Veere aarzelt over dure duintrap Werkgroep Trekdijk: 'Arnestein is betere plek' ©PBdOöXOOK]® BOT 7 ONDERNEMERS MIDDELBURG DEELFIETSENSTALLING De heropende fietsenstalling aan het Zusterplein in Middelburg moet een springplank worden naar meer stallingen met deelfietsen, die je op meer plekken kunt inleveren. Liefst op heel Walcheren. Politie zoekt scooterrijder na botsing De Vereniging Ondernemers Middelburg (VOM), die heropende fietstenstalling aan het Zusterplein exploiteert, gaat samenwerken met de Cycle Hub. Dat bedrijf heeft een stalling, werkplaats en winkel op bedrij venterrein Ramsburg. Bezoekers van Middelburg kunnen straks fietsen huren of achterlaten op Ramsburg, het Zusterplein, en misschien ook op de Mortiere en ZEP. ,,Als mensen hun auto aan de rand van de stad zetten, kunnen ze van daaruit met de fiets het cen trum. Of vanuit de stad naar de Mortiere op en neer", zegt Cees Verhage namens de VOM. Als het aan de ondernemersver eniging ligt, wordt het concept van de fietsenstalling aan het Zuster plein gekopieerd naar andere plek ken op Walcheren. Verhage: ,,Dan kunnen we een netwerk met knooppunten maken. Ik ga daar over al in gesprek met onderne mers in Oostkapelle. In Zeeland wordt wel eens geklaagd over het eilanddenken. Daar moeten we niet van af, we moeten het juist gebruiken. Toeristen komen naar het eiland Walcheren." De stalling aan het Zusterplein wordt meer dan een plek om je fiets gratis te parkeren en een plasje te doen. Omdat bezoekers vaak ook op zoek zijn naar infor matie over de stad, staat er een bakfiets met folders en een platte grond. ,,We willen daarin verder samenwerken met de touristshop van De Drvkkery", zegt Verhage. Voucher De VOM wil via de stalling en het openbare toilet de gastvrijheid van Middelburg versterken. ,,Door gastvrijheid kun je je onderschei den van andere steden", bena drukt bestuurslid Judith Bijl. ,,En we willen wel dat bezoekers over vijf jaar nog steeds graag naar Mid delburg komen", merkt Verhage op. De VOM richt zich daarom ook op mensen die buiten de stad ver blijven. Toeristen kunnen op hun camping een voucher krijgen met uitleg over de stalling. Als ze hun fiets daar neerzetten, krijgen ze een welkomstpakketje met onder meer een kortingsbon en een plat tegrond, schetst Verhage de ambi tie. Geld levert het de VOM niet Door gastvrijheid kun je je onderscheiden van andere steden op: de stalling is en blijft gratis en het toilet kost 'maar' zestig cent. ,,We hebben een aantal sponsors dat ons helpt." Die sponsors kunnen later dit jaar gratis gebruik gaan maken van het ondernemerslokaal dat bij de stalling komt. Ook de VOM zelf gaat daar bijeenkomsten houden. Verhage: „Uiteindelijk wordt dit een servicepunt voor de binnen stad, waar ondernemers en orga nisaties uit de culturele en sport wereld en onderwijs elkaar kun nen ontmoeten. We moeten elkaar beter leren kennen en meer sa menwerken." Gezelligheid De VOM pleit al jaren voor meer stallingen op logische plekken, zo dat de fietsen niet meer pal voor de winkels staan. ,,Voor de toegan kelijkheid en gezelligheid willen we de fietsen uit de winkelstra ten", legt Bijl uit. Om mensen te wijzen op de stalling, worden bin nenkort zadelhoesjes verspreid over fietsen in het centrum. MIDDELBURG De gemeente Middelburg kan miljoenen euro's verdienen met het terug kopen en weer verkopen van grond op industrieterrein Arne- stein. Dat geld kan gebruikt wor den om verliezen op het project Trekdijk te dempen. Dat stelt de Werkgroep Trekdijk uit Nieuw en Sint Joosland. Chemiebedrijf Eastman heeft ruim tien jaar geleden meer dan vier hectare grond gekocht op Arnestein met de belofte daarop te gaan bouwen. Dat gebeurt tot op heden echter niet. Volgens Hans van Hal van de Werkgroep Trekdijk moet de gemeente daarom de grond, zoals afgespro ken, tegen de oude prijs terugko pen van Eastman. ,,Als je die nu weer verkoopt, is