Later beginnen, niet vergaderen
'Extra voor de
klas? Kinderen
verdienen het'
NIEUWS 17
HuilikR&hMlMZ
LERARENTEKORT OPLOSSING
Op sommige scholen staat in vaca
tures dat leraren minimaal vier da
gen moeten werken. Ook proberen
schoolbesturen hun leraren ervan
te overtuigen om op meerdere
scholen aan de slag te gaan als ze
extra gaan werken. Zo kunnen ze
eenvoudiger gaten vullen als er
geen sollicitanten op vacatures af
komen. Dat blijkt uit een rondgang
van deze krant.
Door het groeiende lerarentekort
proberen scholen hun leerkrachten
te verleiden meer te werken. Eerder
bleek al uit onderzoek dat er geen
probleem zou bestaan als in het on
derwijs minder parttimers zouden
werken. ,,Er zijn natuurlijk regio
nale verschillen, maar scholen voe
ren vaker het gesprek met mensen
om meer te werken'', constateert
Patrick Banis, directeur Arbeids
markt bij kenniscentrum CAOP.
Omdat leraren niet zomaar hun
vrije dagen willen opgeven, moeten
basisscholen creatief zijn. Ze bie
den leerkrachten aan later te begin
nen, zodat ze hun eigen kinderen
naar school kunnen brengen. Of ze
mogen eerder stoppen om hun
kind uit school te halen. ,,Dan zet
ten we het laatste halfuur van de
dag een onderwijsassistent voor de
klas'', verklaart Ton Groot Zwaaf-
tink, bestuursvoorzitter van de
Rotterdamse Vereniging voor Ka
tholiek Onderwijs (RVKO). Ook
hoeven de leerkrachten die dag na
schooltijd niet naar vergaderingen.
Bij RVKO werkt de verleiding.
Een kwart van de parttimers heeft
inmiddels besloten meer te gaan
werken, nog eens een kwart ver
vangt extra als collega's bijvoor
beeld ziek zijn. Groot Zwaaftink:
,,Het moet van twee kanten komen.
Als zij extra willen werken, passen
wij ons ook een beetje aan.'' Vooral
onder leraren die drie dagen wer
ken, blijkt animo te bestaan om
naar vier dagen te groeien. Maar er
zijn er ook die van vier naar vijf
gaan.
De schoolbesturen merken dat
leraren behoefte hebben aan meer
flexibiliteit. ,,Er moeten betere kin-
deropvangmogelijkheden komen.
We stimuleren een uitbreiding van
contracten, maar zorgen in Neder
land niet goed voor werkende moe
ders'', aldus Harrie van de Ven van
Optimus Primair Onderwijs.
Vier dagen, of liever nog vijf dagen voor de
klas. Leraren ervaren zelf ook de voordelen van
meer uren werken, maar ze parttimen om goede
redenen. Waarin schuilt de verleiding?
Haren
Zeven jaar geleden, toen haar
dochter werd geboren, besloot juf
Carina Weis drie dagen te gaan
werken. ,,Ik wilde tijd met mijn
kinderen", verklaart ze. Maar in al
die jaren heeft Weis toch behoor
lijk wat extra dagen voor de klas
gestaan. Op haar eigen school,
maar door het groeiende leraren
tekort ook op de school van haar
eigen dochter in Haren. Als vrij
williger welteverstaan. ,,Ze werd
zo vaak naar huis gestuurd omdat
er geen leraar was, dat de resulta
ten slechter werden. Toen dacht ik:
ik ga het wel doen, want ik wil dat
die kinderen onderwijs krijgen.''
De juf werkt inmiddels nog twee
dagen, de derde dag heeft ze ou
derschapsverlof. Hoewel Weis
genoeg verlofuren heeft, gaat ze
vanaf volgend schooljaar tóch
weer drie dagen werken. ,,De
school vroeg of ik die derde dag
weer voor de klas wil.'' Want ook
in het Hoge Noorden groeit het
lerarentekort en doen scholen een
groter beroep op hun mensen.
In het basisonderwijs werkt nu
15 procent van de leerkrachten 2,5
dag of minder. Nog eens 40 pro
cent werkt 2,5 a 3 dagen. Op steeds
meer plekken veranderen school
besturen hun beleid: nieuwe lera
ren moeten op zijn minst drie da
gen en eigenlijk liever vier of vijf
dagen werken. Kinderen krijgen
meer vaste gezichten voor de klas
en leraren hoeven niet continu
van alles over te dragen.
