Eerst aanpak Zanddijk, dan de Deltaweg
ZEELAND 3
zat een politieauto. Het is toch op
merkelijk dat u die niet heeft opge
merkt. Is dat echt zo? Of dacht u: ik
heb gedronken, ik ga ervandoor."
M. houdt vol dat hij de politie niet
heeft gezien.
Dan is het de beurt aan de familie
van de twee slachtoffers. De zus
van Alice Dessi vertelt wat na het
ongeval is gebeurd. ,,Ons leven
heeft zijn glans verloren. Zij komen
nooit meer terug." De zus van Miki
Trpkovski is voor het proces over
gekomen uit Macedonië. ,,Mijn
broer was pas drie weken in Neder-
land. Hij wilde met zijn geliefde
hier een mooi leven opbouwen." Ze
laten de grote foto van het omgeko
men stel zien aan de verdachte. Die
kan zijn tranen niet bedwingen,
maar de Macedonische zegt dat de
tranen en excuses van de verdachte
niets voor haar betekenen.
Wakker
Het is ook een rechtszaak van 'wat
als'. Wat als de verdachte nog har
der had gereden? Dan was hij al
voorbij geweest voordat de twee
waren overgestoken. Of als de auto
een lagere snel
heid had gehad.
De getuige die vlak
achter het stel fietste
ligt volgens de officier
van justitie Wilfried Suij-
kerbuijk nog steeds wakker
van de gedachte dat hij dan het
slachtoffer was geweest. Wat als
niemand was geraakt? Dan was de
verdachte er af gekomen met een
forse geldboete.
Het feit dat twee mensen hun le
ven hebben verloren moet zwaar
meewegen bij het bepalen van de
straf, vindt de officier. M. was een
gewaarschuwd man. Hij had nog
geen jaar zijn rijbewijs en was al
tweemaal betrapt op te hard rijden,
eenmaal op rijden onder invloed en
eenmaal op gevaarlijk rijgedrag op
een parkeerterrein.
De officier van justi
tie wil dat M. vijf jaar
gevangenisstraf krijgt.
Als hij daarna vrij komt
mag hij wat de officier van
justitie betreft vijfjaar niet rij
den. M's advocaat Mark van Duns-
bergen vindt deze straf veel te hoog,
in vergelijking met de straffen die
in vergelijkbare gevallen zijn uitge
deeld.
Na de A58 is de Deltaweg de druk
ste weg van Zeeland, gaf Van der
Maas gisteren nog eens aan in de
Statencommissie economie. De
provincie wil de doorstroming en
daarmee de veiligheid verbeteren.
Vorige maand maanden de ge
meenten Goes, Noord-Beveland,
Borsele, Schouwen-Duiveland en
Terneuzen het nieuwe provincie
bestuur tot spoed. Ze wilden dat de
aanpak van de Deltaweg een pro
minente plek zou krijgen in het co
alitieakkoord en spraken ook alvast
hun voorkeur uit voor de duurste
variant (tussen de 75 en 150 miljoen
euro).
In het onlangs gepresenteerde co
alitieakkoord heeft de Deltaweg
geen prominente plek. Er staat
kortweg in dat het provinciebe
stuur streeft naar een betaalbare
oplossing. Gisteren spraken de Sta
ten over de in april gepubliceerde
variantenstudie. Van der Maas be
nadrukte dat de aanpak van de
Zanddijk voor gaat. Daar moet eerst
een tracé worden gekozen, waarna
de financiering voor elkaar moet
worden gebokst. Uit een verdie-
De aanpak van de
Zanddijk bij
Yerseke gaat voor
pingsstudie van de provincie kwam
voor de Zanddijk een tracé van 67,5
miljoen euro als voorkeur uit de
bus, maar de ondernemersvereni
ging Reimerswaal en de dorpsra
den van Yerseke en Kruiningen
willen de duurste variant van 73,7
miljoen euro.
In de commissievergadering
werd duidelijk dat dit de komende
jaren een cruciale vraag wordt: hoe
veel geld wil of kan de provincie
uitgeven voor hoeveel asfalt? ,,De
Zanddijk gaat richting de 100 mil
joen, hier 150 miljoen", somde
Frank Kuijpers (CDA) op, ,,Kunnen
we het als Zeeland dragen om op
korte termijn die investeringen te
doen?"
Ton Veraart (D66) wist het ant
woord al. ,,Ik beschouw dit als een
retorische vraag. Het gaat om tien
tallen miljoenen en dat kunnen we
niet betalen en dat willen we niet
betalen." Volgens hem maken ver
anderingen in de mobiliteit de in
vesteringen wellicht zelfs overbo
dig. ,,Zonder meer asfalt kan het
ook beter, veiliger en sneller. Laten
we kapitaalvernietiging voorko
men."
PvdA, GroenLinks en Partij voor
de Dieren zien liever ook minder
asfalt, CDA en SGP houden vast aan
de noodzaak de Deltaweg aan te
pakken. Dat kan ook gefaseerd,
waarmee kosten worden gespreid.
,,Als het kruispunt Wolphaarts-
dijk-Wilhelminadorp wordt aan
gepakt is er al veel gewonnen", be
toogde Kees van den Berge (SGP).
Uit de variantenstudie blijkt dat
het verkeer op de Deltaweg in de
toekomst nog flink toeneemt. ,,We
moeten onze verantwoordelijkheid
nemen", vond ook Van der Maas.
,,Of dat heel bescheiden of heel ro
buust gebeurt, daar kan ik nu nog
geen uitspraak over doen."
zaterdag 15 juni 2019
zag slachtoffers niet
M De Van de
Spiegelstraat in
Goes, 16 april
2019. De politie
en het Neder
lands Forensisch
Instituut (NFI)
doen onderzoek
naar het dodelijk
ongeluk waarbij
twee mensen om
het leven komen.
Het onderzoek
moest uitwijzen
hoe hard de ver
dachte precies
reed.
FOTO MARCELLE DAVIDSE
4 28 oktober
2018: De zwaar-
beschadigde
auto na het on
geluk op de
Van de Spiegel
straat in Goes.
FOTO HV ZEELAND
De rechtbank doet op 28 juni uit
spraak.
De kans is klein dat de Deltaweg
tussen Goes en de Zeelandbrug
de komende vier jaar wordt aan
gepakt. ,,Het zou al mooi zijn als
we in die periode tot een besluit
komen", aldus gedeputeerde
Harry van der Maas (SGP, mobi
liteit). Het dagelijks provinciebe
stuur geeft voorrang aan de
aanpak van de Zanddijk bij Yer-
seke.
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
-Harry van der Maas,
gedeputeerde