Risicoanalyse containerscheepvaart Westerschelde broodnodig
Hitmachine Rondé (foto) was gisteren in het begin van de avond
de idqate opwarmer voor twee van de topacts op de tiende editie
van Vestrock in Hulst: Triggerfinger en Kaiser Chiefs. Ook
vandaag en morgen (de kindervariant) treden er tal van bekende
acts op. Gisteren liet de veel minder bekende Ierse folkrockband
kleinste podium van het festival horen ook een pareltje te zijn
Het KRO-NCRV programma Re
porter Radio (as. zondag 19.00 uur
Radio 1) laat een reeks betrokkenen
aan het woord. Programmamaak
ster Joga Brouwers sprak onder
meer loods Kees Habraken uit Kat-
tendijke. Hijhoorde tijdens een
tocht over de Westerschelde dat
een containerschip uraniumhexa-
fluoride (UF6) aan boord had.
Habraken zegt in de uitzending
op voorhand beter geïnformeerd te
willen worden over gevaarlijke
stoffen aan boord. Hij heeft zijn
zorgen gedeeld met collega's. Som
migen zijn het met hem eens, an
deren vinden dat de lading van een
containerschip voor hun werk op
zich niets uitmaakt; je moet ge
woon veilig van A naar B varen.
Een van de gevaarlijke stoffen die
in containers worden vervoerd is
uraniumhexafluoride (UF6). Er va-
ren elke maand gemiddeld tien
transporten van het giftige en licht-
radioactieve UF6 van Antwerpen
richting Noordzee. „Transporten
van UF6 dienen te voldoen aan de
door de FANC of ANVS gestelde
verplichtingen en vergunningen.
UF6 wordt verpakt volgens strenge
regels en onder strenge voorwaar
den. Er zijn daarom geen bijzon
dere nautische maatregelen nodig",
aldus de Gemeenschappelijke Nau
tische Autoriteit in een reactie op
het programma.
Niet gerust
De reders zijn er ook niet gerust
op, zegt Niels van de Minkelis na
mens Koninklijke Vereniging van
Nederlandse Reders. Reders zien
de trend 'dat meer en meer lading
lang niet altijd correct, volgens de
internationale regels, wordt aange-
Dataverzameling is
een ondergeschoven
kind
boden'. Aan boord zijn wel midde
len om een brand te bestrijden,
maar die middelen zijn zeer be
perkt. Van de Minkelis zegt in de
uitzending: „Vandaar dat grote
containerrederijen de noodklok
luiden. Daarom is het belangrijk
dat de Internationale Maritieme
Organisatie (IMO, een orgaan van
de Verenigde Naties) dit gaat op
pakken."
Jan Lonink, voorzitter van de
Veiligheidsregio Zeeland, zou
graag zien dat er een goede risico
analyse wordt gemaakt. ,,Zo'n ana
lyse zou ons zeer helpen om de
vraag te beantwoorden: hoe moe
ten we optreden. Ik zeg als voorzit
ter veiligheidsregio dat dit ook
zeer wenselijk is." Om die analyse
te kunnen maken is nodig dat
meer gegevens boven water ko
men over het containertransport
van gevaarlijke stoffen. ,,Dataver-
zameling is een ondergeschoven
kind", aldus Lonink.
It
zaterdag 1 juni 2019 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
Kijk op de site bij pzc.nl/vestrock
Volg het festival het hele weekend (recensies,
foto-verslagen en video's).
Rederijen luiden de noodklok
Jan Lonink, voorzitter van de
Veiligheidsregio Zeeland, maar
ook rederijen willen meer inzicht
in wat er aan gevaarlijke stoffen
op grote containerschepen over
de Westerschelde vervoerd
wordt. De containers zijn gela
den met van alles en nog wat.
Van speelgoed tot radioactief
materiaal en andere gevaarlijke
stoffen. Bij brand aan boord kan
die cocktail tot gevaarlijke situa
ties leiden.
Theo Giele
Vlissingen
-Jan Lonink, voorzitter
Veiligheidsregio Zeeland