community Hebban.nl. Want behalve De bijenhouder van Aleppo verschenen recent Kader Abdolahs Het pad van de gele slippers (over Iran), Tommy Wieringa's De dood van Murat Idrissi (Marokko), Clemantine Wamariya's Het meisje dat kralen kon lachen (Rwanda), Marek Sindelka's Materiaalmoe heid (Syrië) en Mohsin Hamids Exit West (waarin het rampgebied niet met naam en toenaam wordt genoemd). En eerder waren Khaled Hosseini's De vliegeraar (Afghani stan) en Dave Eggers' Wat is de Wat (Soe dan) al voorbeelden van bestsellers over brandhaarden. Lindy de Jong over de reden waarom er volop wordt gelezen over actuele thema's als vluchtelingen en rampgebieden: ,,Jour- naals tonen de beelden en de ellende dage lijks. Maar dan gaat het om het collectief, om statistieken en cijfers. Heftige beelden, maar ze zijn niet zo direct en persoonlijk als het relaas van die ene persoon of dat gezin. Aanraakbare mensen en fictie zijn bij uitstek het middel om verhalen te vertellen die je raken, waarmee je je kunt identifice ren. En zodra er een vleug 'waargebeurd' kleeft aan de roman, neemt de aantrek kingskracht daarvan toe. Lezers zijn nieuws gierig naar wat individuen beweegt. Hoe ziet en zag hun wereld eruit? Vaak komen ze tot de ontdekking dat vluchtelingen helemaal niet zoveel verschillen van men sen in Europa. Uiteindelijk zijn we allemaal op zoek naar geluk en geborgenheid en dat verlangen blijkt herkenbaar.'' De Jong signaleert verder dat de toon in vluchtelingenromans niet alleen maar gevoelens van medeleven opwekken. ,,Er komt ook vaak spanning bij kijken. Hoe verloopt de reis door gevaarlijk gebied, welke mensen zijn wel of niet te vertrou wen? Vaak worden die zaken gedetailleerd beschreven, wat de situatie bijna tastbaar maakt. Daarnaast spelen liefdesverhalen vaak een rol, en ook criminele praktijken. ,,In andere romans staat niet de vlucht centraal, maar juist het leven dat daarna komt. Bijvoorbeeld in Wees onzichtbaar van Murat Isik, over een leven in de Bijlmer. Of Duizend vaders van Nhung Dam over een Vietnamees meisje dat op het Groningse platteland terechtkomt en zich daar staande probeert te houden. In Ilja Leonard Pfeijf- fers bestsellers La superba en Grand Hotel Europa gaat het ook om de gevolgen van migratiestromen", aldus De Jong, die zegt dat zowel kansrijke gedachten als wanhoop daarin een rol spelen. Christy Lefteri zegt dat herkenbare emo ties essentieel zijn om lezers te betrekken bij haar verhaal. ,,Dit is de tijd van Brexit, vluchtelingencrises en afnemende tole rantie en de gevolgen daarvan, en de hele wereld wordt daarmee geconfronteerd. Met nieuwsbeelden of statistieken is het moei lijk meevoelen of -denken en daarom draait De bijenhouder van Aleppo om mensen die je buren zouden kunnen zijn. Via Facebook heb ik nog contact met een aantal vluchtelingen die ik ontmoette in Athene. Ze wonen in Denemarken, Zweden en Engeland. D e meesten hebben hun draai gevonden. Dat doet mij goed. Mijn boek zal daaraan niet een-op-een bijdragen en ik denk ook niet dat ik problemen kan oplos sen. Maar ik hoop dat het verhaal wel zorgt voor iets meer begrip voor elkaar. Daarom heb ik een bijenhouder als hoofdpersoon gekozen. Ik zie zijn beroep als symbool voor nieuw leven en nieuwe mogelijkheden." De bijenhouder van Aleppo verschijnt bij uitgeverij Mozaïek (€21). bijenhouder ZATERDAG 15 JUNI 2019 31

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 119