Sneakers. Capuchontruien. Knoeperds van logo's. Hiphop is niet alleen
belangrijk geweest voor de muziek, dans en beeldende kunst maar ook
voor de mode. De expositie Street Dreams in de Kunsthal legt de link.
Even ging er vorig jaar een schok - nu
ja, schokje - door de financiële wereld. De
opperbobo van de Nederlandse bankiers
wereld, topman Ralph Hamers van ING,
verscheen bij een congres over geld (wat
anders?) in een pak met, jawel, sneakers.
Vanaf dat moment - 4 juni 2018 - was het
dus officieel. Zelfs de saaiste beroepsgroep
ter wereld mocht en mag, ook bij officiële
gelegenheden, gymschoenen aan.
,,Ja, streetwear is inmiddels overal'', lacht
Lee Stuart, de 37-jarige gastcurator van de
tentoonstelling Street Dreams. How Hiphop
took over Fashion en brand director van het
o zo hippe Nederlandse streetwear-merk
Patta. ,,Ik heb nog een tijd meegemaakt
dat je in Amsterdam niet met sneakers
een chique club in mocht. Dat zou nu heel
raar zijn. Nu kom je waarschijnlijk zónder
sneakers zo'n tent niet in, ha.''
Dat streetwear de wereld heeft veroverd,
zie je niet alleen terug in de sweaters en
sneakers in je eigen kledingkast. Het blijkt
inmiddels ook uit de collecties van de luxe
merken. Die sturen modellen tegenwoor
dig net zo goed in een joggingbroek van
sweatstof de catwalk op, als in een galajurk
van taftzijde. Een joggingbroek waar je
uiteraard dan wel een paar honderd euro
voor aftikt. Symbolisch: het statige Franse
modehuis Louis Vuitton lijfde maart vorig
jaar de Amerikaanse streetwear-god Virgil
Abloh - beroemd geworden door zijn
samenwerking met rapper Kanye West -
als artistiek directeur in. In zijn eerste
mannencollectie van dit jaar zie je het
streetwear-gevoel terug in de zware scha
kelkettingen aan de tassen.
Ook tekenend voor de invloed van hip
hop: het niet te stuiten succes van street-
wear-merken als Supreme en Palace waar
voor fans letterlijk, achter dranghekken, in
de rij staan. Of zich middenin de nacht suf
klikken vanwege die ene 'drop', de online-
lancering van een beperkt aantal kleding
stukken. Stuart: ,,Die 'drops' zijn oorspron
kelijk ontstaan omdat die winkels niet met
restanten wilden blijven zitten, maar ze
hebben de belangstelling voor bepaalde
merken behoorlijk aangewakkerd.''
Er zijn tal van dingen waarin Stuart, die
zijn eigen streetwear het liefst combineert
met iets van Prada, de invloed van hiphop
terugziet. In het 'customizen' van kleding
stukken bijvoorbeeld: een spijkerjack een
persoonlijke twist geven door er teksten op
te kalken of er glimmende steentjes op te
stikken. Of in al die sweaters, shirts en jacks
met megagrote logo's. En ja, ook in zo'n
ingeburgerd begrip als 'blingbling'. ,,Dat
woord staat nu zelfs in het Groene Boekje."
Stuart weet het wel: weinig mensen zul
len, als ze 's ochtends hun sneakers uit de
kast trekken, denken: hé, hiphop. ,,Daarom
vinden we het ook zo leuk dat we in deze
expositie kunnen laten zien dat hiphop
niet alleen belangrijk is geweest voor de
muziek, dans en beeldende kunst, maar
ook voor de mode. En dat we de pioniers
zo wat erkenning geven. Dat gebeurt lang
niet altijd. Soms lijkt het alsof streetwear
er altijd al was, maar nee, het heeft een heel
specifieke oorsprong.''
Die oorsprong ligt in de South Bronx, in
de jaren 70. In dat verpauperde deel van
New York waar - te midden van vervallen
flats, werkloosheid en criminaliteit -
onder Afro-Amerikanen een bijzonder
creatief sfeertje gistte. ,,Het begon allemaal
bij jongeren die hun draaitafels met ver
sterker naar de parkjes sleepten en in de
openlucht begonnen met dansen, muziek
gingen maken en teksten bedenken: het
TEKST EEFJE OOMEN FOTO SHUTTERSTOCK
Adidas
Run DMC is de eer
ste rapgroep die een
lucratieve sponsor
deal binnensleept
met dank aan het
succes van My
Adidas (1986). Dit
nummer van de New
Yorkse rappers is
een ode aan de Adi-
das-schoen en daar
speelde het merk
slim op in. De sport
schoen met de drie
strepen veranderde
zo van een schoen
voor op het sport
veld in een geliefd
mode-item.
ZATERDAG 15 JUNI 2019 17