II Honda-topman Tanabe prijst Verstappen, die na de vechtscheiding van Renault 30 FORMULE 1 GP VAN CANADA I 1 r MIL m v - Na alle drama met Renault praat Max Verstappen dit jaar alleen maar lovend over de nieuwe motorleverancier bij Red Bull Racing, Honda. En de Japanse topman Toyoharu Tanabe is ook gelukkig met de Limburger. ,,In de communicatie met Max staat alles in het teken van de motor verbeteren.'' p '4 P de constantere prestatiecurve van Verstappen vooralsnog weinig ver anderd. Inhaalrace Ook Honda is nog veroordeeld tot een inhaalrace met Mercedes. „Wanneer dat gat gedicht is? Tja, dat blijft moeilijk om daar een tijd stip op te plakken'', weet Tanabe. ,,Mercedes staat natuurlijk ook niet stil. Natuurlijk is er nog een gat, dat zien wij ook. En dat is soms wat groter dan op een ander moment. Maar duidelijk is dat we voor nu ab soluut nog niet sterk genoeg zijn, moeten blijven pushen. Ons pakket is gewoon wel oké, nu. Niet fantas- tisch, niet verrassend goed, maar ook niet teleurstellend.'' Degelijk en constant, dus. Maar qua vermogen nog altijd achterop. Wie je ook spreekt bij Honda, ze ge loven allemaal dat het gat met Mer cedes qua pk's op termijn echt wel te dichten is. Aan geld en kennis geen gebrek bij Honda, eind jaren 80 en begin jaren 90 machtig in de Formule 1 met zes wereldtitels op rij. Maar niet alles in de konings klasse draait meer om snelheid, anno 2019. De betrouwbaarheid moet parallel blijven lopen met het optrekken van het vermogen. En zo ver zijn de Japanse whizzkids nog niet. Moddergooien was het. Elkaar openlijk affakkelen in de media, na weer een uitvalbeurt. Zelden was een huwelijk zo kapot als dat tussen Red Bull Racing en Renault. Goed voor vier wereldtitels, maar de laat ste jaren vooral een hoop ellende. De nieuwe liefde diende zich al voor de definitieve scheiding aan. Honda, uit Japan. Die reddingsboei uit het verre oosten bracht Max Verstappen snelheid, al mag dat nog wel wat meer zijn. Maar vooral met de degelijkheid is de Limbur ger tevreden. Nog geen motorblok uit Japan is bij hem geploft. Natuurlijk, dit nieuwe huwelijk is nog pril. Morgen in Canada is pas de zevende race, maar dat de liefde van twee kanten komt, moge dui delijk zijn. ,,Het is heel professio neel en heel goed georganiseerd bij Honda'', vertelde Verstappen nog maar eens. ,,Ze zijn heel rustig, ge focust. Zitten bij alle meetings met het team, maar zeggen alleen maar wat als ze echt wat te zeggen heb ben. En zo ben ik zelf ook wel.'' 'Tanabe San' Vandaar dus dat het verzoek voor een interview met technisch direc teur Toyoharu Tanabe even op de plank bleef liggen. Honda wilde wel praten, maar wat had dat voor zin na twee races, zo klonk het in China? Na een derde van het sei zoen is het wél het moment. En ja hoor, precies op afspraak schuift de 59-jarige 'Tanabe San' aan in de paddock van Circuit Gilles Ville- neuve in Montréal voor een kort ge sprek over de eerste maanden als partner van Verstappen. ,,Nog steeds wat vroeg voor een eerste tussenrapport'', zo begint de Japanse Formule 1-topman van Honda in staccato fluisterengels. ,,Maar we hebben toch al zes races cedes van Lewis Hamilton. Een nieuw bewijs van progressie, na toch al een prima seizoensopening met vier vierde en twee derde plek ken ,,Voor nu zijn wij heel gelukkig met deze samenwerking. De com municatie met Max verloopt heel fijn'', zegt Tanabe. ,,Alles in de com municatie met Max staat het in het teken van de motor verbeteren. Zijn feedback is heel simpel en precies, allemaal heel duidelijk. Dat maakt het voor ons véél eenvoudiger om te werken aan een probleem. Hij zegt alleen iets als hij dat nodig acht, maar dat is oké voor ons. Als hij het dan maar wél doet. Als hij maar de nodige vragen stelt, problemen aanstipt. En dat doet hij.'' Tanabe weet ook hoe genadeloos Verstappen de laatste jaren was, als Renault afspraken niet nakwam, of niet wist te leveren. Maar angst dat dergelijke frustratie nu ook bij de eerste de beste tegenslag weer de overhand krijgt, die is er niet. ,,Ik denk dat we niets emotioneels hoe ven te verwachten van Max. Zolang die auto maar productief blijft.'' Vooralsnog was dit seizoen vrij eentonig. Mercedes machtig aan kop, Red Bull en Ferrari strijdend om de ereplaatsen. Zo is er ondanks gehad en tot zo ver heel redelijke re sultaten geboekt, wat ons betreft. Zeker in Monaco, waar Max erg sterk gereden heeft. Heel bemoedi gend voor onze mensen.'' De Nederlander eindigde er door een tijdstraf slechts als vierde, maar bewees op het stratencircuit mee te kunnen in het tempo van de Mer- We mikken er op dat Max dit jaar nog een overwinning pakt. Altijd en overal weet hij het maximale uit zijn materiaal te halen zaterdag 8 juni 2019 GO Honda-baas Toyoharu Tanabe krijgt rond de GP van Spanje uit handen van Max Verstappen een verjaardagstaart. foto getty images 'Prettig dat Max heel duidelijk is in zijn feedback' Arjan Schouten Montréal Max Verstappen in zijn door Honda aangedreven RB15, waarmee hij dit seizoen vier keer vierde en twee keer derde werd. foto bsr -Toyoharu Tanabe (59)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 30