AUTO Eerste elektrische Mercedes schiet 24 VRAAG ANTWOORD De allereerste elektrische Mercedes blijkt een bizarre mix van briljante technologie en domme fouten. Hij is stiller, intelligenter en comfortabeler dan de concurrentie, maar loopt achter met zijn reikwijdte en laadsnelheid. Airco ook uitzetten wegens overgang naar warmte Is straling in zo'n elektrische auto niet gevaarlijk? Gaat zo'n kleine turbomotor korter mee? Sommige autofabrikanten blijven te lang in hun tradi ties hangen. Konden ze vroeger gemakkelijk een jaar of vier jaar de tijd ne men om aan een nieuwe auto te wer ken, tegenwoordig gaan de ontwik kelingen net zo snel als bij de smart- phones uit Silicon Valley. En dat is waar Mercedes-Benz over struikelt bij zijn eerste volledige elektrische model, de EQC. Jaguar maakte de zelfde fout al eerder, met zijn iPace. Regeren is vooruitzien, ook in de auto-industrie. Waar vier jaar gele den elektrisch rijden nog een tame lijk onontgonnen gebied was, komen merken tegenwoordig met een steeds grotere reikwijdte op de proppen. Een Tesla, Hyundai of Kia brengt je minimaal 450 tot meer dan 500 kilo meter ver. Juist daarom is het teleurstellend dat de nieuwe Mercedes afhankelijk van het uitrustingsniveau 374 kilo meter tot hooguit 417 kilometer haalt. Hij laat zich inhalen door de Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric, die nota bene de helft goedkoper zijn. Ook in ander opzicht lijkt het erop dat de ontwikkelingsafdeling van Mercedes-Benz heeft zitten slapen. De EQC kan maximaal met 110 kW laden. Dat was vier jaar geleden mis schien indrukwekkend, maar uitge- Hij laat zich inhalen door de Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric, die de helft goedkoper zijn rekend Mercedes zelf bouwt met en kele andere autofabrikanten inmid dels een Europees netwerk (Ionity) waar 150 kW de standaard is. Ook de Audi e-Tron kan 150 kW aan en nog veel krachtigere en dus snellere laad- stations zijn al in zicht, met 350 kW. Het zogenaamde drie fase-laden (AC) is bij deze Mercedes niet moge lijk en bij een snellader is hij bedui dend trager dan een Audi e-Tron of Tesla Model X. Thuis, met een zoge naamde Wallbox, gaat het via de boordlader (7,4 kW) zelfs minimaal 11 uur duren voordat hij opgeladen is. Nog een minpunt: in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Nissan Leaf laat de eQc het One Pedal Driving niet toe. In het kader van het recupereren (het winnen van energie uit de kracht van het afremmen) lukt het vrijdag 31 mei 2019 Laatst adviseerde u de airco kort voor aankomst op de bestemming uit te zetten, om zo het ontstaan van schimmels en bacteriën te voorkomen. Maar het heeft nog een voordeel. Ervaring leert dat veel bestuurders tijdens warme dagen de airco te koud hebben staan Als ze dan uitstappen wor den ze door de hitte over vallen. —Johan Bancken (Spanje) Dank voor deze aanvulling. Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl Ik las dat sommige mensen hun elektrische auto al inge leverd hebben omdat zij zich ziek voelden. Ik begrijp dat die auto's veel vermogen hebben en dat creëert sterke magnetische velden. Is daar al eens onderzoek naar gedaan? —T.H.M. Tempels Volgens het Kennisplatform Elektromagnetische Velden, waarin RIVM, TNO, GGD en Agentschap Telecom samen werken, blijft de sterkte van de elektromagnetische vel den ver onder de toegestane limieten voor blootstelling. Recent onderzoek toonde aan dat de blootstelling iets Bij aankoop van een andere auto twijfel ik tussen een atmosferische motor, dus zonder turbo, of een motor mét turbo. Een atmosferisch blok van 1,6 liter vormt na 120.000 kilometer nog steeds geen probleem, maar hoe zit dat met zo'n kleine 1,2 liter turbomotor? —George Quist Kleine turbomotoren, dé trend van de afgelopen jaren, blijken inderdaad kwetsbaar der op langere termijn. Fijn dat ze relatief zuinig en schoon zijn, maar ze gaan in de regel niet zo lang mee als atmosferische motoren. Ex perts luidden onlangs de noodklok in het vakblad AMT. De meest geconstateerde problemen betreffen proble men met hoofdlagers, vooral bij diesels vanwege het hoge koppel. Ook de krukassen en andere onderdelen van deze motoren zijn fragiel. Nieuwe EQC is hoger is dan bij auto's met verbrandingsmotoren. Bij de voeten was de sterkte van het magnetische veld onge veer 20 procent van de bloot stellingslimiet en bij het hoofd ongeveer 2 procent. De Stichting ICD Dragers Nederland verwijst naar een ander onderzoek. Tijdens au toritten werd met een ECG bij meer dan 100 personen de hartfunctie gecontroleerd. De uitkomst was dat geen enkele elektromagnetische straling de pacemaker beïnvloedt. NIEK SCHENK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 24