NYNKEDEJONG Ambtenaren vaker én luxer voor werk naar Caraïben 6 Op eerste dag 76.000pensioenstemmers Column Het Deltaplan Mobiliteit 2030. U had de presentatie van het plan wellicht niet in de agenda staan, maar ik ben zo'n burger die erg verheugd reageert wanneer er weer een lijvig werk is geschreven. 25 organisaties hebben de krachten gebundeld en hebben een plan gemaakt voor het vervoer van de toekomst. Een plan van de mannen en vrouwen die aan brain- stormtafels stippen aan de horizon zetten. Er wordt met de benen op tafel vergaderd en er zijn werkbezoe ken naar landen waar het openbaar vervoer op rolletjes loopt. Naar Zwitserland of Japan. En via allerhande hei sessies, deelrapportages, mindmaps en scrumsessies werd toegewerkt naar een allesomvattend plan. De I have a dream-speech voor het Nederlands vervoer: het Deltaplan Mobiliteit 2030. Een korte conclusie? De toe komst van het vervoersnetwerk draait allemaal om de 'hubs': knooppunten waar je kunt overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere. Idealiter krijg je er ook andere voorzieningen bij: winkels en werkplekken bijvoorbeeld. Daarnaast zijn de 25 vervoersorganisaties van mening dat rekeningrijden er echt moet komen. Zelfs de ANWB zegt dat we het autorijden moeten be lasten naar gebruik, niet naar bezit. overhandigd aan de verantwoordelijke minister en staatssecretaris. ,,Kijk dit is ons plan, het kost waanzin nig veel geld, kijk maar even wat je ermee doet! Dikke doei! En succes met deze complexe toekomst die voor ons ligt!!!'' Waarna de politiek moet reageren. En die weet ook wel dat het zo niet verder kan, maar die zit met budget ten waar men zich aan dient te houden. En met een achterban met een mening. En met coalitiepartners met wéér een andere mening. En dus haastte minister Van Nieuwenhuizen zich te zeggen dat rekeningrijden echt geen optie is, wat de ANWB ook roept. Meer dan 76.000 leden brachten giste ren tot 19.00 uur hun stem uit, ondanks dat het systeem vastliep en de bond le den opriep om even te wachten. ,,Het loopt goed'', aldus een woordvoerder van de bond. Nog tot en met zaterdagmiddag 12.00 uur mogen de ruim 1 miljoen FNV-le- den zich uitspreken. Zij hebben volgens de bond allemaal per post en zo moge lijk ook per e-mail een inlogcode ont vangen die hun de mogelijkheid ver schaft een stem uit te brengen. Daarbij hebben zij drie opties: 'ja', 'nee' en 'geen mening'. Leden die stemmen krijgen eerst de afspraken opgesomd zoals die volgens de FNV in het pensioenakkoord zijn af gesproken. De nadruk ligt daarin vooral op de minder snelle stijging van de AOW-leeftijd, een regeling voor zware beroepen en de dreigende kortingen in 2020 en 2021 die 'waarschijnlijk van de baan zijn en anders een stuk lager'. Ook wordt gesproken over een 'nieuw collectief en solidair pensioencontract, waardoor indexatie eerder bereikbaar is'. Dat het nieuwe pensioencontract te gelijkertijd minder garanties geeft over het pensioen dat mensen later krijgen, staat hier niet. Deze informatie is vol gens een woordvoerder wel degelijk be schikbaar. ,,Alle informatie over het ak koord is op de website terug te vinden.'' Geen stemadvies Met het ledenparlement is afgesproken dat het akkoord neutraal wordt voorge legd aan de leden. Het FNV-bestuur spreekt in de begeleidende tekst over een 'goed resultaat', maar die kwalifica tie mag volgens de vakbond niet wor den gezien als een stemadvies. ,,Als we iets positief of negatief voorleggen aan onze achterban, dan zetten we dat er expliciet bij'', aldus de zegsman. ,,We laten met de term 'goed resultaat' alleen We laten met de term 'goed resultaat' alleen zien dat het bestuur achter het akkoord staat zien dat het bestuur achter het akkoord staat.'' Leden beklaagden zich op sociale media gisteren dat het erg lang duurde om een stem uit te kunnen brengen. Ook bleek nog niet iedereen een inlog code te hebben ontvangen. Volgens de vakbond worden de codes niet ineens maar in golven ('batches') verstuurd. Leden die op de een of andere manier er niet in slagen digitaal hun stem uit te brengen, kunnen terecht bij een vak bondshuis van de FNV in de regio. Van avond en morgenavond zijn er boven dien nog informatiebijeenkomsten. Uitslag Een notaris overziet het proces en krijgt komende zaterdag als eerste de uitslag onder ogen. Vervolgens krijgt het le- denparlement te horen hoe de leden hebben gestemd. De uitslag moet wor den gezien als een zwaarwegend ad vies: in principe heeft het ledenparle- ment het laatste woord, maar bij een duidelijke uitslag ligt het voor de hand dat de stem van de leden de doorslag geeft. Er is geen opkomstdrempel. Of de FNV zich definitief achter het akkoord schaart, wordt in de loop van zaterdag middag duidelijk. Ook het kabinet en de andere sociale partners zullen tot die tijd geduld moeten hebben. Pensioenakkoord en de AOW-leeftijd We moeten langer doorwerken. Maar volgens het pensioenakkoord wordt de AOW-leeftijd iets eerder bereikt. 