'Er was zo
vaak tegen mij
gezegd dat ik
niks was en
niks kon dat ik
het geloofde'
PASPOORT
Antje Geertje
Markus
Privé
wie zit daar nou op te wachten? Aardig zo'n
man, toch? Inderdaad: er zijn al tien boeken
door en over mij geschreven. Maar nooit
eerder kon ik mijn levensverhaal illustre
ren met schilderijen en foto's in combina
tie met mijn bijna veertigjarige loopbaan.
Als een dagboek. Mijn zwarte ogen die ik
vanaf mijn 17de zo opmaak, schetsen die ik
met mijn broer bedacht, anatomische teke
ningen, mijn scheiding, portretten die ik
maakte op braderieën, mijn dochter en
model Sigrid, de schilderijen met windsels.
Alles komt voorbij. Daarnaast zei ik ja tegen
het boek omdat ik hiermee hoop jongeren
met problemen te inspireren.''
,,Dat je, ook al heb je het moeilijk, elke dag
weer de keuze hebt: ik ga ertegenaan, ik
probeer mezelf te overwinnen, ik wil iets
van het leven maken. Na mijn scheiding
op mijn 30ste zat ik financieel en mentaal
aan de grond. Er was zo vaak tegen mij ge
zegd dat ik niks was en niks kon, dat ik het
geloofde. Toch moest ik de kracht vinden
verder te gaan, ook voor mijn dochter.
Schilderen bood mij die nooduitgang.
Masker af verwijst naar de onzekerheden
die schuilgaan achter mijn uiterlijk. Ik
wil jonge mensen zeggen: uit negatieve
ervaringen als een scheiding of geldnood
kunnen uiteindelijk mooie dingen voort
komen.''
,,De onzekerheid zit deep down verankerd.
Ik zeg nog steeds niet als ik in de spiegel
kijk: o, o, wat ben ik blij met mezelf. Mis
schien zou dat wel moeten na al die waar
dering
,,Dat was fantastisch. Toch voel ik dat
bepaalde kunstkringen mij nog steeds niet
helemaal accepteren. Maar ja, ik loop niet in
oude kleren, woon niet driehoog-achter en
sta te veel in de bladen. Populair en kunst
gaan kennelijk nog steeds niet samen. Bo
vendien schilder ik realistisch in plaats van
abstract. O jee, nu zit ik te klagen en dat wil
ik helemaal niet.''
,,Ik zal altijd realistisch schilderen, blijf
mijn eigen handschrift voeren. Maar mijn
techniek is nu wat grover. Misschien ook
losser. Het hoeft niet meer zo ernstig als
voorheen te worden uitgewerkt. Ik laat
details weg. Bij de portretten van daklozen
is de verf op het linnen aan de zijkant uitge
lopen. Het gaat me om de kop, de basis, de
essentie. Tierelantijnen hoeven niet meer.''
,,Dat weet ik echt niet hoor. Daar houd ik
mij niet mee bezig. Wat is tijdloos? Ik hoop
dat mensen over twintig jaar nog steeds
emoties voelen als ze kijken naar de door
leefde handen van mijn mama die 101 werd.
Omdat die hen doen denken aan hun eigen
moeder. En uiteindelijk eindigt zo het
leven: kwetsbaar, broos, afhankelijk. Dat is
confronterend en heeft mij leren relative
ren; morgen kan alles anders zijn.
Ik mag mijzelf absoluut niet met haar
vergelijken, maar mijn grote voorbeeld is
de Mexicaanse kunstschilder Frida Kahlo.
Haar werk is een dagboek van haar leven, je
ziet oorlogen, politieke onrust en een zwaar
ongeval voorbijkomen. Nogmaals: zij is
echt een icoon. Maar ook mijn werk vertelt
over mijn leven.''
,,Nee. Ik heb geen totale openheid van
zaken gegeven over mijn ex-man. Hij is
overleden en kan geen weerwoord geven.
Bovendien is hij de vader van mijn dochter.
Sigrid en ik zijn ontzettend close en ik wil
haar niet kwetsen. Je hoort vaak genoeg
over families die gebrouilleerd zijn. Dat lijkt
Geboren
29 januari 1947,
Halfweg.
Opleiding
Maakt de middelbare
school niet af. Volgt in
1970 een cursus anato-
mietekenen en begint
daarna te schilderen.
Loopbaan
Vanaf 1977 tekent ze
portretten op brade
rieën. Exposeert in
kleine galeries. Breekt
in de jaren 80 door als
ze vrouwen in windsels
schildert. Maakt por
tretten van onder an
deren koningin Beatrix
en Anne Wil Blankers.
Grote exposities: Als ik
jou was in 2016 in
De Fundatie en haar
overzichtstentoonstel
ling in 2017 in Museum
Jan van der Togt. Ze
schrijft onder meer de
boeken De pijn van oud,
Tot op de huid en Mas
ker af.
Getrouwd, één dochter
uit een vorig huwelijk.
Welk inzicht biedt Masker af hen?
U bent 72, zijn alle twijfels verdwenen?
Ja, er kwamen 95.000 mensen naar uw
expositie in De Fundatie en ook uw over
zichtstentoonstelling was een succes.
Ziet u een ontwikkeling in uw werk?
Is uw werk bestand tegen de tijd?
Heeft u in het boek alles verteld?
ZATERDAG 15 JUNI 2019 23