Stint weer op de
weg hebben. Veel afnemers van het
voertuig zijn namelijk kinderdag
verblijven. Die wachten met smart
op de nieuwe Stint, omdat het nu
veel geld kost om kinderen op alter-
natieve manieren te vervoeren.
De productie
Inmiddels zijn volgens de directeur
ruim 1200 orders binnengekomen
van partijen die verder willen met
de aangepaste Stint. Nog eens 800
afnemers zouden interesse hebben
getoond. In totaal kost de ombouw
van de 3000 voertuigen die tot het
ongeluk in Oss op de weg reden 9
miljoen euro. Stinteigenaren moe
ten de ombouw zelf betalen. Om al
die Stints om te bouwen, heeft Ren-
zen in Nijkerk extra bedrijfsruimte
gehuurd. De productiehallen in Put
ten staan namelijk vol met gede
monteerde oude exemplaren.
En hoe nu verder?
Renzen hoopt allereerst op een posi
tieve pre-keuring. Daarna vinden de
komende maanden aanvullende
tests plaats. De officiële keuring zou
dan nog deze zomer kunnen plaats
vinden, verwacht hij. ,,Na een succes
volle test kunnen kinderdagverblij
ven in het nieuwe schooljaar weer de
weg op met de nieuwe Stint."
dinsdag 18 juni 2019
VL
De noodstopknop en
parkeerrem worden
HÊ f verbeterd
Nieuwe veiligheidsgordels
voor de kinderen
Wanneer de bestuurder
van het plateau valt,
stopt de nieuwe Stint
automatisch
Stints moeten worden aangepast
Een tweede knijprem
op de rechterkant van
het stuur
r°P-UQj3.g
De nieuwe Stint krijgt een
remsysteem op alle wielen
(voorheen alleen achter
wielen)
Orders voor
vernieuwde Stint
Gebruikers hebben interesse
in de vernieuwde Stint
De verlichting wordt
hoger geplaatst en
extra dimlicht
PostNL wil graag weer gebruik
maken van de 79 Stints die nu
in de garage staan te wachten
op nieuwe keuring
Niet alleen kinder
dagverblijven,
maar ook andere
bedrijven gebruik
ten de Stint veel
vuldig. Een daar
van is PostNL.
Het postbedrijf
reed tot het ver
bod op 2 oktober
met 79 Stints
rond in Nederland
om post te bezor
gen. Hoewel het
verbod geen in
vloed had op de
bezorging moest
het bedrijf wel
noodgedwongen
overstappen op
andere vervoers
middelen, zoals
bakfietsen en die
selbusjes. Nu laat
PostNL weten
graag door te wil
len met de aange
paste Stint.
„Zodra de voer
tuigen weer aan
de wettelijke
eisen voldoen,
willen wij de Stint
graag weer inzet
ten", laat een
woordvoerder
weten.
infographic Anke Arts John Back
De nieuwe Stint is helemaal
klaar voor de cruciale test
Wat moet er gebeuren voordat
de aangepaste Stint de weg op
kan? Deze week vindt bij het
RDW-testcentrum in Lelystad de
eerste 'pre-keuring' plaats. In
middels heeft het bedrijf 1200
orders ontvangen voor een aan
gepaste Stint. Kinderdagverblij
ven, maar ook bedrijven als
PostNL, kunnen niet wachten
om met de elektrische bakfiets
te gaan rijden.
Stefan Keukenkamp
—Edwin Renzen, fabrikant