Plaaggeesten van Facebook Meneer, waar gaat u heen? U mag hier niet komen. Beleid. Sorry zaterdag 15 juni 2019 ontwikkelde FB-campus (prijs kaartje: dik 1 miljard dollar) vraagt de bevlogen Shetty de verslaggevers een paar ademhalingsoefeningen te doen: ,,Eerst de armen naar voren. Ja, en dan leg je een hand op je buik. Adem in, adem uit. Adem in, adem uit.'' Wie naar het toilet gaat, krijgt zo ongeveer een beveiliger mee. Journa listen mogen niet op eigen houtje over de speelse campus met verga derruimtes, met namen als Black Hawk Downton Abbey of Blinkey the Three Eyed Fish. „Meneer, waar gaat u heen? U mag hier niet komen zonder Facebookmedewerker. Beleid, meneer. Sorry.'' En als er foto's genomen dreigen te worden van werkruimtes grijpt een van de pr-medewerkers in. ,,De whiteboards niet op de foto!'' Hij draait snel het bord om. Hoe vrolijk, laidback en bijna studentikoos de sfeer ook mag zijn - er wordt niets aan het toeval overgelaten in het koninkrijk van Mark Zuckerberg. Facebook is dan ook allang geen zol- derkamer-bv'tje meer - het bedrijf draait meer dan 20 miljard dollar winst per jaar (ongeveer net zo veel als oliegigant Shell. Er werken 35.000 mensen wereldwijd. En Facebook blijft innoveren en proberen de groei vol te houden. Zo moet Gaming een van de nieuwe pij lers worden voor het platform, net als de videostreamingdienst Facebook Watch en de cupido-service Face book Dating. Ook wordt er gewerkt aan een eigen cryptomunt en ont wikkelaars draaien voortdurend aan de knoppen om Facebookgebruikers zo lang mogelijk in de app te houden. Door meer groepen te tonen bijvoor beeld en minder nieuwsberichten. En als dat allemaal toch mislukt, zijn er altijd nog WhatsApp en Insta- gram. Vooral die laatste is een groei briljant van het moederbedrijf. Ter wijl het platform Facebook kampt met vertrouwensproblemen en weglopende jongeren, verwelkomt Instagram maandelijks steeds meer gebruikers. Marketingdirecteur Carolyn Everson is een van de meest open hartige sprekers. Ze vertelt dat het bedrijf de laatste twee jaar noodge dwongen de grootste metamorfose in zijn nog prille historie heeft ondergaan. ,,Eerst heerste hier onge breideld optimisme, naïviteit zelfs, we dachten dat technologie alleen maar goed kon doen, nu weten we dat mensen zowel hun beste als slechtste kant op social media laten zien." Andere Facebookmedewerkers menen daarbij dat ze onevenredig hard aangepakt worden. In de wan delgangen noemt een ontwikkelaar de mediafocus, Trumps verkiezings overwinning en Googles en Apples aanvallen op Facebook als redenen dat vooral hun baas Zuckerberg voortdurend in de wind staat. Het is nu 'alle pijlen op ons'. Sandberg Als verrassingsact komt Sheryl Sand- berg het podium op. Zij is al tien jaar lang de tweede vrouw van het be drijf, maakte de hoogte- en diepte punten van dichtbij mee. Dit is het moment en de persoon om de hei kele kwesties voor te leggen, weten de verslaggevers. Maar lang niet alle vragen die ze vooraf moesten indie nen, worden beantwoord. Sandberg spreekt enthousiast. Over het gebrek aan vrouwen in de techindustrie, haar bezoek aan Thai land en de roep om het bedrijf op te splitsen ('geen oplossing'), maar echt diep ingaan op data- en privacykwes- ties of op de spanning tussen de vrij heid van meningsuiting en de stren gere inhoudelijke controle van be richten doet ze niet. Evenmin komt de vraag aan bod of Facebook moet vrezen voor het voortbestaan met al die strenge regels en boetes op komst. Na afloop van haar geplande half uur moet ze nodig door. Ze krijgt een telefoon in de hand gedrukt van een van de zes of zeven medewerkers die haar als een bontkraag omsluiten. ,,Sheryl, je hebt een telefoonmee ting'', zegt een van de assistenten. Die laatste prangende vragen van journalisten op de gang zijn dus - heel spijtig, sorry, erg jammer - niet mogelijk. Met chagrijn bij de verslaggevers tot gevolg. Adem in, adem uit. Adem in, adem uit. Komt die yogales toch nog van pas. FERNANDO HADDAD PC do B JAIR BOLSONARO JOAO AMOÉDO GERMANO RISOTTO GERALDt AICKIMI! HENRIQUE MEIRELIES HERTZ DIA5 II r 'tóssa EDUARC" JORGE O Facebookmedewerkers proberen in de 'war room' nepnieuws te bestrijden, in dit geval in de aanloop naar de verkiezingen in Brazilië in 2018. foto getty images Facebook heeft nog altijd 2,4 miljard gebruikers wereldwijd, bijna net zoveel als mega- landen China en India inwoners hebben. Maar blijft dat zo? De bedreigingen voor Facebook komen uit verschillende richtin gen en zijn in potentie fataal. Allereerst: de populariteit daalt. Exacte cijfers ontbreken, maar uit een grote peiling van onder zoeksbureau Newcom blijkt dat in Nederland vooral jongeren Facebook verlaten, omdat ze het platform niet boeiend genoeg vinden. En zij die nog wel Face- book hebben, brengen er minder tijd door. Daarnaast moet Zuckerberg vre zen voor boetes van (privacy- en concurrentie)waakhonden en strengere regels rond data- opslag en het gebruik van algo ritmen. Lang leek de politiek de techsector met rust te laten, maar in Washington, Brussel en andere regeringssteden pleiten politici van links tot rechts er voor de teugels aan te halen bij de datagrootmachten. De me- gaschikking die Zuckerberg in de VS kan treffen, bedraagt 3 tot 5 miljard euro, bijna een netto kwartaalwinst. —Facebookmedewerker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 9