•v V oom 12 ZEELAND 000 1.200 Ook bedrijven rijden met Stint BAKFIETS KEURING Een kleine negen maanden na het fatale ongeluk in Oss lijkt er weer toekomst te zijn voor de Stint. De RDW neemt de elektrisch aange dreven bolderkar de komende da gen onder de loep tijdens een eerste keuring. Het bedrijf achter de Stint, die wordt geproduceerd in Putten, hoopt dat nog voor het nieuwe schooljaar tussen de 1200 en 1400 voertuigen voor de kinderdagop- vangbranche zijn omgebouwd. Kinderdagverblijven kijken er naar uit, maar zijn ook sceptisch. BSO De Grassprietjes in Deventer huurt één Stint en reageert beden kelijk op het nieuws dat het exem plaar op korte termijn weer de weg op kan. ,,Er wordt van alles verteld, maar of het echt voor de zomer gaat lukken moeten we nog maar af wachten", reageert de eigenaresse, die nu gebruik maakt van bakfiet sen met minder capaciteit. Bedenker en fabrikant Edwin Renzen heeft meer vertrouwen. Hij noemt de aanstaande keuring 'een nieuw hoofdstuk'. Toch zijn er nog wat hobbels te nemen voordat de Stint weer kan rondrijden. De keuring Het gaat namelijk in eerste instan tie om een zogenoemde 'pre-keu- ring', vertelt RDW-woordvoerder Thierry van Twist. ,,Dat betekent eigenlijk dat we de fabrikant een beetje op weg helpen. Hij moet uit eindelijk een aanvraag indienen voor een officiële keuring." De pre- keuring vindt de komende dagen plaats, waarbij de Stint in delen wordt bekeken. ,,Dat betekent bij- voorbeeld dat zaken als de gordels en remmen apart worden getest. De testen vinden op verschillende mo menten plaats komende week." Aanpassingen Om de Stint weer de weg op te krij gen, heeft bedenker Renzen een groot aantal aanpassingen gedaan. Na de pre-keuring verwacht de di recteur nog een aantal kleine din gen te moeten veranderen. Vervol gens hoopt hij te kunnen voldoen aan de richtlijn voor bijzondere bromfietsen, die na het ongeval in Oss is aangescherpt. ,,Aan de bui tenkant is weinig te zien van de aanpassingen", zegt de directeur. ,,Het gaat vooral om de techniek Aan de buitenkant is weinig te zien van de aanpassingen binnen in de Stint. Die is helemaal vernieuwd. Verder zijn het stuur en de gordelsluiting aangepast, krijgt de Stint een nieuw remsysteem en wordt de verlichting verbeterd." Nog meer testen Deze 'pre-keuring' is niet zonder reden, benadrukt bedenker Ren- zen. ,,Hiermee besparen we tijd", legt hij uit. Om de officiële test aan te kunnen vragen moet de Stint na melijk eerst nog een aantal andere proeven doorstaan. Bijvoorbeeld een EMC-keuring. Die vindt plaats om te kijken of het voertuig niet stoort. ,,Als we na de officiële keu ring nog aanpassingen moeten doen, moeten we ook opnieuw al die andere testen doorlopen. Dat kost veel tijd." En die tijd is er niet. Voor het nieuwe schooljaar begint wil Ren- zen de vernieuwde Stint weer op de weg hebben. Veel afnemers van het voertuig zijn namelijk kinderdag verblijven. Die wachten met smart op de nieuwe Stint, omdat het nu veel geld kost om kinderen op alter- natieve manieren te vervoeren. De productie Inmiddels zijn volgens de directeur ruim 1200 orders binnengekomen van partijen die verder willen met de aangepaste Stint. Nog eens 800 afnemers zouden interesse hebben getoond. In totaal kost de ombouw van de 3000 voertuigen die tot het ongeluk in Oss op de weg reden 9 miljoen euro. Stinteigenaren moe ten de ombouw zelf betalen. Om al die Stints om te bouwen, heeft Ren- zen in Nijkerk extra bedrijfsruimte gehuurd. De productiehallen in Put ten staan namelijk vol met gede monteerde oude exemplaren. En hoe nu verder? Renzen hoopt allereerst op een posi tieve pre-keuring. Daarna vinden de komende maanden aanvullende tests plaats. De officiële keuring zou dan nog deze zomer kunnen plaats vinden, verwacht hij. ,,Na een succes volle test kunnen kinderdagverblij ven in het nieuwe schooljaar weer de weg op met de nieuwe Stint." dinsdag 18 juni 2019 VL De noodstopknop en parkeerrem worden HÊ f verbeterd Nieuwe veiligheidsgordels voor de kinderen Wanneer de bestuurder van het plateau valt, stopt de nieuwe Stint automatisch Stints moeten worden aangepast Een tweede knijprem op de rechterkant van het stuur r°P-UQj3.g De nieuwe Stint krijgt een remsysteem op alle wielen (voorheen alleen achter wielen) Orders voor vernieuwde Stint Gebruikers hebben interesse in de vernieuwde Stint De verlichting wordt hoger geplaatst en extra dimlicht PostNL wil graag weer gebruik maken van de 79 Stints die nu in de garage staan te wachten op nieuwe keuring Niet alleen kinder dagverblijven, maar ook andere bedrijven gebruik ten de Stint veel vuldig. Een daar van is PostNL. Het postbedrijf reed tot het ver bod op 2 oktober met 79 Stints rond in Nederland om post te bezor gen. Hoewel het verbod geen in vloed had op de bezorging moest het bedrijf wel noodgedwongen overstappen op andere vervoers middelen, zoals bakfietsen en die selbusjes. Nu laat PostNL weten graag door te wil len met de aange paste Stint. „Zodra de voer tuigen weer aan de wettelijke eisen voldoen, willen wij de Stint graag weer inzet ten", laat een woordvoerder weten. infographic Anke Arts John Back De nieuwe Stint is helemaal klaar voor de cruciale test Wat moet er gebeuren voordat de aangepaste Stint de weg op kan? Deze week vindt bij het RDW-testcentrum in Lelystad de eerste 'pre-keuring' plaats. In middels heeft het bedrijf 1200 orders ontvangen voor een aan gepaste Stint. Kinderdagverblij ven, maar ook bedrijven als PostNL, kunnen niet wachten om met de elektrische bakfiets te gaan rijden. Stefan Keukenkamp —Edwin Renzen, fabrikant

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 55