Veere aarzelt over dure duintrap
Werkgroep
Trekdijk:
'Arnestein is
betere plek'
©PBdOöXOOK]® BOT
7
ONDERNEMERS MIDDELBURG DEELFIETSENSTALLING
De heropende
fietsenstalling
aan het Zusterplein
in Middelburg moet
een springplank
worden naar meer
stallingen met
deelfietsen, die je
op meer plekken
kunt inleveren.
Liefst op heel
Walcheren.
Politie zoekt scooterrijder na botsing
De Vereniging Ondernemers
Middelburg (VOM), die
heropende fietstenstalling
aan het Zusterplein exploiteert,
gaat samenwerken met de Cycle
Hub. Dat bedrijf heeft een stalling,
werkplaats en winkel op bedrij
venterrein Ramsburg. Bezoekers
van Middelburg kunnen straks
fietsen huren of achterlaten op
Ramsburg, het Zusterplein, en
misschien ook op de Mortiere en
ZEP. ,,Als mensen hun auto aan de
rand van de stad zetten, kunnen ze
van daaruit met de fiets het cen
trum. Of vanuit de stad naar de
Mortiere op en neer", zegt Cees
Verhage namens de VOM.
Als het aan de ondernemersver
eniging ligt, wordt het concept van
de fietsenstalling aan het Zuster
plein gekopieerd naar andere plek
ken op Walcheren. Verhage: ,,Dan
kunnen we een netwerk met
knooppunten maken. Ik ga daar
over al in gesprek met onderne
mers in Oostkapelle. In Zeeland
wordt wel eens geklaagd over het
eilanddenken. Daar moeten we
niet van af, we moeten het juist
gebruiken. Toeristen komen naar
het eiland Walcheren."
De stalling aan het Zusterplein
wordt meer dan een plek om je
fiets gratis te parkeren en een
plasje te doen. Omdat bezoekers
vaak ook op zoek zijn naar infor
matie over de stad, staat er een
bakfiets met folders en een platte
grond. ,,We willen daarin verder
samenwerken met de touristshop
van De Drvkkery", zegt Verhage.
Voucher
De VOM wil via de stalling en het
openbare toilet de gastvrijheid van
Middelburg versterken. ,,Door
gastvrijheid kun je je onderschei
den van andere steden", bena
drukt bestuurslid Judith Bijl. ,,En
we willen wel dat bezoekers over
vijf jaar nog steeds graag naar Mid
delburg komen", merkt Verhage
op. De VOM richt zich daarom ook
op mensen die buiten de stad ver
blijven. Toeristen kunnen op hun
camping een voucher krijgen met
uitleg over de stalling. Als ze hun
fiets daar neerzetten, krijgen ze
een welkomstpakketje met onder
meer een kortingsbon en een plat
tegrond, schetst Verhage de ambi
tie. Geld levert het de VOM niet
Door gastvrijheid
kun je je
onderscheiden
van andere steden
op: de stalling is en blijft gratis en
het toilet kost 'maar' zestig cent.
,,We hebben een aantal sponsors
dat ons helpt."
Die sponsors kunnen later dit
jaar gratis gebruik gaan maken van
het ondernemerslokaal dat bij de
stalling komt. Ook de VOM zelf
gaat daar bijeenkomsten houden.
Verhage: „Uiteindelijk wordt dit
een servicepunt voor de binnen
stad, waar ondernemers en orga
nisaties uit de culturele en sport
wereld en onderwijs elkaar kun
nen ontmoeten. We moeten elkaar
beter leren kennen en meer sa
menwerken."
Gezelligheid
De VOM pleit al jaren voor meer
stallingen op logische plekken, zo
dat de fietsen niet meer pal voor
de winkels staan. ,,Voor de toegan
kelijkheid en gezelligheid willen
we de fietsen uit de winkelstra
ten", legt Bijl uit. Om mensen te
wijzen op de stalling, worden bin
nenkort zadelhoesjes verspreid
over fietsen in het centrum.
MIDDELBURG De gemeente
Middelburg kan miljoenen
euro's verdienen met het terug
kopen en weer verkopen van
grond op industrieterrein Arne-
stein. Dat geld kan gebruikt wor
den om verliezen op het project
Trekdijk te dempen. Dat stelt de
Werkgroep Trekdijk uit Nieuw
en Sint Joosland.
Chemiebedrijf Eastman heeft
ruim tien jaar geleden meer dan
vier hectare grond gekocht op
Arnestein met de belofte daarop
te gaan bouwen. Dat gebeurt tot
op heden echter niet. Volgens
Hans van Hal van de Werkgroep
Trekdijk moet de gemeente
daarom de grond, zoals afgespro
ken, tegen de oude prijs terugko
pen van Eastman. ,,Als je die nu
weer verkoopt, is die het dubbele
waard. Dan kun je twee miljoen
euro verdienen."
