ECONOMIE 17 CO2-uitstoot voor vluchten binnen Europa compenseren via emissiehan del. Sinds 2017 loopt de prijs flink op. Waar toen nog 5 euro per ton uitstoot moest worden betaald, is dat inmid dels 26 euro en het bedrag stijgt nog altijd. De Nederlandse schatkist strijkt jaarlijks zo'n 225 miljoen euro op uit alle emissiehandel - ook die van de industrie en energiesector. Omdat nog altijd voor 1,3 miljoen ton luchtvaartuitstoot 'gratis' emis sierechten worden uitgedeeld, is de opbrengst lang niet voldoende om de werkelijke milieulasten te dekken. Volgens onderzoeksinstituut SEO 'kost' de uitstoot van broeikasgassen op Schiphol 813 miljoen euro per jaar, waarvan een half miljard euro voor CO2. De maatschappelijke kosten van geluidshinder en fijnstof in de di recte omgeving van de luchthaven, vallen daar nog buiten. Jawel. Schiphol heeft sinds 1 april haar havengelden flink aangepast, waarbij voor oudere, lawaaiige, brandstofslurpende toestellen fors meer moet worden betaald. In drie jaar stijgen de havengelden zo'n 25 procent, wat Schiphol ruwweg 100 miljoen euro extra oplevert. Mogelijk gaan de havengelden in de volgende ronde in 2022 nog eens zo omhoog. Staatssecretaris Snel heeft al aangege ven daar geen rekening mee te hou den, omdat het niet om een over heidsmaatregel zou gaan. En als aan sporing om nieuwe toestellen te ko pen was het niet nodig: KLM, Trans- avia en easyJet waren al bezig hun oudste toestellen te vervangen. Dat klopt. Luchtvaart is vanwege zijn mondiale karakter uitgesloten van de Parijsafspraken. Maar dat betekent geen vrijbrief. Bij dat milieuakkoord is vastgelegd dat de luchtvaart zelf tot strenge mondiale ingrepen moet ko men. Zo niet, dan worden alsnog Eu ropese maatregelen opgelegd. De luchtvaartsector doet dat via VN-luchtvaartorganisatie Icao. Vanaf 2021 komt er mondiale emissiehan del, Corsia, waarschijnlijk bovenop het Europese systeem. Driehonderd maatschappijen, in driekwart van de luchtvaartlanden in de wereld, doen meteen mee. Vanaf 2027 is de rege ling voor alle VN-leden verplicht. Volgens de milieubeweging wordt ook met Corsia nog altijd niet de werkelijke prijs van milieuvervuiling gecompenseerd. Die ziet een eerlijke kerosinebelasting als de enige geld- maatregel die werkelijk impact heeft. Düsseldorf - Boedapest 2021 EUR 101,98 dezelfde accijns worden geheven als op diesel, dan levert dat voor een volle tank van een Boeing 787 Dreamliner bijna 51.000 euro op: 173,45 euro per passagier. Een louter Europese invoering van kerosineaccijns leidt ertoe dat trans ferreizigers die nu een overstap in Europa maken, in het vervolg wel- eens via de heffingvrije Golfstaten naar hun eindbestemming zouden kunnen gaan vliegen. Daar heeft het milieu dus niets aan. Technisch zitten er ook nogal wat haken en ogen aan de invoering van de kerosineaccijns. De heffing innen op de plek waar is getankt, betekent dat Nederland belasting opstrijkt voor brandstof die wordt gebruikt om over andere landen te vliegen. Landen met veel overtrekkend vlieg verkeer, zoals Frankrijk, Duitsland of Rusland hebben dan het nakijken. De heffing volgens een verdeel sleutel omslaan over alle landen on der de vliegroute bevoordeelt grote landen zoals Rusland, Canada en de Verenigde Staten. En dan is ook nog de vraag: wie krijgt geld als over in ternationale wateren wordt gevlo gen? Volgens het onderzoek van de Europese Commissie zou een heffing van 33 cent per liter het aantal passa giers 20 procent doen afnemen, de CO2-uitstoot met 11 procent reduce ren en in Europa 600.000 arbeids plaatsen kosten. Maar die cijfers zijn gebaseerd op de situatie in 2016 - ze houden geen rekening met alle an dere milieuheffingen. Waar automobilisten twee derde van de prijs aan de pomp zien wegvloeien naar accijns en btw, is kerosine helemaal onbelast. Zou daarover dinsdag 18 juni 2019 GO het verschil niet maken Dus er wordt niet afgerekend voor de herrie? Allemaal mooi en aardig, maar de luchtvaart doet niet eens mee aan het klimaatakkoord van Parijs. Boardingpass Ticketprijs volwassene Belastingen en toeslagen totaal Luchthavenbelasting 47,37 Duitse vliegbelasting 4,38 45,23 56,75 C02-belasting 101,98 Prijs (per passagier) Zoveel euro duurder zou een vliegreis zijn per passagier in een volgetankte Boeing 787 Dreamliner als ke rosine net zo belast zou worden als diesel. Prima, want het klopt toch dat vliegtuigbrandstof geen belasting kent? KLI KLM Vliegtuigen van KLM, TUI en China Airlines op Schiphol. FOTO ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17