Help Bartje er weer bovenop
i De maximumsnelheid op delen van de N57 gaat omlaag
Tien
redenen
om te
lezen
Voetbalclubs in de min
Esmee
Buijze uit
Terneuzen
houdt
TED-talk
over de
kracht van
lezen
Meer degradanten dan
promovendi. Het Zeeuwse
voetbalseizoen in cijfers
Barstjes in zijn schedel, bloedingen en epileptische aanvallen. De acht weken oude kitten Bartje is
mishandeld. Mogelijk zelfs weggesmeten. De stichting Scheldekat heeft het beestje opgevangen, maar
vanwege de ernst van zijn verwondingen moet het diertje in de Universiteitskliniek in Gent verzorgd worden.
En dat kost veel geld. Scheldekat is daarom een inzamelingsactie begonnen voor Bartje. zeeland 5
Op het hele gedeelte van de N57
tussen het begin van de Veerse Gat-
dam bij Vrouwenpolder en het
einde van de stormvloedkering bij
Burgh-Haamstede gaat de maxi
mumsnelheid omlaag naar 80 kilo
meter per uur. Dat stuk is ruim 14
kilometer lang. Op het gedeelte
rond de rotonde bij De Banjaard op
Noord-Beveland mogen automobi
listen straks maximaal 50 kilometer
per uur rijden. Nu is dat 70.
De maatregel is volgens Rijkswa
terstaat een logisch gevolg van eer
der genomen besluiten. Doorgaand
verkeer wordt al een poosje gesti
muleerd om Zeeland heen te rijden.
De N57 is daarom 'gedegradeerd' tot
gebiedsontsluitingsweg, met
slechts een regionale functie. Dat
soort wegen zijn in de regel geen
100-kilometerwegen. Daarnaast ko
men de nieuwe regels de veiligheid
ten goede, vindt Rijkswaterstaat.
Dat komt mede doordat het niet
mogelijk is de weg op de kering aan
te passen aan de huidige eisen voor
een 100-kilometerweg, met onder
meer een afscheiding tussen beide
rijrichtingen. Daarvoor ontbreekt
de ruimte.
Rijkswaterstaat gaat de weg op de
kering smaller maken. De naastge
legen werkweg, waar onder meer
ook fietsers rijden, wordt juist ver
breed en daardoor veiliger. Op het
hele stuk worden daarnaast dubbele
strepen geplaatst om het inhaalver-
bod te markeren.
Landbouwverkeer
Landbouwverkeer mag voorlopig
de kering nog niet over. Nu de snel
heid teruggaat naar 80, is die optie
wel een stap dichterbij. Maar alleen
al de invoering van het inhaalver-
bod maakt het voorlopig onmoge-
lijk: automobilisten zouden kilo
meterslang achter een tractor aan
moeten rijden. ,,We zijn volop in
Vooral op de kering
moet er nogal wat
gebeuren om
landbouwverkeer
veilig te laten
passeren
overleg met de landbouwsector",
vertelt een woordvoerster van
Rijkswaterstaat. „Vooral op de ke
ring moet er nogal wat gebeuren om
landbouwverkeer veilig te laten pas
seren. Je moet dan denken aan het
realiseren van passeerstroken. Voor
lopig is dat nog niet aan de orde."
De maatregelen worden in prin
cipe eind juli van kracht, maar in
de praktijk duurt het wat langer
voordat de nieuwe situatie een feit
is. De komende zes weken kunnen
er zienswijzen worden ingediend.
Dat zou nog tot procedures en
daarmee uitstel kunnen leiden. En
vervolgens heeft Rijkswaterstaat
tijd nodig om aanpassingen aan de
weg te doen. Het is nog niet be
kend wanneer dat precies gaat ge
beuren.ZEELAND 2
It
dinsdag 18 juni 2019 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
ZEELAND8
ZEELAND 11
FOTO STICHTING SCHELDEKAT
80 per uur op Stormvloedkering
De snelheid op de Veersegatdam
en de Stormvloedkering gaat
later dit jaar naar tachtig kilome
ter per uur. Daar mogen automo
bilisten nu nog honderd rijden.
Ook komt er een inhaalverbod.
Martijn de Koning
Vrouwenpolder
- woordvoerster Rijkswaterstaat