M 14 ZEELAND Atelier donderdag 6 juni 2019 Carina Diepens gebruikt twee lokalen in een oude school als atelier. Een om te tekenen en een om te bouwen aan ruimtelijke beelden. fotos mechteld jansen en carina diepens Liesbeth Labeur In Sas van Gent werkt Carina Diepens (1958) in een voorma lig schoolgebouw. Ze gebruikt daar twee lokalen als atelier. In de ene ruimte tekent ze en in de andere bouwt ze aan ruimtelijke beelden, vaak gemaakt van textiel. Of ze brainstormt over een perfor mance met levende beelden. De staat van dienst van Diepens is groot. In welke van de twee ruimtes kunnen we je het beste intervie wen? ,,Het is natuurlijk het mooi ste om mijn (levende) beelden te laten zien, maar op dit moment ben ik vooral aan het tekenen. Het is de tijd van het coulisse werk. Te rugkijken op wat ik gemaakt heb. Lagen die over elkaar schuiven, voor en achter dingen, dingen la ten zien of niet tonen. Werk over elkaar, zoals een theatergordijn dat dichtvalt en straks weer opengaat. Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Ca rina Diepens in Sas van Gent. Ik reflecteer momenteel. Dat bete kent voor mij het zoeken naar een vorm voor nieuwe sculpturen." Overal in het lokaal ligt en hangt papier. Groene en grijze tekenin gen met gaten en lagen, soms ge mengd met complementaire kleu ren. Onderzoek, Diepens weet nog niet wat eruit komt. „Tekenen is de basis. Maar ik kan je wel laten zien wat er gebeurt als ik naar de andere ruimte ga!" Met passie vertelt ze over werkmans- kledingblauw. ,,Dat gebruikte ik voor projecten in Engeland en Frankrijk." Ze neemt ons mee naar haar beelden en de restanten van performances (beeldende optre dens met een theatraal karakter). In een winkelcentrum en bij stadswallen maakte de Zeeuws- Vlaamse levende sculpturen. Ze laat foto's zien van tien mannen in een blauwe overall, die met hun hoofd schuin tegen een pilaar in een winkelcentrum in Londen staan. Of tegen een grote oude ves tingmuur in een stad in Frankrijk. Hun hoofden zijn verpakt in prop pen werkmanskledingblauwe stof. De foto's laten een surrealistisch beeld zien. De restanten van de le vende sculpturen, de stoffen, lig gen nu in Sas van Gent. ,,Ik ben al sinds mijn academie tijd in Tilburg bezig met stoffen. In het derde jaar deed ik een pro ject met textiel in de zee. Toen ik daarmee bezig was, had ik een moment van 'verlichting'. Ik wist opeens vrij scherp wat ik wilde in mijn leven. Kunst maken. Ik maakte mijn lerarenopleiding af, maar haalde tegelijk ook mijn di ploma voor vrij kunstenaar." Ze combineert nu beide disci plines. Ze is verbonden als docent aan LUCA School of Arts, de Het levende levenloos maken en andersom, dat probeerde ik - Carina Diepens kunstacademie in Gent. Ze leidt daar de afdeling Textiel, waar je wordt opgeleid tot textielontwer- per of kunstenaar. En daarnaast is ze dus vrij kunstenaar. In het werk van Diepens spelen het veranderlijke van materialen, het vergankelijke, het lichamelijke en de menselijke positie een rol. Ze laat stills zien van allerlei han delingen tijdens een project met grote absurditeit in een huis in Brussel. In elke ruimte had ze een performance bedacht. Zoals van een man op een stoel met een blok boter op zijn hoofd. Het wordt vastgehouden door een vrouw. De boter smelt. ,,Het levende leven loos maken en andersom, dat pro beerde ik." Diepens heeft gewerkt en ten toongesteld op veel plekken en in verschillende ruimtes. ,,Van kraak pand tot fabrieksloft, van kunste naarsinitiatief tot gerenommeerd museum, zoals het De Pont Mu seum in Tilburg. Of de openbare ruimte. Waar ik ook ben, het gaat erom steeds de condities naar je hand te zetten en je autonomie te bewaren. Elke ruimte waar ik werk is zo steeds een nieuwe vrij heid." GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 42