SALE E NOBELAER II nu tot w\s/0 korting 8 ZEELAND LEO JANSSEN KAPITEIN VAN DE LIVING STONE Leo Janssen uit Vlissingen is kapitein van de Living Stone. Dat kostbare en innovatieve schip legt kabels naar windparken op zee, zodat hun stroom het land kan bereiken. Al op de middelbare school schreef de gebo ren Roosendaler alle va derlandse rederijen aan: of ze geen leuke vakantiebaan voor hem hadden? Ja ren later is Leo Janssen kapitein van de Living Stone, het snelste en meest efficiënte kabellegschip ter wereld. ,,Een varende gemeenschap van ruim honderd mensen.'' Vanwege het werk en de liefde is Vlissingen inmiddels zijn thuishaven geworden. Zijn ouders wonen nog steeds in Roosendaal. Hij komt nog graag thuis, als het werk het toestaat. De verlofregel is gunstig: ,,Vier we ken op, vier weken af.'' Thuis kreeg hij het varen met de paplepel ingegoten. Vrijwel elk weekend gingen pa en ma naar een camping aan het Veerse Meer. Na tuurlijk kwam er een zeilbootje bij. Als scholier genoot Janssen van de recreatievaart. ,,Daar wilde ik iets mee.'' Een Amsterdamse rederij re ageerde positief op zijn vraag naar een vakantiebaantje. Op zijn 18de LEOJANSSEN Veilig werken levert nieuwe contracten op ceerde energie zo efficiënt mogelijk aan land wordt gebracht.'' De uitda gingen voor alle betrokkenen zijn groot, ook voor de kapitein. ,,Het is voor ons een relatief nieuwe markt, waarin totaal andere aspecten aan de orde komen. Daarnaast hebben we te maken met een ander soort klant dan bij steenstorten. Er is heel veel voor overleg met allerlei betrokkenen. Je bent ook een soort manager.'' Als kapitein verbindt Janssen de teams op de brug, het dek, in de ma chinekamer en ook de mannen die de ROV bedienen: het remote operated vehicle. ,,Een soort duikboot vol high tech, een robot die ervoor zorgt dat de kabels precies op hun plek komen en op de juiste manier worden on dergegraven.'' Weersomstandigheden De veiligheid aan boord staat hoog in het vaandel. Elke ochtend is er een teamoverleg waarin de weersom standigheden uitgebreid worden be sproken. Bij werk op zee geen over bodige luxe. ,,Het moet voor iedereen werkbaar zijn.'' Maar veiligheid is ook een economische factor, legt Janssen uit: ,,Veilig werken levert nieuwe contracten op.'' In Vlissingen wordt de Living Stone nu klaargestoomd voor een nieuwe klus. Binnenkort wordt de steven gewend naar de Belgische kust voor het Modular Offshore Grid-project (MOG). In opdracht van de Belgische overheid worden tussen Oostende en Zeebrugge vier wind- parken in zee gebouwd. ,,Ook daar gaan we weer de kabels installeren.'' Thuis gaat ondertussen ook alles voor de wind. Zijn oudste zoon is 16. Hij gaat na de zomer naar de Zee vaartschool. Janssen is blij met die keuze. ,,Mooi dat hij in de voetsporen van zijn vader treedt.'' monsterde Leo voor het eerst aan als matroos, in de koopvaardij. Meteen volgde een vaartocht rond het hele Iberische schiereiland. ,,In de zomer voordat ik naar de Zeevaartschool zou gaan.'' Wilde vaart De zee trok; Janssen studeerde met plezier en werd maritiem officier. Hij begon zijn loopbaan als tweede stuurman bij Spliethoff, de rederij waar hij ook stage had gelopen. De wilde vaart, stukgoed, de hele wereld over en terug. Zes maanden weg, twee maanden thuis. Voor geen goud had Janssen het willen missen. Ooit had hij gezegd tot zijn 30ste te willen varen en daarna aan wal een baan te zoeken. Dat is niet gelukt. ,,Ik vind het veel te leuk.'' Wel stapte Janssen over naar Tideway, een offshorespecialist die zich vooral toelegt op projecten in de hernieuwbare energie- en olie- en gasmarkt. ,,Om langere tijd aan wal te kunnen zijn. Leuk voor het thuis front.'' Negentien jaar werkt hij ondertus sen voor Tideway (inmiddels omge doopt tot DEME Offshore), met name op schepen die worden ingezet in de olie- en gasindustrie op zee. DP2-schepen heten ze in maritiem jargon. Wat het werk precies in houdt? Stenen laden en die in zee storten, met grote precisie, via een verticaal valpijpsysteem. Janssen houdt het graag simpel: ,,Ik werd een soort stratenmaker-op-zee.'' DEME Offshore ziet ook kansen in de bouw van windparken op zee. Janssen werd gevraagd om kapitein te worden van een duur, innovatief schip: de Living Stone. ,,Natuurlijk is dat een hele eer, maar het geeft ook extra verantwoordelijkheid en vraagt nieuwe vaardigheden.'' Janssen volgde de bouw van het 161 meter lange schip in het Spaanse Bilbao op de voet. De Living Stone heeft een geavanceerd kabellegsysteem aan boord en is uitgerust met motoren die zowel op LNG als op diesel wer ken. Daardoor verminderen de kool stofemissies en wordt ook de uitstoot van fijnstof, zwaveloxiden en stik stofoxiden beperkt. Het schip werd meteen ingezet bij het Hornsea Project One, het groot ste offshore windpark ter wereld, op 120 kilometer uit de kust van York shire. De Living Stone installeerde in dat Engelse project onder meer ex portkabels naar de wal en twee inter- linkkabels. Of zoals Janssen het zegt: ,,We zorgen ervoor dat de geprodu- zaterdag 1 juni 2019 GO Stratenmaker-op-zee voor enorme energieprojecten Ben van den Aarssen Vlissingen (collectie Marc Cain 30%) ooststraat 8, domburg, tel. 0118 582121, www.denobelaerdomburg.nl Leo Janssen brengt een groot deel van zijn tijd op zee door. FOTO PRIVÉCOLLECTIE Leeftijd: 45 jaar Geboorteplaats: Roo sendaal Woonplaats: Vlissingen Burgerlijke staat: ge huwd, drie zoons Opleiding: Zeevaart school Vlissingen Functie: kapitein Living Stone, kabellegger off shore windparken -Leo Janssen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 36