II
Honda-topman Tanabe prijst Verstappen, die na de vechtscheiding van Renault
30
FORMULE 1 GP VAN CANADA
I 1 r
MIL m v -
Na alle drama met Renault praat Max Verstappen dit jaar
alleen maar lovend over de nieuwe motorleverancier bij
Red Bull Racing, Honda. En de Japanse topman Toyoharu
Tanabe is ook gelukkig met de Limburger. ,,In de communicatie
met Max staat alles in het teken van de motor verbeteren.''
p '4 P
de constantere prestatiecurve van
Verstappen vooralsnog weinig ver
anderd.
Inhaalrace
Ook Honda is nog veroordeeld tot
een inhaalrace met Mercedes.
„Wanneer dat gat gedicht is? Tja,
dat blijft moeilijk om daar een tijd
stip op te plakken'', weet Tanabe.
,,Mercedes staat natuurlijk ook niet
stil. Natuurlijk is er nog een gat, dat
zien wij ook. En dat is soms wat
groter dan op een ander moment.
Maar duidelijk is dat we voor nu ab
soluut nog niet sterk genoeg zijn,
moeten blijven pushen. Ons pakket
is gewoon wel oké, nu. Niet fantas-
tisch, niet verrassend goed, maar
ook niet teleurstellend.''
Degelijk en constant, dus. Maar
qua vermogen nog altijd achterop.
Wie je ook spreekt bij Honda, ze ge
loven allemaal dat het gat met Mer
cedes qua pk's op termijn echt wel
te dichten is. Aan geld en kennis
geen gebrek bij Honda, eind jaren
80 en begin jaren 90 machtig in de
Formule 1 met zes wereldtitels op
rij. Maar niet alles in de konings
klasse draait meer om snelheid,
anno 2019. De betrouwbaarheid
moet parallel blijven lopen met het
optrekken van het vermogen. En zo
ver zijn de Japanse whizzkids nog
niet.
Moddergooien was het. Elkaar
openlijk affakkelen in de media, na
weer een uitvalbeurt. Zelden was
een huwelijk zo kapot als dat tussen
Red Bull Racing en Renault. Goed
voor vier wereldtitels, maar de laat
ste jaren vooral een hoop ellende.
De nieuwe liefde diende zich al
voor de definitieve scheiding aan.
Honda, uit Japan. Die reddingsboei
uit het verre oosten bracht Max
Verstappen snelheid, al mag dat
nog wel wat meer zijn. Maar vooral
met de degelijkheid is de Limbur
ger tevreden. Nog geen motorblok
uit Japan is bij hem geploft.
Natuurlijk, dit nieuwe huwelijk
is nog pril. Morgen in Canada is pas
de zevende race, maar dat de liefde
van twee kanten komt, moge dui
delijk zijn. ,,Het is heel professio
neel en heel goed georganiseerd bij
Honda'', vertelde Verstappen nog
maar eens. ,,Ze zijn heel rustig, ge
focust. Zitten bij alle meetings met
het team, maar zeggen alleen maar
wat als ze echt wat te zeggen heb
ben. En zo ben ik zelf ook wel.''
'Tanabe San'
Vandaar dus dat het verzoek voor
een interview met technisch direc
teur Toyoharu Tanabe even op de
plank bleef liggen. Honda wilde
wel praten, maar wat had dat voor
zin na twee races, zo klonk het in
China? Na een derde van het sei
zoen is het wél het moment. En ja
hoor, precies op afspraak schuift de
59-jarige 'Tanabe San' aan in de
paddock van Circuit Gilles Ville-
neuve in Montréal voor een kort ge
sprek over de eerste maanden als
partner van Verstappen.
,,Nog steeds wat vroeg voor een
eerste tussenrapport'', zo begint de
Japanse Formule 1-topman van
Honda in staccato fluisterengels.
,,Maar we hebben toch al zes races
cedes van Lewis Hamilton. Een
nieuw bewijs van progressie, na
toch al een prima seizoensopening
met vier vierde en twee derde plek
ken ,,Voor nu zijn wij heel gelukkig
met deze samenwerking. De com
municatie met Max verloopt heel
fijn'', zegt Tanabe. ,,Alles in de com
municatie met Max staat het in het
teken van de motor verbeteren. Zijn
feedback is heel simpel en precies,
allemaal heel duidelijk. Dat maakt
het voor ons véél eenvoudiger om te
werken aan een probleem. Hij zegt
alleen iets als hij dat nodig acht,
maar dat is oké voor ons. Als hij het
dan maar wél doet. Als hij maar de
nodige vragen stelt, problemen
aanstipt. En dat doet hij.''
Tanabe weet ook hoe genadeloos
Verstappen de laatste jaren was, als
Renault afspraken niet nakwam, of
niet wist te leveren. Maar angst dat
dergelijke frustratie nu ook bij de
eerste de beste tegenslag weer de
overhand krijgt, die is er niet. ,,Ik
denk dat we niets emotioneels hoe
ven te verwachten van Max. Zolang
die auto maar productief blijft.''
Vooralsnog was dit seizoen vrij
eentonig. Mercedes machtig aan
kop, Red Bull en Ferrari strijdend
om de ereplaatsen. Zo is er ondanks
gehad en tot zo ver heel redelijke re
sultaten geboekt, wat ons betreft.
Zeker in Monaco, waar Max erg
sterk gereden heeft. Heel bemoedi
gend voor onze mensen.''
De Nederlander eindigde er door
een tijdstraf slechts als vierde, maar
bewees op het stratencircuit mee te
kunnen in het tempo van de Mer-
We mikken er op dat
Max dit jaar nog een
overwinning pakt.
Altijd en overal weet
hij het maximale uit
zijn materiaal te halen
zaterdag 8 juni 2019
GO
Honda-baas Toyoharu Tanabe krijgt rond de GP van Spanje uit
handen van Max Verstappen een verjaardagstaart. foto getty images
'Prettig dat Max
heel duidelijk is
in zijn feedback'
Arjan Schouten
Montréal
Max Verstappen in zijn door Honda aangedreven RB15, waarmee
hij dit seizoen vier keer vierde en twee keer derde werd. foto bsr
-Toyoharu Tanabe (59)