Vervolg op Franse filmhit is
maar ten dele geslaagd
Het complexe privéleven
van onze geliefde huisdieren
7
Knullige
plotwendingen
en dialogen
het komt wel ergens vandaan.''
Die complexiteit maakte de oude
X-Men-strips fascinerend en zelfs po
litiek geladen. Het lijkt gaaf om te
worden geboren met bijzondere
krachten (de weerelementen beïn
vloeden, sneller zijn dan het licht),
maar je bent wel een buitenbeetje in
de maatschappij. De serie draaide al
tijd al om de angst voor het onbe
kende en de sociale spanningen die
daaruit voortvloeien.
rode draad: er is de school van pro
fessor Charles Xavier (acteur James
McAvoy) die mutanten en 'gewone'
mensen wil samenbrengen. En daar
recht tegenover staat de conserva
tieve liberaal Magneto die de accep
tatie van mutanten desnoods met ge
weld wil afdwingen.
Die laatste draagt geregeld zijn ka
rakteristieke stalen helm om zichzelf
te beschermen tegen mutanten met
telepathische krachten. Een mindere
acteur en het oogt al snel als een car
navalsitem.
,,Wat het is: je moet je er volledig
aan committeren, anders barst de il
lusie. En de fans zijn zeer gepassio
neerd. Het is niet verstandig je als ac
teur te generen voor het doen van
iets dat overduidelijk onmogelijk is,
of je moet Uri Geller heten. God
hebbe zijn ziel. Oh wacht, hij leeft
nog?'' Lachend: ,,Ik heb hem zojuist
vermoord, mijn excuses.''
Regisseur Simon Kinberg nam het
verhaal over de even oppermachtige
als getroebleerde jonge mutant Jean
Grey (de Dark Phoenix uit de titel),
bloedserieus. ,,Van alle X-Men-films
is dit de meest complexe. Veel super
heldenproducties gaan over helden
en schurken, maar we leven in een
tijd waarin de waarheid geen waar
heid is, helden ineens schurken blij
ken of andersom. Dit verhaal reflec
teert het nu en verkent wat goed en
slecht eigenlijk betekent.''
Kinberg vervolgt: ,,Er zit veel spek
takel in, maar het mocht nooit actie
worden, omdat het 'daar weer eens
tijd voor werd'. Dat gebeurt wel vaak
in dit soort films. Hier draait alles om
emotie. Ik kan me herinneren dat
James McAvoy (Professor X) iedereen
aan het lachen kreeg toen hij de Ma-
carena danste aan van die touwen
waar acteurs vaak aan hingen om
door de lucht te vliegen. Op de set
was het soms zo dramatisch dat we
even lol móesten trappen.''
DARK PHOENIX
Nous finirons ensemble
Niemand had verwacht dat regis
seur Guillaume Canet ooit nog
zou komen met een vervolg op
zijn filmhit Les Petits Mouchoirs
(2010). De belevenissen van een
vriendengroep trokken in Frank
rijk ruim vijf miljoen bezoekers.
Met de dood van een belangrijk
personage leek het filmdrama te
zijn afgerond.
Toch verzon Canet een tweede
deel waarbij alle betrokkenen el
kaar na jaren weer ontmoeten.
Hoofdpersoon Max (Francois Clu-
zet) zit daar niet op te wachten.
Het liefst ziet hij zijn ongenode
gasten meteen weer vertrekken.
Geldproblemen en oud zeer zijn
verantwoordelijk voor zijn botte
opstelling. Toch blijft het gezel
schap bij elkaar en worden oude
wonden opengereten.
Was dit vervolg een goed plan?
Ja en nee. Het verhaal voelt zeer
geforceerd aan, maar de persona
ges - onder wie een succesvolle
regisseur, een alcoholistische
moeder met een vervelend kind
plus de ex van Max - zijn vol
doende kleurrijk om weer te
boeien. Maar een schare fans zoals
bij de voorgaande film het geval
was, zal deze voortzetting zeker
niet genereren. - Ab Zagt
Huisdiergeheimen 2
Met een kinderdoelgroep wil je
een plot het liefst kort en krachtig
zien. Dat deze geliefde huisdieren
na hun 'filmdebuut' uit 2016 dit
keer afzonderlijk van elkaar avon
turen beleven, vraagt wel erg veel
van de jongste kijkers. Anderzijds
heeft de animatiestudie de hu
morelementen wel goed uitge
voerd. Zo worden volwassenen
getrakteerd op woordgrappen en
komische (pop)cultuurverwij-
zingen en kunnen jonge bezoe
kers schateren om slapstick
elementen. Tijdens een gezinsva
kantie op de boerderij wordt Ter
riër Max gedwongen zijn hon
deninstincten op te diepen. Thuis
probeert buurvrouw Gidget Max'
lievelingsbal uit kattenklauwen te
redden en trekt konijn Snowball
er met een stoere hondenvrien
din op uit om een circustijger te
redden. Zowel in de Engelstalige
als in de Nederlandstalige versie
te zien. - Maricke Nieuwdorp
donderdag 6 juni 2019
ACTIE
Regie: Simon Kinberg Cast:
Sophie Turner, James McAvoy,
Michael Fassbender
Laten we niet verklappen wie,
maar een hotemetoot uit het
X-Men-universum die een radi
cale beslissing neemt, motiveert
dat letterlijk als volgt: ,,Ik ben nu
eenmaal van mening veran
derd...'' Het kenmerkt deze acht
ste aflevering uit de langlopende
filmserie. Wel meer personages
switchen ineens doodleuk van
kamp (en weer terug). Logica
speelt geen enkele rol, het komt
vooral de scenarist goed uit.
Het moet een domper zijn voor
menig X-fan die de Dark Phoe
nix-saga beschouwt als een my
thisch hoofdstuk in de stripboe-
wordt blootgesteld aan buiten
aardse straling, waarna ze ge
vaarlijker is dan welke collega
mutant dan ook.
De knullige wendingen en dialo
gen ('Jean is de controle kwijt,
maar ze is nog steeds onze
vriend'), zijn helaas niet het enige
probleem. Het ontbreekt Dark
Phoenix, op wat pittige actiescè
nes na, ook aan visuele flair. Het
eindresultaat is nogal soapy.
Jean Greys meest indrukwek
kende kracht is toch vooral haar
onverwoestbare oogschaduw
met glitters en dito lipgloss.
- Gudo Tienhooven
Kijk op de site bij /video
en bekijk de trailer van X-Men
Dark Phoenix
Michael Fassbender
in zijn rol als Magneto
in Dark Phoenix.
FOTO 20TH CENTURY FOX
Michael Fassbender.
FOTO WIREIMAGE
DRAMA
Regie: Guillaume Canet.
Hoofdrollen: Francois Cluzet en
Marion Cotillard.
Francois Cluzet (r.) en Clé
mentine Baert. foto tresor
FAMILIEFILM
Regie: Chris Renaud, Jonathan
del Val. Stemmen: o.a. Frank
Lammers, Karin Bloemen.