Cantates voor een muziekminnende prins 20 ZEELAND EINDELOOS EILAND FESTIVAL WISSENKERKE Het Eindeloos Eiland Festival (EEF): het is haast onmogelijk er niet van te houden. In een ongedwongen sfeer genoten vele honderden mensen de afgelopen dagen weer van zo'n beetje alle vormen van cultuur die er te bedenken zijn. Alle stoeltjes in het Bok-theater, een tent nabij de ingang van het festivalterrein, waren bezet toen de Middelburgse componist Douwe Eisenga gistermiddag achter zijn knalrode vleugel zat. Hij stond op het punt For Mattia te gaan spe len, een stuk dat hij twee jaar gele den componeerde voor de ouders van een meisje dat zichzelf het le ven benam. ,,Ik ben zo blij voor de ouders dat het nummer aanslaat'', zei Ei senga. Het nummer haalde al twee keer de Hart Ziel-lijst van Radio 4, een lijst van de mooiste klas sieke stukken. Luttele seconden later luisterde het publiek adem loos toe, sommige mensen zelfs licht geëmotioneerd. Contrast Pakweg vijftig meter verderop lachten kinderen zich een breuk om Clown Saar. Het contrast kon haast niet groter zijn. Maar dat is EEF. Het is voor een organisatie gemakkelijk om te roepen dat een festival 'voor ieder wat wils' biedt, maar hier, aan de rand van natuur gebied Het Bokkegat bij Wissen- kerke, is het daadwerkelijk zo. Terwijl in het ene hoekje van het weidse festivalterrein kinde ren legaal een vuurtje stoken, ge niet aan de andere kant een groepje volwassenen van de coun- try-achtige klanken van de Blue berry Blossom Band. Bij het 'strandje' doen een vader en zijn dochtertje een dutje in een ge makkelijke zetel. ,,Dit is nu echt een middag to tale ontspanning'', stelt een tevre den bezoeker vast. Lachend wijst hij naar de slik aan zijn schoenen. ,,Als je het dan per se zou willen, is EEF groeide in korte periode uit tot één van de meest geliefde evenementen op de Zeeuwse festival-kalender dat het enige waarover je je zou kunnen opwinden.'' Het driedaagse festival beleefde van vrijdag tot en met zondag z'n vijfde editie. EEF is in die korte pe riode uitgegroeid tot één van de meest geliefde evenementen op de Zeeuwse festival-kalender. Bach is, volgens velen, de grootste componist ooit. Zijn Matthaus Pas sion kent bijna iedereen. Naast zijn oratoria en geestelijke cantates, schreef hij ook veel instrumentale muziek en wereldlijke cantates. Bart Naessens, artistiek leider van het ensemble BachPlus, koos voor twee wereldlijke cantates en een Triosonate om het seizoen 2018 2019 te besluiten. Hiermee werd de schijnwerper gezet op de Bach die voor prins Leopold van An- halt-Köthen, ook om zijn dank baarheid te uiten, een aantal aan genaam in het oor klinkende com posities schreef. De periode dat hij werkte voor deze muziekminnende prins was een gelukkige periode, dat is te ho ren in de muziek van de cantate Durchlauchster Leopold (BWV 173a). Het is een imitatie van een geeste lijke cantate die Bach moeiteloos verschreef met een feestelijke tekst als verjaardagscadeau voor zijn vorst. In dit achtdelige werk wordt de loftrompet gestoken. Leopold wordt geprezen als een vader voor zijn volk en een lichtend voor beeld. Sopraan en (lichte) bas wis selden elkaar af met recitatieven en aria's om te eindigen met een feestelijk duet, een soort menuet. Afwisselend was ook de begelei ding, soms met basso Continuo (klavecimbel, cello en contrabas) en soms met alle strijkers en twee traverso's. De vocalisten kweten zich goed van hun taak, hoewel de hoge tonen iets losser (meer ge schud) gezongen hadden mogen worden. De timbres vloeiden soe pel ineen. Als afwisseling werd tussen de twee (vrij lange) cantates de vierde Triosonate in e (BWV528) vertolkt. Bach schreef zes trioso nates voor orgel met twee manu- alen en pedaal. Voor deze gelegen heid werd de hoge melodie ge bracht door de traverso en de an dere partijen door het klavecim bel. In het Adagio-vivace mengden de twee instrumenten subtiel en mooi, de fugastijl kwam goed door in het Andante en in het slotdeel klonken prachtige fiorituren in de traversopartij en het klavecimbel begeleidde bijna dansant. De cantate Die Zeit, die Tag und Jahre macht (BWV 134a) met een dialoogstructuur bevat feestelijke muziek. Bach schreef het als een hulde cantate voor het prinselijk huis van Anhalt-Köthen op 1 ja nuari 1719. De twee mannelijke vo calisten strooiden ook in dit werk met complimentjes richting Leo- pold. De lage stem was de verper soonlijking van de Tijd en de hoge stem deze van de Goddelijke Voorzienigheid. De begeleiding was rijk met een rol voor twee tra verso's. De dialogen werden ietwat aan de vlakke kant gezongen, de aria's en duetten kregen iets meer glans, ook door de mooie inbreng van cello en klavecimbel. Het mooiste was tot het laatst bewaard: het koor Ergötzet aufEr- den. Een smaakvol seizoenslot. We wachten hoopvol het volgende seizoen af. maandag 17 juni 2019 GO 'Dit is nu echt totale ontspanning' Rob Paardekam Wissenkerke De ezels trokken veel bekijks op het festivalterrein. De Folkband Lena tijdens een optreden in het knusse bostheater. Clown Saar vermaakte gistermiddag de kinderen tijdens EEF. fotos johan van der heijden De belangstelling voor de mu ziek van J.S. Bach is altijd groot, de Sint Baafskerk in Aardenburg was gevuld met kenners en lief hebbers, die luisterden naar het slotconcert van de reeks con certen door BachPlus. Jeanette Vergouwen RECENSIE Cantates van Bach. Door Bach- Plus o.l.v. Bart Naessens. Ge hoord zondag 16 juni in de Sint Baafskerk in Aardenburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 20