24 MEDIA CULTUUI
ANGELA
KIJKT TV
PEEX CONCERTERVARING
Weet u wat ik zo prettig vind aan Misdaad
college van WNL? Dat dit programma
weer eens bewijst dat als de inhoud sterk
genoeg is er weinig fratsen nodig zijn om een groot
publiek te boeien. Onder veel tv-makers leeft het
misverstand dat de huidige kijker half seniel is en
wegdommelt of, erger nog, wegzapt als er tien se
conden niks onverwachts gebeurt in beeld. Dus
worden er een flitsend led-decor, een bel of hyste
risch gemonteerde filmpjes ingefietst of staan pre
sentatoren voor een raam zodat, indien nodig, de
straat afleiding biedt.
Gelukkig zijn de makers van Misdaadcollege,
waarin politie en justitie onder leiding van Rick
Nieman vertellen hoe ze spraakmakende zaken als
die van de Jumbo-afperser en het Maasmeisje heb
ben opgelost, niet in die val getrapt. De inhoud is
interessant genoeg van zichzelf, waardoor je de
galmende akoestiek van de koepelgevangenis in
Haarlem die als decor dient, voor lief neemt. En ac
cepteert dat elke komma in het draaiboek, tot en
met de 'spontane' vragen van het publiek, even
strak is afgestemd met politie en justitie als een
willekeurige aflevering van Opsporing Verzocht. Je
weet immers nooit wie er nog meer meekijkt.
Als leek steek je van Misdaadcollege nog ge
noeg op. Van moderne tornetwerken (voor de uit
leg verwijs ik u graag naar de aflevering over de
Jumbo-afperser) tot het middel Luminol dat de
kleinste bloedspetter doet oplichten, hoe vaak en
secuur een oppervlak ook is geboend. Maar het
programma is bovenal een ode aan het ouderwets
taaie politiewerk. Zoals eindeloos lijsten data
doorploegen en combineren, het spoor van een
setje oranje tiewraps volgen van Rotterdam naar
Amsterdam en weer terug en de deuren langsgaan
om te controleren of er een bepaald type kookwek-
ker aanwezig is zodat er weer een verdachte weg
gestreept kan worden.
Lang niet zo sexy als de infiltratie-operatie op
een volkse camping in Netflix-serie Undercover,
dat geef ik toe, maar wel geruststellend. Want hoe
ze ook hun best doen, het lukt daders zelden tot
nooit om al hun sporen uit te wissen. En anders
zijn er altijd nog wakkere wijkagenten die aan de
bel trekken als uitkeringtrekkende jeugd veel te
dure kleding draagt en in dito auto's rondrijdt, wat
uiteindelijk het begin bleek van het oprollen van
de Quote 500-inbrekersbende.
Kijkend naar Misdaadcollege dacht ik dat er in
de nieuwe plannen van de coalitie voor de NPO
misschien toch één klein pluspuntje schuilt. Meer
geld voor een kleine omroep als WNL, dat daar
door meer van dit soort programma's kan maken.
Johnnyde
Mol wordt
weer vader
Haitink (90)
stopt ermee
Quote van de dag
Ik moet het nog zien. En
vooral horen. Met scepsis
schud ik Graham Tull, een
op-en-top-Brit, de hand. Zijn
vliegtuig werd eerder op de
dag, vlak voor de landing op
Schiphol, getroffen door de
bliksem. ,,We werden een beetje
heen en weer geschud, a bumpy
flight."
Tull is in Amsterdam voor de we
reldprimeur van zijn nieuwe geluids
systeem Peex ('Perfect experience*),
dat voor de concertbezoeker bestaat
uit niet meer dan een kleine zender
en twee oordopjes. Hiermee kan ik
straks de Farewell Yellow Brick Road
Tour van Elton John op een 'unieke
manier' beleven, belooft hij me.
Tull is ontspannen, bereid alle vra
gen te beantwoorden. Waarom is El
ton John de eerste artiest die mee
werkt met Peex? Omdat een kennis
van Tull al jaren werkt met de zanger
en Tull zo toegang kon krijgen. Toe
gang is één, Sir Elton zover krijgen
dat hij samen met zijn echtgenoot
aandelen neemt in wat hij zelf beti
telt als 'een revolutionaire verande
ring in de concertbeleving' is iets an
ders. ,,We hebben het hem een paar
jaar geleden laten horen in Las Vegas,
gelukkig raakte hij overtuigd.''
