'De stijl die ontstond vanuit armoede en uitzichtloosheid, is nu het speeltje van de superrijken' Patta begin van rap. Die jongeren onderscheid den zich met een stijl die vooral werd ingegeven voor geldgebrek. Ze probeerden origineel te zijn door net even een andere veter in een schoen.'' Met de verspreiding van de hiphop waaierde de mode van de MC's ('Masters of Ceremonies' zoals de rappers genoemd worden) vanaf de jaren 80 uit over de we reld. Eerst via New Yorkse hiphoppers als Run DMC met hun voorliefde voor Adi das-sneakers zonder veters en de Beastie Boys met hun Puma-trainingspakken en iets te grote baseballpetten. Daarna na men rappers als Snoop Dogg, Jay Z en later Kanye West het stokje over. Dat de snea kers en de joggingbroek op die manier in ieders kledingkast zijn beland, is ook te danken aan de populariteit van 'Neder- hoppers', van de Osdorp Posse tot Opge- zwolle naar al die rappende artiesten die nu de hitlijsten domineren: De Jeugd, Boef en Lil' Kleine, die overigens ook dol is op Louis Vuitton: Kleine gaf ooit in een LV-winkel in één klap 60.000 euro uit. Een mini-moderevolutie: waar het dertig jaar terug niet in je opkwam sneakers te dragen naar kantoor, bij een restaurant bezoek of naar de discotheek, trouw je nu met sneakers onder je smoking. En zitten grote hip-hopnamen als A$AP Rocky en Kanye West geregeld frontrow bij Parijse modeshows. Over de vraag waaróm hiphop zo invloedrijk is, moet Stuart even naden ken. ,,Ik zou van alles kunnen noemen, maar het zit 'm, denk ik, uiteindelijk in iets ongrijpbaars. De 'coolness', om het maar zo noemen, van de hele beweging. Je moet 18 Een hoodie uit de huidige zomercollectie van Patta. Streetwear-merk Patta (het Suri naamse woord voor sneaker) begon in 2004 met de im port van bijzondere sneakers uit New York omdat oprich ters en sneaker liefhebbers Edson Sabajo en Guil- laume Schmidt die niet konden vinden in Nederlandse winkels. Hun goede sneakerneus bracht hen al snel lucratieve samen werkingen (collabs) met merken als Nike, Reebok en Umbro. Inmiddels is het assortiment uitgebreid met een eigen kledinglijn. Het merk is interna tionaal een begrip en zo populair dat fans voor de winkel in Amsterdam kam peerden toen een nieuwe sneaker van Kanye West in de verkoop kwam. in 2017 voort uit een samenwerking tussen het populaire Amerikaanse Supreme en het Franse modehuis (3500 euro). Kruisbestuiving Deze rode, leren baseballjas van Louis Vuitton kwam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 106