Sentimental journey muMtÊÊBÊBBÊÊ 10 NIEUWS fW:r: ag» FEMKE GERESTEIN BEWAERSCHOLE Femke Gerestein tekent. Zij gebruikt zichzelf als model. Maar het gaat niet om zelfportretten. Monnikenwerk "HM i en rode draad in haar werk is de huid. Zij ver beeldt de huid van haar naakte lichaam via on I telbare streepjes en vlekjes. De huid als bescherming en als grens tussen zichzelf, de an der en de wereld. Een tijd terug voegde Femke Ge restein (Middelburg, 1982) een nieuwe dimensie aan haar werk toe. In plaats van met haar hand, potlood of krijt te tekenen, wreef zij zich in met grafietpoeder en liet ze zich op grote vellen papier vallen, keer op keer. De fijne lijn tjes waaruit haar tekeningen eer der bestonden, werden zo vervan gen door velden van grijstinten. Uit die grote vellen sneed ze delen die haar boeiden. Daar werkte zij op door. Accenten leggen, contras ten benadrukken of afzwakken. Lichamelijke kenmerken die als sporen op papier achterbleven uit werken. Met kleurpotlood een ex tra huid aanbrengen over de af druk van de huid. Die tekeningen zijn heel materieel, lijfelijk qua ontstaan, maar in hun verschij ningsvorm lijken ze eerder op on- gestolde materie. Je kunt de teke ningen zien als de verbeelding van de idee dat voordat leven de speci fieke vorm krijgt waarin het zich vertoont, het eerst diffuse materie is. Duizenden foto's In 2018, tijdens een werkperiode het duingebied bij Den Helder, wreef Gerestein zich opnieuw in met grafietpoeder en liet zich vanaf een zekere hoogte op de bo dem vallen. Zij registreerde haar val fotografisch. Tijdens het zoe ken naar sterke beelden maakte zij duizenden foto's. Enkele nam ze als start voor grote tekeningen, waaraan zij maanden werkte. De twee laatste hangen - met een se lectie uit de eerder genoemde te keningen - in de Bewaerschole. Je ziet haar vallende gestalte. Haar schaduw is al op de aarde aangekomen. De tekeningen zijn buitengewoon doorwerkt. Ook hier toont Gerestein weer een spannende balans tussen de dyna miek van de schriftuur zelf en de suggestie van aangeduide materie. Het zweven, het zijn in het mo ment tussen het begin van de val en het aanraken van de aarde, maakt haar voor even los van alles. Zij zet in deze tekeningen de tijd stil. Dat kan samen gaan met een intense beleving. Identificeer je je daarmee, dan biedt dat ruimte De val is bijvoorbeeld een metafoor voor het verlangen de grenzen van je lichaam te verlaten voor interpretatie. Dan is de val bijvoorbeeld een metafoor voor het op de wereld komen. Maar ook van het verlangen je er van los te maken. De grenzen van je lichaam te verlaten. En van het weten dat dat niet kan. In het moment van zweven kun je vrijheid ervaren. En je bewust zijn van jouw relatie met de wereld om je heen. Die zich uitstrekt tot het universum dat de materie bevat waaruit je als mens bent opgebouwd. De lijntjes grafiet zijn in de tekeningen van Gerestein die materie. Ze suggere ren beweging en verwijzen zo naar het trillen van de deeltjes waaruit alles bestaat. Een laatste aspect van het werk: wij zien en ervaren de werkelijk heid altijd vanuit ons eigen li chaam. Zonder lichaam zijn wij geen geest. Zonder geest hebben wij geen bewustzijn. Juist dat maakt ons menselijk. Femke Gere- stein maakt sterke tekeningen met een scala aan betekenissen. Het is zondagmorgen. Het lijkt een kampeerveld als de anderen, bij Minicamping Oranjepolder in Arnemuiden. Rond tenten, vouwwagens en ca ravans scharrelen mensen ont spannen rond. Er staan twee bar becues scheefgezakt in het mid den. Een heldere