24 MEDIA CULTUUI ANGELA KIJKT TV PEEX CONCERTERVARING Weet u wat ik zo prettig vind aan Misdaad college van WNL? Dat dit programma weer eens bewijst dat als de inhoud sterk genoeg is er weinig fratsen nodig zijn om een groot publiek te boeien. Onder veel tv-makers leeft het misverstand dat de huidige kijker half seniel is en wegdommelt of, erger nog, wegzapt als er tien se conden niks onverwachts gebeurt in beeld. Dus worden er een flitsend led-decor, een bel of hyste risch gemonteerde filmpjes ingefietst of staan pre sentatoren voor een raam zodat, indien nodig, de straat afleiding biedt. Gelukkig zijn de makers van Misdaadcollege, waarin politie en justitie onder leiding van Rick Nieman vertellen hoe ze spraakmakende zaken als die van de Jumbo-afperser en het Maasmeisje heb ben opgelost, niet in die val getrapt. De inhoud is interessant genoeg van zichzelf, waardoor je de galmende akoestiek van de koepelgevangenis in Haarlem die als decor dient, voor lief neemt. En ac cepteert dat elke komma in het draaiboek, tot en met de 'spontane' vragen van het publiek, even strak is afgestemd met politie en justitie als een willekeurige aflevering van Opsporing Verzocht. Je weet immers nooit wie er nog meer meekijkt. Als leek steek je van Misdaadcollege nog ge noeg op. Van moderne tornetwerken (voor de uit leg verwijs ik u graag naar de aflevering over de Jumbo-afperser) tot het middel Luminol dat de kleinste bloedspetter doet oplichten, hoe vaak en secuur een oppervlak ook is geboend. Maar het programma is bovenal een ode aan het ouderwets taaie politiewerk. Zoals eindeloos lijsten data doorploegen en combineren, het spoor van een setje oranje tiewraps volgen van Rotterdam naar Amsterdam en weer terug en de deuren langsgaan om te controleren of er een bepaald type kookwek- ker aanwezig is zodat er weer een verdachte weg gestreept kan worden. Lang niet zo sexy als de infiltratie-operatie op een volkse camping in Netflix-serie Undercover, dat geef ik toe, maar wel geruststellend. Want hoe ze ook hun best doen, het lukt daders zelden tot nooit om al hun sporen uit te wissen. En anders zijn er altijd nog wakkere wijkagenten die aan de bel trekken als uitkeringtrekkende jeugd veel te dure kleding draagt en in dito auto's rondrijdt, wat uiteindelijk het begin bleek van het oprollen van de Quote 500-inbrekersbende. Kijkend naar Misdaadcollege dacht ik dat er in de nieuwe plannen van de coalitie voor de NPO misschien toch één klein pluspuntje schuilt. Meer geld voor een kleine omroep als WNL, dat daar door meer van dit soort programma's kan maken. Johnnyde Mol wordt weer vader Haitink (90) stopt ermee Quote van de dag Ik moet het nog zien. En vooral horen. Met scepsis schud ik Graham Tull, een op-en-top-Brit, de hand. Zijn vliegtuig werd eerder op de dag, vlak voor de landing op Schiphol, getroffen door de bliksem. ,,We werden een beetje heen en weer geschud, a bumpy flight." Tull is in Amsterdam voor de we reldprimeur van zijn nieuwe geluids systeem Peex ('Perfect experience*), dat voor de concertbezoeker bestaat uit niet meer dan een kleine zender en twee oordopjes. Hiermee kan ik straks de Farewell Yellow Brick Road Tour van Elton John op een 'unieke manier' beleven, belooft hij me. Tull is ontspannen, bereid alle vra gen te beantwoorden. Waarom is El ton John de eerste artiest die mee werkt met Peex? Omdat een kennis van Tull al jaren werkt met de zanger en Tull zo toegang kon krijgen. Toe gang is één, Sir Elton zover krijgen dat hij samen met zijn echtgenoot aandelen neemt in wat hij zelf beti telt als 'een revolutionaire verande ring in de concertbeleving' is iets an ders. ,,We hebben het hem een paar jaar geleden laten horen in Las Vegas, gelukkig