Zogezien
Wat zit er toch in al die
dozen op de Schelde?
CLUB
Stem je club
naar de finale!
Een aanvaring met een cruiseschip, onduidelijkheid
over de inhoud van zeecontainers, gebrekkige
dataverzameling. Het wordt tijd dat de risico's van de
drukke scheepvaart op de Westerschelde weer goed in
beeld worden gebracht.
Als het echt mis
gaat, houden de
dijken de giftige
dampen niet tegen
11
Later kwamen er ook grafzerken op de begraafplaats van
Vrederust. foto jan van de kasteele
THEO GIELE
Waarom zou je een brandverzeke
ring nemen? Statistisch gezien is
de kans dat je huis in brand vliegt
verwaarloosbaar. Maar ja, stel dat...
Dan zijn de gevolgen niet te over
zien. Of laat ik het positief benade
ren: waarom zou je een Staatslot
kopen. De kans dat je wint is mini
maal, maar ja, als je de jackpot
wint
Risico is de kans dat iets gebeurt
maal het gevolg. Daarom neem je
een brandverzekering. Of geef je 15
euro uit aan een lot. In de rampen
bestrijding geldt hetzelfde prin
cipe. Kans dat een ongeluk gebeurt
maal de gevolgen bepaalt welke
voorzorgsmaatregelen je moet ne
men en wat dat mag kosten. Het
gaat om de balans tussen risico en
de te nemen maatregelen. Hoewel
het superveilig zou zijn, snapt ie
dereen dat niet in elke straat een
brandweerauto paraat kan staan.
De rampenbestrijding op land is
op basis van de risico's goed te be
rekenen. Anders is dat op de Wes
terschelde. Tegenover het KRO-
NCRV-programma Reporter Ra
dio zegt Jan Lonink, voorzitter van
de Veiligheidsregio Zeeland, over
het containertransport: ,,Dataver-
zameling is een ondergeschoven
kind. Dataverzameling gaat wel
vooraf aan een goede risicoana
lyse." Ofwel, we weten eigenlijk
niet precies wat in die duizenden
containers verpakt zit. Lonink
heeft het dan niet over smokkel
waar, maar over gevaarlijke stof
fen. Een Zeeuwse loods, bijvoor
beeld, werd verrast door een me-
dedeling van de kapitein dat aan
dek ook containers met radioactief
materiaal stonden.
Bij de berekening van het risico
gaat iets mis. Dankzij de uitge
breide begeleiding van de scheep
vaart op de Westerschelde is de
kans op een aanvaring of ander
ongeval goed in beeld. Maar de
tweede factor in de rekensom, na
melijk de gevolgen van een onge
val, is onzeker. De eigenaren van
de schepen zijn er ook niet gerust
op. De reders roepen zelfs de toe-
zichthouder van de Verenigde Na
ties op te zorgen voor strengere re
gels zodat duidelijk is wat in de
containers zit die aan boord wor
den gehesen.
De Veiligheidsregio denkt de
rampenbestrijding op de Wester-
schelde goed geregeld te hebben.
Tegelijkertijd zegt de voorzitter
dat het schort aan kennis over het
containertransport. Terecht stelt
hij dat het 'zeer wenselijk' is dat er
een gedegen risicoanalyse wordt
gemaakt. Voor de veiligheid op het
water, maar niet in de laatste
plaats ook voor de veiligheid van
de Zeeuwen aan de wal. Want als
het echt mis gaat op de Wester-
schelde, zullen de dijken giftige
dampen niet tegenhouden.
Over de lading van passagiers
schepen bestaat geen misverstand.
Vijf- tot zeshonderd keer per jaar
steekt zo'n schip met gemiddeld
tweehonderd mensen aan boord
de Schelde over. Nu is de Wester-
schelde de Donau niet en Terneu-
zen is geen Boedapest, maar de
ramp woensdagavond in de Hon
gaarse hoofdstad moet de autori
teiten in Zeeland een knoop in de
maag hebben bezorgd. Net als op
1 april in de Put van Terneuzen
was in Boedapest een riviercruise
schip bij een aanvaring betrokken.