meisjesstem roept enthousiast 'oma'. Wanneer ik omkijk zie ik nog net hoe een kleuter zich in de armen van een vrouw werpt. Er zijn mensen met korte broeken T-shirts en jezus- sandalen maar ook in jeans, fleece en jassen. Steeds meer pakken hun stoel op en bewegen als één naar een plek op het veld bij een statafel en vintage bungalowtent. Even voor half elf zitten de campinggas- ten in halve cirkels voor de statafel. Voor laatkomers wordt plaatsge maakt. Een vrouw reikt kopietjes uit, drie mannen spelen een intro op gitaar en ik hoor een cajon (drumdoos). Ik ben te gast tijdens het kampeerweekend de Nieuwe Kerkgemeente uit Middelburg en een viering met als thema: Gebo ren om te vliegen. De wind jaagt bij vlagen door de bomen en ik ben in gedachten jS- ren terug. Ik kampeerde als veer tienjarige voor de eerste keer. Het was in het buitengebied van Nij- kerk bij een boer en met een kerke lijk clubje. 's Nachts lag ik met een vriendinnetje in een geleende tent te filosoferen over hoe het zou zijn om ingevroren te worden. Het was begin mei, rond het vriespunt en mijn dunne synthetische slaapzak voldeed voor geen meter. Gitaar, kampvuur, buitenlucht, een goed verhaal en een jongen die even hartstochtelijk als vals zong, maak ten geloven voor mij toen onbe staanbaar aantrekkelijk. De kampgenoten in Arnemui- den luisteren naar het verhaal van een adelaar die zijn vleugels uit moet slaan om tot zijn bestemming te komen. Adelaarsjongen schijnen niet van nature te denken: ik sla mijn vleugels uit, ik ben eraan toe, ik ga weg. Bij een poppenkastspel - ik schat in voor de kinderen - gaat een jong piepend en krijsend over de rand van het nest. Hij blijkt te kunnen vliegen. In de natuur blij ven volwassen vogels dichtbij, om hun jong waar nodig op adelaars vleugels te dragen. De beeldspraak gaat over vertrouwen, natuurlijk. Tijdens de overdenking wordt de relatie gelegd met het speciale mo ment waarvoor de kerkgangers van de Hoeksteen en de Hofpleinkerk staan. Morgen, zondag 2 juni 2019, vinden daar de laatste kerkdiensten plaats. Het vertrouwde nest van de eigen vierplek moet worden verla ten. Vanaf Pinksteren is de Nieuwe Kerk de plek van samenkomst. Een vrouw die van oorsprong uit de Oostkerk komt klapt haar stoel op en vertelt dat zij vorig jaar voor het eerst met de Nieuwe Kerk kampeerde en dat het zo goed beviel dat zij dit jaar heeft geholpen met de organisatie. Het kampeerweekend waartoe ds. Jan Nauta ooit het initiatief nam, vindt voor de elfde keer plaats. Er zijn tussen de dertig en vijftig deelnemers. Na het samengaan van kerken is er wel een jaar over geslagen. Met koek en koffie ach ter de kiezen raken vrouwen uit de Morgenster en de Hoeksteen aan de praat. De laatste vertelt dat zij wel even moest slikken bij een liturgie met louter Evangelische liederen. Het van alles 'zeker zijn' past niet zo bij haar manier van geloven. Haar man karakteriseert de verschillende gemeenschap pen die nu samenkomen in de Nieuwe Kerk. Ik hoop dat hij dat kan vergeten al koester ik zelf mijn herinneringen aan kampe ren met de kerk. ff zaterdag 1 juni 2019 GO Tekeningen met vele betekenissen Nico Out Burgh-Haamstede T/m 23/6. Bewaerschole. West straat 18, Burgh-Haamstede. Vrijdag t/m zondag, 14.00 - 17.00 uur. 15 t/m 23 juni alle dagen open van 11.00 tot 17.00 uur. Detail. foto nico out José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk '18.06.07 16.54.49', grafiet op papier, 150 x 200 cm, 2018. foto nico out Mr 1 v 'Ttf' V' At.*.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 38