ANWB en NS vrezen voor bereikbaarheid, rekening maatregelen 56 miljard
Walcheren
JOL
Bram van
Leeuwen
Bijna werd de spanning de Leeuwinnen gisteren op het WK te machtig, maar
in blessuretijd kwam de overwinning er tegen het stugge Nieuw-Zeeland
toch nog. Invaller Jill Roord (midden) kopte raak (1-0) en voorkwam
daarmee een fikse teleurstelling voor Oranje.p 11, 22 23
De Mobiliteitsalliantie, waarvan
onder meer de ANWB en de NS
deel uitmaken, schetst een doem
scenario. Over tien jaar telt Neder
land al ruim achttien miljoen men
sen. In steden wordt steeds meer
gebouwd. Alleen vorig jaar al steeg
het aantal files met een vijfde. Trei
nen raken overvol. Het aantal ver
keersdoden rijst de pan uit: vorig
jaar vielen er 678 doden, ruim 10
procent meer dan in 2017.
Om Nederland bereikbaar te
houden, stelt de verkeerslobby
tientallen maatregelen voor. Zo
moet de Noord-Zuidlijn doorlopen
naar Schiphol, krijgt het spoor tus
sen Groningen en Leeuwarden bo
venleiding en wordt het tijd dat de
Rotterdamse metro wordt geauto
matiseerd. De Haagse regio moet
nieuwe lightrailverbindingen krij-
gen en Utrecht verdient een tram
tunnel door de binnenstad.
Daar blijft het niet bij: onveilige
wegen, kruisingen en fietspaden
dienen zeer grondig te worden aan
gepakt. In het deltaplan staat dat het
aantal verkeersdoden in 2030 terug
moet naar minder dan 250 per jaar.
Laat duidelijk zijn: de
mobiliteit moet echt
worden verbeterd.
Dat is cruciaal
Ambitie is verder het aantal ernstig
gewonden ruim te halveren naar
onder 10.000.
56 miljard euro
De totale rekening bedraagt bijna
56 miljard euro tot 2040; ongeveer 3
miljard aan investeringen per jaar.
Dat geld is er nu niet. Om de plan
nen te betalen, moeten ook de au
tobelastingen op de schop. De orga
nisaties pleiten voor een heffing per
kilometer, rekeningrijden dus. Dit
helpt ook tegen de drukte: autorij
ders gaan daardoor 11 procent min
der kilometers rijden. Invoering
kost ongeveer 2 miljard euro.
,,Laat duidelijk zijn: de mobiliteit
moet echt worden verbeterd", zegt
NS-topman Roger van Boxtel. ,,Dat
is cruciaal voor onze concurrentie
positie, voor de duurzaamheid en
voor het geluk van burgers. We
hebben opeenvolgende kabinetten
nodig om dit te realiseren. De tijd
van achteroverleunen is voorbij."
ANWB-baas Frits van Bruggen
noemt de bereikbaarheid van Ne
derland 'een groot goed'. ,,We zijn
een transportland en dat doen we
prima, maar eerdere bezuinigingen
op toekomstige investeringen zijn
onverstandig geweest. We hebben
nu flink wat geld nodig. Ik zeg:
word wakker, we gaan aan de slag!"
P4
woensdag 12 juni 2019
Nieuwsmedia
5 5 5 530"
voert strijd
tegen Veers
kampeerbeleid
verder op
'Doe iets, Nederland slibt dicht'
Om te voorkomen dat Nederland
volledig dichtslibt, moet het ka
binet de komende decennia
tientallen miljarden euro's extra
investeren in wegen, openbaar
vervoer, fietspaden en verkeers
veiligheid. Dat eisen 25 ver-
keersorganisaties en vervoers
bedrijven in een deltaplan.
Edwin van der Aa
David Bremmer
Den Haag
-Roger van Boxtel, NS
18°C
Veel buien
en een
beetje zon
pzc.nl
Ook voor het laatste
cfk regionale nieuws
Jaargang 261
De PZC is onderdeel van:
Prijs €2,60
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510
7 11688
ZEELAND2