69 70 Ambtenaren van Nederlandse mi nisteries vlogen in 2018 bijna 1500 keer naar de bijzondere gemeenten van Nederland: Bonaire, Sint Eusta tius en Saba. Dat kostte ruim 1,6 milj oen euro. De helft van de vlieg kosten bestond vorig jaar uit dure businessclasstickets. Vijf jaar eer der, in 2014, was dat percentage nog 45 procent. Dat blijkt uit gegevens die het ministerie van Binnenlandse Za ken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft verstrekt na een beroep op de wet openbaarheid van bestuur (Wob). In 2018 waren er 227 relatief kostbare reizen per businessclass. Dat waren er in 2014 nog 162. In dat jaar werd 1,1 miljoen euro uitgege ven aan tickets naar de Caraïben. Volgens een woordvoerder van BZK is de toename onder meer te verklaren door de nasleep van or kaan Irma in 2017, waarbijveel schade was op de Caribisch-Neder- landse eilanden. Ook zet staatssecretaris Ray mond Knops van Koninkrijksrela ties zich actiefin om het bestuur op de eilanden te verbeteren. Daardoor Het aantal vliegtickets steeg in vijf jaar tijd met meer dan 50 procent gaan ambtenaren vaker op werkbe zoek. Het staat ambtenaren vrij om te kiezen voor een businessclassticket. In een toelichting schrijft het mi nisterie van BZK dat 'ieder minis terie afzonderlijk verantwoordelijk is voor de goedkeuring van dienst reizen naar de Caribische eilanden'. Als de vliegtijd zes uur of meer is, mogen ambtenaren per business- class reizen. Sinds 2010 zijn de BES-eilanden bijzondere gemeenten van Neder land. Ambtenaren vliegen naar de eilanden om toezicht te houden op onder meer het onderwijs, de poli tie en de infrastructuur. De minis teries van Infrastructuur en Water staat en Defensie spendeerden vo rig jaar het meeste geld aan vlieg tickets: ieder ruim 300.000 euro. Het ministerie van Buitenlandse Zaken gaf slechts 825 euro uit aan vliegtickets. De kosten voor hotels op Bonaire, Sint Eustatius en Saba zijn de laat ste vijfjaar redelijk stabiel. Werd in 2011 nog 311.000 euro uitgegeven aan hotelovernachtingen voor ambtenaren op de BES-eilanden, vorig jaar was dat 295.000 euro. Die Chinese bordjesact van de minister, daar kan ik erg van genieten. Die discrepantie tussen droom en daad, Hoe vooruitstrevend kan je zijn, zonder de achterban te verliezen? Hoeveel geld kun je lospeuteren? Hartstikke leuk, al die stippen op de horizon en die klimaatdoelstellin gen die gehaald moeten worden. Maar hoe moet ik dit in vredes naam allemaal gaan regelen? Ik wens de minister er érg veel succes mee. De toekomst van het vervoers netwerk draait om de 'hubs' donderdag 13 juni 2019 GO ^0 @nynke Ac Met een paar vriendelijke woorden wordt zo'n plan Rokende servers bij referendum FNV Op de eerste dag van de stemming over het pensioenakkoord raakten de servers van de FNV meteen over belast. De animo voor het referen dum lijkt dus groot, al zijn er ook leden die klagen over de procedure. Laurens Kok Den Haag -Woordvoerder FNV De bevolking vergrijst. Leeftijdsgroepen (2019) VROUWEN MANNEN 700.000 90-95 85-90 80-85 75-80 70-75 65-70 60-65 55-60 50-55 45-50 40-45 35-40 30-35 25-30 20-25 15-20 72 jr Huidig kabinets beleid Volgens akkoord Geboortejaar (geboren in januari) Huidig beleid 65 0 700.000 2020 2030 2040 2050 2060 Volgens akkoord 66 jr 67 *na 2025 is de AOW-leeftijd afhankelijk van de levensverwachting die op dat moment geldt. 130619 BRON: ANP/FNV Nederlandse ambtenaren vlie gen steeds frequenter én duur der naar Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Het aantal vliegtickets steeg in vijf jaar tijd met meer dan 50 procent. En ze namen vaker de businessclass. Peter Winterman Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 6