Twee miljoen volgers
na streaken CL-finale
EUWS 11
Brussel en Nederland tegenover elkaar
Hoeveel verdien jij?
En hoeveel krijg je echt?
Nationaal®
Salaris
Onderzoek
Volgens minister Van Nieuwen-
huizen (Luchtvaart) heeft het dis
puut met de Europese Commissie
niets te maken met de gang van
zaken rond Lelystad Airport, dat in
april 2020 open moet. Maar belan-
genclubs, verenigd in de Samen
werkende Actiegroepen Tegen
Laagvliegen, zien door de Brus
selse bezwaren ruimte naar de
rechter te stappen over de veel
besproken regionale luchthaven.
De aanleiding? Op 7 maart is Ne
derland in gebreke gesteld door
Brussel over de manier waarop wij
de Europese richtlijn voor milieu
effectrapportages (MER) hebben
doorgevoerd. Zo'n MER brengt de
milieueffecten van een plan in
beeld, voor een besluit valt.
Vooralsnog doen de minister en
de Europese Commissie geheim
zinnig over de reden van de inge
brekestelling, maar de uitleg is wel
vertrouwelijk naar de Tweede
Kamer gestuurd. Deze krant heeft
de hand weten te leggen op de toe
lichting van Brussel op de ingebre
kestelling én op het antwoord van
Nederland.
De Commissie heeft er moeite
mee dat Nederland bij de vergun
ningenprocedure voor de aanleg
van een luchthaven het vaststellen
van alle vliegroutes niet gelijk
meeneemt als 'essentiële factor' in
de beschrijving. Terwijl alleen zo
duidelijk kan worden welke mi
lieueffecten de luchthaven ople
vert en hoe groot die zullen zijn.
Nederland werkt verder in fasen
om toestemming te verlenen voor
een luchthaven. Dat vindt Brussel
goed, maar dan moet de MER in
principe pas plaatsvinden als alle
effecten op het milieu kunnen
worden vastgesteld. Zo wordt vol
gens de Commissie voorkomen
dat er een eindakkoord ligt zonder
dat 'aanzienlijke directe of indi
recte gevolgen' voor het milieu
helder zijn.
Alleen, ons kabinet meent dat
het voor het vaststellen van een
luchthavenbesluit genoeg is om de
vliegroutes van en naar de lucht
haven en de verwachte verkeers-
verdeling over deze routes in het
MER te beschrijven, maar niet te
beoordelen. De echte vaststelling
Volgens ons zijn
niet alle vliegroutes
beoordeeld, terwijl
dat van Europa
wel moet
van de vliegroutes zou namelijk
helemaal géén fase vormen van
onze milieuvergunningsproce
dure. Dus hoeft er volgens Neder
land geen nieuwe MER te worden
gemaakt bij die routebepaling.
In de stukken wordt niet direct
gesproken over een verband met
het omstreden project dat nu
loopt: de geplande opening van
Lelystad Airport voor vakantie-
vluchten. Minister Van Nieuwen-
huizen ontkent dat verband ook
pertinent in antwoorden op vra
gen van deze krant. Ze schrijft dat
de procedure 'niet gaat over be
staande of lopende besluitvor
ming over individuele projecten'.
Er is volgens de bewindsvrouw
bij Lelystad Airport ook geen extra
MER nodig, omdat de milieueffec
ten zowel over aankomst- en ver-
trekroutes als over aansluitroutes
in beeld zijn gebracht in één rap
portage. Zelfs de effecten van een
mogelijke beperkte routeverschui
ving zijn meegenomen. De MER is
daarmee volgens de (Europese)
regels uitgevoerd en is vorig jaar
positief beoordeeld door een on
afhankelijke commissie, aldus
minister Van Nieuwenhuizen.
De Stichting HoogOverijssel,
verbonden aan de samenwer
kende actiegroepen, is het daar
niet mee eens. ,,Er is daadwerkelijk
een verband tussen het MER-dis-
puut met Brussel en Lelystad Air
port", laat de stichting weten. Dat
heeft de Europese Commissie in
maart nog bevestigd in antwoord
op een klachtenbrief. ,,Volgens ons
zijn niet alle vliegroutes beoor
deeld, terwijl dat wél moet."
