Risicoanalyse containerscheepvaart Westerschelde broodnodig Hitmachine Rondé (foto) was gisteren in het begin van de avond de idqate opwarmer voor twee van de topacts op de tiende editie van Vestrock in Hulst: Triggerfinger en Kaiser Chiefs. Ook vandaag en morgen (de kindervariant) treden er tal van bekende acts op. Gisteren liet de veel minder bekende Ierse folkrockband kleinste podium van het festival horen ook een pareltje te zijn Het KRO-NCRV programma Re porter Radio (as. zondag 19.00 uur Radio 1) laat een reeks betrokkenen aan het woord. Programmamaak ster Joga Brouwers sprak onder meer loods Kees Habraken uit Kat- tendijke. Hijhoorde tijdens een tocht over de Westerschelde dat een containerschip uraniumhexa- fluoride (UF6) aan boord had. Habraken zegt in de uitzending op voorhand beter geïnformeerd te willen worden over gevaarlijke stoffen aan boord. Hij heeft zijn zorgen gedeeld met collega's. Som migen zijn het met hem eens, an deren vinden dat de lading van een containerschip voor hun werk op zich niets uitmaakt; je moet ge woon veilig van A naar B varen. Een van de gevaarlijke stoffen die in containers worden vervoerd is uraniumhexafluoride (UF6). Er va- ren elke maand gemiddeld tien transporten van het giftige en licht- radioactieve UF6 van Antwerpen richting Noordzee. „Transporten van UF6 dienen te voldoen aan de door de FANC of ANVS gestelde verplichtingen en vergunningen. UF6 wordt verpakt volgens strenge regels en onder strenge voorwaar den. Er zijn daarom geen bijzon dere nautische maatregelen nodig", aldus de Gemeenschappelijke Nau tische Autoriteit in een reactie op het programma. Niet gerust De reders zijn er ook niet gerust op, zegt Niels van de Minkelis na mens Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders. Reders zien de trend 'dat meer en meer lading lang niet altijd correct, volgens de internationale regels, wordt aange- Dataverzameling is een ondergeschoven kind boden'. Aan boord zijn wel midde len om een brand te bestrijden, maar die middelen zijn zeer be perkt. Van de Minkelis zegt in de uitzending: „Vandaar dat grote containerrederijen de noodklok luiden. Daarom is het belangrijk dat de Internationale Maritieme Organisatie (IMO, een orgaan van de Verenigde Naties) dit gaat op pakken." Jan Lonink, voorzitter van de Veiligheidsregio Zeeland, zou graag zien dat er een goede risico analyse wordt gemaakt. ,,Zo'n ana lyse zou ons zeer helpen om de vraag te beantwoorden: hoe moe ten we optreden. Ik zeg als voorzit ter veiligheidsregio dat dit ook zeer wenselijk is." Om die analyse te kunnen maken is nodig dat meer gegevens boven water ko men over het containertransport van gevaarlijke stoffen. ,,Dataver- zameling is een ondergeschoven kind", aldus Lonink. It zaterdag 1 juni 2019 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl Kijk op de site bij pzc.nl/vestrock Volg het festival het hele weekend (recensies, foto-verslagen en video's). Rederijen luiden de noodklok Jan Lonink, voorzitter van de Veiligheidsregio Zeeland, maar ook rederijen willen meer inzicht in wat er aan gevaarlijke stoffen op grote containerschepen over de Westerschelde vervoerd wordt. De containers zijn gela den met van alles en nog wat. Van speelgoed tot radioactief materiaal en andere gevaarlijke stoffen. Bij brand aan boord kan die cocktail tot gevaarlijke situa ties leiden. Theo Giele Vlissingen -Jan Lonink, voorzitter Veiligheidsregio Zeeland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 29