bolderman.nl Voor fantastische reizen!
Er zijn redenen om aan de beschuldigingen richting Iran te twijfelen
EUWS 11
Na de aanslagen op twee olietankers
ligt Iran onder vuur. Saoedi-Arabië geeft
de Iraniërs de schuld van de aanslagen op de
schepen van vorige week, in navolging van
de Amerikanen en de Britten.
Nederlandse reders zijn bezorgd om veiligheid
Na de aanslagen op twee olietankers
in de Golf van Oman, afgelopen don
derdag, vliegen de beschuldigingen en
ontkenningen over en weer. ,,We wil
len geen oorlog, maar we aarzelen niet
om te reageren op bedreigingen", zei
de Saoedische kroonprins Mohamed
bin Salman gisteren. De schepen wa
ren op weg naar respectievelijk Singa
pore en Taiwan, toen er aan boord ex
plosies plaatsvonden. Saoedi-Arabië
en de Verenigde Staten legden onmid
dellijk de schuld bij Teheran.
De Britten hebben inmiddels zelfs
militairen naar de Golf gestuurd om
hun schepen te beschermen. Britse
We hebben onze
inlichtingen verzameld.
We geloven niet dat
iemand anders het
kan hebben gedaan
mariniers zullen meevaren op de
Britse oorlogsschepen die er patrouil
leren en daar snelle reactie-eenheden
vormen. Ook de Britten zijn er vrijwel
zeker van dat Iran achter de aanvallen
zit, zei minister Jeremy Hunt van Bui
tenlandse Zaken. ,,We hebben onze
inlichtingen verzameld. We geloven
niet dat iemand anders het kan heb
ben gedaan.''
Vorige maand gebeurde ongeveer
hetzelfde: vier olietankers, ook in de
Golf van Oman, ook explosies en ook
grote gaten net boven de waterlijn, zo
dat de schepen niet zonken maar ook
niet verder konden varen. Er werd
toen meteen een onderzoek ingesteld,
waarvan de uitkomsten meer dan dui
delijk waren. Het ging om zoge
naamde kleefmijnen, die in de haven
door duikers op de boeg geplakt wa
ren. Die waren daar naartoe gevaren in
kleine, snelle boten. Het ging overdui
delijk niet over zomaar een groep cri
minelen of terroristen, maar om een
state actor': een vreemde mogendheid.
Verder ging het onderzoek niet.
Toch wisten Amerika en Saoedi-Ara-
bië ook toen onmiddellijk te vertellen
dat het om Iran ging. Net als bij de
laatste aanslagen. Washington kwam
met een video waarop inderdaad een
klein bootje te zien was met daarin
mannen die iets van de boeg van een
schip halen. Overduidelijk Iran, zei
minister van Buitenlandse Zaken
Mike Pompeo. De Saoedische kroon
prins Mohammed bin Salman wijst
ook naar Iran en heeft de internatio
nale gemeenschap opgeroepen een
'resoluut standpunt' in te nemen.
En waarom inderdaad niet Iran? Het
land voelt zich in een hoek gedreven
sinds de Amerikaanse president Do
nald Trump de nucleaire deal opzegde.
De afspraak was dat Iran zou stoppen
met zijn kernwapenprogramma in
ruil voor verlichting van economische
sancties. Iedereen, behalve de VS, was
het erover eens dat alle afspraken wer
den nagekomen, nu wordt de Iraanse
economie opnieuw de keel dichtge
knepen. Teheran is woedend, de hard
liners winnen er terrein, en het zou
niet raar zijn dat het zoekt naar mid
delen om terug te slaan. Ongeveer een
derde van alle olie die per schip ver
voerd wordt, gaat door de Straat van
Hormuz. Als je dat kunt belemmeren,
heb je een machtig wapen in handen.
Maar aan de andere kant: waarom
zou de wereld Amerika en Saoedi-
Arabië op hun blauwe ogen geloven?
