'Duitsers' bij evenement vragen is nog vaak taboe 'Je gruwelt toch van het idee dat je met zo'n uniform loopt?' 17 om de bunker na te spelen. Het 'narratief rond de oorlog verandert, denkt ook Gijs van Gaans, opleider van geschiedenis docenten aan de Hogeschool Fon- tys in Tilburg. ,,De man die zich als tegenstander van communis ten bij de SS meldde en zelf veel moest lijden in de oorlog, kunnen sommigen hem niet ook als slachtoffer zien? Voorheen was hij SS, dus per definitie dader... Ons verhaal over de Tweede Wereld- oorlog is heel lang onder de stolp gegaan, met als gevolg één beeld over goed en kwaad. Nu lijkt er meer lucht voor nuance." Historicus Van der Heijden: ,,Maar de Holocaust is nog altijd een 'morele meter' voor ons, dat is niet minder geworden met het verstrijken van de tijd." Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (Cidi) heeft dan ook weinig begrip voor deze vorm van geschiedeniseducatie, zegt directeur Hanna Luden. ,,Ik ben verbijsterd, je gruwelt toch van het idee dat je met zo'n uni form loopt? Het krijgt zo toch de sfeer van verheerlijking. Dan hoop ik maar dat mensen hier in derdaad een beter historisch besef van krijgen, dat ze echt lesgeven, en niet dat het een gezellig leuk spelletje is, met het risico dat je de ernst van die tijd vergeet. En dan is er ook nog het gevaar dat je foute mensen aantrekt." Die angst is niet totaal onge grond, zo blijkt ook deze zaterdag in Willemstad. Buiten bij het fort lopen twee twintigers uit Bra bant, één van hen is hier met de verkeerde bedoelingen, zo blijkt. ,,Hoezo, de foute kant?", zegt hij na enig aandringen. ,,Als ik een kant moest kiezen, dan zou ik de Duitse kant kiezen. Dan zou de wereld er een stuk beter uitgezien hebben, dan was het allemaal wat nationalistischer hè." Bij Der Windhund willen ze niks van zulke steunbetuigingen weten, zegt leider Sjoerd even la ter. ,,Zei hij dat?! Tsjonge. Het ge beurt weleens dat we merken dat bezoekers er om de verkeerde re den zijn. Dan zeggen we: dit wil len we niet, we verwerpen die ideologie." Hij zet zijn Duitse pet recht. ierd. Drie 'normalen', zoals Kreeft ze noemt, en één fanatiekeling. ,,Mijn ouders konden rustig met hen praten hoor, maar niet met die fanatieke. Die anderen, twee namen - Max en Ernst - weet ik nog, hebben nog eens een cake gestuurd na de oorlog, als bedankje. Die wilden helemaal geen oorlog joh, die wilden naar huis." 'Moffen' Kreeft vindt het geen probleem dat hier nepsoldaten rondlopen van Duitse zijde. ,,Vroeger kon dit niet hè, toen hadden we allemaal een hekel aan de Duitsers. M'n broer was zelfs in het verzet, hij ging met het Korps Stoottroepen naar België, sloot zich aan bij de geallieerden. Maar hij overleed in Kleve, net voor de bevrijding." Een andere bezoeker, midden 60: ,,Mijn over-overgrootvader was nog rabbijn, dus mijn ouders zou den dit echt niet bezocht hebben, absoluut niet. Dit had dertig jaar geleden natuurlijk niet gekund." Dertig jaar geleden. De tijd dat Duitsers 'moffen' genoemd wer den. De periode dat veel oorlogs veteranen nog leefden, net als de NSB'ers en Joden die de kampen overleefden. Het inktzwarte hoofdstuk van de wereldgeschie denis werd in een overzichtelijk goed-foutschema geschreven. Historicus Chris van der Heijden, de auteur van het boek Grijs verle den: ,,We leerden dat wij Neder landers heel goed waren, op een paar schoften van de NSB na, dat alle Duitsers slecht waren. Dat perspectief is wel veranderd." Veel direct betrokkenen zijn75 jaar na het begin van de bevrij ding heel oud of overleden, de emotionele betrokkenheid neemt af. Zo kreeg Der Windhund dit jaar voor het eerst een uitnodiging van een museum in Normandië om in de week van D-day de strijd GO ZATERDAG 1 JUNI 2019 Nederland een handvol groepen als Der Wind- hund, die de Duitse zijde van de Tweede Wereld oorlog belichten. In het verleden veroorzaakten deze groepen wel reu ring, bijvoorbeeld toen bleek dat de leiders wel degelijk met de nazi-ide ologie flirtten. Hierdoor durven organisaties van evenementen het nog steeds niet altijd aan om ook 'de Duitsers' uit te nodigen, al lijkt het taboe minder groot te worden, zegt groepscoördinator Sjoerd van Der Wind- hund. Neem alleen al de uitnodiging om komende Nederland telt een kleine vijftig geregis treerde verenigingen die zich bezighouden met het 'levend houden' van de geschiedenis. Ze zijn aanwezig bij her denkingen of spelen veldslagen na. De clubs zijn aangeslo ten bij het Landelijk Plat form Levende Geschie denis (LPLG) en richten zich op grote historische thema's als de wereld oorlogen of de Koude Oorlog, maar ook op ni ches als de napoleonti sche strijd of veertiende- eeuwse huursoldaten. Naar schatting is er in week op te draven in Normandië, bij de start van de herdenking van 75 jaar na D-day. ,,Het is voor het eerst dat wij daarbij worden gevraagd, dat zegt wel iets." Op 6 juni 1944 landden de ge allieerde troepen op de Franse stranden, waarna de bevrijding van Europa begon. Der Windhund bestaat sinds 2000 en telt zo'n twintig actieve leden. Een van de hoofdregels in het 'handboek' van de groep is: het uitdragen van het nationaalsocialis- tische gedachtegoed is niet toegestaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 65