l< nauwkeurig gestylede kapsels lopen, begin mei in restaurant MaMa Kelly in Amsterdam. De Zweedse schrijfster Camilla Lackberg hield er haar thriller Gouden kooi ten doop. De uitgever had een buslading BN'ers weten op te trommelen. Daphne Deckers interviewde de schrijfster, Anna Drijver citeerde passa ges uit het boek voor een gehoor met onder anderen Susan Smit, Isa Hoes, Simone van der Vlugt en Inge Ipenburg. En schrijfster Heleen van Royen was er, ze hoopte wat van de Zweedse op te steken want haar volgende roman bevat 'thrillerachtige ele menten'. Met ruim 23 miljoen verkochte boeken in 55 talen is de 44-jarige Lackberg een van de kroonjuwelen van de thrillerindustrie. D e econome van huis uit doet er ook wat voor: ze is actief op Twitter en Facebook, ver schijnt in glossy bladen en deed zeven jaar geleden zelfs mee aan een Zweedse versie van Dancing with the Stars. 'Auteurs worden steeds vaker celebrity's', zei ze destijds in een interview. 'Als je publiek wilt bereiken, móet je naar buiten treden.' Dat zal haar landgenoot David Lager- crantz ook zeker doen als in augustus Zij die moet sterven wordt gelanceerd. Het is het zesde deel in de succesvolle Millennium- thrillerreeks, die Lagercrantz van zijn in 2004 overleden landgenoot en bedenker Stieg Larsson heeft overgenomen. Een maand eerder zullen we dankzij een grootse marketingcampagne weten dat Huis vol leugens uit is, de nieuwe Nicci French. Traditiegetrouw zal het Britse echtpaar her en der signeren en meet- and-greets moeten ondergaan. Minder tromgeroffel was te horen toen vorige maand Cari Mora wereldwijd op de markt kwam, na dertien jaar de nieuwste thriller van Thomas Harris, de schrijver die de onvergetelijke kannibaal dr. Hannibal Lecter schiep. Hier was van een groot scheepse presentatie geen sprake, de Ame rikaan prefereert al jaren een bestaan in de luwte. Trends Thrillers zijn big business voor uitgeve rijen, in Nederland beslaan ze bijna de helft van alle verkochte fictie. Spraken tot eind jaren 90 vooral buitenlandse thrillers een breed publiek aan, inmiddels eisen enkele Nederlandse auteurs van 'literaire thrillers' hun plek op de tafels van de boekhandel op. Saskia Noort, Simone van der Vlugt, Esther Verhoef en Loes den Hollander staan ga rant voor hoge verkoopaantallen. Binnen het genre kun je alle kanten op. Waar bij de ene auteur het bloed en de her- -fl senresten van de pagina's sijpelen, moet de ander het juist van een broeierige, onder huidse spanning hebben. De techno- en juridische thrillers die in de jaren 90 popu lair waren, zie je niet zo vaak meer. In plaats daarvan doen complotromans a la De Da Vinci Code het nog steeds goed, evenals his torische thrillers. Bestsellerauteur David Baldacci ver wacht dat de politieke onrust in het tijd- perk-Donald Trump leidt tot een nieuw soort Koude Oorlog-thriller. 'Auteurs scherpen hun pen voor een nieuwe lichting politieke thrillers.' Ook de eerste thriller covers waarop de uitgever verwijst naar de #MeToo-discussie zijn inmiddels gesigna leerd en er is zelfs een prijs in het leven geroepen voor de beste thriller waarin geen geweld tegen vrouwen voorkomt. 'Scandi-noir' is een genre apart: elk land uit het hoge noorden kent inmiddels meer dere gelauwerde schrijvers die de lezer laten kennismaken met verknipte serie moordenaars en hem meeslepen naar plaatsen delict in besneeuwde bossen, verlaten ijsvlakten of de achterbuurten van Oslo en Stockholm. Maar dé trend van vandaag is 'domestic noir': thrillers die zich achter de voordeur of op de werkvloer afspelen. Over de man die vreemdgaat en de vrouw die terugslaat of andersom, over buren die toch niet zo vriendelijk zijn als ze op het eerste gezicht leken, over stalkers die geduldig bij het tuinpad posten. Je controleert nog even of het nachtslot erop zit voordat je je met zo'n boek op de bank nestelt. Starheid De thriller is een succesverhaal, maar in Nederland wordt er nog altijd op neergeke ken. Boekenprogramma's besteden er nau welijks aandacht aan en literatuurrecen senten bestempelen het genre neerbui gend als 'pulp'. Schrijvers kunnen met een literatuurprijs 50.000 euro winnen, de winnaar van de Gouden Strop moet het met 20.000 euro doen. Het is tegen het zere been van acteur, regisseur én thrillerschrijver Peter Römer. ,,Voorop staat natuurlijk dat cultuur in het algemeen niet erg hoog in het vaderlandse vaandel staat'', zegt de voorzitter van het Genootschap van Nederlandstalige Mis daadauteurs (GNM). ,,Zeker het Neder landse boek heeft daar onder te lijden. Als het dan ook nog spannend is en je er niet voor hoeft te knielen op een bed violen, kan het niet veel meer zijn dan een nie mendalletje.'' Het is volgens Römer een 'gerefor meerde starheid' waar ze in ons omrin gende landen als Duitsland, Spanje of Frankrijk minder mee geïnfecteerd zijn. ,,Landen waar men wel het vereiste respect kan opbrengen voor het spannende boek. Waar een auteur als Pierre Lemaitre (schrijver van thrillers en romans, red.) beide genres moeiteloos kan combineren en ook de grootste Franse literaire prijs, de Prix Goncourt, in de wacht kan slepen. Dat zou bij ons ondenkbaar zijn. Gelukkig weet de lezer ons nog steeds te vinden.'' -v- - -•* i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 110