Jongleerfestival komt naar Goes
24 ZEELAND
Drietal uit
Goes gewond
bij ongeluk
Auto belandt op
z'n kop naast A58
ZEEUWSE CONCERTZAAL RECENSIE/
Terwijl duizenden liefhebbers van
koormuziek door Middelburg liepen om te
genieten van vocale muziek, was de salon van de
Zeeuwse Concertzaal gevuld met
belangstellenden voor de speciale klank van de
Erard-vleugel. Viktoria Litsoukova verzorgde een
overtuigend recital.
Litsoukova is een Russische
pianiste die doceert in Ber
lijn. Zij speelt meestal op
een grote Steinway-vleu-
gel en heeft een breed repertoire.
Om de Erard-vleugel helemaal te
ontdekken was zij twee dagen eer
der afgereisd naar Middelburg. Zij
ontdekte de kwaliteiten van het
instrument en maakte daar tijdens
haar optreden dankbaar gebruik
van. De composities die zij speelde
hadden alle drie een romantisch
karakter. In de werken van Schu
bert en Brahms kwamen de emo
ties van beide componisten goed
uit, de Beethoven Sonate was een
demonstratie van virtuositeit en
diepe muzikale expressie.
Franz Schubert schreef zijn vijf
tiende pianosonate (D664) in 1819
voor Josephine von Koller, de 18-
jarige dochter van een van zijn
gastheren. Het werk klinkt fris,
helder en de twee hoekdelen zijn
vreugdevol en verraden een diepe
verliefdheid, terwijl het midden
deel eerder melancholisch klinkt,
mede door het aparte ritme. Lit
soukova vertelt op poëtisch wijze
het muzikale verhaal, haar toucher
is prachtig en soepel en zij combi
neert dit met een persoonlijke dy
namiek. De zinderende stiltemo
menten, de weemoed en de uit
barstingen van jeugdige over
moed, ze kwamen allemaal over.
Johannes Brahms componeerde
zijn Drei Intermezzi op. 117 in 1892.
Deze korte pianowerken zijn pa
reltjes, waarin Brahms zich liet in
spireren door een wiegelied, een
klaagzang en een ballade. In het
eerste intermezzo komt het liefe
lijke van een berceuse onderbro
ken, na geweldige modulaties,
door de wanhoop van de moeder.
Droefheid en berusting hoort men
tussen de arpeggio's in het tweede
Intermezzo en de melodische een
voud, heldere harmonie en ener
gieke vertelling komen uit in het
derde Intermezzo. Na een lugu
bere, mysterieuze mars in ana-
pestvorm en statische akkoorden
wordt de muziek (bijna a la Schu
mann) onrustig door een ritme vol
syncopen (klemtoon op een
Litsoukova vertelt op
poëtisch wijze het
muzikale verhaal
zwakke tel), om te eindigen in een
grandioze slotpassage.
De Erard kwam werkelijk tot
volle bloei tijdens de uitvoering
van de 21ste pianosonate (Wald-
stein) van Ludwig van Beethoven.
Hij schreef het in 1804, de opbouw
is weids en vrij. Opvallend is het
gebruik van modulaties (verande
ren van toonaard) en trillers. In die
tijd ontwikkelden pianobouwers,
zoals Erard, instrumenten met
meer technische mogelijkheden,
door een goed pedaalgebruik men
gen de klanken zich minder en
blijft het geheel transparanter. Het
was een kolfje naar de hand van
Litsoukova. Het tempo in het Alle
gro was pittig en het thema, klonk
energiek. In het Rondo kwam de
onbevangenheid van de zangerige
frase mooi over en demonstreerde
de pianiste haar ongelofelijke
techniek. Zij had geen moeite met
de vele korte toontjes en liet de
trillers helder twinkelen.
Naast een openingsshow in het Omnium
worden er workshops jongleren, diabolo en
eenwiel-fietsen gegeven, games gehouden en
shows georganiseerd. Ook is er een jongleer-
competitie waarin kegeljongleurs proberen
om elkaar het jongleren onmogelijk te ma
ken, een 'open stage' een parade door de
binnenstad en jongleergames op de Grote
Markt. Het evenement eindigt met een gala
avond.
Iedereen is welkom als toeschouwer of
om zelf te jongleren. Tijdens de Zeeuwse Uit
markt afgelopen 18 mei gaven enkele jong
leurs al een voorproefje op het festival.
Het is de eerste keer sinds het festival in
1989 begon in Maastricht, dat het evenement
in Zeeland gehouden wordt. De organisatie
vindt de combinatie tussen de faciliteiten
van Omnium en de historische Goese bin
nenstad op loopafstand ideaal.
GOES Een 34-jarige man, een 28-
jarige vrouw en een meisje van acht
uit Goes zijn vrijdagavond gewond
geraakt bij een kop-staartbotsing
op de A58 bij Sint Willebrord in
Brabant. Ze zijn alle drie overge
bracht naar een ziekenhuis.
De bestuurder van de auto met
daarin de drie uit Goes, kon niet op
tijd remmen en klapte rond 20.30
uur achterop op een wagen. Dit
voertuig, dat aan de linkerkant van
de weg reed, remde af voor hulp
diensten die bezig waren met een
ongeluk dat eerder op de avond
plaatsvond op de A58. De A58 rich
ting Roosendaal en de parallelweg
waren enige tijd afgesloten.
KAPELLE Een automobilist is in
de nacht van vrijdag op zaterdag
door nog onbekende oorzaak de
macht over het stuur verloren op de
noordbaan van de A58 bij Kapelle.
Het voertuig belandde naast de weg
en kwam op zijn kop onderaan een
geluidswal terecht. Niemand raakte
gewond. Rond 01.15 uur werden po
litie, ambulance en brandweer ge
alarmeerd voor het ongeluk. Het
brandweerteam heeft de auto weer
op de wielen geduwd, waarna het
voertuig is geborgen. Tijdens die
operatie is één rijstrook afgesloten
geweest voor verkeer.
Hoeveel personen zich in de auto
bevonden, is niet bekend.
maandag 3 juni 2019
Pianiste Viktoria Litsoukova
overtuigt met subtiel spel
Jeanette Vergouwen
Middelburg
Salonconcerten Zeeuwse Con
certzaal.
Werken van Schubert, Brahms en
Beethoven. Door Viktoria Litsou
kova (piano). Zondag 2 juni in de
salon van de Zeeuwse Concert
zaal in Middelburg.
Jongleurs Ezra Veldman met diabolo en Daniel Doornkam met de kegels tijdens de Uitmarkt in mei op de Grote Markt in Goes. foto
JOHAN VAN DER HEIJDEN
De dertigste editie van het Nederlands
Jongleerfestival wordt volgend jaar gehou
den in het Omnium in Goes. Vier dagen lang
komen dan honderden jongleurs uit binnen-
en buitenland samen om te jongleren. Het
is de eerste keer dat het festival in Zeeland
wordt gehouden.
Wendy de Jong
Goes