PVV laakt asielcultuur
GroenLinks richt haar pijlen op
gastransporten over het spoor
4
Landelijke Ride for the Roses is 15 september in Goes
Guido van der Heijden
Terneuzen
Sinds zangeres Brandi Russell in
2008 bij de start van de Ride for the
Roses in Goes, The Rose van Bette
Midler zong, is Zeeland als een blok
voor de fietstocht gevallen. In dat
jaar was Goes de startplaats van de
eerste landelijke editie van de Ride
for the Roses. Alle records werden
dat jaar gebroken. Bijna veertien
duizend deelnemers fietsten meer
dan een miljoen euro voor de kan
kerbestrijding bij elkaar.
Het jaar erop zette Zeeland met
de DeltaRide for the Roses een pro
vinciale variant op poten. Sinds
dien is de tocht voor het goede doel
een blijvertje in de provincie.
,,De Ride en Zeeland zijn enorm
met elkaar verbonden", stelt Mi-
scha Stubenitsky, woordvoerder
van het KWF. ,,De landelijke Ride
heeft in totaal vijftien miljoen euro
opgebracht voor KWF Kankerbe
strijding. 3,4 miljoen daarvan is af
komstig van de DeltaRide en de
twee landelijke edities die in Zee
land zijn gehouden. Dat is een
enorm bedrag."
Na het aanvankelijke Zeeuwse
succes is de Ride for the Roses snel
afgegleden, volgens Frits Bakker,
voorzitter het Zeeuws-Vlaamse co
mité van de DeltaRide for the Ro
ses. ,,Met vorig jaar als dieptepunt
Haarlemmermeer waar er vijfdui
zend mensen deelnamen. Toen
heeft het KWF gezegd dat ze het
zelf willen organiseren. Zeeland is
gevraagd als startplaats voor deze
nieuwe opzet."
,,Het landelijke evenement is
twee keer in Zeeland geweest. Deze
zomer dus weer. J e kunt wel zeggen
dat de Ride thuiskomt", aldus
woordvoerder Stubenitsky die wel
denkt te weten waar het succes aan
te danken is. ,,Ik denk dat het een
gouden combinatie is; de Zeeuwen
omarmen het event, zijn gul in hun
giften en de provincie is fantastisch
om doorheen te fietsen."
Ook bezuiden de Westerschelde
blijft Zeeland het opvallend goed
doen. De Zeeuws-Vlaamse editie
die vandaag voor het derde opeen
volgende jaar wordt gereden zit al
geruime tijd vol.
,,En het groeit alleen maar ver-
Drieduizend mensen
met fietsen, meer
kunnen er niet op de
Markt in Terneuzen
der", volgens voorzitter Bakker.
,,Drieduizend mensen met fietsen,
meer kunnen er niet op de Markt in
Terneuzen en uitwijken naar een
andere startplaats wil ik niet. De
Markt heeft toch een ambiance die
ze bij de Zeelandhallen niet heb
ben. We hebben vanwege ziekte en
afmeldingen wel nog een paar hon
derd plekken maar er moeten er
geen duizend staan want dan moe
ten we er achthonderd naar huis
sturen. Twee maanden geleden
moesten we al stoppen. We zijn
maar niet doorgegaan met posteren
in België." Een flink deel van het
peloton wordt in Terneuzen in be
slag genomen door bedrijven die in
teamverband meerijden. Grote jon
gens als Dow Benelux die met
tweehonderd werknemers op de
fiets stappen. Bakker ziet nu voor
het eerst ook opvallend veel men
sen van de overkant.
,,Veel mensen uit Yerseke, Tho-
len. Het heeft er misschien mee te
maken dat we dit jaar voor het eerst
op zaterdag rijden en niet op zon
dag."
Het aantal tankwagons gevuld met
vooral lpg is vorig jaar met 45 pro
cent gestegen: van 7666 naar 11.173.
Dat komt doordat het bedrijf Vo-
pak via zijn terminal in Vlissin-
gen-Oost meer brandbare gassen
richting de chemische industrie in
Limburg vervoert.
De verwachting is dat het aantal
gastreinen de komende jaren zal
blijven groeien.
Het vervoer is gebonden aan 'ri
sicoplafonds'. Die worden in Zee
land nog niet overschreden, maar
op meerdere delen van het traject
in Brabant wel. Volgens Groen
Links is het helder dat de groei van
het aantal gastreinen niet alleen
gepaard gaat met 'toenemende
hinder en risico's', maar ook dat
het risicoplafond in Zeeland bin
nen afzienbare termijn wordt
overschreden.
Het risicoplafond is onder meer
gebaseerd op 10.300 wagons per
jaar. Dat is het aantal dat voorheen
was opgenomen in de omgevings
vergunning van Vopak. Vorig jaar
heeft het Zeeuwse provinciebe
stuur ingestemd met een verho
ging naar 12.800 wagons per jaar.
Momenteel wordt bekeken in
hoeverre alternatieven voor het
vervoer van gevaarlijke stoffen per
spoor haalbaar zijn. Daarbij wordt
vooral gedacht aan transport via
buisleidingen en over water. Vol
gens GroenLinks zouden niet al
leen de Zeeuwse inwoners maar
ook bedrijven daar baat bij hebben
'uit oogpunt van veiligheid/milieu
en leefbaarheid'.
SP-Kamerlid Cem La^in heeft
aangekondigd kritische vragen te
stellen aan staatssecretaris Stientje
van Veldhoven over de toename
van het aantal gastreinen.
DEN HAAG De PVV in de Tweede
Kamer wil een totale stop op het
aantal asielzoekers, alle asielzoe
kerscentra sluiten en criminele
asielzoekers en statushouders Ne
derland uitzetten. Aanleiding voor
de schriftelijke vragen van Kamer
lid Fritsma is het nieuws dat de ge-
meente Middelburg geen asielzoe
kers meer wil uit veilige landen.
Juist die groep veroorzaakt veel
overlast. De PVV vraagt of het geen
'gekkenwerk' is om 'iedereen die
het woordje asiel uitspreekt' op te
vangen, ongeacht land van her
komst en crimineel verleden.
zaterdag 15 juni 2019
'Ride komt thuis in Zeeland'
Drieduizend deelnemers stap
pen zaterdag op de fiets voor de
derde Zeeuws-Vlaamse Ride for
the Roses. Meer dan ooit en het
hadden er veel meer kunnen
zijn. De Ride is een Zeeuwse
aangelegenheid geworden. De
landelijke Ride for the Roses is
15 september in Goes.
-Frits Bakker, organisator
GroenLinks Zeeland maakt zich
grote zorgen over de forse stij
ging van het aantal gastreinen
door de provincie. De fractie
heeft Gedeputeerde Staten om
opheldering gevraagd.
Rolf Bosboom
Vlissingen
BEVEILIGING
INBRAAKBEVEILIGING CAMERABEWAKING
BRANDBEVEILIGING MELDKAMER PAC
TOEGANGSCONTROLE ALARMOPVOLGING
*24-uurs meldkamer-service
Erkend
BORG etv*it!gingib*<lriif
Erkend
Bran ddetecti eb edrijf
LEWESTRAAT 43
GOES/KLOETINGE
Tel.: 0113-213720
www.colijnbv.nl
info@colijnbv.nl
De Markt in Goes waar de Ladies Night Ride gisteren van start ging voor 15, 30 of 45 kilometer. foto johan van der heijden