van de speerpunten' Een kwestie van overleven 7,0 19 ,,Opel wordt elektrisch, dat is een van de speerpunten in het beleid van PSA. Over vijfjaar zal er van elk mo del een geëlektrificeerde variant be schikbaar zijn. Volgend jaar al heb ben we vier elektrische modellen: de volledig elektrische Corsa-e, Mokka X, e-Vivaro en de plug-in Grandland X Hybrid4. Verder zullen we ons nog nadruk kelijker onderscheiden met innova ties. We willen steeds de nieuwste technologie voor het grote publiek bereikbaar maken. Daarom krijgt de nieuwe Corsa als eerste in zijn klasse intelligente matrix-led koplampen.'' ,,In Duitsland vanaf €29.900. De Ne derlandse prijs zal daar niet veel van afwijken. We willen het grote pu bliek ermee bereiken, dus hij zal be slist betaalbaar moeten zijn.'' ,,Klopt. Het is onvermijdelijk dat hij duurder wordt dan dezelfde auto met verbrandingsmotor. Maar zeker in Nederland, waar de autobelasting grotendeels gebaseerd is op CO2, mag je straks rekenen op een aantrekke lijke prijs. En als je de totale kosten van het gebruik berekent, zul je zien dat zo'n elektrische Corsa in de prak- tijk niet duurder is dan een benzine- of dieselauto. Stroom is nu eenmaal veel goedkoper dan brandstof. Juist in Nederland rekenen we op veel succes met onze elektro-strate- gie. We weten dat de consument geen zorgen wil hebben over de reik wijdte. De Corsa-e haalt daarom ge makkelijk 330 kilometer volgens de WLTP-norm. Dat is in een land als Nederland goed te doen. Een andere vereiste voor succes is een goed net werk van laadmogelijkheden. Neder land heeft dat.'' 'De auto's die Opel onder GM maakte, waren vaak te zwaar en stootten te veel CO2uit' ,,Dat is geen groot geheim. We heb ben een goed plan gemaakt, binnen honderd dagen nadat we door PSA waren overgenomen. Belangrijk is dat de mensen die die plannen heb ben gemaakt ze ook hebben uitge voerd. We hebben er opzettelijk geen externe adviseurs bij betrokken. Opel had vroeger ook veel plannen, maar die bleken maar al te vaak geen succes. Bij onze nieuwe plannen zijn we lastige dossiers, zoals de fabrieken en werkgelegenheid in Duitsland, niet uit de weg gegaan. De nieuwe Corsa wordt in Spanje gebouwd en niet meer in het Duitse Eisenach. Verder is het simpelweg een kwes tie van omzet verhogen en kosten be sparen. We hebben een deel van het personeel vrijwillig laten vertrekken. En we verkopen nu grotere auto's met meer uitrusting. Daar kan een autofabrikant geld mee verdienen.'' ,,De Nederlandse markt is zeer ge voelig geworden voor CO2. Hoe meer een auto produceert, des te duurder hij is en des te minder mensen voor die auto zullen kiezen. De auto's die Opel onder GM maakte waren vaak te zwaar of hadden niet de juiste mo toren. Ze stootten te veel CO2 uit.'' ,,Vooral met onze nieuwe, elektrische modellen zie ik dat zomaar gebeuren. Zowel bij de personenauto's als bij de bestelauto's. Persoonlijk zou ik het geweldig vinden als we in Nederland weer het meest geliefde merk kun nen worden. Wij zijn thuis enorme Holland-fans. Ik ben geboren en ge togen in Bocholt, dus net over de grens, en heb jaren in Amsterdam gewoond. Daar is zelfs mijn zoon geboren.'' Hyundai i20 1.0 T-GDI (100 pk) automaat, vanaf 21.195 Op een of andere ma nier is het de i20 nooit gelukt om marktleiders als de VW Polo of Re nault Clio te overtroe ven. Terwijl hij toch veel in huis heeft om ze te slim af te kunnen zijn. Om te beginnen is dat een scherpe prijs met een onverwacht rijke basisuitrusting. En hoe wel dit model alweer vijf jaar oud is, heeft Hy undai er alles aan ge daan om hem actueel te houden. Onlangs kreeg de i20 nog een geslaagde face lift en een technische update. Zo is het info tainment nu aardig bij de tijd. Je kunt een cen traal beeldscherm tot 7 inch groot krijgen en de bediening is snel en overzichtelijk. Wel is het onhandig dat de spraak- bediening uitsluitend werkt via een met een kabeltje aangesloten smartphone. De zitruimte op de achterbank is ruim vol doende en ook de baga geruimte slaat met zijn 326 liter inhoud geen gek figuur, al zijn er concur renten die meer laad ruimte bieden. Verder heeft deze Hyundai zijn veiligheidsuitrusting re delijk op orde. Een min punt is wel dat alleen de duurste versie een auto matisch noodremsy steem standaard heeft. De 1,0 liter grote T- GDI benzinemotor (100 pk, testverbruik 1 op 15,8) kan de auto gemakkelijk aan. In combinatie met de nieuwe 7-traps auto maat rijdt de Hyundai er heerlijk vlot en comfor tabel mee; vooral in de file is deze combinatie ideaal. Enig nadeel is dat de driecilinder op een 80 km-weg rond de 1500 toeren neigt te gaan brommen. Dat heeft na tuurlijk alles te maken met een poging om zui nig te rijden, maar het klinkt niet fijn. Het veer- comfort is prima en ook het weggedrag stelt niet teleur. Al zijn er concur renten die net wat span nender sturen. vrijdag 14 juni 2019 meer mee onderscheiden? Als u de markt voor elektrische auto's wilt veroveren, zal ook de prijs concurrerend moeten zijn. Wat gaat de Corsa-e kosten? De techniek van een elektrische auto is nog altijd duur, daar kunt u weinig aan veranderen. Na vele jaren van rode cijfers gaat het eindelijk weer goed met Opel. Vorig jaar werd zelfs voor het eerst weer winst gemaakt. Wat is het ge heim van deze omslag? Opel was ruim 35 jaar lang het meest verkochte merk in Neder land. Daar kwam in 2004 een eind aan. Wat ging er mis, denkt u? Zou het mogelijk zijn dat Opel op nieuw het grootste merk in Neder land wordt? De i20 is een complete auto voor een scherpe prijs. Maar de concurrentie is groot. foto's b. hoogveld In de populaire en overvolle klasse van de Polo, Fiesta en Clio heeft de Hyundai i20 het lastig. Een scherpe prijs en vijf jaar garan tie moeten potentiële kopers over de streep te trekken. Zuinige én leven dige motor. Vijf jaar garantie. Meer dan genoeg zit- en bagage ruimte. Prima wegge drag. h Motor neigt soms te brommen. Auto matisch noodremsy steem alleen in duurste versie. Beperkte spraakbediening. De Hyundai i20 is technisch bij de tijd, biedt meer dan ge noeg ruimte en rijdt prima. Maar er zijn veel concurrenten die net zo goed voor de dag komen, of het op sommige punten net iets beter doen. -Niek Schenk Kijk op de site bij f J /auto voor extra s testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19