Gelukkig had dat ongeval op de
Westerschelde voor Terneuzen
geen ernstige gevolgen. De opva
renden van het Hongaarse rond
vaartbootje waren minder geluk
kig. Toen hun schip werd aangeva
ren door een veel groter riviercrui
seschip waren ze kansloos, ook al
waren ze nog geen honderd meter
van de kade op een drukbevaren
rivier, midden in een grote stad.
De aanvaring tussen het
cruiseschip Viking Idun en de
chemicaliëntanker Chemical Mar
keter is voor de Onderzoeksraad
voor Veiligheid reden geweest om
in actie te komen. Het was niet het
eerste ongeval waarbij een
cruiseschip was betrokken. Toeval,
noemde minister Cora van Nieu-
wenhuizen, de recente aanvarin
gen in Nederland. Maar ook hier
geldt: risico is kans maal gevolgen.
Deze rekensom zal de onderzoeks
raad maken.
VAN HET JAAR
Win mooie prijzen voor jouw club
Is jouw sport- of cultuurclub genomineerd voor de titel Club van het Jaar 2019?
Check onze site. Als je club is genomineerd, dan kan het stemmen beginnen!
De winnaar wint naast de titel een mooi prijzenpakket. Zoals een masterclass en
een promotievideo waarmee je kunt laten zien waarom jouw club zo bijzonder is!
Met deze verkiezing geven wij sport- en cultuurclubs het podium dat ze verdienen!
Partners: Rabobank, N0C*NSF, Kunstbende, LKCA
Ga snel naar pzc.nl/clubvanhetjaar
vertellen over de man
wiens overgrootvader
op het kerkhof ligt.
Onvindbaar, want op
een gedeelte van het
terrein zijn zelfs de
paaltjes verdwenen.
,,Aan de hand van de
nummers hebben we
precies uitgerekend
waar hij moest liggen.
En daarna is er alsnog
een grafsteen ge
plaatst. Nu komt hij
elk jaar op bezoek. Te
voet, vanaf het sta
tion." Precies zoals
vroeger toen Vrede
rust begon.
Met de rondleidin
gen is het voor De Bont nog
niet klaar. Er zijn inmiddels
vergevorderde plannen voor
een monument. Met de na
men van alle mensen die
hier liggen begraven. In no
vember hoopt hij dat het er
staat.
Zijn volgende actie niet
alleen wandelingen over de
begraafplaats. Nee, ook Vre
derust heeft een verhaal,
met een lange historie van
110 jaar. Het was een
Zeeuwse enclave in Brabant,
lange tijd zelfvoorzienend.
Hier geland omdat er
schoon drinkwater voor
handen was. Zo'n plek bleek
begin vorige eeuw in Zee
land niet te vinden. De
Bont: ,,Het was een straf van
God als je hier belandde. Be
ter maken bestond niet.
Werk werd als heilzaam ge
zien. En daarom deden ze
alles zelf. Van het maken
van matrassen tot het ver-
bouwen van groente. De
mensen moe maken. Want
anders waren ze druk en
braken ze de boel af." Psy
chofarmaca bestond inder
tijd nog niet.
,,Rondleidingen houden
over het terrein is belangrijk
voor de integratie van de
psychiatrie", schetst De
Bont het idee achter de
wandelingen. ,,Het is hier
niet eng. Dit hoort bij het le
ven. Toch durven mensen
hier nu niet goed te komen."
Met zijn initiatief hoopt De
Bont mensen uit West-Bra
bant te trekken. Maar vooral
ook uit Zeeland, waar de
wortels van Vrederust lig
gen, waar de eerste patiën
ten vandaan kwamen. ,,Ik
begin zodra de eerste aan
meldingen komen. Altijd op
een woensdag."
Meer informatie via
joo.debont@ggzwnb.nl.
PC ZATERDAG 1 JUNI 2019
Zorgboerderij Den Hof
Spechtenlaan
Bergen op Zoom
infographic Richard Gesell - maps4news.com