9 Zuiderburen STADSPALEIS ADELIJK LEVEN In een jaar tijd zet zowel stadspaleis Hotel d'Hane Steenhuyse als Huis Arnold Vander Haeghen in de Veldstraat in Gent gratis de deuren open voor publiek. We bevinden ons in het adellijke leven in de negentiende eeuw. Een koets zet ons af onder de overdekte inrijpoort van het Gentse stadspaleis d'Hane Steenhuyse. De hofmeester heet ons welkom en leidt ons naar de achthoekige ontvangstsalon waar de gastheer ons opwacht. De salon ligt aan de straatkant. Graaf en gravin d'Hane Steen- huyse pakken namelijk graag uit met hun luxe en rijkdom. Ze zijn een van de belangrijkste vertegen woordigers van de Gentse land adel en hoe meer er in hun kamers naar binnen wordt gegluurd, hoe beter. Na een gezellig onderonsje zetten we de middag voort in de eetkamer. De graaf toont met trots de wandschilderingen, gemaakt door de Gentse decoratieschilder Pieter-Norbert van Reysschoot. Ze beelden de vier seizoenen uit en portretteren de familie en het vaste personeel. Op deze manier zijn de positie en prestige van de graaf vereeuwigd. Terwijl we het vlees snijden en van de wijn slur pen, werpen we af en toe een blik op de tuin en het wolkenplafond. Draagstoel Na het uitbuiken, is het tijd om te dansen in de hemelse balzaal. Het is nog net geen Sixtijnse Kapel. Na een uur duiken we de naastgele gen salon in om op adem te ko men. Daar stuiten we op de draag stoel van de Franse koning Louis XVIII. Hij vluchtte na de ontsnap ping van Napoleon in 1815 naar Gent en wachtte in de Veldstraat op de uitslag van de Slag bij Wa terloo. De koning had last van zwaar overgewicht en werd dage- We zijn onder de indruk van alles wat dit stadspaleis te bieden heeft, en schrijden stiekem op de trap naar boven lijks per draagstoel of koets naar de Sint-Baafskathedraal gebracht. We zijn onder de indruk van al les wat dit stadspaleis te bieden heeft, en schrijden stiekem op de trap naar boven. Daar hebben we een prachtig zicht op de balzaal en kunnen we de plafondschilderin gen nog beter bekijken. Al snel verdwalen we in het oneindig aan tal kamers, die ieder hun eigen kleuren en behang hebben. Vooral naar het Chinese behang, dat in de achttiende eeuw enorm populair is, met zijn vele tekenin gen en kleuren, kunnen we uren staren. We schuiven stiekem aan de uitnodigende schrijftafel in het appartement van graaf Jean Bap- tiste, raken voorzichtig met een vingertop zijn schrijfveer aan en lezen een aantal zinnen uit zijn dagboek. Statussymbool Dromend lopen we verder. En ver der. De ene kamer na de andere in. Net als we denken dat we alle ruimtes gehad hebben, zien we een piano uitnodigend naar ons lonken. De negentiende eeuw is het tijdperk van de romantiek, met de piano als lievelingsinstrument van musici en publiek. Het meu bel, dat centraal in de kamer staat, is een statussymbool. Goed piano spelen is het bewijs van een goede opvoeding. Laten we onze vingers hier dus maar vanaf houden... Eenmaal weer buiten stappen we de overdrukke 21e eeuwse Veldstraat in, waar de Primark tas sen ons om de oren vliegen. Dui delijk in de verkeerde tijd geboren. dinsdag 18 juni 2019 Dansen in een hemelse balzaal In de rubriek Zuiderburen werpen we wekelijks een blik over de Belgische grens. Deze week: Gent Gertie De Boey Gent Beide paleizen zijn vrij te bezoe ken van vrijdag tot en met zon dag van 14.00 tot 18.00 uur. Een van de kinderkamers. De achthoekige ontvangstsalon. De balzaal van Hotel D'Hane Steenhuyse. 'Het is nog net geen Sixtijnse Kapel.' fotos camile schelstraete

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 41