ZEELAND GEBOEKT Zout vliegt over de paalhoofden ZEELAND 21 De Franse kunstenaar Albert Depré hield een dagboek bij van zijn reis door Nederland in 1907. De Zeeuwse fragmenten zijn vertaald en gebundeld in een rijk geïllustreerd boekwerkje: De reizende kunstenaar Altijd leuk, naar jezelf kijken door een buitenlandse bril. Dat kunnen we nu uitgebreid doen. In Het Polderhuis Musea meer in Westkapelle hangen in Zee land gemaakte schilderijtjes van de Franse kunstenaar Albert Depré (1861-1937). Hij reisde van 22 juni tot 15 juli 1907 door Nederland. En was bijzonder gecharmeerd van de Zeeuwse klederdrachten. De kunste naar had een inklapbare camera bij zich. Hij maakte vele foto's in West- kapelle, Zoutelande, Middelburg, Vlissingen, Veere, Goes, Kloetinge, Zierikzee, Terneuzen en Axel. En - om het palet compleet te maken - hield hij in piepkleine zwarte schrift jes een dagboek bij. Op de expositie in Westkapelle zijn schilderijen en foto's te zien. Wie Depré als schilder, fotograaf én schrijver in de hand wil houden, kan de geboekte versie aanschaffen die beschikbaar is onder de titel De rei zende kunstenaar. Albert Depré 1861 1937. Toeval Dat we opeens kennis kunnen ma ken met de reislustige Fransman, is toeval. Willemien 't Hooft uit Mid delburg gaat al vele jaren naar Carol- les aan de Normandische kust. In het voorwoord van het boek vertelt ze hoe ze een lezing van één van de kleinkinderen van Depré bijwoonde. ,,Tot mijn verbazing", schrijft ze, ,,werd er een dia vertoond van een schilderij van Veere. Dat was een bij zondere ontdekking en het begin van een zoektocht naar alle schilderijen die Albert Depré in Nederland en persoonlijk, niet voor publicatie be stemd geschrift gaat, neemt de schil der geen blad voor de mond. Over de Nederlandse taal zegt hij: ,,Wat een rot taal. Een dialect van Engels en Duits door elkaar." En ook: ,,Taal heel moeilijk, gutturaal en lomp." Het platteland vindt hij ,,goed verzorgd, maar saai, akkers en bos, die Engels aandoen. Bomen gebogen door de wind. Kerken en torens in Engelse stijl." Over de dorpen die hij passeert: ,,Schone straten, heldere huizen, laag en van een wanhopig makende pro perheid." Gekookte melk In Axel treft hij kinderen die voor een cent willen poseren. Hij ziet boeren en boerinnen op de fiets: ,,Dat ziet er wonderlijk uit en die aanblik is een vreemde combinatie van enerzijds middeleeuwen en anderzijds mo derne industrie." Het eten kan hij soms waarderen, zoals een lunch met melk, brood, boter en eieren. Ge kookte melk vindt hij uitgesproken vies. Dan de klederdrachten. Zo mooi, zeker die van de vrouwen en de kin deren. In Westkapelle ziet hij: ,,Een lange processie meisjes op een rij, die de hele breedte van de straat in be slag neemt. Heel typisch en bijzon der, deze kettingen van jong volk. En er zijn er nogal wat. Ze zijn in Holland erg productief!" Zeeuwse schrijvers Het kon nooit op bij H.H. ter Balkt. De dikste verzamelde gedichten van Nederland, goed voor achttien honderd bladzijden. De onstui- migste regels ooit, regels als deze, in november 1989 geschreven te Zoutelande: Zout, zout vliegt over de paalhoofden in de Zoutelandse/No vember, moeilijk ademend giet de he mel regen uit boven/De branding. Dit onderdeel van de reeks In de kalk branderij van het absolute biedt een wervelende weergave van de 'rock- n-roll van de zee'. Een gedicht dat het verdient minstens de op een na bekendste tekst over Zoutelande te worden, al is het maar vanwege de slotzin: Dichtgespijkerden noch dichtspijkeraars kennen de zee. Ik ben het werk van H.H. ter Balkt (1938 2015, in 2003 met de P.C. Hooftprijs bekroond) gaan herlezen door de pas verschenen bloemlezing uit zijn poëzie Stil staand leeft alles hier (gebonden, 128 pag., 25 euro, De Bezige Bij). Sa mensteller Alfred Schaffer bedoelt de bundel als een 'liefdesverkla ring', maar eigenlijk verdraagt Ter Balkts poëzie geen grenzen en be perkingen. Hij wilde veel, zo niet alles, maar vooral wilde hij schrij ven om de wereld te redden, door haar slimste bewoners dom be dreigd. Als geen ander zong hij de lof van de grashalm en andere nietige bloemen, van de klaprozen die op treden als 'vrijheidsstrijders', en van een laatste zandweg die dap per standhoudt. Stormramp De vaderlandse natuur en de va derlandse geschiedenis hadden zijn warme aandacht. Zo werd hij ook een Zeeuwse dichter, en wat voor een. Zijn verzamelde gedich ten bieden een sonnet waarin hij zich liet inspireren door de ets Badhotel Domburg van Hermanus Berserik, maar ook een sonnet waarin de grote Zeeuw Jacob Rog geveen wordt geëerd. Er is veel Zeeuwse historie, onder meer een paar Schelde-gedichten in Helgeel landjuweel, geschreven bij de 400- jarige herdenking van de Beelden storm, en een gedicht De bevrijding van Hulst (1645). Zijn ziedende Zoutelande-bladzijden evenaarde hij misschien nooit, maar hij komt dicht in de buurt met twee bewo gen gedichten over de stormramp van 1953: Waarom toch denk ik steeds nog aan die zee./ Waarom toch denk ik steeds nog aan die nacht. Een dichter om nooit te vergeten. De reizende vooral in Zeeland heeft gemaakt." Kennelijk was Depré niet populair, van zijn werk is maar weinig ver kocht, de zeven kleinkinderen 'koes teren' zijn nala tenschap. En heb ben de Hollandse schilde rijenvoor een jaar in bruikleen gegeven aan het Westka- pelse mu seum. Wille mien 't Hooft ver taalde het dagboek uit 1907, waar van frag menten in de rijk geïllustreerde uitgave terecht zijn gekomen. Omdat het om een maandag 17 juni 2019 GO Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers Kunstschilder Albert Depré en zijn vrouw Catherine Orliac. Westkapelle, molen Prins Hendrik op de zeedijk. Olieverf op paneel. Wanhopig makend proper Jan van Damme Cover De reizende kunstenaar. Albert Depré 1861-1937. De rei zende kunstenaar - Uitgave van Het Polderhuis Musea meer, ver taling en tekst Willemien 't Hooft, hardcover, 80 pagina's, 12,50 euro. De expositie loopt tot 13 januari 2020. Mario Molegraaf TER BALKT Albert Depré fotografeerde in 1907 in Westkapelle kinderen in streekdracht. fotos erven depré Westkappelse dijk werkers op de zeedijk, 1907. kunstenaar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 21