die het dubbele waard. Dan kun je twee miljoen euro verdienen." Op Arnestein liggen nog en kele kavels die als bedrijfsgrond veel geld kunnen opleveren, zo als een oude kavel van Vitrite en een stuk landbouwgrond met een bedrijfsbestemming, stelt de werkgroep. Met de opbrengsten kan de gemeente verliezen op de Trekdijk compenseren, zegt Van Hal. Middelburg wil aan de Trek- dijk bij Nieuw- en Sint Joosland een bedrijventerrein aanleggen, maar de dorpsbewoners zijn daar fel op tegen. ,,Dat is het meest bedreigende plan voor ons dorp", benadrukte Van Hal. De werkgroep denkt mee over een andere invulling van dat ge bied. Maar die zal waarschijnlijk minder lucratief zijn. Arnestein blijft hoe dan ook een veel betere oplossing voor de vestiging van logistieke bedrij ven in Middelburg dan de Trek- dijk, zei Van Hal. ,,De weg naar Arnestein is veel geschikter en veiliger voor grote vrachtwa gens. De investeringen die nodig zijn om de Trekdijk beter te ont sluiten, zullen erg tegenvallen. De gemeente onderschat de kos ten voor de Trekdijk, en over drijft de opbrengsten." Wethouder Arie Schot (SGP/CU) vindt het jammer dat ze nu nog niet kunnen beslissen, zei hij gis teravond. Hij hoopt dat commis sieleden op termijn van gedachten veranderen, want volgens hem is zo'n nieuwe trap feitelijk goedko- per dan de trappen die nu over het duin liggen. Want de voorgestelde trap gaat minimaal vijftig jaar mee en mogelijk nog veel langer, stelt Schot. Hij is gemaakt van onder andere hardhout, keramisch mate- Bijna alle partijen waren in eerste instantie sceptisch over zo'n dure trap riaal en cortenstaal en bedacht door Lokerse Architecten/Jeras Projectontwikkeling. Volgens de wethouder gaat het om een zeer duurzaam ontwerp dat modulair, circulair en duurzaam is te bou- wen. De trappen kunnen zonder moeite worden verplaatst en aan gepast als dat nodig is. Bijvoor beeld als het duin hoger moet worden. Ook zijn onderdelen zo te vervangen. Bovendien is er nu subsidie beschikbaar om de helft van de kosten voor die eerste trap te dekken. In eerste instantie lieten de ver tegenwoordigers van bijna alle partijen weten heel sceptisch te staan tegenover zo'n dure trap. Ook waren ze er niet van over tuigd dat een trap het echt mini maal vijftig jaar kan uithouden in een gebied waar zout en zand vrij spel hebben. Na de woorden van de wethou der lieten ze weten dat ze meer tijd nodig hebben om zich te verdie pen in de trap. MIDDELBURG De politie zoekt ge tuigen van een aanrijding tussen een auto en scooter zaterdagnacht in Middelburg. Na de botsing in de Wielingenstraat ging de scooterrij der ervandoor in de richting van het Westerscheldeplein. Volgens de politie gaat het om een zwarte scooter zonder kente kenplaat. Door de aanrijding is de scooter mogelijk zwaar beschadigd geraakt. Wie iets van het ongeval gezien heeft of een beschadigde scooter heeft zien staan of rijden kan contact opnemen met de poli tie via 0900-8844. Colberts v.a. 98,- Vesten v.a. 59,- Polo's v.a. 39,- Overhemden lange m. 2 voor 69,- Pantalons v.a. 69,- Pullovers v.a. 49,- Jacks v.a. 98,- Overhemden korte m. v.a. 39,- dinsdag 18 juni 2019 WA 'Eilanddenken juist gebruiken' Maurits Sep Middelburg Vrijwilligster Jos Salhuteru (midden) helpt Will Wasser (links) en Diny de Hair uit Helmond, die hun fietsen komen parkeren in de fietsenstalling aan het Zusterplein in Middelburg. foto dirk-jan gjeltema - Judith Bijl, VOM De Veerse commissieleden hebben wat extra tijd nodig om na te denken over een experi ment met een nieuwe trap over de duinen. Ze vinden de trap die nu wordt voorgesteld wel mooi maar ook heel erg duur. De trap kost namelijk ruim zes ton. En dat is volgens hen een bedrag waar je heel wat ge wone trappen voor kan maken. Emile Calon Domburg Plein 1940 nr. 20 - Middelburg - Tel. 0118-612508 - www.lavooymode.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 39