Later beginnen, niet vergaderen 'Extra voor de klas? Kinderen verdienen het' NIEUWS 17 HuilikR&hMlMZ LERARENTEKORT OPLOSSING Op sommige scholen staat in vaca tures dat leraren minimaal vier da gen moeten werken. Ook proberen schoolbesturen hun leraren ervan te overtuigen om op meerdere scholen aan de slag te gaan als ze extra gaan werken. Zo kunnen ze eenvoudiger gaten vullen als er geen sollicitanten op vacatures af komen. Dat blijkt uit een rondgang van deze krant. Door het groeiende lerarentekort proberen scholen hun leerkrachten te verleiden meer te werken. Eerder bleek al uit onderzoek dat er geen probleem zou bestaan als in het on derwijs minder parttimers zouden werken. ,,Er zijn natuurlijk regio nale verschillen, maar scholen voe ren vaker het gesprek met mensen om meer te werken'', constateert Patrick Banis, directeur Arbeids markt bij kenniscentrum CAOP. Omdat leraren niet zomaar hun vrije dagen willen opgeven, moeten basisscholen creatief zijn. Ze bie den leerkrachten aan later te begin nen, zodat ze hun eigen kinderen naar school kunnen brengen. Of ze mogen eerder stoppen om hun kind uit school te halen. ,,Dan zet ten we het laatste halfuur van de dag een onderwijsassistent voor de klas'', verklaart Ton Groot Zwaaf- tink, bestuursvoorzitter van de Rotterdamse Vereniging voor Ka tholiek Onderwijs (RVKO). Ook hoeven de leerkrachten die dag na schooltijd niet naar vergaderingen. Bij RVKO werkt de verleiding. Een kwart van de parttimers heeft inmiddels besloten meer te gaan werken, nog eens een kwart ver vangt extra als collega's bijvoor beeld ziek zijn. Groot Zwaaftink: ,,Het moet van twee kanten komen. Als zij extra willen werken, passen wij ons ook een beetje aan.'' Vooral onder leraren die drie dagen wer ken, blijkt animo te bestaan om naar vier dagen te groeien. Maar er zijn er ook die van vier naar vijf gaan. De schoolbesturen merken dat leraren behoefte hebben aan meer flexibiliteit. ,,Er moeten betere kin- deropvangmogelijkheden komen. We stimuleren een uitbreiding van contracten, maar zorgen in Neder land niet goed voor werkende moe ders'', aldus Harrie van de Ven van Optimus Primair Onderwijs. Vier dagen, of liever nog vijf dagen voor de klas. Leraren ervaren zelf ook de voordelen van meer uren werken, maar ze parttimen om goede redenen. Waarin schuilt de verleiding? Haren Zeven jaar geleden, toen haar dochter werd geboren, besloot juf Carina Weis drie dagen te gaan werken. ,,Ik wilde tijd met mijn kinderen", verklaart ze. Maar in al die jaren heeft Weis toch behoor lijk wat extra dagen voor de klas gestaan. Op haar eigen school, maar door het groeiende leraren tekort ook op de school van haar eigen dochter in Haren. Als vrij williger welteverstaan. ,,Ze werd zo vaak naar huis gestuurd omdat er geen leraar was, dat de resulta ten slechter werden. Toen dacht ik: ik ga het wel doen, want ik wil dat die kinderen onderwijs krijgen.'' De juf werkt inmiddels nog twee dagen, de derde dag heeft ze ou derschapsverlof. Hoewel Weis genoeg verlofuren heeft, gaat ze vanaf volgend schooljaar tóch weer drie dagen werken. ,,De school vroeg of ik die derde dag weer voor de klas wil.'' Want ook in het Hoge Noorden groeit het lerarentekort en doen scholen een groter beroep op hun mensen. In het basisonderwijs werkt nu 15 procent van de leerkrachten 2,5 dag of minder. Nog eens 40 pro cent werkt 2,5 a 3 dagen. Op steeds meer plekken veranderen school besturen hun beleid: nieuwe lera ren moeten op zijn minst drie da gen en eigenlijk liever vier of vijf dagen werken. Kinderen krijgen meer vaste gezichten voor de klas en leraren hoeven niet