raakte hij overtuigd.'' Dat ben ik nog niet. In een volle Ziggo Dome met loeihard geluid gaan twee oordopjes het verschil ma ken? Dopjes die, zo heeft Tull me ver teld, de oren niet eens afsluiten van alle omgevingsgeluiden? Met een glimlach begeleidt hij me naar de zaal, waar een handvol zenders aan het plafond 'mijn' signaal gaan door geven. „Vergeet straks ook niet even rond te lopen, dan kun je horen dat het niet uitmaakt waar je zit of staat.'' Voorlopig zit ik. Rij 9, stoel 35. Behoorlijk vooraan en recht voor het podium, doorgaans niet de slechtste positie. De zaallichten doven, het publiek juicht. De spots gaan aan, El ton John zit achter zijn vleugel. De eerste tonen van Bennie and the Jets. Ik hoor nog niets bijzonders. De zender om mijn nek valt nau welijks op, maar de dopjes in mijn oren wel. Om mij heen gebruikt nie mand het setje. Aan het eind van de avond hoor ik dat er bij de primeur, een zogeheten soft launch, zonder al te veel tamtam, ongeveer 200 stuks zijn gebruikt. In een zaal met 17.000 plaatsen. Ik rommel in de app op mijn telefoon wat met de vijf schui ven waarmee ik 'mijn' geluid kan re gelen. Vocal, guitar, keys, bass en drums zijn de keuzes. Wanneer ik de knopjes omhoog Perfect geluid bij een liveconcert, onafhankelijk van de akoestiek in zaal of stadion. Het klinkt als een droom, maar een Brits bedrijf zegt het met 'Peex' voor elkaar te hebben. Verslaggever Alexandervan Eenennaam van deze krant testte het uit bij Elton John in de Ziggo Dome. schuif, hoor ik opeens ver schil. Wat ik hoor bevalt me, het geluid wordt niet verstoord door wat dan ook. Nog tijdens het eerste nummer doe ik de oortjes even uit - een neiging die ik tijdens het gehele concert met regelmaat niet kan onderdrukken. Het is geen ver betering, ik doe de dopjes meteen weer terug. Verder weg Elton John is inmiddels een aantal nummers verder. Tiny Dancer, Phila delphia Freedom. Iets zegt mij dat het zometeen wel mis móet gaan met het geluid, maar ik ben vooralsnog onder de indruk. Het schuiven met de af zonderlijke niveaus (je kunt de bas naar voren halen of juist wat weg drukken ten faveure van de toetsen of gitaren) laat ik vrij snel achter wege. Mijn favoriete instellingen, voorrang voor zang/piano, gitaar en orgel boven bas en drums, zijn prima zo. De meerwaarde van het mixen is beperkt, ik verbaas me vooral over het totale geluidsbeeld. Elke keer als ik de dopjes uitdoe, hoor ik onmiddellijk waarom ik dat beter achterwege kan laten. Hoewel de akoestiek in Ziggo Dome goed is, krijg ik er zonder dopjes een onge wenste galm bij. Het geluid is niet vervormd, maar 'zweeft' wel in de grote ruimte met de bijeffecten van dien. De muziek is op slag verder weg. Met de dopjes in voelt de mu ziek dichtbij, alsof de band speciaal voor jou staat te spelen. En elk foutje hoor je, wat dat betreft vergt het moed van de artiest om in te stem men met dit systeem. Halverwege het optreden ben ik Als ik na een kwartier nog niet heb gezegd wie de dader is, agen ze thuis of ik me wel lekker voel Fratsen donderdag 13 juni 2019 PC TELEVISIE Goed nieuws voor Johnny de Mol en zijn vrouw Anouk van Schie. Het koppel dat in oktober in Por tugal trouwde, verwacht op nieuw een kind. Vorig jaar april werd zoon Johnny jr gebo ren. MUZIEK Bernard Haitink (90) stopt met dirigeren. Aan vankelijk zou hij een jaar stop pen, maar hij houdt het toch helemaal voor gezien. Dat zegt hij in een inter view met de Volkskrant. In het najaar leidt hij zijn laatste concert. Met oordopjes en zendertje van Peex zou de concertganger perfect geluid horen in elke zaal. over het kijken Santen (Opspo- in Beau Monde naar detectives.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 24