0) \^m terwijl de concurrentie praat amazon 16 ECONOMIE INTERVIEW MICHIEL LANGEZAAL De eerste euro winst moet nog gemaakt worden, maar toch hoopt Fastned tientallen miljoenen euro's op te halen als de exploitant van snellaadstations naar de beurs gaat. Kort Amazon waardevolste merk Amazon is uitgegroeid tot het waardevolste merk ter wereld. Het is inmiddels 315 mil jard dollar waard. Het bedrijf stijgt daardoor van de derde naar de eerste plaats op de BrandZ-lijst van onderzoeksbureau Kantar. Google, vorig jaar koploper, is gezakt naar de derde plaats met een merkwaarde van 309 miljard dollar. Apple, dat 309,5 miljard dol lar waard is, is op de tweede plek blijven staan. Microsoft is vierde. E-Tron terug naar garage Audi roept zijn eerste volledig elektrische auto terug naar de garage. De E-Tron kan door een defect in brand vliegen. Voor zover bekend hebben zich nog geen ongelukken voorgedaan. In totaal gaat het om 1650 wa gens. Op dit moment zijn slechts 540 van de gloednieuwe SUV's afgeleverd aan klanten in de Verenigde Staten en Duitsland, de rest staat nog bij dealers. Trump wil lagere rente Werkenden willen op hun 63ste met pensioen Werkenden willen drie jaar eerder met pen sioen. Dat meldt vergelijkingssite Indepen- der op basis van de voorkeuren van 27.000 bezoekers van de site. Bezoekers gaven bij de vraag: wanneer wilt u stoppen met werken aan op 63 jaar en 6 maanden te willen stop pen. De AOW-leeftijd ligt nu op 66 jaar en 4 maanden. Arcelor Mittal SBM Offshore Adyen esla's Model 3, de BMW iX3, de Honda E, de Kia e-Niro. Op de burelen van Fastned in Amster dam hebben medewer kers op een muur foto's geplakt van alle elektri sche auto's die tot nu toe zijn verschenen of die er aan komen. Dat zijn vooral luxe wagens, die voor gewone mensen nog maar mondjesmaat betaalbaar zijn, erkent directeur Michiel Langezaal. ,,Maar dat is snel aan het veranderen." De groeiende lijst met automodellen motiveert het Fastnedpersoneel bij de in 2012 gestarte missie: Nederland klaarma ken voor de elektrische revolutie. Zeven jaar later staan er 99 snellaadstations langs (vooral) snelwegen, herkenbaar aan de gele langgerekte daken en bogen. En Fast ned kijkt alweer verder: het bedrijf wil een Europees netwerk van duizend elek trische laad stations in de Benelux, Duits land, Groot-Brittannië, Frankrijk en Zwit serland. In de Alpenrepubliek won Fast ned onlangs een concessie voor twintig snelwegstations. Voor die Europese expansie is geld no dig, heel véél geld: een nieuw laadstation kost al snel vijf ton, 900 vestigingen ver gen derhalve ruim 400 miljoen euro. Tot nu toe haalde Fastned 70 miljoen euro op bij particuliere beleggers, vooral via obli gaties. Dat geld is inmiddels grotendeels geïnvesteerd en dus is nieuw geld nodig voor de groei. Een beursgang moet soelaas bieden, menen Langezaal en oprichter/grootaan deelhouder Bart Lubbers. Op vrijdag 14 juni is het al zover. Twee weken terug ver scheen het ruim tweehonderd pagina's lange noteringsprospectus. Hoeveel geld er nodig is, zeggen Langezaal en Lubbers niet, maar volgens een vertrouwelijk rap port van ING, ingezien door Het Financi- eele Dagblad, gaat het om jaarlijks 40 mil joen euro. De grote vraag is of beleggers gigabe- dragen willen ophoesten voor een bedrijf dat nog nooit een dubbeltje winst boekte. Weliswaar overlegt Fastned ieder kwar taal hoge groeicijfers (236 procent afgelo pen kwartaal en slingert de pr-afdeling maandelijks ronkende persberichten de wereld in, op slechts 1,6 miljoen euro om zet lijkt dat niet moeilijk. Het boekjaar 2018 werd bovendien ruim 6 miljoen ver Langezaal: „Elektrisch rijden staat in de kinderschoenen, maar is een enorme groei-industrie. In Nederland rijden er as we speak ruim 50.000 elektrische auto's en dat aantal stijgt snel, mede door het fis cale beleid. Verder nadert het moment dat een elektrische auto goedkoper in aan schaf is dan een auto met een verbran dingsmotor. Door de nieuwe CO2-eisen die de Europese Commissie oplegt, moe ten bovendien grote aantallen elektrische auto's op de weg worden gebracht.'' „Twintig jaar geleden was groen nog iets voor geitenwollensokkentypes. Nu zie je institutionele beleggers die zich afwen den van fossiele brandstoffen. Dat is het gevolg van het klimaat akkoord van Parijs. Die beleggers zien ook de megatrend naar elek trisch rijden." „Dat is normaal bij nieuwe techno logieën. Vervolgens dalen de prijzen en wordt het een massamarkt. Dat e-auto's goedkoper worden komt ook doordat de batterijprijzen snel aan het dalen zijn." „Ik hoor vooral veel plannetjes. Er is een groot verschil met iets daadwerkelijk dóen. Een groot laadstation bouwen vergt tijd, daar zijn vergunningen en aanslui tingen op het stroomnet voor nodig. Het duurt drie, vier jaar om dat voor elkaar te krijgen." „Shelltankstations zijn gewoon van lokale ondernemers, vergeet dat niet. Een laad- paal kan bovendien niet zomaar direct naast een benzinepomp worden geplaatst. Donald Trump heeft opnieuw be nadrukt dat hij vindt dat de rentes in de VS omlaag kunnen. Via Twit ter beklaagde hij zich over de koepel van centrale ban ken, de Fed, die volgens hem te hoge rentetarieven hanteert. De presi dent heeft vaker geroepen dat het opkrikken van de rente slecht is voor de Amerikaanse econo mie. Verder beschuldigde Trump Europa, maar ook andere economische machtsblok ken, van het manipuleren van de waarde van valuta. GOOGLE ZAKT TWEE PLEKKEN AUTO KAN SPONTAAN IN BRAND VLIEGEN FED KRIJGT WIND VAN VOREN ONDERZOEK INDEPENDER o woensdag 12juni 2019 GO De metalenspe- cialist wil zijn di visie Technolo gies afsplitsen. Het staalconcern was de sterkste stijger in de AEX. De maritiem dienstverlener onderhandelt met Petrobras over een nieuw opslagschip. Het betaalplat- form leverde gis teren iets aan beurswaarde in. o Fastned bouwt David Bremmer Ton Voermans Amsterdam lies in de boeken geschreven. Waarom moeten beleggers aandelen Fastned kopen? Een groen hart is dus niet vereist om geld in jullie te steken? Toch: een elektri sche auto is voor de meeste men sen nog altijd peper duur... Nu elektrisch rijden terrein wint, neemt de concurrentie toe. Shell plaatst laad- palen, Nuon doet dat met McDonald's, Tesla breidt zijn superchargers uit. Shell heeft diepe zakken. Dan zijn jullie toch nergens?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 16