De kermiskoers Bokser Can Avci Vervoer gevaarlijke stoffen op Zeeuwse spoor vorig jaar bijna verdubbeld cfamvbï\ wordt gedragen door de lokale ondernemers timmert aan de weg in België OUWERKERK - Erica (11) en Ruben (8) bewonderen de nieuwe inrichting van het Deense geschenkhuis in het Watersnood museum in Ouwerkerk. Het huis maakt onder deel uit van de gis teren geopende museumroute voor kinderen. De inrich ting is gebaseerd op herinneringen van Janny Lock, die na de Ramp in een geschenkwoning terechtkwam. De groei komt niet onverwacht. Het bedrijf Vopak importeert via zijn gasterminal in Vlissingen-Oost meer lpg. Dat gaat per spoor naar vooral Chemelot, het snelgroeiende complex voor chemische industrie bij Geleen. In eerder onderzoek is al voor speld dat het aantal ketelwagens door Zeeland op termijn zal groeien tot zeker 14.000 per jaar. Dat gaat gepaard met toenemende hinder en risico's. Risicoplafonds Langs het spoor gelden 'risicopla fonds'. Die bepalen hoe dichtbij woningen mogen staan. De 'risico plafonds' op de Zeeuwse lijn gaan uit van 10.300 tankwagons per jaar. Dat aantal is dus overschreden in 2018, maar het risicoplafond zelf nog niet. De verwachting is dat dat wel gebeurt als het vervoer van ge vaarlijke stoffen blijft groeien. Op andere delen van de 'Brabant route' richting Chemelot worden de risicoplafonds al wel overschre den. Daarom wordt nu onderzocht of de gevaarlijke stoffen deels niet op andere manieren kunnen wor- den vervoerd, zoals door buizen of over het water. De beste oplossing is het doortrekken van de buislei ding Antwerpen-Beringen naar Chemelot. Dat blijkt uit een studie van de adviesbureaus Buck Consultants en Movares, die staatssecretaris Stien- tje van Veldhoven deze week naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Naast het buizenvervoer kan uit breiding van de gashaven bij Che- melot soelaas bieden. Investeringen Dat vergt wel forse investeringen. De kosten van de nieuwe buislei ding worden alleen al geraamd op 60 miljoen euro. Volgens de staats secretaris is het 'in de eerste plaats aan private partijen' om dat te beta- len. Toch wil zij de helpende hand bieden. ,,Ik zal in overleg treden met de betrokken partijen en het vervolgproces ondersteunen waar Er is nog nergens sprake van een onveilige situatie dat kan", aldus Van Veldhoven. Zeeland heeft er ook baat bij als brandbaar gas en andere stoffen va ker over het water of door buizen worden vervoerd, in plaats van over het spoor. De onderzoekers van Buck Consultants en Movares spre ken in de studie van 'een positief ef fect' voor Zeeland. ,,Vanwege min der goederentreinen verbeteren de externe veiligheid en de luchtkwa liteit. Tevens is er sprake van een positief economisch effect doordat er een afnemende druk ontstaat voor het toekomstig spoor- goederenvervoer." Veiligheid Gezien de aanhoudende discussies rond risicoplafonds benadrukt Van Veldhoven andermaal dat de veilig heid nog nergens in het geding is. Dé norm is dat er geen woningen mogen staan op plaatsen waar de kans om te overlijden door een on geval met een goederentrein groter is dan 1 op een miljoen per jaar. donderdag 13 juni 2019 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl ZEELAND4 ZEELAND12 n de tijd FOTO DIRK-JAN GJELTEMA Forse toename van gastreinen Het aantal gastreinen dat door Zeeland rijdt, is vorig jaar fors toegenomen. In 2017 ging het nog om 7666 tankwagons met lpg. Afgelopen jaar waren dat er 11.173, een stijging van ruim 45 procent. Rolf Bosboom Vlissingen -Stientje van Veldhoven, staatssecretaris

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 29