Help Bartje er weer bovenop i De maximumsnelheid op delen van de N57 gaat omlaag Tien redenen om te lezen Voetbalclubs in de min Esmee Buijze uit Terneuzen houdt TED-talk over de kracht van lezen Meer degradanten dan promovendi. Het Zeeuwse voetbalseizoen in cijfers Barstjes in zijn schedel, bloedingen en epileptische aanvallen. De acht weken oude kitten Bartje is mishandeld. Mogelijk zelfs weggesmeten. De stichting Scheldekat heeft het beestje opgevangen, maar vanwege de ernst van zijn verwondingen moet het diertje in de Universiteitskliniek in Gent verzorgd worden. En dat kost veel geld. Scheldekat is daarom een inzamelingsactie begonnen voor Bartje. zeeland 5 Op het hele gedeelte van de N57 tussen het begin van de Veerse Gat- dam bij Vrouwenpolder en het einde van de stormvloedkering bij Burgh-Haamstede gaat de maxi mumsnelheid omlaag naar 80 kilo meter per uur. Dat stuk is ruim 14 kilometer lang. Op het gedeelte rond de rotonde bij De Banjaard op Noord-Beveland mogen automobi listen straks maximaal 50 kilometer per uur rijden. Nu is dat 70. De maatregel is volgens Rijkswa terstaat een logisch gevolg van eer der genomen besluiten. Doorgaand verkeer wordt al een poosje gesti muleerd om Zeeland heen te rijden. De N57 is daarom 'gedegradeerd' tot gebiedsontsluitingsweg, met slechts een regionale functie. Dat soort wegen zijn in de regel geen 100-kilometerwegen. Daarnaast ko men de nieuwe regels de veiligheid ten goede, vindt Rijkswaterstaat. Dat komt mede doordat het niet mogelijk is de weg op de kering aan te passen aan de huidige eisen voor een 100-kilometerweg, met onder meer een afscheiding tussen beide rijrichtingen. Daarvoor ontbreekt de ruimte. Rijkswaterstaat gaat de weg op de kering smaller maken. De naastge legen werkweg, waar onder meer ook fietsers rijden, wordt juist ver breed en daardoor veiliger. Op het hele stuk worden daarnaast dubbele strepen geplaatst om het inhaalver- bod te markeren. Landbouwverkeer Landbouwverkeer mag voorlopig de kering nog niet over. Nu de snel heid teruggaat naar 80, is die optie wel een stap dichterbij. Maar alleen al de invoering van het inhaalver- bod maakt het voorlopig onmoge- lijk: automobilisten zouden kilo meterslang achter een tractor aan moeten rijden. ,,We zijn volop in Vooral op de kering moet er nogal wat gebeuren om landbouwverkeer veilig te laten passeren overleg met de landbouwsector", vertelt een woordvoerster van Rijkswaterstaat. „Vooral op de ke ring moet er nogal wat gebeuren om landbouwverkeer veilig te laten pas seren. Je moet dan denken aan het realiseren van passeerstroken. Voor lopig is dat nog niet aan de orde." De maatregelen worden in prin cipe eind juli van kracht, maar in de praktijk duurt het wat langer voordat de nieuwe situatie een feit is. De komende zes weken kunnen er zienswijzen worden ingediend. Dat zou nog tot procedures en daarmee uitstel kunnen leiden. En vervolgens heeft Rijkswaterstaat tijd nodig om aanpassingen aan de weg te doen. Het is nog niet be kend wanneer dat precies gaat ge beuren.ZEELAND 2 It dinsdag 18 juni 2019 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl ZEELAND8 ZEELAND 11 FOTO STICHTING SCHELDEKAT 80 per uur op Stormvloedkering De snelheid op de Veersegatdam en de Stormvloedkering gaat later dit jaar naar tachtig kilome ter per uur. Daar mogen automo bilisten nu nog honderd rijden. Ook komt er een inhaalverbod. Martijn de Koning Vrouwenpolder - woordvoerster Rijkswaterstaat

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 33