AUTO
Eerste elektrische Mercedes schiet
24
VRAAG ANTWOORD
De allereerste elektrische Mercedes blijkt een bizarre
mix van briljante technologie en domme fouten. Hij is
stiller, intelligenter en comfortabeler dan de concurrentie,
maar loopt achter met zijn reikwijdte en laadsnelheid.
Airco ook uitzetten
wegens overgang
naar warmte
Is straling in zo'n
elektrische auto
niet gevaarlijk?
Gaat zo'n kleine
turbomotor
korter mee?
Sommige autofabrikanten
blijven te lang in hun tradi
ties hangen. Konden ze
vroeger gemakkelijk een
jaar of vier jaar de tijd ne
men om aan een nieuwe auto te wer
ken, tegenwoordig gaan de ontwik
kelingen net zo snel als bij de smart-
phones uit Silicon Valley. En dat is
waar Mercedes-Benz over struikelt
bij zijn eerste volledige elektrische
model, de EQC. Jaguar maakte de
zelfde fout al eerder, met zijn iPace.
Regeren is vooruitzien, ook in de
auto-industrie. Waar vier jaar gele
den elektrisch rijden nog een tame
lijk onontgonnen gebied was, komen
merken tegenwoordig met een steeds
grotere reikwijdte op de proppen.
Een Tesla, Hyundai of Kia brengt je
minimaal 450 tot meer dan 500 kilo
meter ver.
Juist daarom is het teleurstellend
dat de nieuwe Mercedes afhankelijk
van het uitrustingsniveau 374 kilo
meter tot hooguit 417 kilometer
haalt. Hij laat zich inhalen door de
Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric,
die nota bene de helft goedkoper zijn.
Ook in ander opzicht lijkt het erop
dat de ontwikkelingsafdeling van
Mercedes-Benz heeft zitten slapen.
De EQC kan maximaal met 110 kW
laden. Dat was vier jaar geleden mis
schien indrukwekkend, maar uitge-
Hij laat zich
inhalen door
de Kia e-Niro
en Hyundai
Kona Electric,
die de helft
goedkoper
zijn
rekend Mercedes zelf bouwt met en
kele andere autofabrikanten inmid
dels een Europees netwerk (Ionity)
waar 150 kW de standaard is. Ook de
Audi e-Tron kan 150 kW aan en nog
veel krachtigere en dus snellere laad-
stations zijn al in zicht, met 350 kW.
Het zogenaamde drie fase-laden
(AC) is bij deze Mercedes niet moge
lijk en bij een snellader is hij bedui
dend trager dan een Audi e-Tron of
Tesla Model X. Thuis, met een zoge
naamde Wallbox, gaat het via de
boordlader (7,4 kW) zelfs minimaal
11 uur duren voordat hij opgeladen is.
Nog een minpunt: in tegenstelling
tot bijvoorbeeld een Nissan Leaf laat
de eQc het One Pedal Driving niet
toe. In het kader van het recupereren
(het winnen van energie uit de
kracht van het afremmen) lukt het
vrijdag 31 mei 2019
Laatst adviseerde u de airco
kort voor aankomst op de
bestemming uit te zetten,
om zo het ontstaan van
schimmels en bacteriën te
voorkomen. Maar het heeft
nog een voordeel. Ervaring
leert dat veel bestuurders
tijdens warme dagen de
airco te koud hebben staan
Als ze dan uitstappen wor
den ze door de hitte over
vallen.
—Johan Bancken (Spanje)
Dank voor deze aanvulling.
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl
Ik las dat sommige mensen
hun elektrische auto al inge
leverd hebben omdat zij zich
ziek voelden. Ik begrijp dat
die auto's veel vermogen
hebben en dat creëert
sterke magnetische velden.
Is daar al eens onderzoek
naar gedaan?
—T.H.M. Tempels
Volgens het Kennisplatform
Elektromagnetische Velden,
waarin RIVM, TNO, GGD en
Agentschap Telecom samen
werken, blijft de sterkte van
de elektromagnetische vel
den ver onder de toegestane
limieten voor blootstelling.
Recent onderzoek toonde
aan dat de blootstelling iets
Bij aankoop van een andere
auto twijfel ik tussen een
atmosferische motor, dus
zonder turbo, of een motor
mét turbo. Een atmosferisch
blok van 1,6 liter vormt na
120.000 kilometer nog
steeds geen probleem, maar
hoe zit dat met zo'n kleine
1,2 liter turbomotor?
—George Quist
Kleine turbomotoren, dé
trend van de afgelopen jaren,
blijken inderdaad kwetsbaar
der op langere termijn. Fijn
dat ze relatief zuinig en
schoon zijn, maar ze gaan in
de regel niet zo lang mee als
atmosferische motoren. Ex
perts luidden onlangs de
noodklok in het vakblad AMT.
De meest geconstateerde
problemen betreffen proble
men met hoofdlagers, vooral
bij diesels vanwege het hoge
koppel. Ook de krukassen en
andere onderdelen van deze
motoren zijn fragiel.
Nieuwe EQC is
hoger is dan bij auto's met
verbrandingsmotoren. Bij de
voeten was de sterkte van
het magnetische veld onge
veer 20 procent van de bloot
stellingslimiet en bij het hoofd
ongeveer 2 procent.
De Stichting ICD Dragers
Nederland verwijst naar een
ander onderzoek. Tijdens au
toritten werd met een ECG bij
meer dan 100 personen de
hartfunctie gecontroleerd. De
uitkomst was dat geen enkele
elektromagnetische straling
de pacemaker beïnvloedt.
NIEK SCHENK