NIEUWS 3 Onderzoek: ruim 43 procent van de Nederlandse wegen is onveilig De gevaarlijkste wegen in Zeeland TOP 10 Havendijk, N663, Oost- perkweg, Punt, Middelburg Wie wil weten waar in zijn buurt binnenkort de flitsers van de politie staan, doet er goed aan de ongeval- lenkaart die gisteren gepubliceerd is te bekijken. Daarop is namelijk niet alleen tot op straatniveau te zien waar het risico op een ongeluk het grootst is, maar wie een beetje tijd neemt om de legenda te bestu deren kan uit de kaart ook afleiden waar te hard rijden de oorzaak is van die ongevallen. DSt zijn de plekken waar de poli tie met extra aandacht naar gaat kij ken, zegt Egbert-Jan van Hasselt, landelijk projectleider Infrastruc tuur bij de Nationale Politie. ,,We gaan nu al heel informatiegestuurd te werk, we controleren op plekken waar relatief veel verkeer de maxi male snelheid overschrijdt. Maar voor het eerst kunnen we nu ook zien of die hoge snelheid gepaard gaat met een groot aantal ongeluk ken. Daardoor weten we nu exact waar we moeten staan.'' In opdracht van politie en verze keraars voerde verkeerskundig ict- bureau VIA het onderzoek uit. Daar is alle aanleiding toe. Voor het eerst in jaren nam het aantal verkeersdo den vorig jaar weer toe, met 11 pro cent, naar liefst 678. Verkeerspsycholoog Gerard Ter- toolen weet die toename bij de be kendmaking van die cijfers in maart aan een 'cocktail van facto ren'. ,,De Nederlandse wegen zijn afgelopen decennia veel voller ge worden, verder gebruiken automo bilisten en verkeersdeelnemers hun smartphone te veel. En de po litie handhaaft veel te weinig.'' Dodenwegen De nieuwe analyse, die voor elk tra ject in het hoofdwegennet gemaakt is, geeft dus meer inzicht in de sa menstelling van die cocktail op straatniveau. Opvallend is dat er op lang niet alle gevaarlijke wegen structureel te hard gereden wordt. Op een derde van de dodenwegen spelen andere factoren een rol. ,,Op die trajecten heeft snel- heidshandhaving dus niet zo veel zin'', zegt Van Hasselt. ,,Op die plekken gebeuren relatief veel on gevallen met flankerend verkeer, voetgangers en fietsers dus. En er is ook veel 'dwarsverkeer'. Daar ligt dus een taak voor de wegbeheerder: kan een betere inrichting van de weg zorgen voor minder ongeval len?'' Extra reden hier werk van te maken, is dat juist bij de wegen waar snelheid niet het grootste pro bleem is relatief veel ongelukken met slachtoffers plaatsvinden; in verhouding drieënhalf keer zo veel als op de andere onveilige wegen. In het onderzoek krijgt ruim 43 procent van de Nederlandse wegen het predikaat onveilig. Voor cijfers over het aantal ongelukken gre pen de onderzoekers terug op de re gistratie van de politie over de peri ode 2015 tot en met 2018. Ongeluk ken met dodelijke slachtoffers, ge wonden en alleen blikschade zijn apart in kaart gebracht. Voor gege vens over snelheid werd gebruik gemaakt van gps-data. Om tot een oordeel over de veiligheid te ko- men, richt de studie zich ook op de lengte van de weg en het aantal ver- keersgebruikers. Landelijk scoorde de Aalderinks singel in Almelo het slechtst, onder meer door twee dodelijke ongeval len. Ook hier wordt, op basis van de cijfers, de inrichting van de weg als het voornaamste probleem gezien, niet de snelheid. Dat geldt voor nog zes wegvakken in de top 10. Verkeersspecialist Van Hasselt is blij dat de politie nu over deze ge gevens beschikt. Ze helpen volgens hem ook bij gesprekken met bewo ners over eventuele snelheidscon troles in hun buurt. ,,We krijgen vaak verzoeken om ergens te flitsen en vragen ons dan soms af of het wel zin heeft. Met dit materiaal in de hand kunnen we een veel beter gesprek voeren. We hebben de ge vaarlijke wegen nu op een presen teerblaadje.'' zaterdag 1 juni 2019 Duwende koopjesjagers en om een tuinset strijdende be zoekers. De magazijnsale met kortingen tot 70 procent rechtstreeks vanuit het dis tributiecentrum van Blokker aan de Antwerpseweg in Gouda zorgde gisteren voor lange rijen en grimmige tafe relen. Toen voor de deur het ge drang en getrek ontstond, moest de politie eraan te pas komen om de rust terug te brengen en de toestroom in goede banen te leiden. Zeker duizend koopjesjagers waren op de uitverkoop afgekomen. Op diverse toevoerwegen stond het verkeer vast. Slechts de helft van de bezoe kers kon naar binnen. ,,Om tien uur vanochtend kregen we een melding toen alles was uitverkocht'', aldus een politiewoordvoerder. ,,Blokker wilde daarop de deuren slui ten. Maar de aanwezigen ge loofden niet dat alles al weg was.'' Daarop veranderde de sfeer. privéfoto's Zet hier maar neer, die flitspaal De onveiligste verkeerstra- jecten op een rijtje: A Aagje Dekenstraat, Bad- I huisstraat, Scheldestraat en Betje Wolffplein, Vlissingen 2 Paul Krugerstraat, Vlissingen 3 President Rooseveltlaan, Vlissingen N288, Vlissingen Burghse Ring, Burghse- weg, Hogeweg, Kerkstraat, Noordstraat, Ring, West straat, Burgh-Haamstede 6Fruitlaan en Kloetingse- weg, Goes N288, Veere N667, Heinkenszand A A Koudekerkseweg, Vlis- singen 'Nieuwe inzichten in ver keersveiligheid'. BRON STAR (SMART TRAFFIC ACCIDENT REPORTING) De politie wist al waar verkeers deelnemers structureel te hard rijden. Dankzij nieuw onderzoek is nu ook bekend waar dat tot gevaarlijke situaties leidt. Opval lend: niet op alle gevaarlijke wegen wordt hard gereden. Sander van Mersbergen Den Haag Op de Aalderinkssingel in Almelo is niet snelheid, maar de inrichting het probleem foto eenvandaag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 3