0)
\^m
terwijl de concurrentie praat
amazon
16 ECONOMIE
INTERVIEW MICHIEL LANGEZAAL
De eerste euro winst moet nog gemaakt
worden, maar toch hoopt Fastned tientallen
miljoenen euro's op te halen als de exploitant van
snellaadstations naar de beurs gaat.
Kort
Amazon waardevolste merk
Amazon is uitgegroeid tot het waardevolste
merk ter wereld. Het is inmiddels 315 mil
jard dollar waard. Het bedrijf stijgt daardoor
van de derde naar de eerste plaats op de
BrandZ-lijst van onderzoeksbureau Kantar.
Google, vorig jaar koploper, is gezakt naar de
derde plaats met een merkwaarde van 309
miljard dollar. Apple, dat 309,5 miljard dol
lar waard is, is op de tweede plek blijven
staan. Microsoft is vierde.
E-Tron terug naar garage
Audi roept zijn eerste volledig elektrische
auto terug naar de garage. De E-Tron kan
door een defect in brand vliegen. Voor zover
bekend hebben zich nog geen ongelukken
voorgedaan. In totaal gaat het om 1650 wa
gens. Op dit moment zijn slechts 540 van de
gloednieuwe SUV's afgeleverd aan klanten
in de Verenigde Staten en Duitsland, de rest
staat nog bij dealers.
Trump wil lagere rente
Werkenden willen op
hun 63ste met pensioen
Werkenden willen drie jaar eerder met pen
sioen. Dat meldt vergelijkingssite Indepen-
der op basis van de voorkeuren van 27.000
bezoekers van de site. Bezoekers gaven bij de
vraag: wanneer wilt u stoppen met werken
aan op 63 jaar en 6 maanden te willen stop
pen. De AOW-leeftijd ligt nu op 66 jaar en 4
maanden.
Arcelor
Mittal
SBM
Offshore
Adyen
esla's Model 3, de BMW
iX3, de Honda E, de Kia
e-Niro. Op de burelen
van Fastned in Amster
dam hebben medewer
kers op een muur foto's
geplakt van alle elektri
sche auto's die tot nu toe zijn verschenen
of die er aan komen. Dat zijn vooral luxe
wagens, die voor gewone mensen nog
maar mondjesmaat betaalbaar zijn, erkent
directeur Michiel Langezaal. ,,Maar dat is
snel aan het veranderen."
De groeiende lijst met automodellen
motiveert het Fastnedpersoneel bij de in
2012 gestarte missie: Nederland klaarma
ken voor de elektrische revolutie. Zeven
jaar later staan er 99 snellaadstations langs
(vooral) snelwegen, herkenbaar aan de
gele langgerekte daken en bogen. En Fast
ned kijkt alweer verder: het bedrijf wil
een Europees netwerk van duizend elek
trische laad stations in de Benelux, Duits
land, Groot-Brittannië, Frankrijk en Zwit
serland. In de Alpenrepubliek won Fast
ned onlangs een concessie voor twintig
snelwegstations.
Voor die Europese expansie is geld no
dig, heel véél geld: een nieuw laadstation
kost al snel vijf ton, 900 vestigingen ver
gen derhalve ruim 400 miljoen euro. Tot
nu toe haalde Fastned 70 miljoen euro op
bij particuliere beleggers, vooral via obli
gaties. Dat geld is inmiddels grotendeels
geïnvesteerd en dus is nieuw geld nodig
voor de groei.
Een beursgang moet soelaas bieden,
menen Langezaal en oprichter/grootaan
deelhouder Bart Lubbers. Op vrijdag 14
juni is het al zover. Twee weken terug ver
scheen het ruim tweehonderd pagina's
lange noteringsprospectus. Hoeveel geld
er nodig is, zeggen Langezaal en Lubbers
niet, maar volgens een vertrouwelijk rap
port van ING, ingezien door Het Financi-
eele Dagblad, gaat het om jaarlijks 40 mil
joen euro.