Als de minister het Luchthaven-
besluit Lelystad en de luchtver-
keersroutes ongewijzigd vaststelt
en opening van het vliegveld in
april 2020 doorzet, kan de Stich
ting HoogOverijssel naar eigen
zeggen een civiele procedure aan
spannen tegen de Staat. In zo'n
procedure is het mogelijk de Ne
derlandse vertaling van de Euro
pese richtlijn aan de kaak te stellen.
Volgens de minister is een gang
naar de rechter over de toepassing
van de MER-procedures door Ne
derland sowieso 'niet aan de orde',
ondanks het dispuut met de Euro
pese Commissie. ,,De uitkomst
van deze gesprekken zal de recht
matigheid van besluiten niet
aantasten."
Het kabinet heeft nóg een lucht
vaartprobleem met Brussel, omdat
de Tweede Kamer niet wil dat
Lelystad Airport na opening op
eigen kracht groeit. De regionale
luchthaven mag van de politiek al
leen vakantievluchten van Schip
hol overnemen. Maar de Europese
Commissie wil dat ook nieuwe
aanbieders de ruimte krijgen. Er
ligt nu een compromis in Brussel,
waar naar verwachting deze
maand antwoord op komt.
Nee, de finale van de Champions
League 2019 in Madrid zal niet
herinnerd worden vanwege het
oogstrelende voetbal. Een van de
meest memorabele momenten
bleek de actie van Kinsey
Wolanski. Rond de 20ste minuut
sprong zij ineens over de boarding
om vervolgens in een weinig ver
hullend badpak midden op de
grasmat langs Virgil van Dijk
(Liverpool) en Christian Eriksen
(Tottenham) te paraderen. De
beelden van het incident gingen
meteen de wereld over. Al snel
werd bekend dat de streaker het
22-jarige Russische model Kinsey
Wolanski is, de vriendin van de
Russisch-Amerikaanse internet-
miljonair Vitaly Zdorovetskiy (27),
eigenaar van het YouTube-kanaal
Vitaly Uncensored, dat vol staat
met seksueel getinte grappen.
Het plan lijkt uit Zdoroveskiy's
koker te komen, want op Wolans-
ki's minuscule pakje waren de
woorden Vitaly Uncensored te le
zen. Zelf rende Zdorovetskiy in
2014 tijdens de finale van het WK
in Brazilië het veld op, met een
wereldwijd stadionverbod als ge
volg. Dat lijkt zijn vriendin nu ook
te wachten te staan. Maar haar
doel is in elk geval gehaald: al snel
explodeerde het aantal volgers van
de schaars geklede blondine op In-
stagram. Stond ze voor de finale op
circa 350.000 volgers, enkele uren
later was dat aantal ruim verdub
beld. En nog een paar uur later be
reikte ze zelfs de mijlpaal van 1
miljoen volgers. De teller staat in
middels op 1,8 miljoen volgers.
maandag 3 juni 2019
Bezoekers van de Eiffeltoren konden de afgelopen dagen op een bijzondere manier naar
beneden: via een 800 meter lange tokkelbaan die daar tijdelijk was aangelegd. Tijdens de 60
seconden durende rit vanaf het platform op de tweede etage van de toren tot aan de École
Militaire werden snelheden van tegen de 100 kilometer per uur gehaald. foto guus schoonewille
In de clinch over
effect vliegroutes
De Europese Commissie heeft
een fiks dispuut met Nederland
over het vaststellen van de
milieueffecten bij luchthaven
projecten, en vooral van de
bijbehorende vliegroutes. Dat
blijkt uit vertrouwelijke stukken
die deze krant heeft ingezien.
Dit conflict kan het toch al
omstreden project Lelystad
Airport treffen, zeggen critici.
Edwin van der Aa
Den Haag/Brussel
- Stichting HoogOverijssel
Streaken tijdens de Champions
Leaguefinale heeft model Kin-
sey Wolanski bepaald geen
windeieren gelegd. Het Insta-
gramaccount van de rondbor
stige blondine ging direct na
haar actie door het dak.
David Bremmer
Madrid/Rotterdam
Kinsey Wolanski, vlak voor ze
wordt meegenomen. foto pim ras
intermediair I F§,nx,™Rode
DOE MEE EN WIN EEN EXTRA MAANDSALARIS!*
Doe mee aan het Nationaal Salaris Onderzoek 2019,
waarmee jij straks je salaris en arbeidsvoorwaarden kunt
benchmarken. Ga snel naar intermediair.nl/salaris.
bruto modaal maandinkomen tw.v. 2.769.