Vervolg op Franse filmhit is maar ten dele geslaagd Het complexe privéleven van onze geliefde huisdieren 7 Knullige plotwendingen en dialogen het komt wel ergens vandaan.'' Die complexiteit maakte de oude X-Men-strips fascinerend en zelfs po litiek geladen. Het lijkt gaaf om te worden geboren met bijzondere krachten (de weerelementen beïn vloeden, sneller zijn dan het licht), maar je bent wel een buitenbeetje in de maatschappij. De serie draaide al tijd al om de angst voor het onbe kende en de sociale spanningen die daaruit voortvloeien. rode draad: er is de school van pro fessor Charles Xavier (acteur James McAvoy) die mutanten en 'gewone' mensen wil samenbrengen. En daar recht tegenover staat de conserva tieve liberaal Magneto die de accep tatie van mutanten desnoods met ge weld wil afdwingen. Die laatste draagt geregeld zijn ka rakteristieke stalen helm om zichzelf te beschermen tegen mutanten met telepathische krachten. Een mindere acteur en het oogt al snel als een car navalsitem. ,,Wat het is: je moet je er volledig aan committeren, anders barst de il lusie. En de fans zijn zeer gepassio neerd. Het is niet verstandig je als ac teur te generen voor het doen van iets dat overduidelijk onmogelijk is, of je moet Uri Geller heten. God hebbe zijn ziel. Oh wacht, hij leeft nog?'' Lachend: ,,Ik heb hem zojuist vermoord, mijn excuses.'' Regisseur Simon Kinberg nam het verhaal over de even oppermachtige als getroebleerde jonge mutant Jean Grey (de Dark Phoenix uit de titel), bloedserieus. ,,Van alle X-Men-films is dit de meest complexe. Veel super heldenproducties gaan over helden en schurken, maar we leven in een tijd waarin de waarheid geen waar heid is, helden ineens schurken blij ken of andersom. Dit verhaal reflec teert het nu en verkent wat goed en slecht eigenlijk betekent.'' Kinberg vervolgt: ,,Er zit veel spek takel in, maar het mocht nooit actie worden, omdat het 'daar weer eens tijd voor werd'. Dat gebeurt wel vaak in dit soort films. Hier draait alles om emotie. Ik kan me herinneren dat James McAvoy (Professor X) iedereen aan het lachen kreeg toen hij de Ma- carena danste aan van die touwen waar acteurs vaak aan hingen om door de lucht te vliegen. Op de set was het soms zo dramatisch dat we even lol móesten trappen.'' DARK PHOENIX Nous finirons ensemble Niemand had verwacht dat regis seur Guillaume Canet ooit nog zou komen met een vervolg op zijn filmhit Les Petits Mouchoirs (2010). De belevenissen van een vriendengroep trokken in Frank rijk ruim vijf miljoen bezoekers. Met de dood van een belangrijk personage leek het filmdrama te zijn afgerond. Toch verzon Canet een tweede deel waarbij alle betrokkenen el kaar na jaren weer ontmoeten. Hoofdpersoon Max (Francois Clu- zet) zit daar niet op te wachten. Het liefst ziet hij zijn ongenode gasten meteen weer vertrekken. Geldproblemen en oud zeer zijn verantwoordelijk voor zijn botte opstelling. Toch blijft het gezel schap bij elkaar en worden oude wonden opengereten. Was dit vervolg een goed plan? Ja en nee. Het verhaal voelt zeer geforceerd aan, maar de persona ges - onder wie een succesvolle regisseur, een alcoholistische moeder met een vervelend kind plus de ex van Max - zijn vol doende kleurrijk om weer te boeien. Maar een schare fans zoals bij de voorgaande film het geval was, zal deze voortzetting zeker niet genereren. - Ab Zagt Huisdiergeheimen 2 Met een kinderdoelgroep wil je een plot het liefst kort en krachtig zien. Dat deze geliefde huisdieren na hun 'filmdebuut' uit 2016 dit keer afzonderlijk van elkaar avon turen beleven, vraagt wel erg veel van de jongste kijkers. Anderzijds heeft de animatiestudie de hu morelementen wel goed uitge voerd. Zo worden volwassenen getrakteerd op woordgrappen en komische (pop)cultuurverwij- zingen en kunnen jonge bezoe kers schateren om slapstick elementen. Tijdens een gezinsva kantie op de boerderij wordt Ter riër Max gedwongen zijn hon deninstincten op te diepen. Thuis probeert buurvrouw Gidget Max' lievelingsbal uit kattenklauwen te redden en trekt konijn Snowball er met een stoere hondenvrien din op uit om een circustijger te redden. Zowel in de Engelstalige als in de Nederlandstalige versie te zien. - Maricke Nieuwdorp donderdag 6 juni 2019 ACTIE Regie: Simon Kinberg Cast: Sophie Turner, James McAvoy, Michael Fassbender Laten we niet verklappen wie, maar een hotemetoot uit het X-Men-universum die een radi cale beslissing neemt, motiveert dat letterlijk als volgt: ,,Ik ben nu eenmaal van mening veran derd...'' Het kenmerkt deze acht ste aflevering uit de langlopende filmserie. Wel meer personages switchen ineens doodleuk van kamp (en weer terug). Logica speelt geen enkele rol, het komt vooral de scenarist goed uit. Het moet een domper zijn voor menig X-fan die de Dark Phoe nix-saga beschouwt als een my thisch hoofdstuk in de stripboe- wordt blootgesteld aan buiten aardse straling, waarna ze ge vaarlijker is dan welke collega mutant dan ook. De knullige wendingen en dialo gen ('Jean is de controle kwijt, maar ze is nog steeds onze vriend'), zijn helaas niet het enige probleem. Het ontbreekt Dark Phoenix, op wat pittige actiescè nes na, ook aan visuele flair. Het eindresultaat is nogal soapy. Jean Greys meest indrukwek kende kracht is toch vooral haar onverwoestbare oogschaduw met glitters en dito lipgloss. - Gudo Tienhooven Kijk op de site bij /video en bekijk de trailer van X-Men Dark Phoenix Michael Fassbender in zijn rol als Magneto in Dark Phoenix. FOTO 20TH CENTURY FOX Michael Fassbender. FOTO WIREIMAGE DRAMA Regie: Guillaume Canet. Hoofdrollen: Francois Cluzet en Marion Cotillard. Francois Cluzet (r.) en Clé mentine Baert. foto tresor FAMILIEFILM Regie: Chris Renaud, Jonathan del Val. Stemmen: o.a. Frank Lammers, Karin Bloemen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 51