stek, maar makkelijk is het niet ÜMfl im 'Een keer lag er opeens een Turkse man naast me in bed. Die was de verkeerde kamer in gelopen' 21 meer risico op dementie. Vrees- wijk-Manuswia: ,,Dat komt mede door de stress van de migratiege schiedenis: elders een bestaan op bouwen en je wel of niet welkom voelen in Nederland.'' De slechte gezondheid en fi nanciële positie doen het verlan gen naar het vaderland toenemen. De Remigratiewet (2014) biedt mensen die willen terugkeren fi nanciële ondersteuning. Maar door de strengere voorwaarden komen steeds minder ouderen daarvoor in aanmerking. Ze moeten accepteren dat ze tot het eind van hun leven in Nederland blijven, maar maken weinig gebruik van reguliere zorgvoorzieningen. In andere culturen is het gebruikelijk dat de kinderen de zorg van hun ou ders op zich nemen. Mevrouw Wisse heeft haar va der in huis genomen toen hij niet meer zelfstandig kon wonen. ,,We woonden toen nog met zes kinde ren thuis'', vertelt zoon Arnold. ,,Het was druk, maar gezellig. Opa werd verzorgd door ons gezin.'' op de migratieachtergrond van de bewoners, zeggen Lücia Lameiro Garda en Jeanny Vreeswijk-Ma- nusiwa van het Netwerk van Or ganisaties van Oudere Migranten (NOOM). Lameiro Garda: ,,Sinds de migratie op gang kwam, is nooit nagedacht over wat het voor deze mensen betekent om hier oud te worden. Nu groeit de be hoefte aan zorg op maat.'' Het netwerk slaat alarm om de zorgwekkende situatie van onder meer Turkse, Marokkaanse, Indi sche, Molukse, Chinese, Suri naamse en Antilliaanse ouderen. Zij hebben, in vergelijking met autochtone leeftijdgenoten, min der geld te besteden, kampen va ker met lichamelijke en psychi sche klachten en zijn slechter ge huisvest. Daarnaast zijn ze vaak laaggeletterd en spreken gebrek kig Nederlands. ,,Veel migrantenouderen leven onder de minimumgrens", zegt Vreeswijk-Manusiwa, die ook staflid is bij Raffy. ,,Ze kwamen op latere leeftijd naar Nederland, hadden niet de beste baantjes en zijn op relatief jonge leeftijd ge stopt op de arbeidsmarkt. Daar door hebben ook vaak een pensi oengat.'' Tweederde van de Turkse en Marokkaanse 55-plussers voelt zich eenzaam. Dat zijn er twee keer zo veel als Nederlandse ou deren. Daarnaast hebben migran tenouderen vaker en op jongere leeftijd chronische ziektes, zoals diabetes, hart- en vaatziekten, de pressie en angststoornissen. Ze overlijden op relatief jongere leef tijd en lopen drie tot vier keer Voor Arnold is het niet vanzelf sprekend dat hij hetzelfde zou doen met zijn moeder. ,,Mijn ge neratie denkt er anders over. Ik ga meer met de Nederlandse stroom mee. Ik heb het zelf ook druk met werk. Nu wordt mijn moeder op timaal verzorgd.'' De reguliere zorg sluit onvol doende aan op de culturele iden titeit van deze ouderen. Het NOOM krijgt veel signalen dat oudere migranten niet de juiste zorg krijgen en mantelzorgers overbelast raken. Een van de acht De Tweede Kamer heeft in april een motie van GroenLinks-ka merlid Corine Ellemeet aangeno men. Het NOOM ontwikkelt in opdracht van het ministerie van VWS een leidraad cultuurspeci fieke zorg voor het programma 'Thuis in het Verpleeghuis'. Uit gangspunten zijn voorlichting aan ouderen en betere scholing van personeel. Gisteren was de startbijeenkomst. ,,Het is belangrijk dat medewer kers niet alleen een oudere voor zich zien, maar ook weten wat die persoon heeft meegemaakt'', zegt Vreeswijk-Manusiwa. De urgen tie is groot. Nederland telt 325.000 migranten van 55 jaar en ouder. Het Centraal Bureau voor de Sta tistiek (CBS) schat dat dit aantal zal stijgen tot 819.000 in 2040. Dat betekent dat dan een van de acht ouderen niet in Nederland gebo ren is. Ter vergelijking: in 1991 was dat een op elke honderd. Lameiro Garda: ,,De stille hoop dat ze teruggaan naar het land van