NYNKEDEJONG
Ambtenaren vaker én luxer voor werk naar Caraïben
6
Op eerste dag 76.000pensioenstemmers
Column
Het Deltaplan Mobiliteit 2030. U had de
presentatie van het plan wellicht niet in de
agenda staan, maar ik ben zo'n burger die erg
verheugd reageert wanneer er weer een lijvig werk
is geschreven. 25 organisaties hebben de krachten
gebundeld en hebben een plan gemaakt voor het
vervoer van de toekomst.
Een plan van de mannen en vrouwen die aan brain-
stormtafels stippen aan de horizon zetten. Er wordt
met de benen op tafel vergaderd en er zijn werkbezoe
ken naar landen waar het openbaar vervoer op rolletjes
loopt. Naar Zwitserland of Japan. En via allerhande hei
sessies, deelrapportages, mindmaps en scrumsessies
werd toegewerkt naar een allesomvattend plan. De I
have a dream-speech voor het Nederlands vervoer: het
Deltaplan Mobiliteit 2030. Een korte conclusie? De toe
komst van het vervoersnetwerk draait allemaal om de
'hubs': knooppunten waar je kunt overstappen van het
ene vervoersmiddel op het andere. Idealiter krijg je er
ook andere voorzieningen bij: winkels en werkplekken
bijvoorbeeld. Daarnaast zijn de 25 vervoersorganisaties
van mening dat rekeningrijden er echt moet komen.
Zelfs de ANWB zegt dat we het autorijden moeten be
lasten naar gebruik, niet naar bezit.
overhandigd aan de verantwoordelijke minister en
staatssecretaris. ,,Kijk dit is ons plan, het kost waanzin
nig veel geld, kijk maar even wat je ermee doet! Dikke
doei! En succes met deze complexe toekomst die voor
ons ligt!!!''
Waarna de politiek moet reageren. En die weet ook
wel dat het zo niet verder kan, maar die zit met budget
ten waar men zich aan dient te houden. En met een
achterban met een mening. En met coalitiepartners
met wéér een andere mening. En dus haastte minister
Van Nieuwenhuizen zich te zeggen dat rekeningrijden
echt geen optie is, wat de ANWB ook roept.
Meer dan 76.000 leden brachten giste
ren tot 19.00 uur hun stem uit, ondanks
dat het systeem vastliep en de bond le
den opriep om even te wachten. ,,Het
loopt goed'', aldus een woordvoerder
van de bond.
Nog tot en met zaterdagmiddag 12.00
uur mogen de ruim 1 miljoen FNV-le-
den zich uitspreken. Zij hebben volgens
de bond allemaal per post en zo moge
lijk ook per e-mail een inlogcode ont
vangen die hun de mogelijkheid ver
schaft een stem uit te brengen. Daarbij
hebben zij drie opties: 'ja', 'nee' en 'geen
mening'.
Leden die stemmen krijgen eerst de
afspraken opgesomd zoals die volgens
de FNV in het pensioenakkoord zijn af
gesproken. De nadruk ligt daarin vooral
op de minder snelle stijging van de
AOW-leeftijd, een regeling voor zware
beroepen en de dreigende kortingen in
2020 en 2021 die 'waarschijnlijk van de
baan zijn en anders een stuk lager'.
Ook wordt gesproken over een 'nieuw
collectief en solidair pensioencontract,
waardoor indexatie eerder bereikbaar
is'. Dat het nieuwe pensioencontract te
gelijkertijd minder garanties geeft over
het pensioen dat mensen later krijgen,
staat hier niet. Deze informatie is vol
gens een woordvoerder wel degelijk be
schikbaar. ,,Alle informatie over het ak
koord is op de website terug te vinden.''
Geen stemadvies
Met het ledenparlement is afgesproken
dat het akkoord neutraal wordt voorge
legd aan de leden. Het FNV-bestuur
spreekt in de begeleidende tekst over
een 'goed resultaat', maar die kwalifica
tie mag volgens de vakbond niet wor
den gezien als een stemadvies. ,,Als we
iets positief of negatief voorleggen aan
onze achterban, dan zetten we dat er
expliciet bij'', aldus de zegsman. ,,We
laten met de term 'goed resultaat' alleen
We laten met de term
'goed resultaat' alleen
zien dat het bestuur
achter het akkoord staat
zien dat het bestuur achter het akkoord
staat.''
Leden beklaagden zich op sociale
media gisteren dat het erg lang duurde
om een stem uit te kunnen brengen.
Ook bleek nog niet iedereen een inlog
code te hebben ontvangen. Volgens de
vakbond worden de codes niet ineens
maar in golven ('batches') verstuurd.
Leden die op de een of andere manier
er niet in slagen digitaal hun stem uit te
brengen, kunnen terecht bij een vak
bondshuis van de FNV in de regio. Van
avond en morgenavond zijn er boven
dien nog informatiebijeenkomsten.
Uitslag
Een notaris overziet het proces en krijgt
komende zaterdag als eerste de uitslag
onder ogen. Vervolgens krijgt het le-
denparlement te horen hoe de leden
hebben gestemd. De uitslag moet wor
den gezien als een zwaarwegend ad
vies: in principe heeft het ledenparle-
ment het laatste woord, maar bij een
duidelijke uitslag ligt het voor de hand
dat de stem van de leden de doorslag
geeft.
