ECONOMIE 17
CO2-uitstoot voor vluchten binnen
Europa compenseren via emissiehan
del. Sinds 2017 loopt de prijs flink op.
Waar toen nog 5 euro per ton uitstoot
moest worden betaald, is dat inmid
dels 26 euro en het bedrag stijgt nog
altijd. De Nederlandse schatkist
strijkt jaarlijks zo'n 225 miljoen euro
op uit alle emissiehandel - ook die
van de industrie en energiesector.
Omdat nog altijd voor 1,3 miljoen
ton luchtvaartuitstoot 'gratis' emis
sierechten worden uitgedeeld, is de
opbrengst lang niet voldoende om de
werkelijke milieulasten te dekken.
Volgens onderzoeksinstituut SEO
'kost' de uitstoot van broeikasgassen
op Schiphol 813 miljoen euro per jaar,
waarvan een half miljard euro voor
CO2. De maatschappelijke kosten van
geluidshinder en fijnstof in de di
recte omgeving van de luchthaven,
vallen daar nog buiten.
Jawel. Schiphol heeft sinds 1 april
haar havengelden flink aangepast,
waarbij voor oudere, lawaaiige,
brandstofslurpende toestellen fors
meer moet worden betaald. In drie
jaar stijgen de havengelden zo'n 25
procent, wat Schiphol ruwweg 100
miljoen euro extra oplevert. Mogelijk
gaan de havengelden in de volgende
ronde in 2022 nog eens zo omhoog.
Staatssecretaris Snel heeft al aangege
ven daar geen rekening mee te hou
den, omdat het niet om een over
heidsmaatregel zou gaan. En als aan
sporing om nieuwe toestellen te ko
pen was het niet nodig: KLM, Trans-
avia en easyJet waren al bezig hun
oudste toestellen te vervangen.
Dat klopt. Luchtvaart is vanwege zijn
mondiale karakter uitgesloten van de
Parijsafspraken. Maar dat betekent
geen vrijbrief. Bij dat milieuakkoord
is vastgelegd dat de luchtvaart zelf tot
strenge mondiale ingrepen moet ko
men. Zo niet, dan worden alsnog Eu
ropese maatregelen opgelegd.
De luchtvaartsector doet dat via
VN-luchtvaartorganisatie Icao. Vanaf
2021 komt er mondiale emissiehan
del, Corsia, waarschijnlijk bovenop
het Europese systeem. Driehonderd
maatschappijen, in driekwart van de
luchtvaartlanden in de wereld, doen
meteen mee. Vanaf 2027 is de rege
ling voor alle VN-leden verplicht.
Volgens de milieubeweging wordt
ook met Corsia nog altijd niet de
werkelijke prijs van milieuvervuiling
gecompenseerd. Die ziet een eerlijke
kerosinebelasting als de enige geld-
maatregel die werkelijk impact heeft.
Düsseldorf - Boedapest
2021
EUR 101,98
dezelfde accijns worden geheven als
op diesel, dan levert dat voor een
volle tank van een Boeing 787
Dreamliner bijna 51.000 euro op:
173,45 euro per passagier.
Een louter Europese invoering van
kerosineaccijns leidt ertoe dat trans
ferreizigers die nu een overstap in
Europa maken, in het vervolg wel-
eens via de heffingvrije Golfstaten
naar hun eindbestemming zouden
kunnen gaan vliegen. Daar heeft het
milieu dus niets aan.
Technisch zitten er ook nogal wat
haken en ogen aan de invoering van
de kerosineaccijns. De heffing innen
op de plek waar is getankt, betekent
dat Nederland belasting opstrijkt
voor brandstof die wordt gebruikt
om over andere landen te vliegen.
Landen met veel overtrekkend vlieg
verkeer, zoals Frankrijk, Duitsland of
Rusland hebben dan het nakijken.
De heffing volgens een verdeel
sleutel omslaan over alle landen on
der de vliegroute bevoordeelt grote
landen zoals Rusland, Canada en de
Verenigde Staten. En dan is ook nog
de vraag: wie krijgt geld als over in
ternationale wateren wordt gevlo
gen? Volgens het onderzoek van de
Europese Commissie zou een heffing
van 33 cent per liter het aantal passa
giers 20 procent doen afnemen, de
CO2-uitstoot met 11 procent reduce
ren en in Europa 600.000 arbeids
plaatsen kosten. Maar die cijfers zijn
gebaseerd op de situatie in 2016 - ze
houden geen rekening met alle an
dere milieuheffingen.
Waar automobilisten twee derde
van de prijs aan de pomp zien
wegvloeien naar accijns en
btw, is kerosine helemaal
onbelast. Zou daarover
dinsdag 18 juni 2019
GO
het verschil niet maken
Dus er wordt niet afgerekend voor
de herrie?
Allemaal mooi en aardig, maar de
luchtvaart doet niet eens mee aan
het klimaatakkoord van Parijs.
Boardingpass
Ticketprijs volwassene
Belastingen en toeslagen totaal
Luchthavenbelasting 47,37
Duitse vliegbelasting 4,38
45,23
56,75
C02-belasting
101,98
Prijs (per passagier)
Zoveel euro duurder
zou een vliegreis zijn
per passagier in een
volgetankte Boeing
787 Dreamliner als ke
rosine net zo belast
zou worden als diesel.
Prima, want het klopt toch dat
vliegtuigbrandstof geen belasting
kent?
KLI KLM
Vliegtuigen van KLM, TUI en
China Airlines op Schiphol.
FOTO ANP