O PSYCHOLOGELD 16 ECONOMIE OCI Europe 1^ PENSIOENEN OVEREENSTEMMING Wat betekent het nieuwe pensioenstelsel voor verschillende generaties? Het nieuwe pensioen akkoord is rond, mits de vakbondsleden ermee instemmen. De AOW- leeftijd zal dan minder snel omhoog gaan. De gevolgen verschillen per leeftijdsgroep. Pensioenleeftijd bij akkoord De 'polder' is het eens geworden over een nieuw pensioenstelsel. Daarmee lijkt de ergste kou uit de lucht voor de pensioenfondsen, die voor hun gevoel geen kant meer op konden. Op voorwaarde natuurlijk dat de FNV-leden groen licht geven. Wie zijn de andere winnaars? Wat stond/staat er op het spel? De strenge rekenregels waardoor pensioenfondsen zouden moeten korten, gaan op deschop Een fijn Wie kent het scheldwoord ZeBra-kindje nog? Toen ik op de basisschool zat, kregen kinderen met kleren van de Zeeman of Wibra dat nogal eens naar hun hoofd geslingerd. Goedkoop stond in de jaren zeventig en tachtig synoniem voor uncool. Inmiddels is een lage prijs allang geen diskwalificatie meer als het mode gaat. Je mag nu schaamteloos 'shinen' in een spotgoedkoop item van een kle- dinggigant. Toch voelde Zeeman afgelopen week de behoefte om uitleg te geven over haar prijzen. Zou dat iets te maken hebben met groeiende kri tiek op fast fashion? verhaal van waarom hun spullen zo Zeeman goedkoop zijn. ,,De sneakers zijn allebei in hetzelfde land, maar niet China, gemaakt in dezelfde de hele soort fabrieken, op dezelfde manier. We vonden het leuk waarheid om te laten zien dat als j e alles eenvoudig houdt, je op die lage prijs kunt uitkomen. Dat de meerprijs dus komt uit alles eromheen", aldus de woord voerder. De boodschap: onze kleding is goedkoop om dat we minder geld uitgeven aan reclame en ver pakkingen en we in grote hoeveelheden kunnen produceren. En niet omdat we mensen uitbuiten of het milieu schaden. Een fijn marketingver- haal, maar niet de hele waarheid. Veel kleding kan zo goedkoop worden gemaakt door lage lonen en slechte arbeidsomstandigheden. En bij de massaproductie is vaak weinig oog voor het milieu en dierenwelzijn. Ik weet niet of al deze problemen ook spelen bij Zeeman. Daar is ook niet achter te komen, want Zeeman is weinig transparant over haar leveranciers. Maar even ter herinnering: een jaar geleden bracht de textiel- super zelf nog naar buiten dat er bij vrijwel alle maal iets mis gaat. Vaak met het minimumloon of de werktijden. Ook was de veiligheid soms niet in orde. Er waren bijvoorbeeld niet genoeg nooduitgangen. Dat wil niet zeggen dat het er bij dure kleding wel netjes aan toe gaat. Zeeman heeft wellicht gelijk dat de meerprijs bij exclusieve merken vooral gaat zitten in slimme marketing. Ik had het dan ook veel interessanter gevonden als Zee man een vergelijking had gemaakt tussen een goedkope en een duurzame sneaker. Adyen ING Altice Leeftijd nu Toelichting Onder druk wordt alles vloeibaar, bleek maar weer eens de afgelo pen week. Zo lag er tijdsdruk op de afspraak om de AOW-leeftijd te verhogen. De FNV eiste dat die verhoging bevriest en dat de AOW-leeftijd niet meer één op één meestijgt met de levensver wachting. Om dat te bereiken moest er vóór 1 juli een akkoord liggen. Anders zou er niet meer voldoende tijd zijn om de wette lijk afgesproken verhoging nog terug te draaien. Op de achtergrond speelde ook nog het gevaar van kortingen op de pensioenen. De Nederland- sche Bank, de toezichthouder op de pensioensector, waarschuwde deze week nog dat onder het hui dige pensioenregime kortingen onvermijdelijk zijn op 31 decem ber van dit jaar. Met name PME en PMT, de twee grote metaalpensioenfond sen met twee miljoen deelne mers, staan er financieel zeer slecht voor. Eind 2020, over an derhalf jaar, zouden ook de twee grootste fondsen, het ambtena- renfonds ABP en zorg- en wel- zijnfonds PFZW, de pensioenen van hun deelnemers moeten kor ten. Dan hebben we het over 10 miljoen deelnemers die de ko mende twee jaar in hun toch al niet overvolle portemonnee zou den worden getroffen. Je hoeft geen groot ziener te zijn om te voorspellen dat een daadwerkelijke korting van mil joenen ouderen - in een tijd dat Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. De budgetkledingketen kwam met een publi citeitsstunt: Zeeman ontwikkelde twee versies sneakers, een dure en een goedkope. Een woord voerder mocht in deze krant uitleggen wat het verschil was: bij de sneakers die 200 euro kosten imiteerde Zeeman de dure merken uit de mode wereld. De sneaker had een beperkte oplage en er werden influencers ingezet die via sociale me dia reclame maakten. En er ging een mooie ver pakking omheen. Voor de goedkope variant, die 12,99 kost, werd geen dure reclamecampagne bedacht. En de oplage was uiteraard veel groter. Zeeman zei te willen on derzoeken waarom sneakers zo duur zijn. Maar ik geloof niet dat het ze daarom te doen was. In werkelijkheid marketing- plugde de textielgigant - best mdmeuny geraffineerd - een verhaal Reageren? economie@persgroep.nl O donderdag 6 juni 2019 De Egyptische kunstmesthan del ging in de MidKap aan kop. Het betaalbedrijf breidt zijn activi teiten uit naar Afrika. De grootste bank van Nederland boekte een klein verlies. Verschillende partijen zouden belangstelling hebben voor het Portugese glas vezelnetwerk van de kabelaar. E o GO Pensioenleeftijd zonder akkoord 70 jaar en 6 maanden Opmerking: De (verwachte) pensioenleeftijden zijn geba seerd op de geprognosticeerde levensverwachtingen (uit 2010) van het Actuarieel Genootschap. De berekeningen zijn gebaseerd op de nu bekende gege vens uit het principe-akkoord. Wie nu 35 is, moet nog 34 jaar werken, maar spaart gro tendeels het eigen pensioen bij elkaar. Grootste winnaar Peet Vogels Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 16