Een drievuldigheid achter de kloostermuren 24 ZEELAND BIERBROUWERIJ IN DE PRIJZEN Het bier van La Trappe is niet aan te slepen, de ene na de andere prijs daalt neer op de trappistenabdij Koningshoeven in Berkel-Enschot. Maar de monniken, en daarmee ook de brouwerij, laten zich niet gek maken. Goed is goed. Lekkere vette snacks wer den de abdijpoort bin nengereden. De twee ploegen personeel van Bierbrouwerij de Ko ningshoeven konden toeslaan. Traktatie en felicitatie tegelijk. Want het was niet niks dat een kennersjury de tripel van La Trappe onlangs tot Nederlands al lerbeste bier uitriep. Bijzonder, zeker. Maar Thijs Thijssen wijst naar de vensterbank van het raam in de directiekamer. Daar staan acht grote glazen met gouden sterren. Het zijn de win naarstrofeeën van meerdere jaren European Beer Star-verkiezingen. Die van vorig jaar spant de kroon: alle vier de klassieke bieren die de merknaam La Trappe dragen won nen toen goud. Én de blond én de dubbel én de tripel én de quadru- pel. Bij een deelname van 2344 bie ren uit 51 landen. Het kan niet op dus voor het ger stenat van de monniken in Berkel- Enschot. Maar het g^t wel op. En mede daarom vent de brouwerij het succes van haar biertypen niet al te stevig uit. Een logootje op de sixpacks hier, wat banners daar, dat is het wel. „We zitten krap in ons bier", verklaart algemeen directeur Thijssen droogjes. „We zijn harder gegroeid dan verwacht, we lopen daar een beetje achteraan. Geluk kig is er licht aan het eind van de tunnel." Dat licht is in baksteen gegoten: een nieuwgebouwde hal, waar be halve zes buffertanks (voor gereed bier) vier gist- en lagertanks staan. „Drie daarvan zitten al vol." Deze dagen wordt de laatste hand gelegd aan de inrichting van het met zon nepanelen volgelegde gebouw. Dat staat tegenover de spraak makende waterzuiveringskas die de trappisten vorig jaar openden, vlak bij het proeflokaal. Het afval water van de bierproductie wordt er biologisch behandeld voor her gebruik. De hele brouwerij moet in 2024 ook energieneutraal zijn. Er is nog ruimte voor verdere uitbouw. Die komt er vast, want ook de bottelarij zit aan haar taks. Olievlek 'Proef de stilte' is nog steeds de slo gan waarmee La Trappe de aan dacht vangt. „Gewoon hier bin nenshuis bedacht, en het vertelt het verhaal nog altijd prima." Maar stil werd het nooit op het terrein van de brouwerij, sinds die in 1999 dochter werd van het toenmalige Bavaria (inmiddels Swinkels Fa mily Brewers). Thijssen somt de verbouwingen en uitbreidingen van de laatste twintig jaar moeite loos op, mclusief jaartal. De meest cruciale stap in de ont wikkeling? „De bouw van het proeflokaal in 2008. Honderdvijf tigduizend bezoekers per jaar in middels. Al die mensen die zich la ten rondleiden, het verhaal van ons bier horen en proeven, vragen in de cafés thuis naar La Trappe. Dat is een olievlek geworden." Van één miljoen liter La Trappe in 2000 (toen nog alleen de vier klassiekers) ging het gestaag naar een afzet van 10,5 miljoen liter vo rig jaar. Witte Trappist, Bockbier, Isid'or, PUUR en Quadrupel Oak Aged (gerijpt op eikenhouten va ten) waren er gaandeweg bijgeko- Marktonderzoek? Liever heb ik dat ze de cafés rond de kerk in gaan men. Voorlopig zit er niet meer in het vat. „Een La Trappe IPA zul je niet snel zien. De behoefte aan weer iets nieuws is niet groot. We heb ben ook geen last van ongebrei delde expansiedrang. Wij zullen het altijd blijven redden door de identiteit van de brouwerij en door de kwaliteit van