II KSx x é:£/r:P j r vS ECONOMIE 15 Jaarlijks zeventig miljoen klanten in zeven landen De sfeer van een familiebedrijf spreekt me erg aan. Ze raken hier niet zo snel in paniek bij een tegenslag, en kwartaalcijfers dicteren niet ',<:X J*j?- f f DËZl DEZE WEEK f;r V. - v j f J- 7 -7 I 1 V "-x -• n x. s n m - - ?-> v ,.kA SM' r Sj 1 V'"'"" jSBBBBH 1 v V.- "V FAMILIEBEDRIJF der waar. Het is goed dat we vier jaar geleden onze poot stijf hebben gehouden, ik hou van het eigen zinnige karakter van ons bedrijf. In Spanje spreken ze onze naam overigens uit als 'See-mSn', met de klemtoon op man. „Zeeman klinkt erg Nederlands, maar dat is voor ons geen argu ment om in het buitenland een andere naam te voeren. Zeeman is Zeeman. De winkels zien er overal waar we actief zijn, hetzelfde uit. Duidelijk en eenvoudig en het kost ook minder geld om het overal hetzelfde te houden. ,,Deze formule werkt dus in het zuiden, we hebben nu 41 winkels in Spanje en dat aantal breiden we volgend jaar uit tot honderd. ,,Zeeman is actief in zeven lan den (Nederland, België, Luxem burg, Duitsland, Frankrijk, Oos tenrijk en Spanje), maar gezien ons succes in Spanje, richten we onze blik ook op andere landen in Zuid-Europa. ,,Meer kan ik er nog niet over kwijt, maar op korte termijn zul len we minimaal in acht landen actief zijn.'' ,,We sluiten dan wel winkels, maar ook in Nederland staan we er behoorlijk goed voor. Zeker in gro tere steden draaien we prima. En vergeet niet dat onze online ver koop al jarenlang enorme groeicij fers laat zien, een stijging van ge middeld 25 tot 30 procent per jaar. Tot nu toe hebben we nog geen winst gemaakt op internetver koop, maar ik verwacht dat we ook dit jaar op de zogeheten nullijn uitkomen en quitte zullen draaien. Onze totale omzet groeide vorig jaar 4,1 procent ten opzichte van het jaar ervoor.'' ,,Zo wordt het voor vakbonden en andere organisaties makkelijk om ons aan te spreken als er mis standen zijn in de fabrieken. Dat was voor ons een belangrijke re den om de adressen ondanks onze concurrentiepositie toch te delen. We willen voorkomen dat onze spullen onder omstandigheden worden gemaakt die onacceptabel zijn.'' ,,Dat gebeurt ook. Niet elke dag, dat is niet te doen. Maar onze con troleurs stappen regelmatig de fa brieken binnen voor inspecties. Dat gebeurt trouwens ook door onafhankelijke bureaus.'' ,,Ik hou van de menselijke maat bij deze onderneming. De sfeer van een familiebedrijf spreekt me erg aan. We raken hier niet zo snel in paniek bij een tegenslag, kwartaal cijfers dicteren niet. Er is ook geen hapsnapbeleid, de koers ligt vast voor langere termijn en dat geeft rust. Dat merk ik bij onze mensen en ook bij mezelf. Daarnaast spreekt de verantwoorde manier van ondernemen me erg aan. We proberen op allerlei vlakken duur zamer te werken. Zo werken we met steeds minder verpakkingen en juist meer met gerecycled ma teriaal. We kijken ook naar onze vervoersbewegingen. Onze 1300 winkels in zeven landen worden bevoorraad vanuit ons enige dis tributiecentrum in Alphen aan den Rijn. Dus er rijden heel wat vrachtwagens heen en weer. ,,We proberen de vrachtwagens niet leeg te laten terugrijden door samenwerkingen met andere be drijven aan te gaan en hun spullen mee terug te nemen naar Neder land. Op veel fronten kunnen we nog meer stappen maken, het helpt dat het woord zuinigheid in de Zeeman-genen zit. Dat bete kent niet alleen op de centen let ten, maar heeft ook met een duur zame insteek te maken.'' ,,We hebben niet alleen klanten, maar zelfs fans. De mensen ston den in de rij om onze dure snea kers te kopen, we waren drie da gen lang trending topic. Maar het was een eenmalige stunt hoor, we blijven eenvoudig. De sneakers van 12,99 zijn kwalitatief net zo goed en passen beter bij ons, lek ker basic en ook daar was een run op. We denken overigens wel na over de introductie van meer schoenen in ons assortiment. We hebben bijvoorbeeld ook slippers te koop met het Zeemanlogo erop en die doen het ook goed.'' zaterdag 15 juni 2019 GO l I j fj ''ii ~i 1 1 - i. i 11 t h L V, jS «ffe 'M,t ij», t "*'V S'.-- J - T" V X' *JWf— *-".ï 1 "T >&f l V'- 1 in, ii Ceo Erik-Jan Mares van Zeeman met de goedkope sneakers van 12,99 euro: ,,Die zijn kwalitatief net zo goed als de sneakers van 200 euro en passen beter bij ons.'' foto guus schoonewille Jan Zeeman opende in 1967 zijn eerste textielsuper in Alphen aan den Rijn. 52 jaar later telt het be drijf 1300 winkels in zeven lan den: Nederland, België, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk, Oostenrijk en Spanje waar jaarlijks zeventig miljoen klanten over de vloer komen. Werknemers: zo'n 7.500. Consumenten-omzet 2018: 732 miljoen euro, er werden ruim 284 miljoen artikelen verkocht. Zeeman is gespecialiseerd in de verkoop van textiel zoals baby- en kinderkleding, ondergoed, sokken, T-shirts, handdoeken, beddengoed en panty's. De aandelen in het bedrijf zijn voor 100 procent in handen van de familie Zeeman. Het hoofd kantoor en distributiecentrum staan in Alphen aan den Rijn. Erik-Jan Mares is sinds oktober 2017 in dienst bij Zeeman en sinds januari 2018 ceo. Het succes daar is een behoor lijk contrast met ons land. U maakte vorige week alle pro ductielocaties van Zeeman-arti kelen bekend. Dat wilden jullie lange tijd niet doen om de con currentie niet wijzer te maken. Waarom toch deze omslag? ,,Voor ons is dit een volgende stap op weg naar meer transparantie. Op onze site staat een wereldkaart waarop de productleveranciers te zien zijn. Onder meer de leveran- ciersnaam, de adresgegevens, het type fabriek en het aantal mede werkers in de fabriek worden hierop weergegeven. Voorwaarde is dan wel dat de textielfabrieken grondig worden gecontroleerd, anders heeft het weinig zin. U volgde ruim anderhalf jaar ge leden Bart Karis op als ceo. U werkte hiervoor bij grote jon gens als Nutricia en Ahold. Wat zijn tot nu toe uw ervaringen bij Zeeman? De verkoop van jullie sneakers is daar een voorbeeld van. Een duur en exclusief model voor 200 euro en een paar sneakers zonder opsmuk voor 12,99. Der gelijke marketingstunts zorgen ervoor dat Zeeman zelfs een hip imago heeft gekregen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 15