Eerst aanpak Zanddijk, dan de Deltaweg ZEELAND 3 zat een politieauto. Het is toch op merkelijk dat u die niet heeft opge merkt. Is dat echt zo? Of dacht u: ik heb gedronken, ik ga ervandoor." M. houdt vol dat hij de politie niet heeft gezien. Dan is het de beurt aan de familie van de twee slachtoffers. De zus van Alice Dessi vertelt wat na het ongeval is gebeurd. ,,Ons leven heeft zijn glans verloren. Zij komen nooit meer terug." De zus van Miki Trpkovski is voor het proces over gekomen uit Macedonië. ,,Mijn broer was pas drie weken in Neder- land. Hij wilde met zijn geliefde hier een mooi leven opbouwen." Ze laten de grote foto van het omgeko men stel zien aan de verdachte. Die kan zijn tranen niet bedwingen, maar de Macedonische zegt dat de tranen en excuses van de verdachte niets voor haar betekenen. Wakker Het is ook een rechtszaak van 'wat als'. Wat als de verdachte nog har der had gereden? Dan was hij al voorbij geweest voordat de twee waren overgestoken. Of als de auto een lagere snel heid had gehad. De getuige die vlak achter het stel fietste ligt volgens de officier van justitie Wilfried Suij- kerbuijk nog steeds wakker van de gedachte dat hij dan het slachtoffer was geweest. Wat als niemand was geraakt? Dan was de verdachte er af gekomen met een forse geldboete. Het feit dat twee mensen hun le ven hebben verloren moet zwaar meewegen bij het bepalen van de straf, vindt de officier. M. was een gewaarschuwd man. Hij had nog geen jaar zijn rijbewijs en was al tweemaal betrapt op te hard rijden, eenmaal op rijden onder invloed en eenmaal op gevaarlijk rijgedrag op een parkeerterrein. De officier van justi tie wil dat M. vijf jaar gevangenisstraf krijgt. Als hij daarna vrij komt mag hij wat de officier van justitie betreft vijfjaar niet rij den. M's advocaat Mark van Duns- bergen vindt deze straf veel te hoog, in vergelijking met de straffen die in vergelijkbare gevallen zijn uitge deeld. Na de A58 is de Deltaweg de druk ste weg van Zeeland, gaf Van der Maas gisteren nog eens aan in de Statencommissie economie. De provincie wil de doorstroming en daarmee de veiligheid verbeteren. Vorige maand maanden de ge meenten Goes, Noord-Beveland, Borsele, Schouwen-Duiveland en Terneuzen het nieuwe provincie bestuur tot spoed. Ze wilden dat de aanpak van de Deltaweg een pro minente plek zou krijgen in het co alitieakkoord en spraken ook alvast hun voorkeur uit voor de duurste variant (tussen de 75 en 150 miljoen euro). In het onlangs gepresenteerde co alitieakkoord heeft de Deltaweg geen prominente plek. Er staat kortweg in dat het provinciebe stuur streeft naar een betaalbare oplossing. Gisteren spraken de Sta ten over de in april gepubliceerde variantenstudie. Van der Maas be nadrukte dat de aanpak van de Zanddijk voor gaat. Daar moet eerst een tracé worden gekozen, waarna de financiering voor elkaar moet worden gebokst. Uit een verdie- De aanpak van de Zanddijk bij Yerseke gaat voor pingsstudie van de provincie kwam voor de Zanddijk een tracé van 67,5 miljoen euro als voorkeur uit de bus, maar de ondernemersvereni ging Reimerswaal en de dorpsra den van Yerseke en Kruiningen willen de duurste variant van 73,7 miljoen euro. In de commissievergadering werd duidelijk dat dit de komende jaren een cruciale vraag wordt: hoe veel geld wil of kan de provincie uitgeven voor hoeveel asfalt? ,,De Zanddijk gaat richting de 100 mil joen, hier 150 miljoen", somde Frank Kuijpers (CDA) op, ,,Kunnen we het als Zeeland dragen om op korte termijn die investeringen te doen?" Ton Veraart (D66) wist het ant woord al. ,,Ik beschouw dit als een retorische vraag. Het gaat om tien tallen miljoenen en dat kunnen we niet betalen en dat willen we niet betalen." Volgens hem maken ver anderingen in de mobiliteit de in vesteringen wellicht zelfs overbo dig. ,,Zonder meer asfalt kan het ook beter, veiliger en sneller. Laten we kapitaalvernietiging voorko men." PvdA, GroenLinks en Partij voor de Dieren zien liever ook minder asfalt, CDA en SGP houden vast aan de noodzaak de Deltaweg aan te pakken. Dat kan ook gefaseerd, waarmee kosten worden gespreid. ,,Als het kruispunt Wolphaarts- dijk-Wilhelminadorp wordt aan gepakt is er al veel gewonnen", be toogde Kees van den Berge (SGP). Uit de variantenstudie blijkt dat het verkeer op de Deltaweg in de toekomst nog flink toeneemt. ,,We moeten onze verantwoordelijkheid nemen", vond ook Van der Maas. ,,Of dat heel bescheiden of heel ro buust gebeurt, daar kan ik nu nog geen uitspraak over doen." zaterdag 15 juni 2019 zag slachtoffers niet M De Van de Spiegelstraat in Goes, 16 april 2019. De politie en het Neder lands Forensisch Instituut (NFI) doen onderzoek naar het dodelijk ongeluk waarbij twee mensen om het leven komen. Het onderzoek moest uitwijzen hoe hard de ver dachte precies reed. FOTO MARCELLE DAVIDSE 4 28 oktober 2018: De zwaar- beschadigde auto na het on geluk op de Van de Spiegel straat in Goes. FOTO HV ZEELAND De rechtbank doet op 28 juni uit spraak. De kans is klein dat de Deltaweg tussen Goes en de Zeelandbrug de komende vier jaar wordt aan gepakt. ,,Het zou al mooi zijn als we in die periode tot een besluit komen", aldus gedeputeerde Harry van der Maas (SGP, mobi liteit). Het dagelijks provinciebe stuur geeft voorrang aan de aanpak van de Zanddijk bij Yer- seke. Ernst Jan Rozendaal Middelburg -Harry van der Maas, gedeputeerde

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 31