M
14 ZEELAND
Atelier
donderdag 6 juni 2019
Carina Diepens gebruikt twee lokalen in een oude school als atelier. Een om te tekenen en een om te bouwen aan ruimtelijke beelden. fotos mechteld jansen en carina diepens
Liesbeth Labeur
In Sas van Gent werkt Carina
Diepens (1958) in een voorma
lig schoolgebouw. Ze gebruikt
daar twee lokalen als atelier. In
de ene ruimte tekent ze en in de
andere bouwt ze aan ruimtelijke
beelden, vaak gemaakt van textiel.
Of ze brainstormt over een perfor
mance met levende beelden. De
staat van dienst van Diepens is
groot.
In welke van de twee ruimtes
kunnen we je het beste intervie
wen? ,,Het is natuurlijk het mooi
ste om mijn (levende) beelden te
laten zien, maar op dit moment
ben ik vooral aan het tekenen. Het
is de tijd van het coulisse werk. Te
rugkijken op wat ik gemaakt heb.
Lagen die over elkaar schuiven,
voor en achter dingen, dingen la
ten zien of niet tonen. Werk over
elkaar, zoals een theatergordijn dat
dichtvalt en straks weer opengaat.
Dit is een serie over
Zeeuwse kunstenaars en
hun werkplek. Vandaag: Ca
rina Diepens in Sas van
Gent.
Ik reflecteer momenteel. Dat bete
kent voor mij het zoeken naar een
vorm voor nieuwe sculpturen."
Overal in het lokaal ligt en hangt
papier. Groene en grijze tekenin
gen met gaten en lagen, soms ge
mengd met complementaire kleu
ren. Onderzoek, Diepens weet nog
niet wat eruit komt.
„Tekenen is de basis. Maar ik kan
je wel laten zien wat er gebeurt als
ik naar de andere ruimte ga!" Met
passie vertelt ze over werkmans-
kledingblauw. ,,Dat gebruikte ik
voor projecten in Engeland en
Frankrijk." Ze neemt ons mee naar
haar beelden en de restanten van
performances (beeldende optre
dens met een theatraal karakter).
In een winkelcentrum en bij
stadswallen maakte de Zeeuws-
Vlaamse levende sculpturen. Ze
laat foto's zien van tien mannen in
een blauwe overall, die met hun
hoofd schuin tegen een pilaar in
een winkelcentrum in Londen
staan. Of tegen een grote oude ves
tingmuur in een stad in Frankrijk.
Hun hoofden zijn verpakt in prop
pen werkmanskledingblauwe stof.
De foto's laten een surrealistisch
beeld zien. De restanten van de le
vende sculpturen, de stoffen, lig
gen nu in Sas van Gent.
,,Ik ben al sinds mijn academie
tijd in Tilburg bezig met stoffen.
In het derde jaar deed ik een pro
ject met textiel in de zee. Toen ik
daarmee bezig was, had ik een
moment van 'verlichting'. Ik wist
opeens vrij scherp wat ik wilde in
mijn leven. Kunst maken. Ik
maakte mijn lerarenopleiding af,
maar haalde tegelijk ook mijn di
ploma voor vrij kunstenaar."
Ze combineert nu beide disci
plines. Ze is verbonden als docent
aan LUCA School of Arts, de
Het levende
levenloos maken en
andersom, dat
probeerde ik
- Carina Diepens
kunstacademie in Gent. Ze leidt
daar de afdeling Textiel, waar je
wordt opgeleid tot textielontwer-
per of kunstenaar. En daarnaast is
ze dus vrij kunstenaar.
In het werk van Diepens spelen
het veranderlijke van materialen,
het vergankelijke, het lichamelijke
en de menselijke positie een rol.
Ze laat stills zien van allerlei han
delingen tijdens een project met
grote absurditeit in een huis in
Brussel. In elke ruimte had ze een
performance bedacht. Zoals van
een man op een stoel met een blok
boter op zijn hoofd. Het wordt
vastgehouden door een vrouw. De
boter smelt. ,,Het levende leven
loos maken en andersom, dat pro
beerde ik."
Diepens heeft gewerkt en ten
toongesteld op veel plekken en in
verschillende ruimtes. ,,Van kraak
pand tot fabrieksloft, van kunste
naarsinitiatief tot gerenommeerd
museum, zoals het De Pont Mu
seum in Tilburg. Of de openbare
ruimte. Waar ik ook ben, het gaat
erom steeds de condities naar je
hand te zetten en je autonomie te
bewaren. Elke ruimte waar ik
werk is zo steeds een nieuwe vrij
heid."
GO