'Er was zo vaak tegen mij gezegd dat ik niks was en niks kon dat ik het geloofde' PASPOORT Antje Geertje Markus Privé wie zit daar nou op te wachten? Aardig zo'n man, toch? Inderdaad: er zijn al tien boeken door en over mij geschreven. Maar nooit eerder kon ik mijn levensverhaal illustre ren met schilderijen en foto's in combina tie met mijn bijna veertigjarige loopbaan. Als een dagboek. Mijn zwarte ogen die ik vanaf mijn 17de zo opmaak, schetsen die ik met mijn broer bedacht, anatomische teke ningen, mijn scheiding, portretten die ik maakte op braderieën, mijn dochter en model Sigrid, de schilderijen met windsels. Alles komt voorbij. Daarnaast zei ik ja tegen het boek omdat ik hiermee hoop jongeren met problemen te inspireren.'' ,,Dat je, ook al heb je het moeilijk, elke dag weer de keuze hebt: ik ga ertegenaan, ik probeer mezelf te overwinnen, ik wil iets van het leven maken. Na mijn scheiding op mijn 30ste zat ik financieel en mentaal aan de grond. Er was zo vaak tegen mij ge zegd dat ik niks was en niks kon, dat ik het geloofde. Toch moest ik de kracht vinden verder te gaan, ook voor mijn dochter. Schilderen bood mij die nooduitgang. Masker af verwijst naar de onzekerheden die schuilgaan achter mijn uiterlijk. Ik wil jonge mensen zeggen: uit negatieve ervaringen als een scheiding of geldnood kunnen uiteindelijk mooie dingen voort komen.'' ,,De onzekerheid zit deep down verankerd. Ik zeg nog steeds niet als ik in de spiegel kijk: o, o, wat ben ik blij met mezelf. Mis schien zou dat wel moeten na al die waar dering ,,Dat was fantastisch. Toch voel ik dat bepaalde kunstkringen mij nog steeds niet helemaal accepteren. Maar ja, ik loop niet in oude kleren, woon niet driehoog-achter en sta te veel in de bladen. Populair en kunst gaan kennelijk nog steeds niet samen. Bo vendien schilder ik realistisch in plaats van abstract. O jee, nu zit ik te klagen en dat wil ik helemaal niet.'' ,,Ik zal altijd realistisch schilderen, blijf mijn eigen handschrift voeren. Maar mijn techniek is nu wat grover. Misschien ook losser. Het hoeft niet meer zo ernstig als voorheen te worden uitgewerkt. Ik laat details weg. Bij de portretten van daklozen is de verf op het linnen aan de zijkant uitge lopen. Het gaat me om de kop, de basis, de essentie. Tierelantijnen hoeven niet meer.'' ,,Dat weet ik echt niet hoor. Daar houd ik mij niet mee bezig. Wat is tijdloos? Ik hoop dat mensen over twintig jaar nog steeds emoties voelen als ze kijken naar de door leefde handen van mijn mama die 101 werd. Omdat die hen doen denken aan hun eigen moeder. En uiteindelijk eindigt zo het leven: kwetsbaar, broos, afhankelijk. Dat is confronterend en heeft mij leren relative ren; morgen kan alles anders zijn. Ik mag mijzelf absoluut niet met haar vergelijken, maar mijn grote voorbeeld is de Mexicaanse kunstschilder Frida Kahlo. Haar werk is een dagboek van haar leven, je ziet oorlogen, politieke onrust en een zwaar ongeval voorbijkomen. Nogmaals: zij is echt een icoon. Maar ook mijn werk vertelt over mijn leven.'' ,,Nee. Ik heb geen totale openheid van zaken gegeven over mijn ex-man. Hij is overleden en kan geen weerwoord geven. Bovendien is hij de vader van mijn dochter. Sigrid en ik zijn ontzettend close en ik wil haar niet kwetsen. Je hoort vaak genoeg over families die gebrouilleerd zijn. Dat lijkt Geboren 29 januari 1947, Halfweg. Opleiding Maakt de middelbare school niet af. Volgt in 1970 een cursus anato- mietekenen en begint daarna te schilderen. Loopbaan Vanaf 1977 tekent ze portretten op brade rieën. Exposeert in kleine galeries. Breekt in de jaren 80 door als ze vrouwen in windsels schildert. Maakt por tretten van onder an deren koningin Beatrix en Anne Wil Blankers. Grote exposities: Als ik jou was in 2016 in De Fundatie en haar overzichtstentoonstel ling in 2017 in Museum Jan van der Togt. Ze schrijft onder meer de boeken De pijn van oud, Tot op de huid en Mas ker af. Getrouwd, één dochter uit een vorig huwelijk. Welk inzicht biedt Masker af hen? U bent 72, zijn alle twijfels verdwenen? Ja, er kwamen 95.000 mensen naar uw expositie in De Fundatie en ook uw over zichtstentoonstelling was een succes. Ziet u een ontwikkeling in uw werk? Is uw werk bestand tegen de tijd? Heeft u in het boek alles verteld? ZATERDAG 15 JUNI 2019 23

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 111