Dat ben ik nog niet. In een volle
Ziggo Dome met loeihard geluid
gaan twee oordopjes het verschil ma
ken? Dopjes die, zo heeft Tull me ver
teld, de oren niet eens afsluiten van
alle omgevingsgeluiden? Met een
glimlach begeleidt hij me naar de
zaal, waar een handvol zenders aan
het plafond 'mijn' signaal gaan door
geven. „Vergeet straks ook niet even
rond te lopen, dan kun je horen dat
het niet uitmaakt waar je zit of
staat.''
Voorlopig zit ik. Rij 9, stoel
35. Behoorlijk vooraan en recht
voor het podium, doorgaans
niet de slechtste positie. De
zaallichten doven, het publiek
juicht. De spots gaan aan, El
ton John zit achter zijn vleugel.
De eerste tonen van Bennie and
the Jets. Ik hoor nog niets bijzonders.
De zender om mijn nek valt nau
welijks op, maar de dopjes in mijn
oren wel. Om mij heen gebruikt nie
mand het setje. Aan het eind van de
avond hoor ik dat er bij de primeur,
een zogeheten soft launch, zonder al
te veel tamtam, ongeveer 200 stuks
zijn gebruikt. In een zaal met 17.000
plaatsen. Ik rommel in de app op
mijn telefoon wat met de vijf schui
ven waarmee ik 'mijn' geluid kan re
gelen. Vocal, guitar, keys, bass en
drums zijn de keuzes.
Wanneer ik de knopjes omhoog
Perfect geluid bij een
liveconcert,
onafhankelijk van de
akoestiek in zaal of stadion.
Het klinkt als een droom,
maar een Brits bedrijf zegt
het met 'Peex' voor elkaar
te hebben. Verslaggever
Alexandervan
Eenennaam van deze
krant testte het uit bij Elton
John in de Ziggo Dome.
schuif, hoor ik opeens ver
schil. Wat ik hoor bevalt me,
het geluid wordt niet verstoord
door wat dan ook. Nog tijdens het
eerste nummer doe ik de oortjes
even uit - een neiging die ik tijdens
het gehele concert met regelmaat niet
kan onderdrukken. Het is geen ver
betering, ik doe de dopjes meteen
weer terug.
Verder weg
Elton John is inmiddels een aantal
nummers verder. Tiny Dancer, Phila
delphia Freedom. Iets zegt mij dat het
zometeen wel mis móet gaan met het
geluid, maar ik ben vooralsnog onder
de indruk. Het schuiven met de af
zonderlijke niveaus (je kunt de bas
naar voren halen of juist wat weg
drukken ten faveure van de toetsen
of gitaren) laat ik vrij snel achter
wege. Mijn favoriete instellingen,
voorrang voor zang/piano, gitaar en
orgel boven bas en drums, zijn prima
zo. De meerwaarde van het mixen is
beperkt, ik verbaas me vooral over
het totale geluidsbeeld.
Elke keer als ik de dopjes uitdoe,
hoor ik onmiddellijk waarom ik dat
beter achterwege kan laten. Hoewel
de akoestiek in Ziggo Dome goed is,
krijg ik er zonder dopjes een onge
wenste galm bij. Het geluid is niet
vervormd, maar 'zweeft' wel in de
grote ruimte met de bijeffecten van
dien. De muziek is op slag verder
weg. Met de dopjes in voelt de mu
ziek dichtbij, alsof de band speciaal
voor jou staat te spelen. En elk foutje
hoor je, wat dat betreft vergt het
moed van de artiest om in te stem
men met dit systeem.
Halverwege het optreden ben ik
Als ik na een kwartier
nog niet heb gezegd
wie de dader is,
agen ze thuis of ik
me wel lekker voel
Fratsen
donderdag 13 juni 2019
PC
TELEVISIE
Goed nieuws
voor Johnny de
Mol en zijn
vrouw Anouk
van Schie. Het
koppel dat in
oktober in Por
tugal trouwde,
verwacht op
nieuw een kind.
Vorig jaar april
werd zoon
Johnny jr gebo
ren.
MUZIEK
Bernard Haitink
(90) stopt met
dirigeren. Aan
vankelijk zou hij
een jaar stop
pen, maar hij
houdt het toch
helemaal voor
gezien. Dat zegt
hij in een inter
view met de
Volkskrant. In
het najaar leidt
hij zijn laatste
concert.
Met oordopjes en
zendertje van Peex
zou de concertganger
perfect geluid horen
in elke zaal.
over het kijken
Santen (Opspo-
in Beau Monde
naar detectives.