NIEUWS 3
Onderzoek: ruim 43 procent van de Nederlandse wegen is onveilig
De gevaarlijkste
wegen in Zeeland
TOP 10
Havendijk, N663, Oost-
perkweg, Punt, Middelburg
Wie wil weten waar in zijn buurt
binnenkort de flitsers van de politie
staan, doet er goed aan de ongeval-
lenkaart die gisteren gepubliceerd
is te bekijken. Daarop is namelijk
niet alleen tot op straatniveau te
zien waar het risico op een ongeluk
het grootst is, maar wie een beetje
tijd neemt om de legenda te bestu
deren kan uit de kaart ook afleiden
waar te hard rijden de oorzaak is
van die ongevallen.
DSt zijn de plekken waar de poli
tie met extra aandacht naar gaat kij
ken, zegt Egbert-Jan van Hasselt,
landelijk projectleider Infrastruc
tuur bij de Nationale Politie. ,,We
gaan nu al heel informatiegestuurd
te werk, we controleren op plekken
waar relatief veel verkeer de maxi
male snelheid overschrijdt. Maar
voor het eerst kunnen we nu ook
zien of die hoge snelheid gepaard
gaat met een groot aantal ongeluk
ken. Daardoor weten we nu exact
waar we moeten staan.''
In opdracht van politie en verze
keraars voerde verkeerskundig ict-
bureau VIA het onderzoek uit. Daar
is alle aanleiding toe. Voor het eerst
in jaren nam het aantal verkeersdo
den vorig jaar weer toe, met 11 pro
cent, naar liefst 678.
Verkeerspsycholoog Gerard Ter-
toolen weet die toename bij de be
kendmaking van die cijfers in
maart aan een 'cocktail van facto
ren'. ,,De Nederlandse wegen zijn
afgelopen decennia veel voller ge
worden, verder gebruiken automo
bilisten en verkeersdeelnemers
hun smartphone te veel. En de po
litie handhaaft veel te weinig.''
Dodenwegen
De nieuwe analyse, die voor elk tra
ject in het hoofdwegennet gemaakt
is, geeft dus meer inzicht in de sa
menstelling van die cocktail op
straatniveau. Opvallend is dat er op
lang niet alle gevaarlijke wegen
structureel te hard gereden wordt.
Op een derde van de dodenwegen
spelen andere factoren een rol.
,,Op die trajecten heeft snel-
heidshandhaving dus niet zo veel
zin'', zegt Van Hasselt. ,,Op die
plekken gebeuren relatief veel on
gevallen met flankerend verkeer,
voetgangers en fietsers dus. En er is
ook veel 'dwarsverkeer'. Daar ligt
dus een taak voor de wegbeheerder:
kan een betere inrichting van de
weg zorgen voor minder ongeval
len?'' Extra reden hier werk van te
maken, is dat juist bij de wegen
waar snelheid niet het grootste pro
bleem is relatief veel ongelukken
met slachtoffers plaatsvinden; in
verhouding drieënhalf keer zo veel
als op de andere onveilige wegen.
In het onderzoek krijgt ruim 43
procent van de Nederlandse wegen
het predikaat onveilig. Voor cijfers
over het aantal ongelukken gre
pen de onderzoekers terug op de re
gistratie van de politie over de peri
ode 2015 tot en met 2018. Ongeluk
ken met dodelijke slachtoffers, ge
wonden en alleen blikschade zijn
apart in kaart gebracht. Voor gege
vens over snelheid werd gebruik
gemaakt van gps-data. Om tot een
oordeel over de veiligheid te ko-
men, richt de studie zich ook op de
lengte van de weg en het aantal ver-
keersgebruikers.
Landelijk scoorde de Aalderinks
singel in Almelo het slechtst, onder
meer door twee dodelijke ongeval
len. Ook hier wordt, op basis van de
cijfers, de inrichting van de weg als
het voornaamste probleem gezien,
niet de snelheid. Dat geldt voor nog
zes wegvakken in de top 10.
Verkeersspecialist Van Hasselt is
blij dat de politie nu over deze ge
gevens beschikt. Ze helpen volgens
hem ook bij gesprekken met bewo
ners over eventuele snelheidscon
troles in hun buurt. ,,We krijgen
vaak verzoeken om ergens te flitsen
en vragen ons dan soms af of het
wel zin heeft. Met dit materiaal in
de hand kunnen we een veel beter
gesprek voeren. We hebben de ge
vaarlijke wegen nu op een presen
teerblaadje.''
zaterdag 1 juni 2019
Duwende koopjesjagers en
om een tuinset strijdende be
zoekers. De magazijnsale met
kortingen tot 70 procent
rechtstreeks vanuit het dis
tributiecentrum van Blokker
aan de Antwerpseweg in
Gouda zorgde gisteren voor
lange rijen en grimmige tafe
relen.
Toen voor de deur het ge
drang en getrek ontstond,
moest de politie eraan te pas
komen om de rust terug te
brengen en de toestroom in
goede banen te leiden. Zeker
duizend koopjesjagers waren
op de uitverkoop afgekomen.
Op diverse toevoerwegen
stond het verkeer vast.
Slechts de helft van de bezoe
kers kon naar binnen. ,,Om
tien uur vanochtend kregen
we een melding toen alles
was uitverkocht'', aldus een
politiewoordvoerder. ,,Blokker
wilde daarop de deuren slui
ten. Maar de aanwezigen ge
loofden niet dat alles al weg
was.'' Daarop veranderde de
sfeer. privéfoto's
Zet hier maar neer, die flitspaal
De onveiligste verkeerstra-
jecten op een rijtje:
A Aagje Dekenstraat, Bad-
I huisstraat, Scheldestraat
en Betje Wolffplein,
Vlissingen
2 Paul Krugerstraat,
Vlissingen
3 President Rooseveltlaan,
Vlissingen
N288, Vlissingen
Burghse Ring, Burghse-
weg, Hogeweg, Kerkstraat,
Noordstraat, Ring, West
straat, Burgh-Haamstede
6Fruitlaan en Kloetingse-
weg, Goes
N288, Veere
N667,
Heinkenszand
A A Koudekerkseweg, Vlis-
singen
'Nieuwe inzichten in ver
keersveiligheid'. BRON STAR
(SMART TRAFFIC ACCIDENT REPORTING)
De politie wist al waar verkeers
deelnemers structureel te hard
rijden. Dankzij nieuw onderzoek
is nu ook bekend waar dat tot
gevaarlijke situaties leidt. Opval
lend: niet op alle gevaarlijke
wegen wordt hard gereden.
Sander van Mersbergen
Den Haag
Op de Aalderinkssingel in Almelo is niet snelheid, maar de inrichting het probleem foto eenvandaag