12 NIEUWS Pottenbakken, zit dat niet in de oubollige hoek? Nee dus, bij grote keramiekstudio's zitten cursussen meestal overvol. ,,Jaaa, dit is echt geweldig.'' Het zoemende ge luid van tien draaiende schij ven vult op deze maandagmorgen de hoge lichte ruimte van Stu dio Pansa op het KNSM-eiland in Amsterdam. Geen muziekje of ge klets: enkel zacht draaischijvenge- zoem. De tien cursisten hebben vandaag als opdracht gekregen een cilinder te maken. Ze hangen voorovergebogen boven hun draaischijf en kijken gefocust, haast gehypnotiseerd naar die homp klei die met behulp van hun natte handen dik, dun, langwerpig en dan weer breed wordt. De pluk ken haar die voor hun gezicht bungelen, deren hen niet. ,,Jaaa, dit is echt geweldig'', fluis tert de 19-jarige Maxime van Vee- len, haar blik gericht op haar draai schijf. Ze heeft een tussenjaar na haar eindexamen en is twee we ken geleden begonnen met deze draaicursus, om de hoek bij haar huis. ,,De klei is zacht en plastisch - het voelt heel fijn om die door je handen te laten gaan. Het is wel moeilijk. Ik probeer nu de klei met mijn ene hand naar boven te krij gen, terwijl ik met mijn andere hand de onderste helft stabili seer.'' Van Veelen demonstreert haar nieuwe techniek. Langzamer hand doemt er inderdaad een gladde cilindervorm op uit haar handen. „Magisch hè? Heel medi tatief vind ik het.'' In Studio Pansa wijst niks op het oubollige imago dat pottenbakken zou hebben. Hier is alles ruim, schoon en wit, met een tafel vol plantenstekjes en koekjes en thee voor de deelnemers. Die zijn jong en vandaag allemaal vrouw, bij de avondcursussen is het meer fifty- fifty, zegt eigenaar Lennard Hou- kes (zongebleekte surfkrullen, lin nen blouse en losse broek). Bij het keukentje hangt een wit A4'tje met het wifiwachtwoord: dirty hands, clear mind. Handgemaakte serviezen Pottenbakken is in. Bij grote kera- miekstudio's zitten de cursussen vol. Hobbyisten die de smaak te pakken hebben, kunnen in zo'n studio een lidmaatschap afsluiten waarmee ze te allen tijde gebruik kunnen maken van de faciliteiten. Dat kost tussen de 100 en 150 euro per maand. Voor een cursus van acht lessen betaal je tussen de 200 en 300 euro. Ook de verkoop van handge maakte serviezen, schalen en kop jes is toegenomen, zeggen kera misten. Restaurants hebben vaker een speciaal voor hen gemaakt ser vies in huis. ,,Met horeca-opdrach- ten zou ik zo al mijn tijd kunnen vullen'', zegt Marjoke de Heer, die sinds 1994 een keramiekshop en - studio runt in Amsterdam-Noord. Als je aan het draaien bent, word je daar als het ware in meegezogen Ze richt zich voornamelijk op werk voor particulieren, maar maakte ook voor een restaurant een servies. „Eerder kozen chef koks altijd voor een glimmend, wit bord. Nu zien ze de toege voegde waarde van een mooie on dergrond. Het is het canvas voor je gerecht.'' Hoe verklaren de makers die plotselinge populariteit? ,,De rust die je krijgt door te werken met je handen, dat vinden mensen heel fijn in deze tijd'', zegt Petra Har- zing van Het Amsterdams Kleibe- drijf. Ze geeft vijf keramiekcursus- sen per week en heeft daarnaast haar eigen label Muddog Kleiwerk. ,,Als je aan het draaien bent, word je daar als het ware in meegezo gen; je kunt aan niets anders den ken. Sterker nog: als je aan iets an ders denkt, word je meteen afge straft met een gekke hobbel in je klei.'' Lennard Houkes merkte de toe genomen belangstelling voor kera miek al tijdens zijn crowdfun- dingcampagne voor Studio Pansa in 2017. Binnen een paar weken ging hij met 12.000 euro ruim over het gevraagde bedrag van 8000 euro heen. ,,Mensen zijn op zoek naar een andere focus naast hun drukke kantoorbaan. Als we een avondgroep hebben, komt ieder een om zeven uur gehaast binnen. Een uurtje later voel je hoe de re laxte sfeer neerdaalt en iedereen lekker bezig is achter zijn draai schijf.'' Hoge frustratietolerantie Door die focus van aandacht wordt pottenbakken ook wel het nieuwe mindfulness of yoga genoemd. Ook bieden kleihanden geen mo gelijkheid om je telefoon erbij te pakken. Voor cursist Neel van Lie- rop (37) bij Studio Pansa was dat een belangrijke motivatie. ,,Ik heb net een boek geschreven en daar door veel tijd achter mijn compu ter doorgebracht. Ik vind het su- perlekker om nu een hele ochtend unplugged te zijn. Het is mijn of fline uitje van de week.'' Marjoke de Heer plaatst een kanttekening bij dat gejuich over het ontspannende effect van pot tenbakken: wie het vak écht wil leren, moet een hoge frustratieto lerantie hebben. ,,Er gaat veel mis. Een potje maken bestaat niet uit alleen dat draaien, je moet het potje mooi afwerken aan de on derkant, dan moet het drogen, mooi glazuren - weer een totaal ander vak - dan gaat het de oven in, alles bij elkaar krimpt de klei nog zo'n 20 procent. Je moet veel kilometers maken om het onder de knie te krijgen.'' Bovendien is het fysiek niet per se ontspannend. ,,Na een paar uur werken moet ik echt rekken en strekken van mijn dokter. In plaats van dat pottenbakken het nieuwe yoga is, zou je eigenlijk yoga nS het pottenbakken moeten doen.'' Een ambacht Petra Harzing van Het Amster dams Kleibedrijf stuit de associa tie met mindfulness niet per se te gen de borst, maar ze zegt er zelf niet mee te adverteren. ,,Het is geen therapie, maar een ambacht. Het is niet zo dat je lekker ont spannen gaat zitten en binnen zes weken een theeservies in handen hebt.'' Met die verwachtingen komen sommige cursisten wel binnen, zegt Harzing, de mooie plaatjes van Pinterest of Instagram in de hand. ,,Het is leuk dat mensen op die manier in aanraking komen met het vak, maar ze komen er al snel achter hoeveel werk het is om überhaupt één kommetje te ma ken. Het draaien is technisch ge zien een van de moeilijkste takken van sport.'' zaterdag 8 juni 2019 'Het is mijn offline uitje van de week' ---V«C» 'J Cursisten in de weer met klei. Potten bakken wordt wel het nieuwe yoga genoemd. DORP Lennard Houkes van Studio Pansa. FOTO'S LIN WOLDEN- Jette Pellemans Amsterdam f -Petra Harzering

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 12