PVV laakt asielcultuur GroenLinks richt haar pijlen op gastransporten over het spoor 4 Landelijke Ride for the Roses is 15 september in Goes Guido van der Heijden Terneuzen Sinds zangeres Brandi Russell in 2008 bij de start van de Ride for the Roses in Goes, The Rose van Bette Midler zong, is Zeeland als een blok voor de fietstocht gevallen. In dat jaar was Goes de startplaats van de eerste landelijke editie van de Ride for the Roses. Alle records werden dat jaar gebroken. Bijna veertien duizend deelnemers fietsten meer dan een miljoen euro voor de kan kerbestrijding bij elkaar. Het jaar erop zette Zeeland met de DeltaRide for the Roses een pro vinciale variant op poten. Sinds dien is de tocht voor het goede doel een blijvertje in de provincie. ,,De Ride en Zeeland zijn enorm met elkaar verbonden", stelt Mi- scha Stubenitsky, woordvoerder van het KWF. ,,De landelijke Ride heeft in totaal vijftien miljoen euro opgebracht voor KWF Kankerbe strijding. 3,4 miljoen daarvan is af komstig van de DeltaRide en de twee landelijke edities die in Zee land zijn gehouden. Dat is een enorm bedrag." Na het aanvankelijke Zeeuwse succes is de Ride for the Roses snel afgegleden, volgens Frits Bakker, voorzitter het Zeeuws-Vlaamse co mité van de DeltaRide for the Ro ses. ,,Met vorig jaar als dieptepunt Haarlemmermeer waar er vijfdui zend mensen deelnamen. Toen heeft het KWF gezegd dat ze het zelf willen organiseren. Zeeland is gevraagd als startplaats voor deze nieuwe opzet." ,,Het landelijke evenement is twee keer in Zeeland geweest. Deze zomer dus weer. J e kunt wel zeggen dat de Ride thuiskomt", aldus woordvoerder Stubenitsky die wel denkt te weten waar het succes aan te danken is. ,,Ik denk dat het een gouden combinatie is; de Zeeuwen omarmen het event, zijn gul in hun giften en de provincie is fantastisch om doorheen te fietsen." Ook bezuiden de Westerschelde blijft Zeeland het opvallend goed doen. De Zeeuws-Vlaamse editie die vandaag voor het derde opeen volgende jaar wordt gereden zit al geruime tijd vol. ,,En het groeit alleen maar ver- Drieduizend mensen met fietsen, meer kunnen er niet op de Markt in Terneuzen der", volgens voorzitter Bakker. ,,Drieduizend mensen met fietsen, meer kunnen er niet op de Markt in Terneuzen en uitwijken naar een andere startplaats wil ik niet. De Markt heeft toch een ambiance die ze bij de Zeelandhallen niet heb ben. We hebben vanwege ziekte en afmeldingen wel nog een paar hon derd plekken maar er moeten er geen duizend staan want dan moe ten we er achthonderd naar huis sturen. Twee maanden geleden moesten we al stoppen. We zijn maar niet doorgegaan met posteren in België." Een flink deel van het peloton wordt in Terneuzen in be slag genomen door bedrijven die in teamverband meerijden. Grote jon gens als Dow Benelux die met tweehonderd werknemers op de fiets stappen. Bakker ziet nu voor het eerst ook opvallend veel men sen van de overkant. ,,Veel mensen uit Yerseke, Tho- len. Het heeft er misschien mee te maken dat we dit jaar voor het eerst op zaterdag rijden en niet op zon dag." Het aantal tankwagons gevuld met vooral lpg is vorig jaar met 45 pro cent gestegen: van 7666 naar 11.173. Dat komt doordat het bedrijf Vo- pak via zijn terminal in Vlissin- gen-Oost meer brandbare gassen richting de chemische industrie in Limburg vervoert. De verwachting is dat het aantal gastreinen de komende jaren zal blijven groeien. Het vervoer is gebonden aan 'ri sicoplafonds'. Die worden in Zee land nog niet overschreden, maar op meerdere delen van het traject in Brabant wel. Volgens Groen Links is het helder dat de groei van het aantal gastreinen niet alleen gepaard gaat met 'toenemende hinder en risico's', maar ook dat het risicoplafond in Zeeland bin nen afzienbare termijn wordt overschreden. Het risicoplafond is onder meer gebaseerd op 10.300 wagons per jaar. Dat is het aantal dat voorheen was opgenomen in de omgevings vergunning van Vopak. Vorig jaar heeft het Zeeuwse provinciebe stuur ingestemd met een verho ging naar 12.800 wagons per jaar. Momenteel wordt bekeken in hoeverre alternatieven voor het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor haalbaar zijn. Daarbij wordt vooral gedacht aan transport via buisleidingen en over water. Vol gens GroenLinks zouden niet al leen de Zeeuwse inwoners maar ook bedrijven daar baat bij hebben 'uit oogpunt van veiligheid/milieu en leefbaarheid'. SP-Kamerlid Cem La^in heeft aangekondigd kritische vragen te stellen aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven over de toename van het aantal gastreinen. DEN HAAG De PVV in de Tweede Kamer wil een totale stop op het aantal asielzoekers, alle asielzoe kerscentra sluiten en criminele asielzoekers en statushouders Ne derland uitzetten. Aanleiding voor de schriftelijke vragen van Kamer lid Fritsma is het nieuws dat de ge- meente Middelburg geen asielzoe kers meer wil uit veilige landen. Juist die groep veroorzaakt veel overlast. De PVV vraagt of het geen 'gekkenwerk' is om 'iedereen die het woordje asiel uitspreekt' op te vangen, ongeacht land van her komst en crimineel verleden. zaterdag 15 juni 2019 'Ride komt thuis in Zeeland' Drieduizend deelnemers stap pen zaterdag op de fiets voor de derde Zeeuws-Vlaamse Ride for the Roses. Meer dan ooit en het hadden er veel meer kunnen zijn. De Ride is een Zeeuwse aangelegenheid geworden. De landelijke Ride for the Roses is 15 september in Goes. -Frits Bakker, organisator GroenLinks Zeeland maakt zich grote zorgen over de forse stij ging van het aantal gastreinen door de provincie. De fractie heeft Gedeputeerde Staten om opheldering gevraagd. Rolf Bosboom Vlissingen BEVEILIGING INBRAAKBEVEILIGING CAMERABEWAKING BRANDBEVEILIGING MELDKAMER PAC TOEGANGSCONTROLE ALARMOPVOLGING *24-uurs meldkamer-service Erkend BORG etv*it!gingib*<lriif Erkend Bran ddetecti eb edrijf LEWESTRAAT 43 GOES/KLOETINGE Tel.: 0113-213720 www.colijnbv.nl info@colijnbv.nl De Markt in Goes waar de Ladies Night Ride gisteren van start ging voor 15, 30 of 45 kilometer. foto johan van der heijden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 32