Twee miljoen volgers na streaken CL-finale EUWS 11 Brussel en Nederland tegenover elkaar Hoeveel verdien jij? En hoeveel krijg je echt? Nationaal® Salaris Onderzoek Volgens minister Van Nieuwen- huizen (Luchtvaart) heeft het dis puut met de Europese Commissie niets te maken met de gang van zaken rond Lelystad Airport, dat in april 2020 open moet. Maar belan- genclubs, verenigd in de Samen werkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen, zien door de Brus selse bezwaren ruimte naar de rechter te stappen over de veel besproken regionale luchthaven. De aanleiding? Op 7 maart is Ne derland in gebreke gesteld door Brussel over de manier waarop wij de Europese richtlijn voor milieu effectrapportages (MER) hebben doorgevoerd. Zo'n MER brengt de milieueffecten van een plan in beeld, voor een besluit valt. Vooralsnog doen de minister en de Europese Commissie geheim zinnig over de reden van de inge brekestelling, maar de uitleg is wel vertrouwelijk naar de Tweede Kamer gestuurd. Deze krant heeft de hand weten te leggen op de toe lichting van Brussel op de ingebre kestelling én op het antwoord van Nederland. De Commissie heeft er moeite mee dat Nederland bij de vergun ningenprocedure voor de aanleg van een luchthaven het vaststellen van alle vliegroutes niet gelijk meeneemt als 'essentiële factor' in de beschrijving. Terwijl alleen zo duidelijk kan worden welke mi lieueffecten de luchthaven ople vert en hoe groot die zullen zijn. Nederland werkt verder in fasen om toestemming te verlenen voor een luchthaven. Dat vindt Brussel goed, maar dan moet de MER in principe pas plaatsvinden als alle effecten op het milieu kunnen worden vastgesteld. Zo wordt vol gens de Commissie voorkomen dat er een eindakkoord ligt zonder dat 'aanzienlijke directe of indi recte gevolgen' voor het milieu helder zijn. Alleen, ons kabinet meent dat het voor het vaststellen van een luchthavenbesluit genoeg is om de vliegroutes van en naar de lucht haven en de verwachte verkeers- verdeling over deze routes in het MER te beschrijven, maar niet te beoordelen. De echte vaststelling Volgens ons zijn niet alle vliegroutes beoordeeld, terwijl dat van Europa wel moet van de vliegroutes zou namelijk helemaal géén fase vormen van onze milieuvergunningsproce dure. Dus hoeft er volgens Neder land geen nieuwe MER te worden gemaakt bij die routebepaling. In de stukken wordt niet direct gesproken over een verband met het omstreden project dat nu loopt: de geplande opening van Lelystad Airport voor vakantie- vluchten. Minister Van Nieuwen- huizen ontkent dat verband ook pertinent in antwoorden op vra gen van deze krant. Ze schrijft dat de procedure 'niet gaat over be staande of lopende besluitvor ming over individuele projecten'. Er is volgens de bewindsvrouw bij Lelystad Airport ook geen extra MER nodig, omdat de milieueffec ten zowel over aankomst- en ver- trekroutes als over aansluitroutes in beeld zijn gebracht in één rap portage. Zelfs de effecten van een mogelijke beperkte routeverschui ving zijn meegenomen. De MER is daarmee volgens de (Europese) regels uitgevoerd en is vorig jaar positief beoordeeld door een on afhankelijke commissie, aldus minister Van Nieuwenhuizen. De Stichting HoogOverijssel, verbonden aan de samenwer kende actiegroepen, is het daar niet mee eens. ,,Er is daadwerkelijk een verband tussen het MER-dis- puut met Brussel en Lelystad Air port", laat de stichting weten. Dat heeft de Europese Commissie in maart nog bevestigd in antwoord op een klachtenbrief. ,,Volgens ons zijn niet alle vliegroutes beoor deeld, terwijl dat wél moet." Als de minister het Luchthaven- besluit Lelystad en de luchtver- keersroutes ongewijzigd vaststelt en opening van het vliegveld in