Sneakers. Capuchontruien. Knoeperds van logo's. Hiphop is niet alleen belangrijk geweest voor de muziek, dans en beeldende kunst maar ook voor de mode. De expositie Street Dreams in de Kunsthal legt de link. Even ging er vorig jaar een schok - nu ja, schokje - door de financiële wereld. De opperbobo van de Nederlandse bankiers wereld, topman Ralph Hamers van ING, verscheen bij een congres over geld (wat anders?) in een pak met, jawel, sneakers. Vanaf dat moment - 4 juni 2018 - was het dus officieel. Zelfs de saaiste beroepsgroep ter wereld mocht en mag, ook bij officiële gelegenheden, gymschoenen aan. ,,Ja, streetwear is inmiddels overal'', lacht Lee Stuart, de 37-jarige gastcurator van de tentoonstelling Street Dreams. How Hiphop took over Fashion en brand director van het o zo hippe Nederlandse streetwear-merk Patta. ,,Ik heb nog een tijd meegemaakt dat je in Amsterdam niet met sneakers een chique club in mocht. Dat zou nu heel raar zijn. Nu kom je waarschijnlijk zónder sneakers zo'n tent niet in, ha.'' Dat streetwear de wereld heeft veroverd, zie je niet alleen terug in de sweaters en sneakers in je eigen kledingkast. Het blijkt inmiddels ook uit de collecties van de luxe merken. Die sturen modellen tegenwoor dig net zo goed in een joggingbroek van sweatstof de catwalk op, als in een galajurk van taftzijde. Een joggingbroek waar je uiteraard dan wel een paar honderd euro voor aftikt. Symbolisch: het statige Franse modehuis Louis Vuitton lijfde maart vorig jaar de Amerikaanse streetwear-god Virgil Abloh - beroemd geworden door zijn samenwerking met rapper Kanye West - als artistiek directeur in. In zijn eerste mannencollectie van dit jaar zie je het streetwear-gevoel terug in de zware scha kelkettingen aan de tassen. Ook tekenend voor de invloed van hip hop: het niet te stuiten succes van street- wear-merken als Supreme en Palace waar voor fans letterlijk, achter dranghekken, in de rij staan. Of zich middenin de nacht suf klikken vanwege die ene 'drop', de online- lancering van een beperkt aantal kleding stukken. Stuart: ,,Die 'drops' zijn oorspron kelijk ontstaan omdat die winkels niet met restanten wilden blijven zitten, maar ze hebben de belangstelling voor bepaalde merken behoorlijk aangewakkerd.'' Er zijn tal van dingen waarin Stuart, die zijn eigen streetwear het liefst combineert met iets van Prada, de invloed van hiphop terugziet. In het 'customizen' van kleding stukken bijvoorbeeld: een spijkerjack een persoonlijke twist geven door er teksten op te kalken of er glimmende steentjes op te stikken. Of in al die sweaters, shirts en jacks met megagrote logo's. En ja, ook in zo'n ingeburgerd begrip als 'blingbling'. ,,Dat woord staat nu zelfs in het Groene Boekje." Stuart weet het wel: weinig mensen zul len, als ze 's ochtends hun sneakers uit de kast trekken, denken: hé, hiphop. ,,Daarom vinden we het ook zo leuk dat we in deze expositie kunnen laten zien dat hiphop niet alleen belangrijk is geweest voor de muziek, dans en beeldende kunst, maar ook voor de mode. En dat we de pioniers zo wat erkenning geven. Dat gebeurt lang niet altijd. Soms lijkt het alsof streetwear er altijd al was, maar nee, het heeft een heel specifieke oorsprong.'' Die oorsprong ligt in de South Bronx, in de jaren 70. In dat verpauperde deel van New York waar - te midden van vervallen flats, werkloosheid en criminaliteit - onder Afro-Amerikanen een bijzonder creatief sfeertje gistte. ,,Het begon allemaal bij jongeren die hun draaitafels met ver sterker naar de parkjes sleepten en in de openlucht begonnen met dansen, muziek gingen maken en teksten bedenken: het TEKST EEFJE OOMEN FOTO SHUTTERSTOCK Adidas Run DMC is de eer ste rapgroep die een lucratieve sponsor deal binnensleept met dank aan het succes van My Adidas (1986). Dit nummer van de New Yorkse rappers is een ode aan de Adi- das-schoen en daar speelde het merk slim op in. De sport schoen met de drie strepen veranderde zo van een schoen voor op het sport veld in een geliefd mode-item. ZATERDAG 15 JUNI 2019 17

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 105