Kritiek ondanks herstel bij Sabewa Vooral communicatie met Zeeuwse belastingdienst laat te wensen over Van 't Westeinde snapt weerstand tegen zijn plannen niet Groede kan het nog niet geloven zaterdag 15 juni 2019 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl Buitendijkse huisjes bij Wolfphaartsdijk ZEELAND 5 Nacompetitiesprookje levert voetballers een finaleplek op ZEELAND 12 Het is Vlissingen gisteravond gelukt het wereldrecord samen mossels eten te breken. Aan de lange tafels op Boulevard Evertsen schoven tijdens Zeeland Beach Classics575 mensen aan. Zo werd het record van Bruinisse van540eters gebroken. De deelnemers kunnen aan hun familieleden, vrienden en kennissen vertellen dat zij een heus wereldrecord in handen hebben. Als het aan de organisatie ligt overigens niet al te lang, want volgend jaar wil Vlissingen het eigen record alweer breken. Het gaat merkbaar beter bij Sa bewa. De kwijtschelding van be lastingen verloopt soepeler dan voorheen. Toch blijven er zorgen over vooral de communicatie van en met de Zeeuwse belas tingdienst. Rolf Bosboom Terneuzen Sabewa ligt al geruime tijd onder vuur vanwege problemen met de kwijtschelding. Die bereikten vo rig jaar een dieptepunt. Mede door een grote stijging van het aantal aanvragen ontstonden er grote achterstanden en moesten men sen vaak maanden wachten op uit sluitsel. De belastingdienst voert de kwijtschelding ook uit voor de niet-aangesloten gemeenten: Vlis singen, Middelburg, Veere, Noord- Beveland en Schouwen-Duive- land. Met name Vlissingen en Middelburg hebben meermaals gedreigd te stoppen met Sabewa en de kwijtschelding zelf uit te voeren. De niet-aangesloten gemeenten schoven gisteren op verzoek aan bij het algemeen bestuur van Sa- bewa, om de zaken eens goed uit te praten. Zij erkenden dat het de goede kant lijkt op te gaan met de kwijtschelding en willen daarom verder met de belastingdienst. Kwetsbare groep De Middelburgse wethouder Carla Doorn en haar Vlissingse collega John de Jonge uitten wel hun zor gen over de communicatie bij Sa- bewa. Zij noemden onder meer de beperkte telefonische bereikbaar heid en de inhoud van de brieven aan cliënten. Doorn wees erop dat het om een kwetsbare groep gaat. ,,Onze indruk is dat ze het niet al tijd helemaal snappen." De Jonge bekritiseerde ook de communicatie met de gemeenten. Begin dit jaar zorgde een compu terstoring voor problemen met de automatische kwijtschelding. De gemeenten hoorden daar pas maanden later van. „Uitermate on handig", zei De Jonge. ,,Als je met elkaar in een opgaande lijn zit, vind ik dat wel weer jammer, om het maar zacht uit te drukken." Voorzitter Jon Herselman kon zich dat voorstellen. ,,De zorgen die jullie hebben geuit zijn de zelfde als die wij hebben", zei hij. ,,Wij zijn nog steeds een lerende organisatie. We hebben de afgelo pen tijd een aantal verbeterslagen gemaakt. Ik zal nog niet zeggen dat Wij zijn nog steeds een lerende organisatie - John Herselman, voorzitter Sabewa het voldoende is, maar ik denk het wel." Sabewa heeft sinds i januari een 'frontoffice', om klanten sneller en beter te helpen. Ook zijn de proce dure en de regels rond kwijtschel ding tegen het licht gehouden en is de bijbehorende software verbe terd. Verder is er gekeken naar de brieven die de belastingdienst ver stuurt. ,,Daarbij hebben we de ad viezen van de Zeeuwse Ombuds man ter harte genomen", aldus Herselman. Wat ook veel scheelt, is dat het aantal aanvragen veel lager is dan in 2018. Vorig jaar was er nauwelijks een drempel om kwijtschelding aan te vragen. Dat leidde tot veel 'gelukszoekers', zoals Sabewa ze noemt. Die waagden vaak vergeefs een poging. Nu moeten mensen meteen de relevante gegevens meesturen als ze een verzoek indienen. Het aantal aanvragen is daardoor gehalveerd: van 6150 in 2018 naar 3165 (tot vo rige week). Dat is vergelijkbaar met het aantal in 2017. It

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 29