april 2020 doorzet, kan de Stich ting HoogOverijssel naar eigen zeggen een civiele procedure aan spannen tegen de Staat. In zo'n procedure is het mogelijk de Ne derlandse vertaling van de Euro pese richtlijn aan de kaak te stellen. Volgens de minister is een gang naar de rechter over de toepassing van de MER-procedures door Ne derland sowieso 'niet aan de orde', ondanks het dispuut met de Euro pese Commissie. ,,De uitkomst van deze gesprekken zal de recht matigheid van besluiten niet aantasten." Het kabinet heeft nóg een lucht vaartprobleem met Brussel, omdat de Tweede Kamer niet wil dat Lelystad Airport na opening op eigen kracht groeit. De regionale luchthaven mag van de politiek al leen vakantievluchten van Schip hol overnemen. Maar de Europese Commissie wil dat ook nieuwe aanbieders de ruimte krijgen. Er ligt nu een compromis in Brussel, waar naar verwachting deze maand antwoord op komt. Nee, de finale van de Champions League 2019 in Madrid zal niet herinnerd worden vanwege het oogstrelende voetbal. Een van de meest memorabele momenten bleek de actie van Kinsey Wolanski. Rond de 20ste minuut sprong zij ineens over de boarding om vervolgens in een weinig ver hullend badpak midden op de grasmat langs Virgil van Dijk (Liverpool) en Christian Eriksen (Tottenham) te paraderen. De beelden van het incident gingen meteen de wereld over. Al snel werd bekend dat de streaker het 22-jarige Russische model Kinsey Wolanski is, de vriendin van de Russisch-Amerikaanse internet- miljonair Vitaly Zdorovetskiy (27), eigenaar van het YouTube-kanaal Vitaly Uncensored, dat vol staat met seksueel getinte grappen. Het plan lijkt uit Zdoroveskiy's koker te komen, want op Wolans- ki's minuscule pakje waren de woorden Vitaly Uncensored te le zen. Zelf rende Zdorovetskiy in 2014 tijdens de finale van het WK in Brazilië het veld op, met een wereldwijd stadionverbod als ge volg. Dat lijkt zijn vriendin nu ook te wachten te staan. Maar haar doel is in elk geval gehaald: al snel explodeerde het aantal volgers van de schaars geklede blondine op In- stagram. Stond ze voor de finale op circa 350.000 volgers, enkele uren later was dat aantal ruim verdub beld. En nog een paar uur later be reikte ze zelfs de mijlpaal van 1 miljoen volgers. De teller staat in middels op 1,8 miljoen volgers. maandag 3 juni 2019 Bezoekers van de Eiffeltoren konden de afgelopen dagen op een bijzondere manier naar beneden: via een 800 meter lange tokkelbaan die daar tijdelijk was aangelegd. Tijdens de 60 seconden durende rit vanaf het platform op de tweede etage van de toren tot aan de École Militaire werden snelheden van tegen de 100 kilometer per uur gehaald. foto guus schoonewille In de clinch over effect vliegroutes De Europese Commissie heeft een fiks dispuut met Nederland over het vaststellen van de milieueffecten bij luchthaven projecten, en vooral van de bijbehorende vliegroutes. Dat blijkt uit vertrouwelijke stukken die deze krant heeft ingezien. Dit conflict kan het toch al omstreden project Lelystad Airport treffen, zeggen critici. Edwin van der Aa Den Haag/Brussel - Stichting HoogOverijssel Streaken tijdens de Champions Leaguefinale heeft model Kin- sey Wolanski bepaald geen windeieren gelegd. Het Insta- gramaccount van de rondbor stige blondine ging direct na haar actie door het dak. David Bremmer Madrid/Rotterdam Kinsey Wolanski, vlak voor ze wordt meegenomen. foto pim ras intermediair I F§,nx,™Rode DOE MEE EN WIN EEN EXTRA MAANDSALARIS!* Doe mee aan het Nationaal Salaris Onderzoek 2019, waarmee jij straks je salaris en arbeidsvoorwaarden kunt benchmarken. Ga snel naar intermediair.nl/salaris. bruto modaal maandinkomen tw.v. 2.769.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 11