Op Arnestein liggen nog en
kele kavels die als bedrijfsgrond
veel geld kunnen opleveren, zo
als een oude kavel van Vitrite en
een stuk landbouwgrond met
een bedrijfsbestemming, stelt de
werkgroep. Met de opbrengsten
kan de gemeente verliezen op de
Trekdijk compenseren, zegt Van
Hal.
Middelburg wil aan de Trek-
dijk bij Nieuw- en Sint Joosland
een bedrijventerrein aanleggen,
maar de dorpsbewoners zijn
daar fel op tegen. ,,Dat is het
meest bedreigende plan voor
ons dorp", benadrukte Van Hal.
De werkgroep denkt mee over
een andere invulling van dat ge
bied. Maar die zal waarschijnlijk
minder lucratief zijn.
Arnestein blijft hoe dan ook
een veel betere oplossing voor de
vestiging van logistieke bedrij
ven in Middelburg dan de Trek-
dijk, zei Van Hal. ,,De weg naar
Arnestein is veel geschikter en
veiliger voor grote vrachtwa
gens. De investeringen die nodig
zijn om de Trekdijk beter te ont
sluiten, zullen erg tegenvallen.
De gemeente onderschat de kos
ten voor de Trekdijk, en over
drijft de opbrengsten."
Wethouder Arie Schot (SGP/CU)
vindt het jammer dat ze nu nog
niet kunnen beslissen, zei hij gis
teravond. Hij hoopt dat commis
sieleden op termijn van gedachten
veranderen, want volgens hem is
zo'n nieuwe trap feitelijk goedko-
per dan de trappen die nu over het
duin liggen. Want de voorgestelde
trap gaat minimaal vijftig jaar mee
en mogelijk nog veel langer, stelt
Schot. Hij is gemaakt van onder
andere hardhout, keramisch mate-
Bijna alle partijen
waren in eerste
instantie sceptisch
over zo'n dure trap
riaal en cortenstaal en bedacht
door Lokerse Architecten/Jeras
Projectontwikkeling. Volgens de
wethouder gaat het om een zeer
duurzaam ontwerp dat modulair,
circulair en duurzaam is te bou-
wen. De trappen kunnen zonder
moeite worden verplaatst en aan
gepast als dat nodig is. Bijvoor
beeld als het duin hoger moet
worden. Ook zijn onderdelen zo te
vervangen. Bovendien is er nu
subsidie beschikbaar om de helft
van de kosten voor die eerste trap
te dekken.
In eerste instantie lieten de ver
tegenwoordigers van bijna alle
partijen weten heel sceptisch te
staan tegenover zo'n dure trap.
Ook waren ze er niet van over
tuigd dat een trap het echt mini
maal vijftig jaar kan uithouden in
een gebied waar zout en zand vrij
spel hebben.
Na de woorden van de wethou
der lieten ze weten dat ze meer tijd
nodig hebben om zich te verdie
pen in de trap.
MIDDELBURG De politie zoekt ge
tuigen van een aanrijding tussen
een auto en scooter zaterdagnacht
in Middelburg. Na de botsing in de
Wielingenstraat ging de scooterrij
der ervandoor in de richting van
het Westerscheldeplein.
Volgens de politie gaat het om
een zwarte scooter zonder kente
kenplaat. Door de aanrijding is de
scooter mogelijk zwaar beschadigd
geraakt. Wie iets van het ongeval
gezien heeft of een beschadigde
scooter heeft zien staan of rijden
kan contact opnemen met de poli
tie via 0900-8844.
Colberts v.a. 98,-
Vesten v.a. 59,-
Polo's v.a. 39,-
Overhemden
lange m. 2 voor 69,-
Pantalons
v.a.
69,-
Pullovers
v.a.
49,-
Jacks
v.a.
98,-
Overhemden
korte m.
v.a.
39,-
dinsdag 18 juni 2019
WA
'Eilanddenken juist gebruiken'
Maurits Sep
Middelburg
Vrijwilligster Jos Salhuteru (midden) helpt Will Wasser (links) en Diny de Hair uit Helmond, die hun
fietsen komen parkeren in de fietsenstalling aan het Zusterplein in Middelburg. foto dirk-jan gjeltema
- Judith Bijl, VOM
De Veerse commissieleden
hebben wat extra tijd nodig om
na te denken over een experi
ment met een nieuwe trap over
de duinen. Ze vinden de trap
die nu wordt voorgesteld wel
mooi maar ook heel erg duur.
De trap kost namelijk ruim zes
ton. En dat is volgens hen een
bedrag waar je heel wat ge
wone trappen voor kan maken.
Emile Calon
Domburg
Plein 1940 nr. 20 - Middelburg - Tel. 0118-612508 - www.lavooymode.nl