herkomst, vervaagt. Dan is het be langrijk dat ze oud kunnen wor den in een omgeving die herken baar en vertrouwd voelt.'' Tineke Fokkema, bijzonder hoogleraar Ageing, Families and Migration aan de Erasmus Uni versiteit Rotterdam, helpt mee met de ontwikkeling van de lei draad. ,,Islamitische vrouwen wil len graag door een vrouw ver zorgd worden, Surinaamse men sen willen graag één keer per dag douchen en sommige Chinezen willen bij een dagvoorziening niet bij iemand uit Hongkong zit ten. Dat is vaak niet bekend.'' Tegelijk moeten migranten meer vertrouwen op reguliere zorginstellingen. Het beeld van verpleeghuizen is vaak negatief. Dat wordt extra lastig als er taal problemen zijn of er geen halal eten is. Soms zijn er wel aparte voorzieningen, zoals een afdeling voor Surinamers of een dagbeste ding voor Chinezen. Fokkema: ,,Dat zijn er te weinig. Daar red den we het niet mee.'' In Turkse en Marokkaanse fami lies voelen kinderen de morele plicht zelf voor hun ouders te zor gen, ook bij zware dementie. Ze kloppen pas aan bij een zorgin stelling als de situatie thuis on houdbaar is. Fokkema: ,,Een man- telzorger heeft het zelf druk en raakt overbelast, waardoor de zorg voor de ouder onvoldoende is en soms tot verwaarlozing leidt. Dan zijn ze verder van huis.'' Maar er is dus een drempel. Dat is ook merkbaar in het Turkse zorg centrum L3le. ,,De wachtlijst is minimaal'', zegt maatschappelijk werkster Nesli Celik. „Families komen vaak pas bij ons als het thuis crisis is. Traditionele gezin nen hebben meer tijd nodig om de zorg uit handen te geven.'' In het monumentale pand wo nen zestien bewoners. De sfeer is compleet anders dan in Raffy. De gemeenschappelijke ruimte is licht en sober, het is er rustig. Ou deren eten, kijken naar een Turkse tv-zender of spelen met een kra lenketting. Celik: ,,Ze hebben veel contact met elkaar en houden el kaar goed in de gaten.'' Hier hangt aan het mededelin genbord een lijst met Turkse woordjes, en wordt de iftar aange kondigd, de maaltijd na zonson dergang tijdens de vastenmaand ramadan. Er zijn filmdagen, hand en voetmassages en Koranlezin gen. Ook hier kunnen bewoners kie zen tussen Hollandse pot en Turkse gerechten. Tahir Ekiz (85) is teleurgesteld als hij hoort dat zijn geliefde yoghurtsoep deze dag niet op het menu staat, maar trekt bij als hij döner ziet. Hij kwam in 1962 naar Breda, waar hij ging werken in een verf- fabriek. ,,Met het geld dat ik hier verdiende, zou ik sparen en terug gaan naar Turkije, koeien kopen en mijn leven als boer weer op pakken.'' Walnootbomen Bijna zestig jaar later woont me neer Ekiz nog steeds in Neder land. Zijn vrouw en een zoon zijn overleden. Ze liggen begraven in Turkije. ,,Ik ga elk jaar terug voor vakantie. Ik bezoek familie, oude vrienden en de begraafplaats.'' Tijdens een vakantie in het thuisland raakte hij door koolmo noxidevergiftiging verlamd en nu lijdt hij aan geheugenverlies. Toen hij in 2012 naar L3le verhuisde, bloeide hij op. Zijn geheugen blijft achter, maar hij loopt weer en is altijd in voor een dolletje. ,,Kunt u opschrijven dat ik nog een leuke vrouw zoek? Wel een Turkse vrouw.'' Hij geniet van de fruitbomen in de tuin, die hem herinneren aan vroeger. ,,Ik had honderd wal- nootbomen.'' Teruggaan is geen optie. ,,Al mijn kinderen wonen in Nederland. Zij willen hier blij ven.'' Hij kijkt op Turkse zenders naar het nieuws, luistert Turkse muziek, leeft intens mee met Turkse speelfilms. ,,Ik voel me hier thuis.'' GO ZATERDAG 8 JUNI 2019 i gEl" In de conversatie zaal van woonzorg centrum Lale kun nen Turkse ouderen elkaar treffen. Kijk op de site bij /video Reportage in de zorgcentra Raffy en Lale in Breda. In Lale staat de tele visie staandaard af gestemd op Turkse zenders.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 77