Zogezien Wat zit er toch in al die dozen op de Schelde? CLUB Stem je club naar de finale! Een aanvaring met een cruiseschip, onduidelijkheid over de inhoud van zeecontainers, gebrekkige dataverzameling. Het wordt tijd dat de risico's van de drukke scheepvaart op de Westerschelde weer goed in beeld worden gebracht. Als het echt mis gaat, houden de dijken de giftige dampen niet tegen 11 Later kwamen er ook grafzerken op de begraafplaats van Vrederust. foto jan van de kasteele THEO GIELE Waarom zou je een brandverzeke ring nemen? Statistisch gezien is de kans dat je huis in brand vliegt verwaarloosbaar. Maar ja, stel dat... Dan zijn de gevolgen niet te over zien. Of laat ik het positief benade ren: waarom zou je een Staatslot kopen. De kans dat je wint is mini maal, maar ja, als je de jackpot wint Risico is de kans dat iets gebeurt maal het gevolg. Daarom neem je een brandverzekering. Of geef je 15 euro uit aan een lot. In de rampen bestrijding geldt hetzelfde prin cipe. Kans dat een ongeluk gebeurt maal de gevolgen bepaalt welke voorzorgsmaatregelen je moet ne men en wat dat mag kosten. Het gaat om de balans tussen risico en de te nemen maatregelen. Hoewel het superveilig zou zijn, snapt ie dereen dat niet in elke straat een brandweerauto paraat kan staan. De rampenbestrijding op land is op basis van de risico's goed te be rekenen. Anders is dat op de Wes terschelde. Tegenover het KRO- NCRV-programma Reporter Ra dio zegt Jan Lonink, voorzitter van de Veiligheidsregio Zeeland, over het containertransport: ,,Dataver- zameling is een ondergeschoven kind. Dataverzameling gaat wel vooraf aan een goede risicoana lyse." Ofwel, we weten eigenlijk niet precies wat in die duizenden containers verpakt zit. Lonink heeft het dan niet over smokkel waar, maar over gevaarlijke stof fen. Een Zeeuwse loods, bijvoor beeld, werd verrast door een me- dedeling van de kapitein dat aan dek ook containers met radioactief materiaal stonden. Bij de berekening van het risico gaat iets mis. Dankzij de uitge breide begeleiding van de scheep vaart op de Westerschelde is de kans op een aanvaring of ander ongeval goed in beeld. Maar de tweede factor in de rekensom, na melijk de gevolgen van een onge val, is onzeker. De eigenaren van de schepen zijn er ook niet gerust op. De reders roepen zelfs de toe- zichthouder van de Verenigde Na ties op te zorgen voor strengere re gels zodat duidelijk is wat in de containers zit die aan boord wor den gehesen. De Veiligheidsregio denkt de rampenbestrijding op de Wester- schelde goed geregeld te hebben. Tegelijkertijd zegt de voorzitter dat het schort aan kennis over het containertransport. Terecht stelt hij dat het 'zeer wenselijk' is dat er een gedegen risicoanalyse wordt gemaakt. Voor de veiligheid op het water, maar niet in de laatste plaats ook voor de veiligheid van de Zeeuwen aan de wal. Want als het echt mis gaat op de Wester- schelde, zullen de dijken giftige dampen niet tegenhouden. Over de lading van passagiers schepen bestaat geen misverstand. Vijf- tot zeshonderd keer per jaar steekt zo'n schip met gemiddeld tweehonderd mensen aan boord de Schelde over. Nu is de Wester- schelde de Donau niet en Terneu- zen is geen Boedapest, maar de ramp woensdagavond in de Hon gaarse hoofdstad moet de autori teiten in Zeeland een knoop in de maag hebben bezorgd. Net als op 1 april in de Put van Terneuzen was in Boedapest een riviercruise schip bij een aanvaring betrokken. Gelukkig had dat ongeval op de Westerschelde voor Terneuzen geen ernstige gevolgen. De opva renden van het Hongaarse rond vaartbootje waren minder geluk kig. Toen hun schip werd aangeva ren door een veel groter riviercrui seschip waren ze kansloos, ook al waren ze nog geen honderd meter van de kade op een drukbevaren rivier, midden in een grote stad. De aanvaring tussen het cruiseschip Viking Idun en de chemicaliëntanker Chemical Mar keter is voor de Onderzoeksraad voor Veiligheid reden geweest om in actie te komen. Het was niet het eerste ongeval waarbij een cruiseschip was betrokken. Toeval, noemde minister Cora van Nieu- wenhuizen, de recente aanvarin gen in Nederland. Maar ook hier geldt: risico is kans maal gevolgen. Deze rekensom zal de onderzoeks raad maken. VAN HET JAAR Win mooie prijzen voor jouw club Is jouw sport- of cultuurclub genomineerd voor de titel Club van het Jaar 2019? Check onze site. Als je club is genomineerd, dan kan het stemmen beginnen! De winnaar wint naast de titel een mooi prijzenpakket. Zoals een masterclass en een promotievideo waarmee je kunt laten zien waarom jouw club zo bijzonder is! Met deze verkiezing geven wij sport- en cultuurclubs het podium dat ze verdienen! Partners: Rabobank, N0C*NSF, Kunstbende, LKCA Ga snel naar pzc.nl/clubvanhetjaar vertellen over de man wiens overgrootvader op het kerkhof ligt. Onvindbaar, want op een gedeelte van het terrein zijn zelfs de paaltjes verdwenen. ,,Aan de hand van de nummers hebben we precies uitgerekend waar hij moest liggen. En daarna is er alsnog een grafsteen ge plaatst. Nu komt hij elk jaar op bezoek. Te voet, vanaf het sta tion." Precies zoals vroeger toen Vrede rust begon. Met de rondleidin gen is het voor De Bont nog niet klaar. Er zijn inmiddels vergevorderde plannen voor een monument. Met de na men van alle mensen die hier liggen begraven. In no vember hoopt hij dat het er staat. Zijn volgende actie niet alleen wandelingen over de begraafplaats. Nee, ook Vre derust heeft een verhaal, met een lange historie van 110 jaar. Het was een Zeeuwse enclave in Brabant, lange tijd zelfvoorzienend. Hier geland omdat er schoon drinkwater voor handen was. Zo'n plek bleek begin vorige eeuw in Zee land niet te vinden. De Bont: ,,Het was een straf van God als je hier belandde. Be ter maken bestond niet. Werk werd als heilzaam ge zien. En daarom deden ze alles zelf. Van het maken van matrassen tot het ver- bouwen van groente. De mensen moe maken. Want anders waren ze druk en braken ze de boel af." Psy chofarmaca bestond inder tijd nog niet. ,,Rondleidingen houden over het terrein is belangrijk voor de integratie van de psychiatrie", schetst De Bont het idee achter de wandelingen. ,,Het is hier niet eng. Dit hoort bij het le ven. Toch durven mensen hier nu niet goed te komen." Met zijn initiatief hoopt De Bont mensen uit West-Bra bant te trekken. Maar vooral ook uit Zeeland, waar de wortels van Vrederust lig gen, waar de eerste patiën ten vandaan kwamen. ,,Ik begin zodra de eerste aan meldingen komen. Altijd op een woensdag." Meer informatie via joo.debont@ggzwnb.nl. PC ZATERDAG 1 JUNI 2019 Zorgboerderij Den Hof Spechtenlaan Bergen op Zoom infographic Richard Gesell - maps4news.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 59