<l>
\^m
16 ECONOMIE
HUAWEI
Met een top in Den Haag wil het kabinet andere
EU-lidstaten ook overtuigen van een vliegtaks. Het is
de zoveelste milieuheffing waarvan het effect ernstig
mag worden betwijfeld.
LUCHTVAART MILIEU
Kort
Huawei denkt 30 miljard
dollar mis te lopen
De Amerikaanse sancties tegen techgigant
Huawei gaan het Chinese bedrijf serieus
pijn doen. Oprichter Ren Zhengfei ver
wacht dat Huawei de komende twee jaar
zo'n 30 miljard dollar aan omzet moet inle
veren. Ook in de VS groeit het verzet tegen
de sancties. Grote chipbedrijven als Intel en
Qualcomm zien Huawei langzaam wegzak
ken in het moeras. Van de 70 miljard dollar
die het Chinese bedrijf vorig jaar uitgaf aan
componenten, ging 11 miljard dollar naar In
tel, Qualcomm en Micron Technology. Hua-
wei werd eerder door de VS op een zwarte
lijst gezet op verdenking van spionageprak-
tijken. Volgens ingewijden houdt Huawei al
rekening met een daling van het aantal over
zeese verzendingen van zijn smartphones
met 60 procent.
Bouwers lopen weg bij
Amsterdamse Zuidasdok
Wederom is er veel gedoe rond een groot in
frastructureel project in Nederland. Volgens
vakblad Cobouw heeft de bouwcombinatie
ZuidPlus (Heijmans, Fluor en Hochtief) het
werk eind vorige week stilgelegd bij het
Amsterdamse Zuidasdok. Het merendeel
van de 500 medewerkers is van het project
gehaald toen Rijkswaterstaat het voorlopig
ontwerp voor de ondertunneling van de
snelweg A10 afkeurde. Dat was voor de
bouwcombinatie aanleiding om het bijltje
erbij neer te gooien. De problemen met
grote infrastructurele projecten stapelen
zich op. Bouwers weigeren langer op te
draaien voor risico's en enorme verliezen.
Maak snel de bankenunie
Het is 'dringend nodig' dat de bescherming
van spaargeld Europees wordt geregeld. Dat
schrijft de Raad van State in een advies. Zo'n
centraal depositogarantiestelsel staat al lan
ger in de steigers, als sluitstuk van de zoge
noemde bankenunie. Maar onder meer
Nederland trapt nog op de rem, omdat met
name Italiaanse banken nog altijd kampen
met grote hoeveelheden probleemleningen.
ING
Air France-
KLM
Adyen
Amsterdam - Boedapest
r 2021
Vanaf 2021 moet elke passagier die op
Schiphol instapt 7 euro vliegtaks af
rekenen. Het kabinet hoopt dat de
belasting het luchtvaartverkeer zal
afremmen. Wie verwacht dat de op
brengst - zo'n 200 miljoen euro per
jaar - naar het milieu gaat in plaats
van naar de schatkist, heeft het mis.
De vliegtaks moet de belastingplan
nen van het derde kabinet Rutte slui
tend krijgen.
Of die 200 miljoen euro er komt, is
nog maar zeer de vraag. Toen Neder
land in 2008 een vliegtaks invoerde,
bleek de opbrengst veel lager uit te
vallen. Een flink deel van de reizigers
ging vanuit Duitsland en België vlie
gen. Na een jaar werd de taks afge
schaft. Volgens het kabinet is die
kans nu kleiner: Duitsland kent in
middels ook een heffing en België
overweegt er een in te voeren.
Toch bestaat er een kans dat reizi
gers uitwijken naar de buurlanden.
Vliegtickets in Duitsland zijn ook
mét de heffing nog aanzienlijk goed
koper. De Duitse regering neemt een
groot aantal luchtvaartkosten voor
haar rekening die in Nederland op
het bordje van luchtvaartmaatschap
pijen liggen. Zo betaalt Berlijn alle
veiligheidskosten voor passagiers- en
bagagecontroles, waarvoor op Schip
hol maatschappijen en passagiers op
draaien; vorig jaar 205 miljoen euro.
Volgens het kabinet zal de heffing
helpen reizigers te ontmoedigen om
te gaan vliegen. Maar uit onderzoe
ken blijkt dat het milieueffect ver
waarloosbaar is. Een rapport van de
Europese Commissie laat zien dat er
door zo'n taks jaarlijks 800.000 min
der instappers zouden zijn op Schip
hol en de uitstoot van CO2 met een
EUR 123,72
half miljoen ton afneemt.
Maar vervolgens zal het aantal over
stappers op Schiphol - voor wie de
heffing niet geldt - met 1 miljoen stij
gen, zo blijkt uit door het kabinet be
steld onderzoek van milieuadviseur
CE Delft. Transferkampioen KLM en
haar partners zullen immers de
openvallende ruimte met transferrei
zigers opvullen.
Bij aanvang van Rutte III beloofde het
kabinet zich eerst hard te zullen ma
ken voor een Europabrede belasting.
Pas als dat niet lukte, zou de heffing
in Nederland worden ingevoerd. Die
volgorde is omgedraaid. Begin juni
stuurde staatssecretaris Menno Snel
van Financiën zijn wetsvoorstel voor
een Nederlandse taks naar de Tweede
Kamer. Donderdag en vrijdag doet
het kabinet op de luchtvaarttop
'Aviatax 2019' een laatste poging om
Europa mee te krijgen.
Nederland en andere Europese
voorstanders hebben de vliegtaks di
verse keren in Brussel ter sprake ge
bracht, maar resultaat heeft dat niet
opgeleverd. Een Europese meerder
heid lijkt onhaalbaar. De zes EU-lid-
staten die al een vliegtaks kennen,
zijn vóór, evenals Nederland en Bel
gië die plannen hebben om deze in te
voeren. Maar onder de twintig ove
rige lidstaten is de animo gering. De
vliegtakstop in Madurodam lijkt dan
ook vooral een schaamlap voor de
Tweede Kamer, die op Europese stap
pen aandringt.
Dat gebeurt al. De maatschappijen
vinden juist dat de overheid milieu
heffing op milieuheffing stapelt en
net doet alsof die niet bestaan.
Sinds 2012 moet de luchtvaart haar
beter
SANCTIES GAAN PIJN DOEN
RISICO'S ZIJN TE GROOT'
RAAD VAN STATE ADVISEERT
O
dinsdag 18 juni 2019
GO
De grootste
bank van Ne
derland boekte
een bescheiden
winst in de AEX.
Het aandeel
steeg, ondanks
het vertrek van
topman Kees van
Dijkhuizen.
-11%
De luchtvaart
maatschappij be
hoorde tot de
grootste dalers
in de MidKap.
41%
Het betaalbedrijf
beleefde een
slechte dag op
de beurs.
o
Vliegtaks gaat
Boardingpass
Ticketprijs volwassene
Belastingen en toeslagen totaal
veiligheidstoeslag
Passagiertoeslag
Luchthavenbelasting
V/iegbe/asting
C02-belastina
45,00
68,72
Prijs (per passagier)
113,72
boekingskosten
Herman Stil
Den Haag
Wat is het doel van een vliegtaks?
Leiden duurdere vliegtickets tot
minder reizigers op en rond Schip
hol?
Als Nederland sowieso al een
vliegtaks invoert, waarom moet er
dan nog een Europese top over het
fenomeen worden belegd?
De luchtvaart mag toch best eens
gaan betalen voor de milieuvervui
ling die ze veroorzaakt?