continu van alles over te dragen. ,,Wij zien grote meerwaarde in fulltime werken'', verklaart Anne- mie Martens van schoolbestuur Platoo in de regio Helmond. ,,Door veel parttimers is er minder conti nuïteit in de organisatie en is het moeilijker om te investeren in pro fessionaliteit." En dus is er bij deze stichting geen ruimte meer voor leraren die minder dan drie dagen willen werken. Verschillend Ook bij Optimus Primair Onder wijs bieden de scholen geen heel kleine contracten meer aan. ,,Kleine contracten zijn niet altijd goed voor de kwaliteit van het on derwijs. Er is veel overdracht tus sen leraren nodig, leerlingen krij gen te veel verschillende leer krachten voor de klas. Eigenlijk vinden we vier dagen wenselijk'', reageert bestuurder Harrie van de Ven. En waarom niet, stelt hij, want bijvoorbeeld in de advoca tuur of onder artsen is vier dagen werken ook gebruikelijk. Toch is het een gevoelige discus- sie in onderwijsland. ,,We kunnen mensen nooit verplichten meer te gaan werken. Je ziet dat een kleine deeltijdbaan in het onderwijs er vaak een baan bij is in het gezin. Zonder dat daar een economische noodzaak voor is'', verklaart Pa trick Banis, directeur Arbeids markt bij kenniscentrum CAOP. Het staat of valt volgens hem met een goed gesprek, waarin scholen écht oog hebben voor wat leraren nodig hebben om meer te werken. Schoolbestuur Platoo merkt dat het behoorlijk trekken is. Martens: ,,Mensen die parttime werken, hebben vaak goede redenen.'' Juf Jolijn van de Veerdonk is al overstag. Twee jaar geleden werkte ze nog drie dagen, maar dat wer den er vier toen een collega ziek werd. Dit schooljaar ging ze zelfs vijf dagen voor de klas staan. ,,Mijn groep accepteerde geen invallers. Dan kan ik het beter zelf doen'', was haar conclusie. Volgend jaar wil ze het liefst terug naar vier da gen, maar alleen als er een goede invaller is. ,,Je merkt dat vijf dagen een zekere rust geeft. Maar het is wrang: ik moest kiezen tussen an dermans en mijn eigen kinderen.'' De Haagse Scholen zouden leraren het liefst zo flexibel inzetten dat ze op meerdere scholen aan de slag gaan. Dat blijkt helemaal lastig. ,,Meer werken op de eigen school lukt nog wel, maar ze verleiden om ook op andere scholen te gaan werken, gebeurt sporadisch'', er vaart Léone Heideman, hoofd af deling beleid en advies. ,,Dat is de volgende stap, die meer verleiding vraagt'', aldus Banis. Tol Juf Carina Weis is niet te verleiden om meer dan drie dagen te gaan werken. Sterker, ze overweegt zelfs uit het onderwijs te stappen. Want parttime voor de klas staan, eist zijn tol. ,,Ik werk veel meer uren, moet regelmatig op mijn vrije dagen terugkomen. En het is lastig om zelf nieuwe lessen te ma ken, bijvoorbeeld als een kind met een verhaal op school komt, want dat valt bijna niet aan een duo-col lega over te dragen." Ze heeft het gevoel dat ze altijd tekortschiet. ,,Parttime voor de klas staan is in gewikkeld. Je wilt het beste voor de kinderen, maar het is heel lastig om alle taken te doen.'' zaterdag 8 juni 2019 GO Basisscholen doen een groter beroep op parttime werkende leraren om meer dagen voor de klas te staan. Met flexibele voor waarden, zoals de kans om hun eigen kinderen naar school te brengen of het overslaan van vergaderingen na lestijd, gaan ze het lerarentekort te lijf. Ellen van Gaalen Den Haag Ellen van Gaalen IliUMINATIOM PRESENTEERT NU IN DE BIOSCOOP IN 2D EN 3D OOK IN DE OMOINELE VERSIE 08© St- Juf Carina Weis staat vaker voor de klas. ,,De school vroeg of ik extra wilde komen.'' foto corné sparidaens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17