van de speerpunten'
Een kwestie
van overleven
7,0
19
,,Opel wordt elektrisch, dat is een van
de speerpunten in het beleid van
PSA. Over vijfjaar zal er van elk mo
del een geëlektrificeerde variant be
schikbaar zijn. Volgend jaar al heb
ben we vier elektrische modellen: de
volledig elektrische Corsa-e, Mokka
X, e-Vivaro en de plug-in Grandland
X Hybrid4.
Verder zullen we ons nog nadruk
kelijker onderscheiden met innova
ties. We willen steeds de nieuwste
technologie voor het grote publiek
bereikbaar maken. Daarom krijgt de
nieuwe Corsa als eerste in zijn klasse
intelligente matrix-led koplampen.''
,,In Duitsland vanaf €29.900. De Ne
derlandse prijs zal daar niet veel van
afwijken. We willen het grote pu
bliek ermee bereiken, dus hij zal be
slist betaalbaar moeten zijn.''
,,Klopt. Het is onvermijdelijk dat hij
duurder wordt dan dezelfde auto met
verbrandingsmotor. Maar zeker in
Nederland, waar de autobelasting
grotendeels gebaseerd is op CO2, mag
je straks rekenen op een aantrekke
lijke prijs. En als je de totale kosten
van het gebruik berekent, zul je zien
dat zo'n elektrische Corsa in de prak-
tijk niet duurder is dan een benzine-
of dieselauto. Stroom is nu eenmaal
veel goedkoper dan brandstof.
Juist in Nederland rekenen we op
veel succes met onze elektro-strate-
gie. We weten dat de consument
geen zorgen wil hebben over de reik
wijdte. De Corsa-e haalt daarom ge
makkelijk 330 kilometer volgens de
WLTP-norm. Dat is in een land als
Nederland goed te doen. Een andere
vereiste voor succes is een goed net
werk van laadmogelijkheden. Neder
land heeft dat.''
'De auto's die Opel onder
GM maakte, waren vaak
te zwaar en stootten
te veel CO2uit'
,,Dat is geen groot geheim. We heb
ben een goed plan gemaakt, binnen
honderd dagen nadat we door PSA
waren overgenomen. Belangrijk is
dat de mensen die die plannen heb
ben gemaakt ze ook hebben uitge
voerd. We hebben er opzettelijk geen
externe adviseurs bij betrokken.
Opel had vroeger ook veel plannen,
maar die bleken maar al te vaak geen
succes. Bij onze nieuwe plannen zijn
we lastige dossiers, zoals de fabrieken
en werkgelegenheid in Duitsland,
niet uit de weg gegaan. De nieuwe
Corsa wordt in Spanje gebouwd en
niet meer in het Duitse Eisenach.
Verder is het simpelweg een kwes
tie van omzet verhogen en kosten be
sparen. We hebben een deel van het
personeel vrijwillig laten vertrekken.
En we verkopen nu grotere auto's
met meer uitrusting. Daar kan een
autofabrikant geld mee verdienen.''
,,De Nederlandse markt is zeer ge
voelig geworden voor CO2. Hoe meer
een auto produceert, des te duurder
hij is en des te minder mensen voor
die auto zullen kiezen. De auto's die
Opel onder GM maakte waren vaak
te zwaar of hadden niet de juiste mo
toren. Ze stootten te veel CO2 uit.''
,,Vooral met onze nieuwe, elektrische
modellen zie ik dat zomaar gebeuren.
Zowel bij de personenauto's als bij de
bestelauto's. Persoonlijk zou ik het
geweldig vinden als we in Nederland
weer het meest geliefde merk kun
nen worden. Wij zijn thuis enorme
Holland-fans. Ik ben geboren en ge
togen in Bocholt, dus net over de
grens, en heb jaren in Amsterdam
gewoond. Daar is zelfs mijn zoon
geboren.''
Hyundai i20 1.0 T-GDI (100 pk) automaat,
vanaf 21.195
Op een of andere ma
nier is het de i20 nooit
gelukt om marktleiders
als de VW Polo of Re
nault Clio te overtroe
ven. Terwijl hij toch veel
in huis heeft om ze te
slim af te kunnen zijn.
Om te beginnen is dat
een scherpe prijs met
een onverwacht rijke
basisuitrusting. En hoe
wel dit model alweer
vijf jaar oud is, heeft Hy
undai er alles aan ge
daan om hem actueel te
houden.
Onlangs kreeg de i20
nog een geslaagde face
lift en een technische
update. Zo is het info
tainment nu aardig bij
de tijd. Je kunt een cen
traal beeldscherm tot 7
inch groot krijgen en de
bediening is snel en
overzichtelijk. Wel is het
onhandig dat de spraak-
bediening uitsluitend
werkt via een met een
kabeltje aangesloten
smartphone.
De zitruimte op de
achterbank is ruim vol
doende en ook de baga
geruimte slaat met zijn
326 liter inhoud geen gek
figuur, al zijn er concur
renten die meer laad
ruimte bieden. Verder
heeft deze Hyundai zijn
veiligheidsuitrusting re
delijk op orde. Een min
punt is wel dat alleen de
duurste versie een auto
matisch noodremsy
steem standaard heeft.
De 1,0 liter grote T-
GDI benzinemotor (100
pk, testverbruik 1 op 15,8)
kan de auto gemakkelijk
aan. In combinatie met
de nieuwe 7-traps auto
maat rijdt de Hyundai er
heerlijk vlot en comfor
tabel mee; vooral in de
file is deze combinatie
ideaal. Enig nadeel is dat
de driecilinder op een 80
km-weg rond de 1500
toeren neigt te gaan
brommen. Dat heeft na
tuurlijk alles te maken
met een poging om zui
nig te rijden, maar het
klinkt niet fijn. Het veer-
comfort is prima en ook
het weggedrag stelt niet
teleur. Al zijn er concur
renten die net wat span
nender sturen.
vrijdag 14 juni 2019
meer mee onderscheiden?
Als u de markt voor elektrische
auto's wilt veroveren, zal ook de
prijs concurrerend moeten zijn.
Wat gaat de Corsa-e kosten?
De techniek van een elektrische
auto is nog altijd duur, daar kunt u
weinig aan veranderen.
Na vele jaren van rode cijfers gaat
het eindelijk weer goed met Opel.
Vorig jaar werd zelfs voor het eerst
weer winst gemaakt. Wat is het ge
heim van deze omslag?
Opel was ruim 35 jaar lang het
meest verkochte merk in Neder
land. Daar kwam in 2004 een eind
aan. Wat ging er mis, denkt u?
Zou het mogelijk zijn dat Opel op
nieuw het grootste merk in Neder
land wordt?
De i20 is een complete auto voor een scherpe
prijs. Maar de concurrentie is groot. foto's b. hoogveld
In de populaire en
overvolle klasse van
de Polo, Fiesta en Clio
heeft de Hyundai i20
het lastig. Een scherpe
prijs en vijf jaar garan
tie moeten potentiële
kopers over de streep
te trekken.
Zuinige én leven
dige motor. Vijf
jaar garantie. Meer dan
genoeg zit- en bagage
ruimte. Prima wegge
drag.
h Motor neigt soms
te brommen. Auto
matisch noodremsy
steem alleen in duurste
versie. Beperkte
spraakbediening.
De Hyundai i20 is
technisch bij de tijd,
biedt meer dan ge
noeg ruimte en rijdt
prima. Maar er zijn
veel concurrenten die
net zo goed voor de
dag komen, of het op
sommige punten net
iets beter doen.
-Niek Schenk
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
s testnotities