,,Wij zien grote meerwaarde in
fulltime werken'', verklaart Anne-
mie Martens van schoolbestuur
Platoo in de regio Helmond. ,,Door
veel parttimers is er minder conti
nuïteit in de organisatie en is het
moeilijker om te investeren in pro
fessionaliteit." En dus is er bij deze
stichting geen ruimte meer voor
leraren die minder dan drie dagen
willen werken.
Verschillend
Ook bij Optimus Primair Onder
wijs bieden de scholen geen heel
kleine contracten meer aan.
,,Kleine contracten zijn niet altijd
goed voor de kwaliteit van het on
derwijs. Er is veel overdracht tus
sen leraren nodig, leerlingen krij
gen te veel verschillende leer
krachten voor de klas. Eigenlijk
vinden we vier dagen wenselijk'',
reageert bestuurder Harrie van
de Ven. En waarom niet, stelt hij,
want bijvoorbeeld in de advoca
tuur of onder artsen is vier dagen
werken ook gebruikelijk.
Toch is het een gevoelige discus-
sie in onderwijsland. ,,We kunnen
mensen nooit verplichten meer te
gaan werken. Je ziet dat een kleine
deeltijdbaan in het onderwijs er
vaak een baan bij is in het gezin.
Zonder dat daar een economische
noodzaak voor is'', verklaart Pa
trick Banis, directeur Arbeids
markt bij kenniscentrum CAOP.
Het staat of valt volgens hem met
een goed gesprek, waarin scholen
écht oog hebben voor wat leraren
nodig hebben om meer te werken.
Schoolbestuur Platoo merkt dat
het behoorlijk trekken is. Martens:
,,Mensen die parttime werken,
hebben vaak goede redenen.''
Juf Jolijn van de Veerdonk is al
overstag. Twee jaar geleden werkte
ze nog drie dagen, maar dat wer
den er vier toen een collega ziek
werd. Dit schooljaar ging ze zelfs
vijf dagen voor de klas staan. ,,Mijn
groep accepteerde geen invallers.
Dan kan ik het beter zelf doen'',
was haar conclusie. Volgend jaar
wil ze het liefst terug naar vier da
gen, maar alleen als er een goede
invaller is. ,,Je merkt dat vijf dagen
een zekere rust geeft. Maar het is
wrang: ik moest kiezen tussen an
dermans en mijn eigen kinderen.''
De Haagse Scholen zouden leraren
het liefst zo flexibel inzetten dat ze
op meerdere scholen aan de slag
gaan. Dat blijkt helemaal lastig.
,,Meer werken op de eigen school
lukt nog wel, maar ze verleiden
om ook op andere scholen te gaan
werken, gebeurt sporadisch'', er
vaart Léone Heideman, hoofd af
deling beleid en advies. ,,Dat is de
volgende stap, die meer verleiding
vraagt'', aldus Banis.
Tol
Juf Carina Weis is niet te verleiden
om meer dan drie dagen te gaan
werken. Sterker, ze overweegt
zelfs uit het onderwijs te stappen.
Want parttime voor de klas staan,
eist zijn tol. ,,Ik werk veel meer
uren, moet regelmatig op mijn
vrije dagen terugkomen. En het is
lastig om zelf nieuwe lessen te ma
ken, bijvoorbeeld als een kind met
een verhaal op school komt, want
dat valt bijna niet aan een duo-col
lega over te dragen." Ze heeft het
gevoel dat ze altijd tekortschiet.
,,Parttime voor de klas staan is in
gewikkeld. Je wilt het beste voor
de kinderen, maar het is heel lastig
om alle taken te doen.''
zaterdag 8 juni 2019
GO
Basisscholen doen een groter
beroep op parttime werkende
leraren om meer dagen voor de
klas te staan. Met flexibele voor
waarden, zoals de kans om hun
eigen kinderen naar school te
brengen of het overslaan van
vergaderingen na lestijd, gaan
ze het lerarentekort te lijf.
Ellen van Gaalen
Den Haag
Ellen van Gaalen
IliUMINATIOM
PRESENTEERT
NU IN DE BIOSCOOP IN 2D EN 3D
OOK IN DE OMOINELE VERSIE
08© St-
Juf Carina Weis staat vaker voor de klas. ,,De school vroeg of ik extra wilde komen.'' foto corné sparidaens