ANWB en NS vrezen voor bereikbaarheid, rekening maatregelen 56 miljard Walcheren JOL Bram van Leeuwen Bijna werd de spanning de Leeuwinnen gisteren op het WK te machtig, maar in blessuretijd kwam de overwinning er tegen het stugge Nieuw-Zeeland toch nog. Invaller Jill Roord (midden) kopte raak (1-0) en voorkwam daarmee een fikse teleurstelling voor Oranje.p 11, 22 23 De Mobiliteitsalliantie, waarvan onder meer de ANWB en de NS deel uitmaken, schetst een doem scenario. Over tien jaar telt Neder land al ruim achttien miljoen men sen. In steden wordt steeds meer gebouwd. Alleen vorig jaar al steeg het aantal files met een vijfde. Trei nen raken overvol. Het aantal ver keersdoden rijst de pan uit: vorig jaar vielen er 678 doden, ruim 10 procent meer dan in 2017. Om Nederland bereikbaar te houden, stelt de verkeerslobby tientallen maatregelen voor. Zo moet de Noord-Zuidlijn doorlopen naar Schiphol, krijgt het spoor tus sen Groningen en Leeuwarden bo venleiding en wordt het tijd dat de Rotterdamse metro wordt geauto matiseerd. De Haagse regio moet nieuwe lightrailverbindingen krij- gen en Utrecht verdient een tram tunnel door de binnenstad. Daar blijft het niet bij: onveilige wegen, kruisingen en fietspaden dienen zeer grondig te worden aan gepakt. In het deltaplan staat dat het aantal verkeersdoden in 2030 terug moet naar minder dan 250 per jaar. Laat duidelijk zijn: de mobiliteit moet echt worden verbeterd. Dat is cruciaal Ambitie is verder het aantal ernstig gewonden ruim te halveren naar onder 10.000. 56 miljard euro De totale rekening bedraagt bijna 56 miljard euro tot 2040; ongeveer 3 miljard aan investeringen per jaar. Dat geld is er nu niet. Om de plan nen te betalen, moeten ook de au tobelastingen op de schop. De orga nisaties pleiten voor een heffing per kilometer, rekeningrijden dus. Dit helpt ook tegen de drukte: autorij ders gaan daardoor 11 procent min der kilometers rijden. Invoering kost ongeveer 2 miljard euro. ,,Laat duidelijk zijn: de mobiliteit moet echt worden verbeterd", zegt NS-topman Roger van Boxtel. ,,Dat is cruciaal voor onze concurrentie positie, voor de duurzaamheid en voor het geluk van burgers. We hebben opeenvolgende kabinetten nodig om dit te realiseren. De tijd van achteroverleunen is voorbij." ANWB-baas Frits van Bruggen noemt de bereikbaarheid van Ne derland 'een groot goed'. ,,We zijn een transportland en dat doen we prima, maar eerdere bezuinigingen op toekomstige investeringen zijn onverstandig geweest. We hebben nu flink wat geld nodig. Ik zeg: word wakker, we gaan aan de slag!" P4 woensdag 12 juni 2019 Nieuwsmedia 5 5 5 530" voert strijd tegen Veers kampeerbeleid verder op 'Doe iets, Nederland slibt dicht' Om te voorkomen dat Nederland volledig dichtslibt, moet het ka binet de komende decennia tientallen miljarden euro's extra investeren in wegen, openbaar vervoer, fietspaden en verkeers veiligheid. Dat eisen 25 ver- keersorganisaties en vervoers bedrijven in een deltaplan. Edwin van der Aa David Bremmer Den Haag -Roger van Boxtel, NS 18°C Veel buien en een beetje zon pzc.nl Ook voor het laatste cfk regionale nieuws Jaargang 261 De PZC is onderdeel van: Prijs €2,60 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 7 11688 ZEELAND2

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 1