<l> \^m 16 ECONOMIE HUAWEI Met een top in Den Haag wil het kabinet andere EU-lidstaten ook overtuigen van een vliegtaks. Het is de zoveelste milieuheffing waarvan het effect ernstig mag worden betwijfeld. LUCHTVAART MILIEU Kort Huawei denkt 30 miljard dollar mis te lopen De Amerikaanse sancties tegen techgigant Huawei gaan het Chinese bedrijf serieus pijn doen. Oprichter Ren Zhengfei ver wacht dat Huawei de komende twee jaar zo'n 30 miljard dollar aan omzet moet inle veren. Ook in de VS groeit het verzet tegen de sancties. Grote chipbedrijven als Intel en Qualcomm zien Huawei langzaam wegzak ken in het moeras. Van de 70 miljard dollar die het Chinese bedrijf vorig jaar uitgaf aan componenten, ging 11 miljard dollar naar In tel, Qualcomm en Micron Technology. Hua- wei werd eerder door de VS op een zwarte lijst gezet op verdenking van spionageprak- tijken. Volgens ingewijden houdt Huawei al rekening met een daling van het aantal over zeese verzendingen van zijn smartphones met 60 procent. Bouwers lopen weg bij Amsterdamse Zuidasdok Wederom is er veel gedoe rond een groot in frastructureel project in Nederland. Volgens vakblad Cobouw heeft de bouwcombinatie ZuidPlus (Heijmans, Fluor en Hochtief) het werk eind vorige week stilgelegd bij het Amsterdamse Zuidasdok. Het merendeel van de 500 medewerkers is van het project gehaald toen Rijkswaterstaat het voorlopig ontwerp voor de ondertunneling van de snelweg A10 afkeurde. Dat was voor de bouwcombinatie aanleiding om het bijltje erbij neer te gooien. De problemen met grote infrastructurele projecten stapelen zich op. Bouwers weigeren langer op te draaien voor risico's en enorme verliezen. Maak snel de bankenunie Het is 'dringend nodig' dat de bescherming van spaargeld Europees wordt geregeld. Dat schrijft de Raad van State in een advies. Zo'n centraal depositogarantiestelsel staat al lan ger in de steigers, als sluitstuk van de zoge noemde bankenunie. Maar onder meer Nederland trapt nog op de rem, omdat met name Italiaanse banken nog altijd kampen met grote hoeveelheden probleemleningen. ING Air France- KLM Adyen Amsterdam - Boedapest r 2021 Vanaf 2021 moet elke passagier die op Schiphol instapt 7 euro vliegtaks af rekenen. Het kabinet hoopt dat de belasting het luchtvaartverkeer zal afremmen. Wie verwacht dat de op brengst - zo'n 200 miljoen euro per jaar - naar het milieu gaat in plaats van naar de schatkist, heeft het mis. De vliegtaks moet de belastingplan nen van het derde kabinet Rutte slui tend krijgen. Of die 200 miljoen euro er komt, is nog maar zeer de vraag. Toen Neder land in 2008 een vliegtaks invoerde, bleek de opbrengst veel lager uit te vallen. Een flink deel van de reizigers ging vanuit Duitsland en België vlie gen. Na een jaar werd de taks afge schaft. Volgens het kabinet is die kans nu kleiner: Duitsland kent in middels ook een heffing en België overweegt er een in te voeren. Toch bestaat er een kans dat reizi gers uitwijken naar de buurlanden. Vliegtickets in Duitsland zijn ook mét de heffing nog aanzienlijk goed koper. De Duitse regering neemt een groot aantal luchtvaartkosten voor haar rekening die in Nederland op het bordje van luchtvaartmaatschap pijen liggen. Zo betaalt Berlijn alle veiligheidskosten voor passagiers- en bagagecontroles, waarvoor op Schip hol maatschappijen en passagiers op draaien; vorig jaar 205 miljoen euro. Volgens het kabinet zal de heffing helpen reizigers te ontmoedigen om te gaan vliegen. Maar uit onderzoe ken blijkt dat het milieueffect ver waarloosbaar is. Een rapport van de Europese Commissie laat zien dat er door zo'n taks jaarlijks 800.000 min der instappers zouden zijn op Schip hol en de uitstoot van CO2 met een EUR 123,72 half miljoen ton afneemt. Maar vervolgens zal het aantal over stappers op Schiphol - voor wie de heffing niet geldt - met 1 miljoen stij gen, zo blijkt uit door het kabinet be steld onderzoek van milieuadviseur CE Delft. Transferkampioen KLM en haar partners zullen immers de openvallende ruimte met transferrei zigers opvullen. Bij aanvang van Rutte III beloofde het kabinet zich eerst hard te zullen ma ken voor een Europabrede belasting. Pas als dat niet lukte, zou de heffing in Nederland worden ingevoerd. Die volgorde is omgedraaid. Begin juni stuurde staatssecretaris Menno Snel van Financiën zijn wetsvoorstel voor een Nederlandse taks naar de Tweede Kamer. Donderdag en vrijdag doet het kabinet op de luchtvaarttop 'Aviatax 2019' een laatste poging om Europa mee te krijgen. Nederland en andere Europese voorstanders hebben de vliegtaks di verse keren in Brussel ter sprake ge bracht, maar resultaat heeft dat niet opgeleverd. Een Europese meerder heid lijkt onhaalbaar. De zes EU-lid- staten die al een vliegtaks kennen, zijn vóór, evenals Nederland en Bel gië die plannen hebben om deze in te voeren. Maar onder de twintig ove rige lidstaten is de animo gering. De vliegtakstop in Madurodam lijkt dan ook vooral een schaamlap voor de Tweede Kamer, die op Europese stap pen aandringt. Dat gebeurt al. De maatschappijen vinden juist dat de overheid milieu heffing op milieuheffing stapelt en net doet alsof die niet bestaan. Sinds 2012 moet de luchtvaart haar beter SANCTIES GAAN PIJN DOEN RISICO'S ZIJN TE GROOT' RAAD VAN STATE ADVISEERT O dinsdag 18 juni 2019 GO De grootste bank van Ne derland boekte een bescheiden winst in de AEX. Het aandeel steeg, ondanks het vertrek van topman Kees van Dijkhuizen. -11% De luchtvaart maatschappij be hoorde tot de grootste dalers in de MidKap. 41% Het betaalbedrijf beleefde een slechte dag op de beurs. o Vliegtaks gaat Boardingpass Ticketprijs volwassene Belastingen en toeslagen totaal veiligheidstoeslag Passagiertoeslag Luchthavenbelasting V/iegbe/asting C02-belastina 45,00 68,72 Prijs (per passagier) 113,72 boekingskosten Herman Stil Den Haag Wat is het doel van een vliegtaks? Leiden duurdere vliegtickets tot minder reizigers op en rond Schip hol? Als Nederland sowieso al een vliegtaks invoert, waarom moet er dan nog een Europese top over het fenomeen worden belegd? De luchtvaart mag toch best eens gaan betalen voor de milieuvervui ling die ze veroorzaakt?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 16