Van de Saoedi's is inmiddels genoeg
zaam bekend dat ze de leider van de
regio willen worden, en dat kan eigen
lijk alleen maar over de rug van die an
dere grootmacht: Iran. Dus als er met
vingers gewezen kan worden, dan is
Riyad erbij.
En wat de Amerikanen betreft: die
zijn al wel eens eerder met vage video
beelden gekomen waaruit moest blij
ken dat er iets ergs aan de hand was.
De laatste keer, met het beruchte 'be
wijs' over massavernietigingswapens
van Saddam Hoessein, liep dat uit op
een oorlog tegen Irak (in 2003). Boven
dien hebben ze in de persoon van John
Bolton, de nationale veiligheidsadvi
seur van Trump, iemand in huis die
om de haverklap roept om bombarde
menten op Iran.
Gevolg van het geruzie is in elk ge
val dat de spanning in de toch al
kwetsbare en ontvlambare regio met
de dag toeneemt. Met haviken in beide
kampen, zo vrezen analisten, kan de
lont die naar het kruitvat voert zomaar
ontvlammen.
GOLF VAN OMAN
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
daagse
Stedenreis Parijs
7 dagen
Verrassend
Denemarken
10 dagen
Bantry Bay en
subtropisch Ierland
10 dagen Rondreis
Schotse Hooglanden
en de noordkust
12 dagen
Rondreis Kroatië
12 dagen
Hoogtepunten
van Sicilië
maandag 17 juni 2019
GO
Spanning naar kookpunt
Mark van Assen
Rotterdam/Riyad
- Jeremy Hunt, minister van
Buitenlandse Zaken VK
Satellietbeelden van de bran
dende tanker en de - volgens Iran -
geredde bemanning. fotos afp/
EU/COPERNICUS SENTINEL DATA
Er is vandaag tussen de koe
pel van Nederlandse reders,
de KVNR, en het ministerie
van Defensie overleg over de
escalerende situatie in de Per
zische Golf.
Eefje Oomen
Rotterdam
Directeur Annet Koster maakt
zich 'in toenemende mate zor
gen' om de spanning in het ge
bied waar ook Nederlandse
schepen af en aan varen. Dit
weekend werd duidelijk dat de
Britten al de marine op het ge
bied in het Midden-Oosten af
sturen, ter beveiliging van de
Britse commerciële zeevaart,
maar Koster vindt een verzoek
om bijstand van de Neder
landse defensie nog te vroeg.
,,Ik hoop en denk dat we de be
veiliging van Nederlandse sche
pen en onderdanen op een an
dere manier kunnen organise
ren; bijvoorbeeld door samen te
werken met andere overheden.
Voor ons is het belangrijkste
dat die veiligheid gegarandeerd
is, maakt niet uit hoe.''
Recent nog werden twee com
merciële schepen -de olietan
ker Front Altair en tanker Ko-
kuka Courageous- in de Golf
van Oman door explosieven ge
raakt. Welke explosieven pre
cies en wie ze afvuurden, is on
duidelijk. Koster wil niet op de
beschuldigingen richting Iran in
gaan. ,,De commerciële zee
vaart mag nooit en te nimmer
speelbal worden van geopoli
tieke verhoudingen.''
Hoeveel schepen onder Neder
landse vlag en Nederlandse
burgers precies in het gebied
zijn, is overigens onduidelijk.
Koster: „Maar er zijn altijd wel
Nederlanders betrokken bij
handel in deze regio: een vijfde
van de olieproductie passeert
de Straat van Hormuz.''
Vertrekdata: 19 aug
9.23,30 sept 7 okt
Vertrekdata: 19 aug/
9,30 sept/21 okt.
Vertrekdata: 8 juli 19 aug
2.16.30 sept/14 okt.
Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden.
Brochure en (0318) 58 09 58
boekingen: www.bolderman.nl
Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. kamer excl. Calamiteitenfonds reserveringskosten
Vertrekdata: 19 aug 16 sept.
Vertrekdata: 15 juli
26 aug 16 sept.
Vertrekdata: 29 juni 13,
27 juli 10,24 aug 7 sept.