Perverse prikke PSYCHOLOGELD 16 ECONOMIE Takeaway .com Rusland heeft het roemruchte Toepolev-vliegtuig uit de vlucht genomen. De laatste kist vloog naar zijn eindbestemming: het museum in Novosibirsk. Als je Nederlanders zou vragen naar de meest irritante verkeersdeelnemer, staat de maaltijdbezorger vermoed ik hoog in de top 10. Bezorgbrommers banen zich vaak met hoge snelheid al zigzaggend een weg door het verkeer. Daarbij stoplichten, haaientanden en andere verkeersdeelnemers negerend. Dat gaat nogal eens mis: maaltijdbezorgers rijden bijna zes keer vaker schade dan bestuurders van een privébrommer. Ketens als Domino's Pizza, Spare Rib Express en Febo gaan hun maaltijd bezorgers daarom verkeerslessen aanbieden, zo maakten ze afgelopen week bekend. De bezorgers moeten een aantal gedragsre gels uit hun hoofd leren: zoals 'Ik stop voor een rood licht en een zebrapad' en 'Ik hou me aan de maximumsnelheid'. Lijkt me sterk dat ze zich daardoor plots transformeren tot brave Hen drikken in het verkeer. Meer vertrouwen heb ik in een ander voornemen: de fastfoodketens hebben afgesproken dat bezorgers voortaan per uur worden betaald en niet per bestelling. Daarin zit de crux: bezorgbrommers rijden zo hard omdat ze dan per uur meer verdienen. Niet omdat ze de regels niet kennen. een typisch gevalletje van een perverse prikkel: een maatregel die verleidt tot ongewenst ge drag. Een pizzabakker geeft een tegenstrijdig signaal af als hij tegen zijn bezorgers zegt dat ze zich aan de maximumsnelheid moeten houden, maar ze vervolgens wel meer betaalt als ze dat niet doen. Goed dus dat een aantal fastfood ketens stopt met betalen per bestelling. Ik vraag me wel af wat de nieuwe regels wor den. Het is vast niet de be doeling dat de bezorgers op hun dooie gemak de pizza's en kroketten wegbrengen. Bezorg- brommers rijden hard zodat ze meer verdienen Er is nog een tweede perverse prikkel: de ke tens betalen bar weinig voor het bezorgen van hun eten. Hierdoor trekken ze vooral jonge be zorgers aan. Het nadeel van jongeren is dat ze vaker betrokken zijn bij verkeersongevallen. Vooral jongeren op een brom- of snorfiets ma ken vaker brokken. Als de ketens de verkeers veiligheid écht belangrijk vinden, kunnen ze met een hoger uurtarief ook oudere bezorgers aantrekken. Niet alle bezorgdiensten doen mee met de nieuwe afspraken. Deliveroo bijvoorbeeld zegt verkeersveiligheid hoog in het vaandel te heb ben - het bedrijf laat nieuwe bezorgers filmpjes over verkeersveiligheid zien - maar blijft wel gewoon per afstand betalen. Ook het tarief is laag: Deliveroo stelt op de website te streven naar een gemiddeld uurtarief tussen de 11 en 13 euro. Betekent dat 11 euro voor bezorgers die zich aan de verkeersregels houden - en 13 euro voor degenen die als een idioot door het verkeer heen razen? TKH TOEPOLEVRUSLAND SBM Offshore Arcelor Mittal liegende doodskis ten' noem den lucht- vaartex perts ze wel eens. Horen en zien verging je als je erin zat. Maar ze waren ook sierlijk en voor de Sovjet-bevolking een ma nier om de afstanden in hun on metelijke land relatief goedkoop af te leggen: de Toepolev. Maar het laatste iconische toestel staat nu op stal. De naamgever van Toepolev, Andrej Toepolev, bouwde in 1922 zijn eerste vliegtuigje. Na de Tweede Wereldoorlog begon het bedrijf zich mede toe te leggen op de burgerluchtvaart. In 1968 koos de eerste airliner het luchtruim en in 25 jaar tijd, van midden jaren 60 tot eind jaren 80, verlieten ruim 18.000 passagierstoestellen de fa briek. Dat zijn er 3000 meer dan de Amerikaanse concurrent Boeing tot op heden produceerde. De bekendste modellen: T-134 en T-154. Sovjet-burgers waren trots op hun 'svistók', fluitje, zoals ze de Toepolev liefkozend noem den. Bij de Navo stond die bekend als 'dérzki', de roekeloze. Ten tijde van de Sovjet-Unie vlogen de Toepolevs rond in veer tien landen (de USSR incluis). Voornamelijk bij de socialistische bondgenoten in het Oostblok, maar ook in China, Somalië, Iran, Djibouti en Noord-Korea. In totaal vervoerde alleen de T-134 al bijna een half miljard passagiers. Het model kon 72 passagiers vervoe ren, die in twee rijen langs het smalle gangpad zaten. En waar an dere vliegtuigbouwers voor de in ternationale markt aan boord keu rig het Engels gebruikten voor de aanwijzingen, daar handhaafden de Sovjets doodleuk het Russisch. Met alle verwarring onder de niet- Russischtalige reizigers van dien. Veiligheid Het was niet het enige 'gebrek' van de Toepolev. Hoewel de toestellen in de jaren 70 en 80 als veilig en betrouwbaar bekendstonden, kwam daar begin jaren 90 met het uiteenvallen de Sovjet-Unie flink de klad in. Dat lag overigens niet eens zozeer aan het ontwerp. Er was simpelweg geen geld meer voor onderhoud en bij de beman ning sloeg een toenemend gebrek aan discipline toe. Het zal daarom geen verbazing wekken dat er in 38 jaar meer dan vijftig Toepolevs uit de lucht kwamen vallen. De bekendste crash was misschien wel die van de T-154, die op 10 april 2010 neerstortte bij de luchthaven van het Russische Smolensk. Aan boord waren de Poolse president Lech Kaczynski, zijn vrouw en een delegatie vertegenwoor digers van de Poolse poli- Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. Maaltijdbezorgers per bestelling betalen is Reageren? economie@persgroep.nl Correctie: Vorige week stond in deze column dat Zeeman 'niet transparant is over haar leveran ciers'. Sinds kort heeft Zeeman echter een we reldkaart op haar website met daarop de fabrie ken waar het bedrijf zijn artikelen laat maken. O donderdag 13 juni 2019 GO Het technolo giebedrijf breidt het desinveste ringsprogramma flink uit. Einde van Toepolev: 'fluitje' zwijgt <11% De maaltijdbe- stelsite promo veert op 24 juni naar de AEX. w De oliedienst verlener stond onderaan de MidKap. rn% De staalgigant was de grootste daler in de AEX. Joost Bosman Moskou

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 16