Er is geen opkomstdrempel. Of de
FNV zich definitief achter het akkoord
schaart, wordt in de loop van zaterdag
middag duidelijk. Ook het kabinet en
de andere sociale partners zullen tot die
tijd geduld moeten hebben.
Pensioenakkoord en de AOW-leeftijd
We moeten langer doorwerken. Maar volgens het pensioenakkoord
wordt de AOW-leeftijd iets eerder bereikt.
69 70
Ambtenaren van Nederlandse mi
nisteries vlogen in 2018 bijna 1500
keer naar de bijzondere gemeenten
van Nederland: Bonaire, Sint Eusta
tius en Saba. Dat kostte ruim 1,6
milj oen euro. De helft van de vlieg
kosten bestond vorig jaar uit dure
businessclasstickets. Vijf jaar eer
der, in 2014, was dat percentage nog
45 procent.
Dat blijkt uit gegevens die het
ministerie van Binnenlandse Za
ken en Koninkrijksrelaties (BZK)
heeft verstrekt na een beroep op de
wet openbaarheid van bestuur
(Wob). In 2018 waren er 227 relatief
kostbare reizen per businessclass.
Dat waren er in 2014 nog 162. In dat
jaar werd 1,1 miljoen euro uitgege
ven aan tickets naar de Caraïben.
Volgens een woordvoerder van
BZK is de toename onder meer te
verklaren door de nasleep van or
kaan Irma in 2017, waarbijveel
schade was op de Caribisch-Neder-
landse eilanden.
Ook zet staatssecretaris Ray
mond Knops van Koninkrijksrela
ties zich actiefin om het bestuur op
de eilanden te verbeteren. Daardoor
Het aantal
vliegtickets steeg in
vijf jaar tijd met meer
dan 50 procent
gaan ambtenaren vaker op werkbe
zoek.
Het staat ambtenaren vrij om te
kiezen voor een businessclassticket.
In een toelichting schrijft het mi
nisterie van BZK dat 'ieder minis
terie afzonderlijk verantwoordelijk
is voor de goedkeuring van dienst
reizen naar de Caribische eilanden'.
Als de vliegtijd zes uur of meer is,
mogen ambtenaren per business-
class reizen.
Sinds 2010 zijn de BES-eilanden
bijzondere gemeenten van Neder
land. Ambtenaren vliegen naar de
eilanden om toezicht te houden op
onder meer het onderwijs, de poli
tie en de infrastructuur. De minis
teries van Infrastructuur en Water
staat en Defensie spendeerden vo
rig jaar het meeste geld aan vlieg
tickets: ieder ruim 300.000 euro.
Het ministerie van Buitenlandse
Zaken gaf slechts 825 euro uit aan
vliegtickets.
De kosten voor hotels op Bonaire,
Sint Eustatius en Saba zijn de laat
ste vijfjaar redelijk stabiel. Werd in
2011 nog 311.000 euro uitgegeven
aan hotelovernachtingen voor
ambtenaren op de BES-eilanden,
vorig jaar was dat 295.000 euro.
Die Chinese bordjesact van de minister, daar kan ik
erg van genieten. Die discrepantie tussen droom en
daad, Hoe vooruitstrevend kan je zijn,
zonder de achterban te verliezen?
Hoeveel geld kun je lospeuteren?
Hartstikke leuk, al die stippen op de
horizon en die klimaatdoelstellin
gen die gehaald moeten worden.
Maar hoe moet ik dit in vredes
naam allemaal gaan regelen?
Ik wens de minister er érg
veel succes mee.
De toekomst
van het
vervoers
netwerk draait
om de 'hubs'
donderdag 13 juni 2019
GO
^0 @nynke
Ac
Met een paar vriendelijke woorden wordt zo'n plan
Rokende servers
bij referendum FNV
Op de eerste dag van de stemming
over het pensioenakkoord raakten
de servers van de FNV meteen over
belast. De animo voor het referen
dum lijkt dus groot, al zijn er ook
leden die klagen over de procedure.
Laurens Kok
Den Haag
-Woordvoerder FNV
De bevolking vergrijst.
Leeftijdsgroepen (2019)
VROUWEN
MANNEN
700.000
90-95
85-90
80-85
75-80
70-75
65-70
60-65
55-60
50-55
45-50
40-45
35-40
30-35
25-30
20-25
15-20
72 jr
Huidig
kabinets
beleid
Volgens
akkoord
Geboortejaar (geboren in januari)
Huidig beleid
65
0 700.000
2020 2030 2040 2050 2060
Volgens
akkoord
66 jr 67
*na 2025 is de AOW-leeftijd afhankelijk van de levensverwachting die op dat moment geldt.
130619 BRON: ANP/FNV
Nederlandse ambtenaren vlie
gen steeds frequenter én duur
der naar Bonaire, Sint Eustatius
en Saba. Het aantal vliegtickets
steeg in vijf jaar tijd met meer
dan 50 procent. En ze namen
vaker de businessclass.
Peter Winterman
Rotterdam