Cantates voor een muziekminnende prins
20 ZEELAND
EINDELOOS EILAND FESTIVAL WISSENKERKE
Het Eindeloos Eiland Festival (EEF):
het is haast onmogelijk er niet van
te houden. In een ongedwongen sfeer
genoten vele honderden mensen de
afgelopen dagen weer van zo'n beetje alle
vormen van cultuur die er te bedenken zijn.
Alle stoeltjes in het
Bok-theater, een tent
nabij de ingang van
het festivalterrein,
waren bezet toen de
Middelburgse componist Douwe
Eisenga gistermiddag achter zijn
knalrode vleugel zat. Hij stond op
het punt For Mattia te gaan spe
len, een stuk dat hij twee jaar gele
den componeerde voor de ouders
van een meisje dat zichzelf het le
ven benam.
,,Ik ben zo blij voor de ouders dat
het nummer aanslaat'', zei Ei
senga. Het nummer haalde al twee
keer de Hart Ziel-lijst van Radio
4, een lijst van de mooiste klas
sieke stukken. Luttele seconden
later luisterde het publiek adem
loos toe, sommige mensen zelfs
licht geëmotioneerd.
Contrast
Pakweg vijftig meter verderop
lachten kinderen zich een breuk
om Clown Saar. Het contrast kon
haast niet groter zijn. Maar dat is
EEF. Het is voor een organisatie
gemakkelijk om te roepen dat een
festival 'voor ieder wat wils' biedt,
maar hier, aan de rand van natuur
gebied Het Bokkegat bij Wissen-
kerke, is het daadwerkelijk zo.
Terwijl in het ene hoekje van
het weidse festivalterrein kinde
ren legaal een vuurtje stoken, ge
niet aan de andere kant een
groepje volwassenen van de coun-
try-achtige klanken van de Blue
berry Blossom Band. Bij het
'strandje' doen een vader en zijn
dochtertje een dutje in een ge
makkelijke zetel.
,,Dit is nu echt een middag to
tale ontspanning'', stelt een tevre
den bezoeker vast. Lachend wijst
hij naar de slik aan zijn schoenen.
,,Als je het dan per se zou willen, is
EEF groeide in korte
periode uit tot één
van de meest geliefde
evenementen op
de Zeeuwse
festival-kalender
dat het enige waarover je je zou
kunnen opwinden.''
Het driedaagse festival beleefde
van vrijdag tot en met zondag z'n
vijfde editie. EEF is in die korte pe
riode uitgegroeid tot één van de
meest geliefde evenementen op
de Zeeuwse festival-kalender.
Bach is, volgens velen, de grootste
componist ooit. Zijn Matthaus Pas
sion kent bijna iedereen. Naast zijn
oratoria en geestelijke cantates,
schreef hij ook veel instrumentale
muziek en wereldlijke cantates.
Bart Naessens, artistiek leider van
het ensemble BachPlus, koos voor
twee wereldlijke cantates en een
Triosonate om het seizoen 2018
2019 te besluiten. Hiermee werd
de schijnwerper gezet op de Bach
die voor prins Leopold van An-
halt-Köthen, ook om zijn dank
baarheid te uiten, een aantal aan
genaam in het oor klinkende com
posities schreef.
De periode dat hij werkte voor
deze muziekminnende prins was
een gelukkige periode, dat is te ho
ren in de muziek van de cantate
Durchlauchster Leopold (BWV 173a).
Het is een imitatie van een geeste
lijke cantate die Bach moeiteloos
verschreef met een feestelijke tekst
als verjaardagscadeau voor zijn
vorst. In dit achtdelige werk wordt
de loftrompet gestoken. Leopold
wordt geprezen als een vader voor
zijn volk en een lichtend voor
beeld. Sopraan en (lichte) bas wis
selden elkaar af met recitatieven
en aria's om te eindigen met een
feestelijk duet, een soort menuet.
Afwisselend was ook de begelei
ding, soms met basso Continuo
(klavecimbel, cello en contrabas)
en soms met alle strijkers en twee
traverso's. De vocalisten kweten
zich goed van hun taak, hoewel de
hoge tonen iets losser (meer ge
schud) gezongen hadden mogen
worden. De timbres vloeiden soe
pel ineen.
Als afwisseling werd tussen de
twee (vrij lange) cantates de
vierde Triosonate in e (BWV528)
vertolkt. Bach schreef zes trioso
nates voor orgel met twee manu-
alen en pedaal. Voor deze gelegen
heid werd de hoge melodie ge
bracht door de traverso en de an
dere partijen door het klavecim
bel. In het Adagio-vivace mengden
de twee instrumenten subtiel en
mooi, de fugastijl kwam goed door
in het Andante en in het slotdeel
klonken prachtige fiorituren in de
traversopartij en het klavecimbel
begeleidde bijna dansant.
De cantate Die Zeit, die Tag und
Jahre macht (BWV 134a) met een
dialoogstructuur bevat feestelijke
muziek. Bach schreef het als een
hulde cantate voor het prinselijk
huis van Anhalt-Köthen op 1 ja
nuari 1719. De twee mannelijke vo
calisten strooiden ook in dit werk
met complimentjes richting Leo-
pold. De lage stem was de verper
soonlijking van de Tijd en de hoge
stem deze van de Goddelijke
Voorzienigheid. De begeleiding
was rijk met een rol voor twee tra
verso's. De dialogen werden ietwat
aan de vlakke kant gezongen, de
aria's en duetten kregen iets meer
glans, ook door de mooie inbreng
van cello en klavecimbel.
Het mooiste was tot het laatst
bewaard: het koor Ergötzet aufEr-
den. Een smaakvol seizoenslot. We
wachten hoopvol het volgende
seizoen af.
maandag 17 juni 2019
GO
'Dit is nu echt totale ontspanning'
Rob Paardekam
Wissenkerke
De ezels trokken veel bekijks op het festivalterrein. De Folkband Lena tijdens een optreden in het knusse bostheater.
Clown Saar vermaakte gistermiddag de kinderen tijdens EEF. fotos johan van der heijden
De belangstelling voor de mu
ziek van J.S. Bach is altijd groot,
de Sint Baafskerk in Aardenburg
was gevuld met kenners en lief
hebbers, die luisterden naar het
slotconcert van de reeks con
certen door BachPlus.
Jeanette Vergouwen
RECENSIE
Cantates van Bach. Door Bach-
Plus o.l.v. Bart Naessens. Ge
hoord zondag 16 juni in de Sint
Baafskerk in Aardenburg