De grote vraag is of beleggers gigabe-
dragen willen ophoesten voor een bedrijf
dat nog nooit een dubbeltje winst boekte.
Weliswaar overlegt Fastned ieder kwar
taal hoge groeicijfers (236 procent afgelo
pen kwartaal en slingert de pr-afdeling
maandelijks ronkende persberichten de
wereld in, op slechts 1,6 miljoen euro om
zet lijkt dat niet moeilijk. Het boekjaar
2018 werd bovendien ruim 6 miljoen ver
Langezaal: „Elektrisch rijden staat in de
kinderschoenen, maar is een enorme
groei-industrie. In Nederland rijden er as
we speak ruim 50.000 elektrische auto's
en dat aantal stijgt snel, mede door het fis
cale beleid. Verder nadert het moment dat
een elektrische auto goedkoper in aan
schaf is dan een auto met een verbran
dingsmotor. Door de nieuwe CO2-eisen
die de Europese Commissie oplegt, moe
ten bovendien grote aantallen elektrische
auto's op de weg worden gebracht.''
„Twintig jaar geleden was groen nog iets
voor geitenwollensokkentypes. Nu zie je
institutionele beleggers die zich afwen
den van fossiele brandstoffen. Dat is
het gevolg van het klimaat
akkoord van Parijs. Die
beleggers zien ook de
megatrend naar elek
trisch rijden."
„Dat is normaal bij nieuwe techno
logieën. Vervolgens dalen de prijzen en
wordt het een massamarkt. Dat e-auto's
goedkoper worden komt ook doordat de
batterijprijzen snel aan het dalen zijn."
„Ik hoor vooral veel plannetjes. Er is een
groot verschil met iets daadwerkelijk
dóen. Een groot laadstation bouwen vergt
tijd, daar zijn vergunningen en aanslui
tingen op het stroomnet voor nodig. Het
duurt drie, vier jaar om dat voor elkaar te
krijgen."
„Shelltankstations zijn gewoon van lokale
ondernemers, vergeet dat niet. Een laad-
paal kan bovendien niet zomaar direct
naast een benzinepomp worden geplaatst.
Donald Trump
heeft opnieuw be
nadrukt dat hij
vindt dat de rentes
in de VS omlaag
kunnen. Via Twit
ter beklaagde hij
zich over de koepel
van centrale ban
ken, de Fed, die
volgens hem te
hoge rentetarieven
hanteert. De presi
dent heeft vaker
geroepen dat het
opkrikken van de
rente slecht is voor de Amerikaanse econo
mie. Verder beschuldigde Trump Europa,
maar ook andere economische machtsblok
ken, van het manipuleren van de waarde
van valuta.
GOOGLE ZAKT TWEE PLEKKEN
AUTO KAN SPONTAAN IN BRAND VLIEGEN
FED KRIJGT WIND VAN VOREN
ONDERZOEK INDEPENDER
o
woensdag 12juni 2019
GO
De metalenspe-
cialist wil zijn di
visie Technolo
gies afsplitsen.
Het staalconcern
was de sterkste
stijger in de AEX.
De maritiem
dienstverlener
onderhandelt
met Petrobras
over een nieuw
opslagschip.
Het betaalplat-
form leverde gis
teren iets aan
beurswaarde in.
o
Fastned
bouwt
David Bremmer
Ton Voermans
Amsterdam
lies in de boeken geschreven.
Waarom moeten beleggers aandelen
Fastned kopen?
Een groen hart is dus niet vereist om
geld in jullie te steken?
Toch:
een
elektri
sche
auto is voor
de meeste men
sen nog altijd peper
duur...
Nu elektrisch rijden terrein wint, neemt
de concurrentie toe. Shell plaatst laad-
palen, Nuon doet dat met McDonald's,
Tesla breidt zijn superchargers uit.
Shell heeft diepe zakken. Dan zijn jullie
toch nergens?