SALE
E NOBELAER
II
nu tot w\s/0 korting
8 ZEELAND
LEO JANSSEN KAPITEIN VAN DE LIVING STONE
Leo Janssen uit
Vlissingen is
kapitein van de Living
Stone. Dat kostbare
en innovatieve schip
legt kabels naar
windparken op zee,
zodat hun stroom het
land kan bereiken.
Al op de middelbare
school schreef de gebo
ren Roosendaler alle va
derlandse rederijen aan:
of ze geen leuke
vakantiebaan voor hem hadden? Ja
ren later is Leo Janssen kapitein van
de Living Stone, het snelste en meest
efficiënte kabellegschip ter wereld.
,,Een varende gemeenschap van ruim
honderd mensen.''
Vanwege het werk en de liefde is
Vlissingen inmiddels zijn thuishaven
geworden. Zijn ouders wonen nog
steeds in Roosendaal. Hij komt nog
graag thuis, als het werk het toestaat.
De verlofregel is gunstig: ,,Vier we
ken op, vier weken af.''
Thuis kreeg hij het varen met de
paplepel ingegoten. Vrijwel elk
weekend gingen pa en ma naar een
camping aan het Veerse Meer. Na
tuurlijk kwam er een zeilbootje bij.
Als scholier genoot Janssen van de
recreatievaart. ,,Daar wilde ik iets
mee.'' Een Amsterdamse rederij re
ageerde positief op zijn vraag naar
een vakantiebaantje. Op zijn 18de
LEOJANSSEN
Veilig werken
levert nieuwe
contracten op
ceerde energie zo efficiënt mogelijk
aan land wordt gebracht.'' De uitda
gingen voor alle betrokkenen zijn
groot, ook voor de kapitein. ,,Het is
voor ons een relatief nieuwe markt,
waarin totaal andere aspecten aan de
orde komen. Daarnaast hebben we te
maken met een ander soort klant dan
bij steenstorten. Er is heel veel voor
overleg met allerlei betrokkenen. Je
bent ook een soort manager.''
Als kapitein verbindt Janssen de
teams op de brug, het dek, in de ma
chinekamer en ook de mannen die de
ROV bedienen: het remote operated
vehicle. ,,Een soort duikboot vol high
tech, een robot die ervoor zorgt dat
de kabels precies op hun plek komen
en op de juiste manier worden on
dergegraven.''
Weersomstandigheden
De veiligheid aan boord staat hoog in
het vaandel. Elke ochtend is er een
teamoverleg waarin de weersom
standigheden uitgebreid worden be
sproken. Bij werk op zee geen over
bodige luxe. ,,Het moet voor iedereen
werkbaar zijn.'' Maar veiligheid is
ook een economische factor, legt
Janssen uit: ,,Veilig werken levert
nieuwe contracten op.''
In Vlissingen wordt de Living
Stone nu klaargestoomd voor een
nieuwe klus. Binnenkort wordt de
steven gewend naar de Belgische
kust voor het Modular Offshore
Grid-project (MOG). In opdracht van
de Belgische overheid worden tussen
Oostende en Zeebrugge vier wind-
parken in zee gebouwd. ,,Ook daar
gaan we weer de kabels installeren.''
Thuis gaat ondertussen ook alles
voor de wind. Zijn oudste zoon is 16.
Hij gaat na de zomer naar de Zee
vaartschool. Janssen is blij met die
keuze. ,,Mooi dat hij in de voetsporen
van zijn vader treedt.''
monsterde Leo voor het eerst aan als
matroos, in de koopvaardij. Meteen
volgde een vaartocht rond het hele
Iberische schiereiland. ,,In de zomer
voordat ik naar de Zeevaartschool
zou gaan.''
Wilde vaart
De zee trok; Janssen studeerde met
plezier en werd maritiem officier. Hij
begon zijn loopbaan als tweede
stuurman bij Spliethoff, de rederij
waar hij ook stage had gelopen. De
wilde vaart, stukgoed, de hele wereld
over en terug. Zes maanden weg,
twee maanden thuis.
Voor geen goud had Janssen het
willen missen. Ooit had hij gezegd
tot zijn 30ste te willen varen en
daarna aan wal een baan te zoeken.
Dat is niet gelukt. ,,Ik vind het veel te
leuk.'' Wel stapte Janssen over naar
Tideway, een offshorespecialist die
zich vooral toelegt op projecten in de
hernieuwbare energie- en olie- en
gasmarkt. ,,Om langere tijd aan wal te
kunnen zijn. Leuk voor het thuis
front.''
Negentien jaar werkt hij ondertus
sen voor Tideway (inmiddels omge
doopt tot DEME Offshore), met
name op schepen die worden ingezet
in de olie- en gasindustrie op zee.
DP2-schepen heten ze in maritiem
jargon. Wat het werk precies in
houdt? Stenen laden en die in zee
storten, met grote precisie, via een
verticaal valpijpsysteem. Janssen
houdt het graag simpel: ,,Ik werd een
soort stratenmaker-op-zee.''
DEME Offshore ziet ook kansen in
de bouw van windparken op zee.
Janssen werd gevraagd om kapitein
te worden van een duur, innovatief
schip: de Living Stone. ,,Natuurlijk is
dat een hele eer, maar het geeft ook
extra verantwoordelijkheid en vraagt
nieuwe vaardigheden.'' Janssen
volgde de bouw van het 161 meter
lange schip in het Spaanse Bilbao op
de voet. De Living Stone heeft een
geavanceerd kabellegsysteem aan
boord en is uitgerust met motoren
die zowel op LNG als op diesel wer
ken. Daardoor verminderen de kool
stofemissies en wordt ook de uitstoot
van fijnstof, zwaveloxiden en stik
stofoxiden beperkt.
Het schip werd meteen ingezet bij
het Hornsea Project One, het groot
ste offshore windpark ter wereld, op
120 kilometer uit de kust van York
shire. De Living Stone installeerde in
dat Engelse project onder meer ex
portkabels naar de wal en twee inter-
linkkabels. Of zoals Janssen het zegt:
,,We zorgen ervoor dat de geprodu-
zaterdag 1 juni 2019
GO
Stratenmaker-op-zee voor
enorme energieprojecten
Ben van den Aarssen
Vlissingen
(collectie Marc Cain 30%)
ooststraat 8, domburg, tel. 0118 582121, www.denobelaerdomburg.nl
Leo Janssen
brengt een groot deel
van zijn tijd op zee
door.
FOTO PRIVÉCOLLECTIE
Leeftijd: 45 jaar
Geboorteplaats: Roo
sendaal
Woonplaats: Vlissingen
Burgerlijke staat: ge
huwd, drie zoons
Opleiding: Zeevaart
school Vlissingen
Functie: kapitein Living
Stone, kabellegger off
shore windparken
-Leo Janssen