het bier. Zie de ge wonnen prijzen." Is Bierbrouwerij de Koningshoe ven welgevaren bij de woeste golf van craft beers, die een jaar of tien geleden internationaal inzette? Ie dereen lijkt wel met mout, hop en gist in de weer, en het is niet gauw te gek. Thijssen denkt dat de bier- hype ook klassieke brouwerijen weer onder de aandacht heeft ge bracht. „We hebben het in ieder geval nooit als bedreiging ge zien. Het mooie is: de plas speciaal- bier is als ge heel groter ge worden. Er is ver- j onging en meer w vrouwen drinken het. Fantastische ontwikke ling natuurlijk." Geen gegoochel Vrijdagochtend elf uur is een ijk- moment. Een select gezelschap keurt dan het die week vrijgeko men bier op geur, smaak, bitter heid, kleur en het juiste alcohol percentage. 'Gegoochel' met het bier, zoals Thijssen dat noemt, is er niet bij. Sterker: alle toevoegingen zijn allengs uit de La Trappes ver dwenen. Geen kruiden in het witbier, tripel zonder koriander. Vier brouwsels gaan er per twee ploegendienst doorheen, vijf dagen in de week. Al zijn de laatste tijd ook de zaterdagen niet heilig geweest voor een deel van de werknemers. Vrij willig, dat wel. Fluisteren Marktonderzoek? „Daar doen we niet veel aan. Je moet een beetje op jezelf durven vertrouwen. Onze marketinguitgaven per liter bier zijn gedaald. Ik hoef ook geen bu- reaumarketeers. Liever heb ik dat ze de cafés rond de kerk in gaan, kijken wat er op terrassen op tafel staat, met exploitanten praten en zien wat er op festivals ge beurt." Blond, quadrupel en (ex aequo) dubbel en wit waren in 2018 de verkoop-top 3. De zware quadrupel doet het ook in de zomer uitste kend in België en Frankrijk, de be langrijkste exportlanden. Veertig procent van het bier passeert de grens. Het volstaat daar gewoon uit te leggen hoe ze het achter de kloostermuren doen. Gevleugelde uitspraak van prior Isaac: „We verkopen ons bier door te fluisteren, niet door te schreeu wen." En: „De werkelijkheid is mooi genoeg." maandag 17 juni 2019 GO Het kan niet op voor La Trappe, maar 't gaat wel een keer op Ben Ackermans Berkel-Enschot -Thijs Thijssen Brouwer Robbert Verwijme- ren. foto ben ackermans/bd Is La Trappe een vogel voor de kat? Een smake lijke hap voor een groot bierconcern dat met dit speciale speciaalbier wil pronken in zijn portfolio? Nee, algemeen directeur Thijs Thijssen ziet het niet gebeuren dat het merk op die manier een cashcow wordt. Wie wil La Trappe als het geen trappist meer mag heten? Nu is het een van de twaalf biermerken wereldwijd met dat be geerde logo. Het ver dwijnt als de monniken te Berkel-Enschot zich uit het bedrijf zouden terug trekken. „Dus is het niet interessant." Het bedrijf binnen de ab dijmuren is een bijzon- dere drie-eenheid. Bier brouwerij de Konings hoeven bv is weliswaar een dochter van Swin kels Family Brewers, maar volledig autonoom. „Alle beslissingen wor den hier genomen. Over La Trappe heeft Lieshout niets te vertellen." De trappisten des te meer. Het merk is van hen, en zij hebben altijd de laat ste stem. „Als de abdij nee zegt, is het nee." De monniken verhuren de gebouwen en krijgen royalty's voor elke ver kochte hectoliter. De brouwerij koopt facilitei ten als logistiek, inkoop, IT, personeelszaken en techniek dan weer in bij Swinkels in Lieshout. Controle van een brouwsel. FOTO BIERBROUWERIJ DE KON INGSHOEVEN Directeur Thijs Thijssen (rechts) en medewerker Dion Eltink bij de bottellijn. foto dolph cantrijn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 24