Jongleerfestival komt naar Goes 24 ZEELAND Drietal uit Goes gewond bij ongeluk Auto belandt op z'n kop naast A58 ZEEUWSE CONCERTZAAL RECENSIE/ Terwijl duizenden liefhebbers van koormuziek door Middelburg liepen om te genieten van vocale muziek, was de salon van de Zeeuwse Concertzaal gevuld met belangstellenden voor de speciale klank van de Erard-vleugel. Viktoria Litsoukova verzorgde een overtuigend recital. Litsoukova is een Russische pianiste die doceert in Ber lijn. Zij speelt meestal op een grote Steinway-vleu- gel en heeft een breed repertoire. Om de Erard-vleugel helemaal te ontdekken was zij twee dagen eer der afgereisd naar Middelburg. Zij ontdekte de kwaliteiten van het instrument en maakte daar tijdens haar optreden dankbaar gebruik van. De composities die zij speelde hadden alle drie een romantisch karakter. In de werken van Schu bert en Brahms kwamen de emo ties van beide componisten goed uit, de Beethoven Sonate was een demonstratie van virtuositeit en diepe muzikale expressie. Franz Schubert schreef zijn vijf tiende pianosonate (D664) in 1819 voor Josephine von Koller, de 18- jarige dochter van een van zijn gastheren. Het werk klinkt fris, helder en de twee hoekdelen zijn vreugdevol en verraden een diepe verliefdheid, terwijl het midden deel eerder melancholisch klinkt, mede door het aparte ritme. Lit soukova vertelt op poëtisch wijze het muzikale verhaal, haar toucher is prachtig en soepel en zij combi neert dit met een persoonlijke dy namiek. De zinderende stiltemo menten, de weemoed en de uit barstingen van jeugdige over moed, ze kwamen allemaal over. Johannes Brahms componeerde zijn Drei Intermezzi op. 117 in 1892. Deze korte pianowerken zijn pa reltjes, waarin Brahms zich liet in spireren door een wiegelied, een klaagzang en een ballade. In het eerste intermezzo komt het liefe lijke van een berceuse onderbro ken, na geweldige modulaties, door de wanhoop van de moeder. Droefheid en berusting hoort men tussen de arpeggio's in het tweede Intermezzo en de melodische een voud, heldere harmonie en ener gieke vertelling komen uit in het derde Intermezzo. Na een lugu bere, mysterieuze mars in ana- pestvorm en statische akkoorden wordt de muziek (bijna a la Schu mann) onrustig door een ritme vol syncopen (klemtoon op een Litsoukova vertelt op poëtisch wijze het muzikale verhaal zwakke tel), om te eindigen in een grandioze slotpassage. De Erard kwam werkelijk tot volle bloei tijdens de uitvoering van de 21ste pianosonate (Wald- stein) van Ludwig van Beethoven. Hij schreef het in 1804, de opbouw is weids en vrij. Opvallend is het gebruik van modulaties (verande ren van toonaard) en trillers. In die tijd ontwikkelden pianobouwers, zoals Erard, instrumenten met meer technische mogelijkheden, door een goed pedaalgebruik men gen de klanken zich minder en blijft het geheel transparanter. Het was een kolfje naar de hand van Litsoukova. Het tempo in het Alle gro was pittig en het thema, klonk energiek. In het Rondo kwam de onbevangenheid van de zangerige frase mooi over en demonstreerde de pianiste haar ongelofelijke techniek. Zij had geen moeite met de vele korte toontjes en liet de trillers helder twinkelen. Naast een openingsshow in het Omnium worden er workshops jongleren, diabolo en eenwiel-fietsen gegeven, games gehouden en shows georganiseerd. Ook is er een jongleer- competitie waarin kegeljongleurs proberen om elkaar het jongleren onmogelijk te ma ken, een 'open stage' een parade door de binnenstad en jongleergames op de Grote Markt. Het evenement eindigt met een gala avond. Iedereen is welkom als toeschouwer of om zelf te jongleren. Tijdens de Zeeuwse Uit markt afgelopen 18 mei gaven enkele jong leurs al een voorproefje op het festival. Het is de eerste keer sinds het festival in 1989 begon in Maastricht, dat het evenement in Zeeland gehouden wordt. De organisatie vindt de combinatie tussen de faciliteiten van Omnium en de historische Goese bin nenstad op loopafstand ideaal. GOES Een 34-jarige man, een 28- jarige vrouw en een meisje van acht uit Goes zijn vrijdagavond gewond geraakt bij een kop-staartbotsing op de A58 bij Sint Willebrord in Brabant. Ze zijn alle drie overge bracht naar een ziekenhuis. De bestuurder van de auto met daarin de drie uit Goes, kon niet op tijd remmen en klapte rond 20.30 uur achterop op een wagen. Dit voertuig, dat aan de linkerkant van de weg reed, remde af voor hulp diensten die bezig waren met een ongeluk dat eerder op de avond plaatsvond op de A58. De A58 rich ting Roosendaal en de parallelweg waren enige tijd afgesloten. KAPELLE Een automobilist is in de nacht van vrijdag op zaterdag door nog onbekende oorzaak de macht over het stuur verloren op de noordbaan van de A58 bij Kapelle. Het voertuig belandde naast de weg en kwam op zijn kop onderaan een geluidswal terecht. Niemand raakte gewond. Rond 01.15 uur werden po litie, ambulance en brandweer ge alarmeerd voor het ongeluk. Het brandweerteam heeft de auto weer op de wielen geduwd, waarna het voertuig is geborgen. Tijdens die operatie is één rijstrook afgesloten geweest voor verkeer. Hoeveel personen zich in de auto bevonden, is niet bekend. maandag 3 juni 2019 Pianiste Viktoria Litsoukova overtuigt met subtiel spel Jeanette Vergouwen Middelburg Salonconcerten Zeeuwse Con certzaal. Werken van Schubert, Brahms en Beethoven. Door Viktoria Litsou kova (piano). Zondag 2 juni in de salon van de Zeeuwse Concert zaal in Middelburg. Jongleurs Ezra Veldman met diabolo en Daniel Doornkam met de kegels tijdens de Uitmarkt in mei op de Grote Markt in Goes. foto JOHAN VAN DER HEIJDEN De dertigste editie van het Nederlands Jongleerfestival wordt volgend jaar gehou den in het Omnium in Goes. Vier dagen lang komen dan honderden jongleurs uit binnen- en buitenland samen om te jongleren. Het is de eerste keer dat het festival in Zeeland wordt gehouden. Wendy de Jong Goes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 24