Op een zonnige dag vertelt Thomas Verbogt (66) in het oudste café van Bergen over Olifant van zeep, een bundeling verhalen over kleine geluksmomenten en het avontuur van het alledaagse leven. ,,Ik ben altijd gefascineerd geweest door de manier waarop onze herinneringen zich met het heden vermengen. Ik vind het interessant om over de tijd na te denken alsof het gaat om zich gelijktijdig afspe lende films. Wat is er in het verleden gebeurd, wat speelt er nu, wat komt nog? Hoe heeft het verleden je gemaakt tot wie je nu bent? Als ik nu vertel over een bepaalde gebeurtenis in mijn leven, lijkt het even alsof ik het net heb meegemaakt, ook als het meer dan vijftig jaar geleden is. Onze herinneringen spelen doorlopend een rol. Je komt het voormalige huis van je grootouders binnen en in één klap is alles er weer; je ruikt de soep die altijd stond te pruttelen. Daarom vind ik het leuk mijn herinneringen met het heden te verweven. Niet uit nostalgie maar om het heden, verleden en de toekomst even tot één geheel te maken.'' U schrijft over dagelijkse beslommerin gen, zoals een bezoek aan de klanten service en de vrolijke bloempottenactie van Albert Heijn. Wordt in de literatuur het dagelijkse, normale leven vergeten? ,,Alles in de literatuur draait om de vraag hoe we als mensen moeten leven. Die vraag is zo groot, eigenlijk niet te beantwoorden. In mijn roman Kleur van geluk beschrijf ik dat geluksmomenten niet in succes zitten, in het grote geld of de overweldigende liefde; geluk kan juist verschijnen tijdens een zomeravond waarop je in het gras zit. Vanochtend liep ik langs de zee, het water leek bijna van goud in de ochtendzon. Dat zijn momenten die me vervullen van geluk. Die momenten zijn niet spectaculair, maar het kleine leven kan evenveel betekenen als het grote leven. Je kunt bovendien van uit het kleine ook iets groots raken. In het verhaal Olifant van zeep komt mijn hoofd persoon bijvoorbeeld bij de klantenservice van het warenhuis om zijn vlees te ruilen, en dan vraagt die vrouw: 'Weet u het meisje nog?' En dat weet hij niet meer, dat overkwam mij. Toen ik naar huis liep dacht ik: nu ben ik wel echt een oude bok gewor den, dat ik niet meer weet welk meisje me heeft geholpen - dat ik 'de meisjes niet meer weet'. Door de klunzigheid in onze sociale omgang en de eigenaardigheden in ons taalgebruik kruipt het absurde soms in de dagelijkse details, ook dat fascineert me. Dat de assistente van de mondhygiënist vraagt: 'Heeft u nog leuke dingen gedaan deze zomer?' Stel dat ik letterlijk op die vraag in zou gaan: wat zou het ontregelend zijn als ik aan die balie in geuren en kleuren mijn zomeravonturen zou vertellen!'' ,,Toen de jaren 70 aanbraken, studeerde ik Nederlands aan de universiteit van Nijme gen. De marxistisch-leninistische cultuur die daar heerste, was volstrekt humorloos. Daarom vond ik het na de colleges heerlijk om met vrienden te luisteren naar Bowie's onbeschaamde glamrock, zoals Wild is the Wind, Lady Grinning Soul en Ziggy Stardust. Een vriend van mij leefde in de veronder stelling dat hij David Bowie was en sprong tijdens colleges op om luchtgitaar te spe len, die zat er diep in. Ze konden tijdens de colleges de hele dag tegen ons lullen, maar wij dachten: Mér gaat het om, om deze troostrijke, vette, kitscherige rockmu ziek.'' ,,Alles loopt in het leven altijd anders dan je denkt. Het is daardoor behoorlijk grillig en verrassend. Door de rol van het toeval of het lot, of hoe je het ook wilt noemen, kan je leven in een seconde veranderen. Stel dat je 's ochtends een wandeling maakt en denkt: ach, linksaf of rechtsaf, wat maakt het uit? Toch kan die keuze je leven veran deren. Stel dat ik rechts afsla. Kom ik op de hoek een leuke vrouw tegen en ze vraagt aan mij: 'Kunt u me de weg naar het station Lezen 'Links afslaan kan je leven veranderen' In Olifant van zeep lopen heden en ver leden door elkaar. Het zijn verhalen over avonturen die je zowel de afgelopen tijd hebt beleefd, als toen je nog een mid delbare scholier, student en beginnend schrijver was. Het ene moment speel je met je kleinzoon Tobias en het volgende zijn we terug bij je dancing days. TEKST JULIA MARIA KEERS FOTO PAUL RAPP Wat opvalt is uw liefde voor muziek. Zo gaat Weg van alles over hoe u einde loos kon wegdromen bij David Bowie. U reflecteert in veel verhalen op de net-nietmomenten, zoals bijna zoenen met een goede vriendin. 32

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 120