Ikea klust zichzelf fris met compacte stadswinkels waar klanten vooral inspiratie opdoen. Ook Nederland krijgt er een. De online- verkoop gaat al door het dak. BUTIK o 7 WOONGIGANT NIEUWE STRATEGIE Het bezoek aan onze woonwinkels stabiliseert, online gaat door het dak Ikea werd groot door selfservice, de klant van nu wil service personeel De Zweedse woonwinkelreus Ikea verandert van strategie. Niet langer worden alle kaarten gezet op de grote geel-blauwe winkeldozen aan de rand van de stad. Het aantal bezoe kers aan deze kolossen groeit name lijk niet langer, terwijl de onlinever- koop records breekt. Urenlang struinen langs keukens, kasten, bedden en lampen. Tussen door pauzeren met de Zweedse ge haktballetjes als culinair hoogtepunt. Om vervolgens na het afrekenen met flink wat moeite de bouwpakketten in je auto te proppen. De zelfmontage laten we voor de lieve vrede maar even buiten beschouwing. Het is een herkenbaar beeld voor miljoenen Ne derlanders. Bijna iedereen heeft wel iets van Ikea in huis staan. Met dank aan de bezoekjes aan een van de der tien geel-blauwe winkels die ons land telt. De vraag is of deze manier van shoppen zelfs voor een bedrijf als Ikea op langere termijn nog levens vatbaar is. De grote woonwinkels aan de rand van de stad blijven volgens Ikea be staan, maar de meubelmakers zijn hard bezig hun winkelstrategie te veranderen. Ikea-topman Jesper Bro- din kondigde aan dat er wereldwijd dertig kleinere stadswinkels worden geopend, waaronder zeer waar schijnlijk ook één in ons land. Daar- naast wordt volop ingezet op e-com- merce. Iris Midavaine van Ikea Nederland: ,,We zien dat het aantal bezoekers aan onze woonwinkels stabiliseert, er zit amper groei in. Het aantal be stellingen via onze webwinkel gaat daarentegen door het dak. Daarom is het zaak dat we volop investeren in e-commerce. Webgiganten zoals Alibaba en Amazon zitten ons op de hielen.'' Thuis afleveren Een van de veranderingen is de komst van veel kleinere stadswin kels. De keuze voor het openen van dergelijke winkels heeft ook een rela tie met de website. In deze compacte winkels kun je maar een beperkt aan tal artikelen kopen en meenemen, de rest kun je online bestellen en thuis laten afleveren. Afgelopen maanden werden in Madrid, New York en Pa rijs stadswinkels geopend. Je kunt er 4500 producten zien, maar slechts 1500 mee naar huis nemen. De rest is op de site te bestellen. Aan de bezor ging hangt overigens een prijskaartje. Gratis bezorging bestaat volgens top man Brodin niet. ,,Niemand brengt spullen écht gratis naar je huis. Of je verrekent de kosten in de prijs van je product, of je rekent een toeslag. Wij doen transparant het laatste. We gaan niet voor gratis, want zo straf je de klanten die naar onze winkels ko men'', aldus Brodin in de Vlaamse krant De Tijd. Iris Midavaine voegt daar aan toe dat Ikea voor kleinere artikelen die via pakketpost worden geleverd, DUURZAAM 2,99 euro aan bezorgkosten rekent. Dat was eerst 4,99 euro. De grotere stukken, denk aan keukens of bed den, worden sinds kort voor een vast bedrag van 39 euro aan huis geleverd. ,,Eerst betaalde de klant naar grootte en gewicht, maar daar zijn we van af gestapt. Voor grote artikelen die we zelf bezorgen, betaal je voortaan al tijd hetzelfde bedrag: 39 euro. Deze zomer wordt het in Nederland bij voorbeeld ook mogelijk om via onze app producten te bestellen.'' Uitje Toch betekent dit volgens Midavaine niet dat de meubelmakers afscheid nemen van de winkeldozen; het con cept waarmee ze wereldwijd al tien tallen jaren succes hebben. ,,Voor veel mensen is een bezoek aan onze winkel een uitje. Dat blijft zo. Maar we merken ook dat met name jonge ren anders winkelen.'' Midavaine stelt dat er in Nederland geen grote winkel meer bij wordt ge bouwd. ,,We houden het op de hui dige dertien. Onze medewerkers zul len in die winkels ook anders te werk gaan. Ikea is groot geworden door zelfbediening en zelfmontage. Maar de klant van nu verlangt service van het personeel.'' zaterdag 8 juni 2019 GO Ikea komt naar je toe met kleine stadswinkels Sanne Schelfaut Almhult - Iris Midavaine, Ikea Nederland Behalve op de di gitale transforma tie, zet Ikea ook vol in op duur zaamheid. Nu is er zelfs een plan voor een compleet ap partement. Samen met de Deense ontwerpstudio Space10 heeft het bedrijf een appar tement van 85 vier kante meter ont worpen van duur zaam materiaal. Evamaria Rönne- gard, een van de hoofdontwerpers bij Ikea, stelt dat vooral in grote ste den woonruimten kleiner en schaar ser worden, en eenzaamheid toe neemt. ,,Dit appar tement is overal inpasbaar. Je kunt het op een woon toren plaatsen, of integreren in een rij woningen. Wij ge loven heel erg in delen. In dit appar tement kun je heel goed samen met anderen wonen.'' Of het echt op de markt komt, hangt nog af van de be taalbaarheid. -Iris Midavaine, Ikea Nederland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7