De
kermiskoers
Bokser
Can Avci
Vervoer gevaarlijke stoffen op Zeeuwse spoor vorig jaar bijna verdubbeld
cfamvbï\
wordt gedragen
door de lokale
ondernemers
timmert aan
de weg in
België
OUWERKERK -
Erica (11) en Ruben
(8) bewonderen de
nieuwe inrichting
van het Deense
geschenkhuis in
het Watersnood
museum in
Ouwerkerk. Het
huis maakt onder
deel uit van de gis
teren geopende
museumroute voor
kinderen. De inrich
ting is gebaseerd
op herinneringen
van Janny Lock, die
na de Ramp in een
geschenkwoning
terechtkwam.
De groei komt niet onverwacht.
Het bedrijf Vopak importeert via
zijn gasterminal in Vlissingen-Oost
meer lpg. Dat gaat per spoor naar
vooral Chemelot, het snelgroeiende
complex voor chemische industrie
bij Geleen.
In eerder onderzoek is al voor
speld dat het aantal ketelwagens
door Zeeland op termijn zal groeien
tot zeker 14.000 per jaar. Dat gaat
gepaard met toenemende hinder
en risico's.
Risicoplafonds
Langs het spoor gelden 'risicopla
fonds'. Die bepalen hoe dichtbij
woningen mogen staan. De 'risico
plafonds' op de Zeeuwse lijn gaan
uit van 10.300 tankwagons per jaar.
Dat aantal is dus overschreden in
2018, maar het risicoplafond zelf
nog niet. De verwachting is dat dat
wel gebeurt als het vervoer van ge
vaarlijke stoffen blijft groeien.
Op andere delen van de 'Brabant
route' richting Chemelot worden
de risicoplafonds al wel overschre
den. Daarom wordt nu onderzocht
of de gevaarlijke stoffen deels niet
op andere manieren kunnen wor-
den vervoerd, zoals door buizen of
over het water. De beste oplossing
is het doortrekken van de buislei
ding Antwerpen-Beringen naar
Chemelot.
Dat blijkt uit een studie van de
adviesbureaus Buck Consultants en
Movares, die staatssecretaris Stien-
tje van Veldhoven deze week naar
de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Naast het buizenvervoer kan uit
breiding van de gashaven bij Che-
melot soelaas bieden.
Investeringen
Dat vergt wel forse investeringen.
De kosten van de nieuwe buislei
ding worden alleen al geraamd op
60 miljoen euro. Volgens de staats
secretaris is het 'in de eerste plaats
aan private partijen' om dat te beta-
len. Toch wil zij de helpende hand
bieden. ,,Ik zal in overleg treden
met de betrokken partijen en het
vervolgproces ondersteunen waar
Er is nog nergens
sprake van een
onveilige situatie
dat kan", aldus Van Veldhoven.
Zeeland heeft er ook baat bij als
brandbaar gas en andere stoffen va
ker over het water of door buizen
worden vervoerd, in plaats van over
het spoor. De onderzoekers van
Buck Consultants en Movares spre
ken in de studie van 'een positief ef
fect' voor Zeeland. ,,Vanwege min
der goederentreinen verbeteren de
externe veiligheid en de luchtkwa
liteit. Tevens is er sprake van
een positief economisch effect
doordat er een afnemende druk
ontstaat voor het toekomstig spoor-
goederenvervoer."
Veiligheid
Gezien de aanhoudende discussies
rond risicoplafonds benadrukt Van
Veldhoven andermaal dat de veilig
heid nog nergens in het geding is.
Dé norm is dat er geen woningen
mogen staan op plaatsen waar de
kans om te overlijden door een on
geval met een goederentrein groter
is dan 1 op een miljoen per jaar.
donderdag 13 juni 2019 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
ZEELAND4
ZEELAND12
n de tijd
FOTO DIRK-JAN GJELTEMA
Forse toename van gastreinen
Het aantal gastreinen dat door
Zeeland rijdt, is vorig jaar fors
toegenomen. In 2017 ging het
nog om 7666 tankwagons met
lpg. Afgelopen jaar waren dat er
11.173, een stijging van ruim 45
procent.
Rolf Bosboom
Vlissingen
-Stientje van Veldhoven,
staatssecretaris